NOTERAT. Den 13 september chockerades SvD:s läsare av ett ”informationsbildspel” som rullade på förstasidan. I bildspelet besvaras frågan varför Sverige behöver SAAB:s Gripen E. Svaret är hotet från det ryska stridsflygplanet Sukhoi T-50.
Text: Torbjörn Sassersson – Bild: Marcus Wallenberg, SEB Group, pressfoto
Vid en första anblick fick man som läsare uppfattningen att det var reklam, men det var istället någon form av ”samhällsinformation”. Bildspelet ville informera läsaren om att vid ett krig med Ryssland kommer det svenska flygvapnet tvingas att möta det ryska superstridsflygplanet Sukhoi T-50 och pedagogiken i bildspelet lärde oss då att Sverige måste uppgradera till SAAB:s Gripen modell E.
I bildspelet informeras läsarna om det mångmiljardbelopp som svenska skattebetalare måste ge bort till Wallenbergsbolaget SAAB. Det ryska Sukhoi T-50 användes alltså enbart som skrämselmetod för att få medgivande från läsarna om utgiften.
Efter reklamfilmen för SAAB, maskerad som ”samhällsinformation” eller ”journalistik” och på exakt samma yta som bildspelet kom därefter vanlig reklam för Arvid Nordquists te. Nu är reklamen markerad tydligt med en gul balk med texten ”ANNONS”. Bildspelet innan för SAAB var alltså inte reklam, fast det egentligen var reklam. Lurigt.
Är det inte dags att SvD ändrar sin verksamhetsbeskrivning till PR byrå nu och stolt redovisar sina kunder på sin hemsida? Marcus Wallenberg är styrelseordförande för SAAB sedan 2006.
Text: Torbjörn Sassersson