Beviset för att SvD är en PR-kanal för vapenindustrin, SAAB och Wallenberg?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 16 september 2016
- Torbjörn Sassersson
Marcus Wallenberg SEB Group pressfoto
SvD propaganda för SAAB:s JAS Gripen E - 13 september 2016
SvD propaganda för SAAB:s JAS Gripen E – 13 september 2016

NOTERAT. Den 13 september chockerades SvD:s läsare av ett ”informationsbildspel” som rullade på förstasidan. I bildspelet besvaras frågan varför Sverige behöver SAAB:s Gripen E. Svaret är hotet från det ryska stridsflygplanet Sukhoi T-50.

Text: Torbjörn Sassersson – Bild: Marcus Wallenberg, SEB Group, pressfoto

Vid en första anblick fick man som läsare uppfattningen att det var reklam, men det var istället någon form av ”samhällsinformation”. Bildspelet ville informera läsaren om att vid ett krig med Ryssland kommer det svenska flygvapnet tvingas att möta det ryska superstridsflygplanet Sukhoi T-50 och pedagogiken i bildspelet lärde oss då att Sverige måste uppgradera till SAAB:s Gripen modell E.

SvD-propaganda mot ryska Sukhoi T50
SvD-propaganda – ryska Sukhoi T50 – 13 september 2016

I bildspelet informeras läsarna om det mångmiljardbelopp som svenska skattebetalare måste ge bort till Wallenbergsbolaget SAAB. Det ryska Sukhoi T-50 användes alltså enbart som skrämselmetod för att få medgivande från läsarna om utgiften.

Efter reklamfilmen för SAAB, maskerad som ”samhällsinformation” eller ”journalistik” och på exakt samma yta som bildspelet kom därefter vanlig reklam för Arvid Nordquists te. Nu är reklamen markerad tydligt med en gul balk med texten ”ANNONS”. Bildspelet innan för SAAB var alltså inte reklam, fast det egentligen var reklam. Lurigt.

SvD-annons för Arvid Nordquist
SvD-annons för Arvid Nordquist

Är det inte dags att SvD ändrar sin verksamhetsbeskrivning till PR byrå nu och stolt redovisar sina kunder på sin hemsida? Marcus Wallenberg är styrelseordförande för SAAB sedan 2006.

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • En anslagstavla där propagandan hängs ut är bra, Newsvoice skall peka ut propaganda och i synnerhet dålig propaganda.
    Vi borde kanske också fråga oss, hur mycket kunde vi spara på ett köp av det ryska stridsplanet i jämförelse med SAAB’s Gripen nu när SAAB själva går ut och flaggar för den jämförelsen? Hur mycket av produktionen skulle vi kunna få till Sverige, Rysk-Kinesisk flygindustri är på uppgång? Hur ser det ut i Kina med deras stridsplan som är jämförbara, vad skulle de kosta? Hur mycket handel och tillverkning skulle komma Sverige tillgodo om vi vänder oss emot Kina, Indien och Ryssland?

  • Lämna ett svar