Förklaringen till varför NewsVoice blivit så segt att ladda ner och anledningen till att besökare möts av felmeddelandet ”databasfel” beror på att NewsVoice blivit för stort för en delad server. Webbhotellet skriver att belastningen är så stor att andra kunder påverkas negativt. NewsVoice måste nu satsa på mer serverkraft. Det betyder högre kostnader, men det är nödvändigt. Det roliga är att NewsVoice växer i populäritet i Sverige.
Webbhotellet Loopia skriver idag till NewsVoice:
”Vår driftavdelning har upptäckt att webbsidan newsvoice.se använder väldigt mycket prestanda. Då sidan för närvarande orsakar störningar på webbservern behöver du göra något av följande:
1) optimera sidan så att den drar mycket mindre prestanda,
2) flytta sidan till en annan lösning, till exempel en VPS.”
”Dessa åtgärder behöver göras så snart som möjligt. Då sidan för tillfället orsakar störningar påverkar detta andra kunder. Om störningarna blir allvarligare kan vi tvingas stänga av sidan.”
Låt NewsVoice få växa!
Tveka inte att stödja NewsVoice ekonomiskt. Stöd gärna även NewsVoice skickliga skribenter som arbetar dagar och nätter med att skriva artiklar och göra undersökande journalistik. Notera i slutet av artiklarna om skribenterna har en så kallad Swishbox. Sätt in 20 kr eller annan valfri summa. Ge skribenterna motivation att fortsätta arbeta för dig som läsare.
Men just nu måste NewsVoice få ett par större sparkbyxor eller större kostym, hur man nu väljer att uttrycka det. Genom att investera i en dedikerad server eller en sk VPS, blir vi av med all serverseghet och databasfel-meddelanden.
Låt oss utveckla NewsVoice till en folkrörelse, en tidning som skrivs av läsarna. Oberoende journalistik är beroende av läsarna.
Torbjörn Sassersson, redaktör
Redan nu ska NV gå snabbare att ladda ner. Har gjort en del optimeringar. Märks det? / red
Tack för alla kommentarer, tips och stöd.
Webbhotellet Loopia har nu ringt upp mig och de var hjälpsamma. De har gett en del tips på vad som kan göras för att spurta igång NV.
Pål Bergström upptäckte att en bild på 2,7 MB laddade varje gång någon går in på entresidan på NV. Den är nu borttagen. Bilden var inte den där stora bakgrundsbilden från NASA (som nu också är borttagen) utan en bild med vintermotiv som låg kvar och skräpade efter under-construction-perioden i augusti.
Producenten av WordPress-temat TagDiv har svarat på en del frågor och de har också tipsat om hur NV kan snabbas upp och minska kraven på servern.
/Redaktören
Är det bandbredd eller hårdvaran som saken gäller? Många bloggare med stor trafik ställer sin egen server uppe hos webbhotellen. Gäller det hårdvara, så kan man ju bygga sin egen server – det är i inte dyrt.
Hej,jag ska lämna en donation till newsvoice så att jag bidrar till att showen rullar vidare 🙂
Tycker att det låter som om du har vuxit ur dina kläder Torbjörn. Dvs. Om nuvarande leveranatör inte kan leverera? Kan rekommendera Citycloud då jag själv använder dom. Dom kör med openstack vilket är bra för skalbarhet. Dom har också bra pris, men kräver litet mer kunskap från användarna. Det kan ju absolut finnas bättre alternativ, har inte kollat marknaden på ett tag nu.
Tycker f.ö. att det har tagit längre och längre för sidorna att laddas när man besöker NV. Men det går bra till och från, sent på kvällen och tidiga mornar t.ex.
http://www.citycloud.se/pris/
Openstack
http://www.youtube.com/watch?v=Qz5gyDenqTI
Har du testat någon optimeringsverktyg för WP?
http://www.wpoptimus.com/611/wordpress-plugins-cleanup-optimize-database-improve-performance/
Alternativt flytta dbn till någon molntjänst typ azure eller amazon cloud.
Tyvärr kan inte webbhotellet hjälpa NewsVoice. Jag försöker hitta en WordPress-konsult som kan optimera NewsVoice. Annars riskerar NV att stängas ned eftersom andra webbhotellkunder/sajter påverkas av att NV tar så mycket datorkraft från webbservern pga många besökare.