Pentagon betalade 500 miljoner dollar till PR-firma för att kartlägga al Qaedas nätverk

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 2 oktober 2016
- Torbjörn Sassersson
Martin Wells - Foto: The Bureau

MEDIA-PSYOP. Avslöjandet som presenteras idag av ”The Bureau of Investigate Journalism” är något i hästväg. En kontroversiell PR-firma i London, Bell Pottinger, fick över en halv miljard dollar åren 2007-2011 för att genomföra psykologiska informationsoperationer vilket lurade världsmedierna att rapportera efter Pentagons agenda.

Bell Pottinger producerade kortare TV-segment med arabisk kanalstil och fejkade rebell/terrorist videos bla med syftet att spåra hur dessa TV-segment och videos spreds för att se hur motståndsrörelsen mot USA och de allierade förgrenade sig ut i världen.

PR-konsulterna på Bell Pottinger arbetade intensivt inom ramen för dolda och strikt hemligstämplade militära operationer jämte högrankade amerikanska militärer på huvudkvarteret Camp Victory i Baghdad. Dessa uppgifter kommer från Bell Pottingers tidigare styrelseordförande Lord Tim Bell som även avslöjar att firman rapporterade direkt till Pentagon, CIA och US National Security Council.

En annan huvudperson i avslöjandet från ”The Bureau” är en videoredigerare vid namn Martin Wells som berättar att den tidigare i media ofta förekommande general David Petraeus, som vid tidsperioden var kommendör för de allierade i irak, också var den person godkände Bell Pottingers löpande propagandaarbete för USA:s räkning. Upp till 300 personer var direkt engagerade i arbetet under en period och för varje år som gick förbrukades i genomsnitt 100 miljoner dollar, uppger ”The Bureau”.

”The Bureau” lyckades vaska fram hur Bell Pottinger arbetade för USA genom att de fick tag på samarbetskontrakt, transaktioner, rapporter från Department of Defense, likväl som interna rapporter från Bell Pottinger. Man intervjuade även ett antal nyckelpersoner (tidigare tjänstemän och konsulter) som var villiga att prata om hur de arbetade.

”The work consisted of three types of products. The first was television commercials portraying al Qaeda in a negative light. The second was news items which were made to look as if they had been “created by Arabic TV”, Wells said. Bell Pottinger would send teams out to film low-definition video of al Qaeda bombings and then edit it like a piece of news footage. It would be voiced in Arabic and distributed to TV stations across the region, according to Wells.”

”The American origins of the news items were sometimes kept hidden. In 2005, revelations that PR contractor the Lincoln Group had helped the Pentagon place articles in Iraqi newspapers – sometimes presented as unbiased news – led to a DoD investigation.”

Black psyops

De mest sekretessbelagda info-operationerna handlade om att producera falska al Qaeda-videos som syftade till att propagera för al Qaeda, berättar Martin Wells. Filmerna byggde delvis på videos som var tagna av al Qaeda. De skulle ha en särskild längd, vara i ett särskilt filformat (Real Player) och filerna skulle vara kodade på ett speciellt sätt.

Filmerna sparades sedan ned på CD-skivor som utvalda amerikanska soldater fick i uppdrag att plantera i samband med husräder.

Martin Wells säger att filmerna var kodade och man kopplade dessa till ett Google Analytics-konto så att uppspelandet av dessa videos på olika datorer kunde spåras med hjälp av IP-adresser och internet.

Militären var särskilt intresserad av att veta hur spridningen var utomlands för att kartlägga eventuella nätverk inom den irakiska motståndsrörelsen.

Pentagon bekräftar att Martin Wells arbetade inom ”Information Operations Task Force (IOTF)” som en underleverantör.

Text: Torbjörn Sassersson

Källa: ”The Bureau of Investigate Journalism”: Fake News and False Flags – How the Pentagon paid a British PR firm $500 million for top secret Iraq propaganda

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq