Professor Lennart Minthon vet inget om gurkmeja – Behöver lära sig googla

Debatt

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 24 oktober 2016
- Torbjörn Sassersson
Lennart Minthon och SVT diskuterar gurkmeja - Foto: SVT, skärmdump
Lennart Minthon och SVT diskuterar gurkmeja.

SVT sände den 23 oktober det ”avslöjande” reportaget: ”Hälsobutiker bryter mot lagen”, som visar att personal på hälsokostbutiker runt om i Sverige försöker hjälpa kunder genom att ge dem råd om hur olika sjukdomar kan behandlas. Deras goda vilja framställs som oansvarig, men den uppfattningen baserar SVT på en professors okunskap.

Text: Torbjörn Sassersson

TV-inslaget tog upp gurkmejapreparat som säljs inom hälsokosthandeln och som anses vara verksamt mot alzheimer. För att diskvalificera gurkmeja använde därför SVT en professor och forskare på demens vid namn Lennart Minthon som facit. Vad som dock framgår i reportaget är att Minthon saknar kunskap om forskningen och tillämpningen av gurkmeja.

Professor Lennart Minthon om gurkmeja: ”Man har väl det i mat eller…”

Det var därför inte så svårt att förstå varför följande dialog utspelade sig i reportaget mellan SVT-journalisten och forskaren.

Lennart Minton - Pressfoto från Lunds Universitet
Lennart Minthon – Pressfoto från Lunds Universitet

Åsa Avdic (SVT): – Jag måste fråga dig: ”gurkmeja har en positiv effekt på alzheimer”, du som har koll på de här sjukdomarna, har det…?

Lennart Minthon: – Aldrig. Det är ju bara nå’t påhitt. Man har väl det i mat eller färgmedel eller vad har man det till?

NewsVoice: Ja, och för att behandla alzheimer.

Lennart Minthon som är verksam vid Lunds Universitet på enheten för klinisk minnesforskning vet alltså inte att det finns en hel del forskning och tillämpning av gurkmeja för att behandla just alzheimer och minnesproblem. Han tror att gurkmeja bara är en krydda och ett färgämne.

Föreningen Humanism & Kunskap har också uppmärksammat misstaget som SVT kablat ut till allmänheten. Föreningens ordförande Börje Peratt skriver 

”Attacken på personalen i hälsokostaffären är ett illa dolt angrepp mot naturmedicin. Budskapet i SVT är att: det man säljer, exempelvis gurkmeja, är rena hopkoket och lurendrejeri när det i själva verket finns studier som visar att det har verkan på infektioner och då även alzheimer. Detta kom aldrig fram i nyhetsinslaget.”

”Man kan ifrågasätta journalisters okunnighet och inkompetens men framför allt denna ensidiga framställning som har en avsikt och det är att gynna krafter som är mot alternativ och naturmedicin. Har vi sett det förut?”

Läs mer: SVT Nyheter till attack mot naturmedicin

Precis som Humanism & Kunskap noterar NewsVoice att public service återigen gjort bort sig genom att ensidigt välja ut en ”expert” som inte vet något om sakfrågan. NewsVoice redovisar nedan några exempel på vetenskaplig forskning som visar att gurkmeja har effekt på tex alzheimers sjukdom och minnesproblem.

Vi kan även återigen konstatera att där ute i världen ser verkligheten annorlunda ut än i Sverige. I Sverige fungerar alltså inte gurkmeja mot alzheimer, men i övriga världen så fungerar det.

NewsVoice vill slutligen tipsa Lennart Milthon om att ta datorkörkort så att han kan lära sig googla.

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat och referenser

US National Library of Medicine: The effect of curcumin (turmeric) on Alzheimer’s disease: An overview
US National Library of Medicine: A Potential Role of the Curry Spice Curcumin in Alzheimer’s Disease
BioMed Central: Effects of curcuminoids identified in rhizomes of Curcuma longa on BACE-1 inhibitory and behavioral activity and lifespan of Alzheimer’s disease Drosophila models
Best Alzheimer’s Products: Can Turmeric Cure Alzheimer’s Disease?
Natural Foundation: Curcuma inhibits behavioural and psychological problems in Alzheimer’s disease
AlzheimersNewsToday.com: Turmeric Compound Found in Some Curries Offers Possible Alzheimer’s Therapy
Google Scholar: sökning på gurkmeja

Fler referenser (uppd. 25 okt 2016)

Dr Mercola: Curcumin: This Potent Spice Taken as Little as Once a Week Can Fight Dementia
Dr Mercola: Can Vitamin D3 in Combination with Turmeric Spice Reverse Alzheimer’s Disease Progression?
Natural News: Turmeric produces mind-blowing recovery from dementia symptoms, multiple case studies show
Peaknootropics.com: Evidence suggest turmeric may prevent and reduce alzhemer’s disease
US National Library of Medicine: Recent Developments in Delivery, Bioavailability, Absorption and Metabolism of Curcumin: the Golden Pigment from Golden Spice
Daily Mail: Could a curry a week PREVENT dementia? Turmeric ‘blocks the rogue proteins that trigger Alzheimer’s disease’

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Jag tycker mig kunna märka att två inställningar går hand i hand hos svenska PK-journalister inom Public Service: Dels hatar de SD och lever i villfarelsen att de andra partierna är snälla och ärliga, dels tycker de illa om vårdmetoder som inte godkänns av läkemedelsindustrin.

    Ett bra exempel är Åsa Avdic, som försöker kväsa alternativa sätt att bota alzheimers, vilket man kan läsa om i artikeln ovan. Med en sån agenda inpräntad i sig så tycker hon förmodligen att dagens giftbomber till vacciner är Guds gåva till mänskligheten.

    Fem minuter och 55 sekunder in i programmet nedan analyserar Filip & Fredrik Avdics bemötande av sitt intervjuoffer Jimmie Åkesson i Gomorron Sverige häromdagen.

    Hon måste verkligen vara en mycket högtstående människa, eftersom hon anser sig ha rätt att på bästa sändningstid mobba ut både fungerande alternativa behandlingsmetoder och en föraktad politiker, som på det hela taget inte för vare sig en bättre eller sämre politik än sina falska riksdagskolleger.

    Här visar gurkmeja-hataren Åsa Avdic verkligen sin rätta halt. En sån mobbare skulle man inte vilja ha i sin omedelbara närhet:

    http://www.dplay.se/breaking-news/season-6-breaking-news-med-filip-fredrik/

    Programmet sändes den 16 maj 2017.

  • Hej Per. Du har säkert rätt i det du skriver, men ofta är du negativt inställd och har förlöjligat en del om ämnen och personer, varav flera kommentarer raderats.

    Artikeln ovan kanske är fåordig, men det tar ändå tid att sätta sig ned och skriva. TV-inslaget har undersökts. Det ska plockas ut citat och grafik ska göras. Tiden går. Så artikeln ovan är inte en ”notis”.

    Flera har hört av sig och de vill kasta ut dig, men jag har fått argumentera för att det är viktigt med att olika motstridiga åsikter ska få ventileras. Jag vill inte göra som snart 90% av alla svenska dagstidningar med nätbilagor, att censurera eller helt ta bort kommentarsfältet. Jag försöker undvika att censurera. Det finns en gråzon mellan att censurera och rensar bort regelbrott, vilket är problematiskt.

    I övrigt uppskattar jag dina motvallskommentarer som stimulerar debatten. Och ibland har du kanske rätt och de andra fel, inklusive jag.

    Hälsokostbranschen ska också granskas. Det håller jag med honom. Statsradio, stats-TV och kvällspressen gör det i skift året runt. Det avsätts stora resurser på dessa sk ”granskningar” av hälsokostbranschen och alternativmedicin. Har du inte märkt det? NewsVoice är en av de få medier som följer upp och finner oftast att dessa granskningar egentligen är utförda av policyskribenter/policyjournalister med förutfattade negativa uppfattningar om det som ska ”granskas”.

    Jag anser inte att Big Pharma kan jämföras med hälsokostbranschen. De är helt väsensskilda. Börja med att läsa om IG Farben och framåt. Big Pharma avlivar sannolikt fler människor än alla krig och konflikter sammantaget per år. Kosttillskott dödar ingen.

    redaktören

  • @NewsVoice
    Redaktören kan välja att inte publicera inlägget. Redaktören väljer att publicera Lars Persson 27 Okt, 2016 at 14:07, ett inlägg helt utan anknytning till ämnet, varför? Innan detta börjar påhoppen på min person redan efter första inlägget utan att jag har skrivit något sarkastiskt om andra i kommentarsfältet. Redaktören väljer att publicera inlägg om cancer och gurkmeja, inte har det någon anknytning till ämnet.
    Dessutom håller jag med, jag anser och har skrivit att det var ett onödigt inslag på SVT och jag är intresserad av demensproblematiken. Jag tror att hälsokostbranschen kan bli en resurs som är bra för både enskilda och folkhälsan.
    För tillfället är jag uppdaterad på Demens;
    Deltog i ett seminarium/föredrag med Karin Wallin, ’Är det möjligt att förebygga Alzheimers sjukdom och demens?’ för drygt en månad sedan. Jag har delat med mig av de anteckningar jag gjorde där till de som ville uppmärksamma det och som kanske använder debatten till att inspirera sig. Dessutom har jag läst ett antal böcker i ämnet, följer ämnet i media, handskas med problematiken för närstående med demens i nuläget och diskuterat ämnet med människor som har legitimitet och erfarenhet av demens.
    NewsVoice skriver att ”visar mycket lite respekt för artikelförfattaren som lagt ned arbete och tid på att skriva något”, jag skulle kalla det för en ganska fåordig notis om ett program på SVT som upprörde artikelförfattaren och så kortfattat att texten absolut kräver en utveckling i den efterföljande debatten. Om alla måste stämma in i klagokören så skall redaktören sätta det som regel, så vet jag vad jag har att rätta mig till.
    NewsVoice visar väldigt lite respekt för den kunskap och det engagemang jag har lagt ner på denna tråd, jag har skrivit betydligt mer och ingående än din notis.
    Ni som är skeptiska till läkemedelsbranschen skall veta att även hälsokostbranschen har ett inslag av riskkapitalister och växternas läkande effekt kommer inte sällan från odlarna och deras PR-folk. Kommer NewsVoice att undersöka det faktum att det är samma kapitalism som driver på i hälsokostbutiken, Big Farma och de alternativa vårdmetoderna?

  • Alla ytterligare kommentarer som syftar till förlöjliga ämnen eller kommentatorer på NewsVoice leder till radering och ev avstängning från NewsVoice eftersom beteendet bryter mot reglerna och eftersom kommentarsfältet då inte längre handlar om artikelns ursprungsämne i fråga.

    Larsen du kan göra som jag, starta en blogg som sedan kan bli en nättidning.

    Så fort en skeptiker tilldelas allt för mycket friheter att debunka, förlöjliga etc så leder det till att den skeptikern får all uppmärksamhet och att all diskussion handlar om skeptikerns världsåskådning.

    Jag anser vidare att en sådan skeptiker visar mycket lite respekt för artikelförfattaren som lagt ned arbete och tid på att skriva något. Det är enkelt att med lillfingret peta undan någons annans arbete med tyckanden och om det sker under skenet att skeptikern är mer insatt, har vetenskapen på sin sida eller äger en högre moral så sticker det naturligtvis i ögonen på artikelförfattaren.

    Om du som skeptiker anser att du vet mer eller har en mer upplyst förståelse av ett ämne inkom istället med en egen debattartikel där du debunkar och utreder osv. Då får du samma ”beskydd” som jag som redaktör ger alla artikelförfattare. Knock yourself out. 😉

    / red

  • @Lars Persson
    Med anledning av din kommentar vill jag bekräfta att du har helt rätt, jag skrev: ”kritikerna av inslaget känner sig kränkta, deras trosläror har vid en objektiv granskning framstått som löjeväckande inför för alla”. Det gläder mig att du har läst och förstått texten även om det är kritikerna jag förlöjligar och ämnet som är fel, men nästan rätt.
    Det är dessutom min absoluta målsättning att vara transparent, vilka du också bekräftar, tack för det. Fortsätt för all del att läsa mina kommentarer, jag uppskattar dina entusiastiska inlagor.

  • @Per Larsen 27 Okt 2016 at 07:59: Det där är kvalificerat skitsnack. Jag har läst många av dina kommentarer, i vitt skilda ämnen, och du försöker så gott som alltid poängtera hur fel alla andra har samtidigt som du förlöjligar ämnet som andra kommentatorer.
    Du är genomskinlig som glas, min lille vän.

  • Jag deltar inte i debatten för att visa de andra kommentatorerna vad som är rätt och fel i ämnet, jag deltar för att berika mig själv och bearbeta ämnet. Det är en del av en process för mig att skaffa den nödvändig kunskap för att vara en samtalspartner och ibland fatta beslut för närstående som drabbats.
    Det jag kommer fram till efter dessa kommentarer är att kritiken mot SVT’s inslag grundar sig på att kritikerna av inslaget känner sig kränkta, deras trosläror har vid en objektiv granskning framstått som löjeväckande i för alla.
    Det finns ingen empati för de sjuka hos många av kommentatorerna, någon enstaka visar lite insikt i demensproblematiken. Att moderatorn låter diskussionen inkluderar cancer och kritik av kommentarerna, illa dolda eller öppna personangrepp visar med all tydlighet på bristande argument.
    Sedan har inlägg försvunnit efter det att jag kommenterat detta, då utan att moderatorn kommenterat det.
    Men det är ert problem inte mitt 🙂

  • Kerstin Unger Salén 26 Okt, 2016 at 21:57

    Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att skriva till SVT, Kerstin. Tack för att du gör en sån fin insats.

  • @Per Larsen: Du spammar ner hela tråden med ditt tjat och tråkiga upprepningar, men du kanske glömmer av vad du redan har skrivit. Kanske blivit så dags att gå till neurologen och få ta del av läkemedelsvärldens underbara värld?

  • Har någon annan än jag märkt att vissa kommentatorer här på NewsVoice skriver omväxlande långa, osammanhängande haranger som inte leder någon vart och humorbefriade inlägg som är avsedda att dra ner diskussionen till sandlådenivå?

  • ÖPPET BREV SKICKAT TILL SVT
    El Miércoles 26 de octubre de 2016 13:37

    Hej , synd att ni så ensidigt, ytligt och okunnigt gör ett inlägg om gurkmeja.

    Även den ni intervjuade var klart ovetandes om vilken forskning som pågår om gurkmeja.

    Sällan har väl något naturligt ämne forskats så mkt på såsom gurkmeja. man har funnit många fördelar framför allt som ett anti-inflammatoriskt hjälpmedel och att det på andra sätt är ett hälsobringande preparat utan några allvarliga sidoeffekter..Se nedan där jag sänder några exempel.

    Som oftast när gäller vanliga media tycks ni inte längre vilja hitta sanningen utan det tycks som om ni redan i förväg har bestämt vad ni tycker och vill att publiken ska tycka. Sen hittar ni någon att intervjua som bekräftar eran redan förutfattade mening. Jag undrar : Är detta seriös journalistik?

    Om ni verkligen är intresserade läs då gärna dessa forskningsresultat som finns nedan och gör ett nytt inlägg som ger ”andra” sidan av sanningen.

    Den professor ni fick tag på är uppenbarligen helt okunnig om vad som pågår i den stora världen men om ni vill intressera er seriöst tar ni reda på lite forskningsfakta innan ni gör ett program.

    Det finns en växande skara (galopperande utveckling) av både Alzheimer och framför allt cancer. Gå gärna till Globocan, cancerfactsheets, och titta på statistiken Globocan är WHO´s egen redogörelse av cancerutveckling i världen och de nordiska länderna ligger tyvärr långt fram. Där kan ni se hur allvarlig ökningen av cancerincidens är.

    Det skulle ni kunna göra ett program om och intervjua myndigheter och Cancerfonden varför det saknas en förebyggande plan för att minska risken för cancer. Den finns nämligen inte.

    Gå inte bara myndigheternas eller läkemedelsbranschen ärenden utan var riktiga journalister, förlåt min frispråkighet, men svenskt media i allmänhet är verkligen numera inskränkt och har glömt att deras viktigaste uppgift är att sätta press och belysa vad de som har makten gör och vilka bevekelsegrunder de har.

    Hittills har man inte lyckats vända denna epidemiskt liknande utveckling av cancer.
    Alla bidrag till att hitta mindre giftiga behandlingsterapier borde välkomnas med öppen famn.Många dör i onödan av själva cancerbehandlingen de påskyndar (cellgifter och strålning) att en ny cancer bildas.
    Kanske borde ni också gå utanför boxen och se om ni kan bidra med seriösa alternativ? Här kommer lite information.

    Tacksam att få svar Kerstin Unger Salén

  • Pfizer tackar Minthon:

    ”Tack till professor Lennart Minthon” för samarbetet mellan parterna.
    https://www.pfizerhalsa.se/documents/10343/69779/Sjukdomar+som+ger+glo%CC%88mska_web.pdf?version=1.0

    Minthon driver även: Medicinkonsult Lennart Minthon, enskild firma.
    http://www.svd.se/naringsliv/sok-foretag/companyInfo.html?companyID=10983418-2

    Pfizer Pharmaceuticals finansierade studien ”Donepezil in patients with Alzheimer´s disease: double-blind, parallel group, placebo controlled study” (publ. i The Lancet) som genomfördes av bla Lennart Minthon.
    http://www.forskning.se/2006/03/23/lakemedel-effektivt-mot-svar-alzheimer/

    Donepezil kan övrigt ge allvarliga biverkningar som tex: Severe allergic reactions, difficulty breathing, bloody or black, tarry stools, fainting; fever; flu-like symptoms, mental problems, seizures; severe dizziness, severe or persistent heartburn, irregular heartbeat, unusual tiredness or weakness; vomit that looks like blood or coffee grounds.
    https://www.drugs.com/cdi/donepezil.html

    Återigen ett exempel på jävighet, vilket självklart påverkar Minthons inställning till gurkmeja och ginko biloba.

  • Kvacksalveri är ett annat ord för låtsasdoktor, hälsokostbranchen behöver förnya sin verksamhet, marknadsföring och målsättning.
    Jag är säker på att branschen har en jättepotensial, men den måste sluta att snegla på den högteknologiska läkemedelsbranschen och dess vårdmetoder med tillhörande förklaringar.
    Ett affärsbiträde kan och skall inte tillfrågas om behandlingar av diagnoser ställda av den aktuella kunden.
    I kommentarerna finner man den ena efter den andra olika rekommendationer om behandlingar, vissa rekommenderar Gurkmeja och andra påstår att diagnoser vanligen är helt!

  • När jag hör om programmet slår det mig hur korkad människor beter sig. Det skall naturligtvis inte lekas ’doktor’ i en hälsokostaffär, hur naiv får man vara?

  • @Per Larsen
    ”…erfarit att glass och bakelser har en starkt stimulerande…”

    E440, E331, E120,E420,E422,E500,E450, E202,E262,E160a, delvis härdad olja + fett,soijalesitin, jordgubbsarom, delvis härdat fett (2), dextros, arom,glukos-fruktossirap, socker, glukos…det är vad en rulltårta nämnd i Mats-Eric Nilssons bok om matfusket, innehåller. Det lär inte vara ekologiska versioner du förespråkar, så glassens innehållsförteckning torde se likartad ut. Jag är lite skeptisk till att rekommendera dylika långt förädlade ”livsmedel”..

  • @Lars Persson
    Socker och fett kan vara ett sätt för den demente att få tillbaka matlusten och väcka dennes intresse för måltiden. Det har provats och det fungerar!
    Det framgår med all större tydlighet att kommentatorerna här inte har erfarenhet av demens eller väljer att ignorera de sjuka till förmån för Gurkmejan. Att sjunga Gurkmejans lov står ju var och helt fritt, men problemet är de 160 000 i Sverige som varje år får diagnosen demens. Deras symptom och funktionsnedsättning och den påverkan det har på de närstående är enorma. Att mässa på om Gurkmeja i det läget är ren verklighetsflykt.
    Om det finns epidemiologiska belägg för kaffet och alkoholen så skulle det kanske finnas för Gurkmeja och Ingefära också, men det finns inget konsumtionsmönster, det äts väldigt lite av dessa produkter i vår kultur, att forska på som det gör med kaffe och alkoholkonsumtion.

  • Pinsamt professor Lennart Minthon!
    Om nu Alzheimers sjukdom är en infektion, vilket alltfler anser att det är, då är det just infektionshämmande medel som är rimligt att pröva.
    Professorn kan väl orientera sig och vidga sina vyer!
    Från Asien kommer ett födoämne som är en effektiv infektionsdämpare, en krydda med anmärkningsvärda egenskaper: gurkmeja. Effekten beror huvudsakligen på substansen kurkumin. Det finns inget annat livsmedel än gurkmeja som har en så kraftig infektionsdämpande effekt. Gurkmeja är en ört, ett namn på en art i växtfamiljen ingefärsväxter. Kurkumin – i det gula pulvret – anses vara den infektionshämmande substansen i gurkmejan, som gör gurkmejan mycket verksam mot infektioner.

    Kurkumin i gurkmeja har många strängar på sin lyra. Den senaste forskningen visar att kurkumin kan bekämpa tuberkulosbakterier som är resistenta mot antibiotika.

    Gurkmeja är även bra vid cancersjukdomar på grund av att den just är infektionshämmande, eftersom tumörerna är fulla av olika infektioner och då kan gurkmejan få effekt. Som bekant har jag haft en allvarlig cancersjukdom som debuterade i början av år 2001, vilken jag har fått bukt med bl.a. genom intag av just gurkmeja.

    Jag kan varmt rekommendera boken ”Anticancer – Ett nytt sätt att leva” av den franske läkaren David Servan-Schreiber, där han beskriver gurkmejans radikala effekter på cancersjukdomar. Det är en grundlig bok om cancer som ger hopp. Observera att gurkmeja bör blandas med svartpeppar för att kunna tas upp effektivt av kroppen. Peppar ökar kroppens upptag av gurkmeja med 2 000 procent (sidan 159).
    Rekommenderad användning: blanda 1/4 tesked gurkmeja med ½ matsked olivolja och en rejäl nypa svartpeppar. Tillsätt i soppor, salladsdressing och till grönsaker. Några droppar agavenektar kan ta bort den något beska smaken (sidan 182).

    Utomlands känner man mycket väl till gurkmejans fantastiska egenskaper. Ska vi i Sverige isolera oss mer och mer från omvärlden? Vi kan inte vänta på ”Vetenskapen” innan vi får använda medlen.

    Siv Wernborg
    (cancerpatient 2001-2004)

  • Tack Bo, det centrala i din kommentar är att forskning tagit frågeställningen på allvar och gjort en seriös studie på eventuellt samband gurkmeja demens. Det är något annat än att raljera om gurkmeja. Återstår flera studier på samband gurkmeja som bromsfaktor för alzheimer.

  • Demenspatienter får B12 och, NEJ, dementa får inte Benz numera utan de får NaSSA preparat, jonulf behöver uppdatera sig till nutid och verklighet. Man behöver inte att ha vit rock på sig för konstatera demens, demensen beror INTE på något av det du föreslår men dessa symptom kan uppstår till följd av sjukdomen.
    Det finns väldigt lite användbar kunskap om demens men forskningen mal på.
    Det enda förebyggande jag har hittat är att man skall ha koll på blodtrycket, vikten och sitt BMI, samma statistik kopplar också stroke, depression och B12 brist till utvecklingen av demens. Välutbildade drabbas mer sällan än lågutbildade. Fiskolja, måttlig alkoholintag, kaffe och antiinflammatorisk medicin är bra.
    Det viktigaste är det jag nämnde i första inlägget nämligen social, mental och fysisk aktivitet. Fysisk träning tre gånger i veckan 30 minuter per gång halverar risken. Efter 85 år gäller andra förhållningsregler, träna är fortfarande viktigt men undervikt och lågt blodtryck ställer till med problem.
    Man kan flytta till Japan där insjuknaden är mycket lägre

  • En demensmedicin fick tillägget ’bromsmedicin’, det var inte sant och någon skyllde på att medicinen kom samtidigt som bromsmedicinerna för HIV.
    Men visst låter det fantastiskt med en ’bromsmedicin’ för en närstående som har eskalerande demens?
    Medicinen har numera beskrivits som att den lindrar symptomen vid demens.
    Visst är det en underbar tanke om Ingefära och Gurkmeja skulle eliminera demens?
    Men social, mental och fysisk aktivitet är tusen gånger viktigare i nuläget, därav tycker jag att påståenden om kryddorna är trams. Visst kan det vara bra att äta Ingefära och Gurkmeja, inte minst om de närstående upplever och tror att dessa växter är i besittning av positiva egenskaper som stöder deras arbete med en drabbad anhörig.
    När det gäller mat så har jag erfarit att glass och bakelser har en starkt stimulerande och terapeutisk effekt på den demensdrabbade, socker och fett är bra.

  • Den som skriver ”Att börja tramsa om Ingefära och Gurkmeja i detta sammanhang är fullständigt insiktslöst” har nog blivit rejält indoktrinerad av skolmedicinen (som i hög grad styrs av ”Big Pharma”). Ungefär de föraktfulla orden om ”kryddorna” fick jag också höra av läkarna, när jag efter min diagnos (”obotlig cancer”) avböjde omfattande operation med efterföljande strålning och/eller cellgiftsbehandling till förmån för ”naturlig” egen behandling. I dag är jag (till läkarnas stora förvirring) cancerfri, efter att bl.a. intagit dagliga doser av gurkmeja och ingefära. Visserligen är förstås cancer och Alzheimer två skilda saker, men att omedelbart vara odugligförklara gurkmeja och ingefära som ”kryddor” innebär också att man förkastar åtminstone 5000-årig ayurvedisk tradition – samt en hel del modern forskning! Tron på att manipulerade kemiska molekyler (”mediciner”) skall vara den enda lösningen för att bibehålla en god hälsa och/eller bota sjukdomar är ett blindspår som vi snarast borde lämna. Grunden för en god hälsa är framför allt att vi ger kroppen de vitaminer, mineraler, spårämnen och essentiella aminosyror den behöver för en optimal funktion – och att vi undviker gifter och skadlig strålning. När vi missat sådant en längre tid uppstår självklart problem. Akut kan mediciner behövas, men på sikt stökar de oftast till det i vår metabolism, eftersom det handlar om molekyler som vi inte tidigare under hela evolutionen stött på – och därför i huvudsak uppfattar som ”fiender”. Gurkmeja och ingefära, som används i några tusen år ger inte sådana problem!

  • Per L är som så ofta ute snedseglar.
    Vi är en del av/av naturen, så att tala om gurkmeja och annat i detta sammanhang gör alla som inte är hjärntvättade.

    Det är istället piller och annat som Per tror så starkt på – för han hör till de som tror att det finns ”hjälp” att få från ”forskning och vetenskap” – fast det är tvärtom – som ofta ligger bakom att människor får demns/alzheimer.

    Sedan har kanske hälften de som fått diagnos som demens eller alzheimers inte alls det, det är bara fejk och missdiagnos.

    Knaprar man ”läkemedel (läs gifter för att bryta ned oss) så ökar risken med 50% att utveckla det – fast alla skadas av det, även om man inte får någon diagnos av en vitrock, man dör ändå, och tack vara ”läkemedel”.

    En 87-årik kvinna fick diagnosen demens, men var bara deprimerad efter att hennes bror avlidit, kom en sannare ”undersökning” fram till.

    En man som var närmare 80 år fick diagnosen demens då han började uppfattas som förvirrad och blev agiterad – fast det istället bottnade i en infektion han hade.

    Stress och oro ger stor belastning, och folk har stora näringsbrister, inte konstigt om de blir förvirrade, nedstämda, orkeslösa och ofokuserade, och får glömska. Så tillkommer annat som ger hjärndimma, såsom gluten.

    B12-brist ger också symptom som den alternativa vården (alltså den västerländska vården som har ersatt den naturliga traditionella läkekonsten) lätt kallar demens och annat.

    När folk då inte mår så bra så får de ”läkemedel” – och får som en följd demens mm – av tex Stesolid och andra benzodiazepinpreparat, tex Xanax, Valium, Xanax/xanor/alprazolam mm:
    http://web4health.info/sv/answers/bio-benzo-sideeffects.htm

    Det hela är som ett ett grymt skämt.

  • Demens är en enormt krävande problematik för de drabbade, vårdapparat och närstående. De inblandade ställs inför mycket svåra frågor, förnuftet sätts på prov, samhällets insatser ifrågasätts och närståendes engagemang både utnyttjas, av statsmakten, och misstänkliggörs av andra närstående. Den drabbade förlorar sin förmåga att orientera sig socialt men går också alltmer vilse i tid och rum, det sker gradvis men tillräckligt snabbt för att förfallet skall vara en tydlig process för de närstående.
    Att börja tramsa om Ingefära och Gurkmeja i detta sammanhang är fullständigt insiktslöst, visst kan man omvänt fråga vad vårdapparaten i Sverige kan erbjuda idag. Tror att SVT kom fram till att det var en diagnos man behövde, diagnosen skulle ge lättnad och något annat, vad det nu var.
    Kryddor och diagnoser har inte någon direkt effekt på demensen i förhållande till demensens effekt på den drabbade och dennes omgivning. I tron på alternativa mediciner finns det en inbyggd förhoppning, något livsbejakande, om att det går att bekämpa det onda. I diagnoserna och demensutredningarna står inget positivt att finna, besvikelser och missnöje förmörkar de närståendes liv. Beakta att hälften av de som börja vårda en anhörig i det egna hemmet drabbas av en svår depression inom tre till fyra år, att vara god gör inte alltid gott.
    Det var ett onödigt inslag i SVT, det är bara ett exempel av många på den krämarmentalitet som styr media. Billiga poäng vinns på de sjuka och deras anhörigas sorger.
    Min egen åsikt är att det som hjälper den demente är främst kontinuitet inom social, mental och fysisk aktivitet. Den drabbade måste ha människor omkring sig och får inte lämnas ensam, det skall finnas stimulerande aktiviteter för den kognitiva apparaten och motion krävs för att var vid god fysisk vigör. Dessutom måste den dementa ha hjälp med mat, medicin och hygien. Men inget av detta kan hejda den nedbrytande sjukdomen, men min erfarenhet är att den sjuke kan uppleva en större självkänsla, mindre ångest och fungerar bättre socialt om de får hjälp med dessa elementära ting. Då blir det också drägligare för omgivningen och de får en positivare attityd till den sjuke och deras egna insatser för den drabbade känns viktiga.

  • Har letat mer efter bevis. Det råder ingen tvekan om att gurkmeja forskats på med positiva resultat, i synnerhet om gurkmeja blandas med svartpeppar och D-vitamin. Då ökar upptaget och effekten. Att påstå att det bara är ett ”påhitt” att gurkmeja kan användas vid alzheimer stämmer alltså inte och det är det viktigaste med artikelns budskap förutom att indirekt efterfråga mer ödmjukhet inför alternativa behandlingsmetoder.

    Mer forskning på gurkmeja:

    Evidence suggest turmeric may prevent and reduce alzhemer’s disease
    http://peaknootropics.com/evidence-suggests-that-turmeric-may-reduce-alzheimers-disease/

    Recent Developments in Delivery, Bioavailability, Absorption and Metabolism of Curcumin: the Golden Pigment from Golden Spice
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3918523/

    Can Vitamin D3 in Combination with Turmeric Spice Reverse Alzheimer’s Disease Progression?
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/07/29/can-vitamin-d3-in-combination-with-this-spice-reverse-alzheimers-disease-progression.aspx

    Could a curry a week PREVENT dementia? Turmeric ’blocks the rogue proteins that trigger Alzheimer’s disease’
    http://www.dailymail.co.uk/health/article-3601463/Could-curry-week-PREVENT-dementia-Turmeric-blocks-rogue-proteins-trigger-Alzheimer-s-disease.html

  • Professorn efterfrågar forskning som visar att gurkmeja kan användas vid alzheimer som är dubbel blind placebo kontrollerad i fas 3. Ni som är experter på dessa preparat får jag ge förslag på de studier ni anser är bra.

    Min personliga uppfattning är att det inte behövs ”dubbel blind placebo kontrollerad i fas 3” för att något ska fungera i praktiken.

    Jag vill påpeka att det är nödvändigt att förstå ”det skeptiska bevisspelet” som går ut på att försöka förtrycka forskning och metoder inom tex alternativmedicinen genom att hävda beviskrav som är omöjliga att uppnå, beviskrav som inte ens de flesta skolmediciner klarar av.

    För att förstå hur skeptikernas bevisspel fungerar vill jag rekommendera Skeptikerskolan.se som lär ut hur skeptiker försöker förtrycka och förkasta genom argumentationsteknik, teknik som inte har något att göra med vetenskap utan istället retorik.

  • Det kan inte vara obekant för redaktionen på SvT att det pågår en omfattande forskning både utomlands och här för att förstå hur curcuminet kan påverka bla uppkomsten av Alzheimers. Man har ju visat sådana inslag i andra sammanhang.

  • Tack för inlägget. Jag har gjort en anmälan till granskningsnämnden för att SvT har brutit mot sitt ansvar för att sakligt och opartiskt förmedla nyhetsinslag. Här har man uppenbart bestämt sig för att sätta åt hälsokostkedjor och naturmedicin i allmänhet.

  • Man är så in i döden trött på mainstreammedias journalister, inte minst Sveriges Radios och Sveriges Televisions, dessa får ju trots allt, via radio- och tv-avgiften, sin lön från det svenska folket. Och hur återgäldar de detta? Jo, genom att vara nyttiga idioter och gå maktmaffians, i det här fallet läkemedelsindustrins, ärenden. Det ömkansvärda är att Avdic och Grill Pettersson inte har nog med IQ för att inse, alternativt är för mycket strebrar för att bry sig om, att de förstör även för sina egna barn och sig själva, när de motarbetar alternativmedicinen. Jag slår vad om att de även låter spruta in, så klart toxiska, vaccinpreparat i sin avkomma.

    Visst skall man klandra Milthon för hans oförmåga eller ovilja att söka information, men nämnda programledare skall sannerligen ha sig ett antal kängor av samma anledning. Jag tycker att NewsVoice läsare bör kontakta dessa och artigt och vänligt, men bestämt, ställa dem mot väggen och avkräva dem ett svar om vad de egentligen tror att de håller på med. De skall inte kunna härja som de vill utan återkoppling från oss människor, utan behöver få veta att deras skyddade verkstad inte längre är så skyddad. Vi är medvetna om vad de sysslar med och har rätt att få veta av vilken anledning de, genom sina grundlösa ansträngningar att förstöra tillgången på fungerande, ofarliga anternativmedicinska preparat i Sverige, sätter det svenska folkets liv och hälsa på spel:

    Åsa Avdics mejladress: asa.avdic@svt.se
    Mikael Grill Petterssons mejladress: mikael.grill.pettersson@svt.se

  • Jag blev lika upprörd som många andra över SVT:s oseriösa och dolda granskning av butiksbiträdena i hälsokostbutikerna. Till frågan om gurkmeja bör det sägas att det faktiskt finns en hel del forskning på curcumin (turmeric) och demens. Tyvärr finns ännu inga hårda data som visar på någon signifikant nytta, vilket är tråkigt. Jag har i alla fall inte hittat någon sådan studie. Däremot hittade jaktisk faktiskt en välgjord randomiserad humanstudie från 2012, de flesta är gjorda in vitro och på råttor, där man givit patienter med mild demens curcumin. Tråkigt nog kunde ingen effekt ses efter de 24 veckor som studien varade:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107780
    Om någon hittar en humanstudie där curcumin givit signifakant positiv effekt på den kognitiva förmågan vid demenssjukdom, så vore det mycket önskvärt. Curcumin, gurkmeja, har sannolikt många goda antiinflammatoriska effekter i kroppen, men när det gäller demens tycks forskningsläget vara mycket oklart.

  • Lämna ett svar