Kinas rikaste man har på kort tid lagt beslag på flera berömda filmstudios i Hollywood. Nu kräver en grupp kongressledamöter att uppköpen granskas utifrån samma slags kriterier för nationell säkerhet som gäller för utländska förvärv inom aerospace.
Text: Carl Gram
I takt med att kineserna får det allt bättre ställt ekonomiskt så spenderar de också allt mer pengar på fritidsaktiviteter såsom underhållning och film rapporterar brittiska BBC. Detta har gjort den kinesiska filmmarknaden till en starkt växande marknad för underhållningsindustrin i Hollywood – med 35% tillväxt under 2015 jämfört med tidigare år.
Läs mer: BBC: China’s Hollywood studio buy-up begs questions
Problemet för filmmakarna i Hollywood är de starka restriktioner som begränsar antalet utländska filmer som får visas i kinesiska biosalonger – endast 34 per år. För att komma förbi denna importrestriktion har Kinas rikaste man Wang Jianlin, The Wanda Group, börjat köpa upp berömda filmstudios i Hollywood.
I januari i år förvärvade Wang Jianlins företag den legendariska filmstudion Legendary Entertainment för 3,5 miljarder USD kontant – som producerat blockbusters såsom Jurassic Park och Godzilla. Genom köpet hoppas Wang Jianlin kunna göra storslagna Hollywoodproduktioner på plats i Kina – men som kan säljas direkt på de två största filmmarknaderna i världen; den amerikanska och den kinesiska.
Den ekonomiska tidskriften Fortune uppger att Wang Jianlin också förvärvat Dick Clark Productions för en miljard USD. För några år sedan köptes AMC biosalongskedja för 2,6 miljarder USD – som i sin tur lagt beslag på konkurrenten Carmike Cinemas för 1,4 miljarder USD.
Läs mer: Fortune: This Chinese Billionaire Has His Sights Set on Buying Hollywood
Wanda Group – största bioägaren i världen
Detta gör The Wanda Group till den största biosalongsägare i världen. I mitten av september i år skickade en grupp kongressledamöter ett brev till kommittéen för utländska investeringar i USA att de skulle granska de kinesiska uppköpen av stora amerikanska mediabolag utifrån samma slags kriterier för nationell säkerhet som används vid utländska förvärv i aerospace.
”Man bör ställa frågor om Wanda Groups köpfest och andra kinesiska investeringar i Hollywood, mediabolag och underhållningsbranschen kan leda till inskränkningar i kreativ frihet eller självcensur. I synnerhet när Wanda Groups VD är så tydlig med att förklara att det handlar om att undergräva den amerikanska populärkulturens inflytande”, förklarade den republikanske kongressledamoten Christopher H. Smith i en skriftlig kommentar till The Times.
Förutom de varnande röster som redan har höjts i USA så kan det största hindret för den kinesiska miljardärens storslagna planer på att skapa ett filmimperium vara den kinesiska censuren som har väldigt strikta regler gällande politiska budskap.
I slutändan kan resultatet av de kinesiska uppköpen av lukrativa Hollywoodstudios bli att filmentusiaster världen över får hålla tillgodo med urvattnade filmer.
Text: Carl Gram
(ursäkta, blev lite fel, ska inte stå Zgöra och Zombie Z, filmen heter World War Z och handlar om Zoombies, korrigerat inlägg nedan)
Jo, censur, ändringar av skript och ”white washing” eller bara ”lite” produktplaceringar i amerikanska filmer för att komma in på den kinesiska marknaden har redan skett ett antal gånger i flera filmer, tex. Independence Day, Great Wall, World War Z, Iron Man 3 m.fl… Delar av USA:s filmindustri sitter alltså sedan länge i knät hos Kina och anpassar redan sina filmbudskap efter kommunistpartiets politik, främst genom att följa deras inhemska regler för filmproduktion i vilka man måste följa partiets ”socialistiska kärnvärden”. Kinasatirikern Chris Chapell avslöjar denna mörkare sida av Hollywood i ett par av sina inslag, ett här: https://youtu.be/USqdlC5i5yo
Jo, censur, ändringar av skript och ”white washing” eller bara ”lite” produktplaceringar i amerikanska filmer för att komma in på den kinesiska marknaden har redan skett ett antal gånger i flera filmer, tex. Independence Day, Great Wall, Zgöra Zombie Z, Iron Man 3 m.fl… Delar av USA:s filmindustri sitter alltså sedan länge i knät hos Kina och anpassar sina filmbudskap efter kommunistpartiets politik, främst genom att följa deras inhemska regler för filmproduktion i vilka man måste följa partiets ”socialistiska kärnvärden” Kinasatirikern Chris Chapell avslöjar denna mörkare sida av Hollywood i att par av sina inslag. https://youtu.be/USqdlC5i5yo
Intressant utveckling. Hollywood har varit USA imperialismens främsta vapen.
USA kulturen har tryckts på resten av världen och format generationers tänkande.
Kalle: Håller fullständigt med dig! Jag älskar kinesiska filmer som t ex Crouching tiger med vackra tygstycken som far över hela rummet i slowmotion…
Skulle vilja tillägga ytterligare en film som hör till den systematiska hjärntvätten nämligen filmen om frimuraren Nelson Mandela. När ska de komma med en glorifierad film om ”hjälten” Stalin och en omtolkning av Holomodor?
Vad gäller det judiska Hollywood kan jag inte bry mig mindre om det köps upp och förhoppningsvis leder till att lögner som slugt planteras in och upprepas i film efter film som en systematisk hjärntvätt i allt angående 9/11, JFK mordet och den s.k. förintelsen upphör. Jag ser hellre på film utan hjärntvätt och lögner oavsett det blir kinesisk eller indisk eller f-n:s och hans mosters.