Outline sågar superelbilen FF91 från Faraday Future men…

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 22 januari 2017
- NewsVoice redaktion
Faraday Future FF 91 pressfoto

En superelbil FF91 som kallas för ”Tesladödaren” totalsågas av Adrianne Jeffries på sajten Outline som kallar Faraday Future för en ”fake future”, men hur illa är det egentligen?

Text: NewsVoice, uppd. kl 11:05, 22 jan 2017

Outline skriver på sin YouTube-kanal att företaget mest tycks skapa skulder och att personer från ledningen lämnar skeppet. Adrianne Jeffries avråder till och med sina Youtube-tittare från att investera i FF91 trots att företaget är blott 18 månader gammalt.

Frågan är hur stor är egentligen erfarenheten av en industri på denna nivå hos den unga Outline-redaktionen med drygt 20 medarbetare? Medelåldern verkar ligga på mellan 25-30 år.

Outline har ett intressant närmande till nyheter och berättande. De skriver:

”We made this thing because we believe that the right story told in the right way can change someone’s life” … ”We’re telling them because we think there’s a whole other narrative happening in the world that’s unseen, underreported, or dismissed altogether.”

Problemet är om Outline sågar FF91 utan att ha grund för det och i sin ambition att leverera ett mer korrekt berättande istället sprider ett negativt rykte. NewsVoice gör bedömningen att Outlines video ovan inte är rättvis.

Faraday Future flera år yngre än Tesla Motors

I videon ovan läggs stor tungvikt vid en ”failed demo” av en Farraday-elbil FF91 vid en konsumentmässa i USA, men det betyder inte att företaget kommer att misslyckas i framtiden. Misslyckade demonstrationer är inte ovanligt när ny teknik ska lanseras. Inte heller går det att bedöma ett nystartat företag efter skuldläget eftersom alla nystartade företag med stora ambitioner alltid samlar på sig skulder de första åren. Det gäller även konkurrenten Tesla Motors som ligger 8-9 år före Faraday Future i företagsutvecklingen. Tesla lanserade sin sportbil Tesla Roadster 2008. Idag säljer Tesla ”konsumentbilar” över hela världen.

En av Outlines sponsorer är Cadillac som också har stora elbilsambitioner, men de har haft det problematiskt. Så sent som 2016 meddelade Cadillac att företaget lägger ned sin ELR, en elbil i lyxbilsklassen.

Text: NewsVoice

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq