SpaceX tar världens första turister till månen 2018

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 2 mars 2017
- NewsVoice redaktion
SpaceX, Dragon2 - Pressfoto

Entreprenörsgeniet Elon Musk som är en av grundarna bakom betalningslösningen PayPal, elbilsföretaget Tesla Motors och rymdfartsbolaget SpaceX meddelar via ett pressmeddelande att de första rymdturisterna ska få åka till månen 2018.

Det är två förmögna privatpersoner som på eget initiativ tagit kontakt med SpaceX och de har redan betalt in en betydande summa pengar för att få åka med på en tur runt månen och tillbaka med rymdkapseln Dragon 2 med plats för 7 personer. Identiteten på de två privatpersonerna är ännu hemligt.

SpaceX Dragon 2 - Pressfoto
Rymdbolaget SpaceX och kapseln Dragon 2 – Pressfoto
Pad 39 med en Falcon Heavy - 3D-bild - Wikimedia Commons
Pad 39 med en Falcon Heavy – 3D-bild – Wikimedia Commons

Företaget SpaceX har tagit fram rymdkapseln Dragon 2. Kapseln ska skjutas upp med startraketerna Falcon Heavy som har två tredjedelar av lyftkapaciteten i jämförelse med Apolloprogammets startraket av modellen Saturn V.

SpaceX uppger att de redan kontrakterats med att göra i medeltal fyra rymdflygningar till den internationella rymdstationen ISS per år med Dragon 2. Syftet är att transportera astronauter och material till stationen. Under 2017 beräknas SpaceX skicka upp en förarlös Dragon 2 till ISS för första gången inom ramen för NASA:s ”Commercial Crew Program”.

Föregångaren Dragon [1] har redan 2012 åkt till ISS. Den första bemannade resan till ISS med Dragon 2 sker 2018, alltså samma år som Dragon 2 ska åka till månen för första gången, med två rymdturister. Allt sker i nära samarbete med NASA. SpaceX skriver att de två privatpersonerna måste tränas och utbildas inför resan.

Resan till månen 2018 med två rymdturister och besättning startar från Kennedy Space Center och den historiska ”Pad 39A”. Det ultimata målet är enligt pressmeddelandet att nå Mars med bemannade flygningar.

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: månenSpaceX
  • Kalle01 at 08:44

    Det där förvånar inte heller mig. Alla projekt som syftar till att ta civila ut i rymden (framför allt bortom lokala omloppsbanor runt jorden) bromsas ideligen. Se bara på hur Virgin Galactic tvingats skjuta upp sina resor. De lovade först 2012 nu är det senaste löftet 2019.

    Den militära amerikanska rymdindustrin kontrollerar detta är jag övertygad om. De lär redan vara ut på turer med sina ”flygplan” med rymdkapacitet.

  • SvD (19 april 2017): ”Rymden kan bli en ny basindustri för Sverige”

    ”Intresset för rymden har ökat rejält och de svenska rymdbolagen räknar med en växande marknad. Bakom intresset ligger mångmiljardären Elon Musk och andra entreprenörer i USA som säljer in spektakulära rymdvisioner. Men det finns också ett snabbt ökat intresse för bredband från rymden och övervakning av läget på jorden.”

    ”Ska man bara plocka ut två namn bakom det ökade rymdintresset så står mångmiljardärerna Elon Musk och Jeff Bezos i en klass för sig. Mest kända är de nog för att stå bakom elbilen Tesla respektive e-handels- och it-företaget Amazon.”

    https://www.svd.se/raketfart-i-svensk-rymdindustri

  • Naturligtvis! Hur skulle man kunna landa på en så pass stor himlakropp utan atmosfär? Hur skulle inbromsningen gå till? Mycket energi skulle krävas. Vilken fart kommer fartyget att ha i sin omloppsbana kring månen, för att inte falla in i dess gravitationskraft?

  • Givetvis kommer man att landa så långt bort från den tidigare påstådda landningsplatsen, att några fotografiska bevis på tidigare besök kommer inte att låta sig göras.

  • Lämna ett svar