Ahmed Tahir lyckades få flera medier som Aftonbladet och Sydsvenskan att gå på en fejknyhet som han själv skapade. Luringen handlade om att han lyckats ta ut nära 600 000 kr från en uttagsautomat. ”Jag gjorde det för att visa hur lätt det är att sprida falska nyheter”, förklarar Tahir. Tidningarna vill sedan inte erkänna att de lurats.
Text: Torbjörn Sassersson
Den 1 februari 2017 drabbades Swedbank av ett stort datahaveri. Ryktet spreds om att det gick att ta ut obegränsat med pengar. Folksamlingar uppstod vid uttagsautomater i Malmö.
”Jag skrev i sociala medier att jag lyckats ta ut 600 000 kronor. Plötsligt började telefonen att ringa”, berättar Ahmed Tahir.
Aftonbladet, Sydsvenskan, Omni, Fria Tider och även utländska tidningar som NewsBlab skrev om nyheten som var falsk. Uppmärksamma läsare hörde snabbt av sig. Även tidningar ringde för att få ut nyheten i medierna och i den YouTube-film som lagts ut om Ahmed Tahirs fejknyhet framkommer att Sveriges Radio och Breaking News ringde.
”Vi uppmärksammades av läsare och på andra sätt om en rad detaljer som gjorde att vi ytterligare ifrågasatte hans uppgifter. Det gjorde att vi valde att plocka bort artikeln”, sa Sydsvenskans nyhetschef Marcus Ekdahl utan att egentligen erkänna missen till Kvällsposten.
När den falska ”nyheten” om rekorduttag från bankomater spreds på nätet fylldes vissa sociala medier och nätforum med främlingsfientliga hatkommentarer om Ahmed. Någon skrev att ”pengarna går säkert till IS”.
”Det är allvarligt att en falsk nyhet kan användas på det här sättet. Vi måste bli bättre på att undersöka om en nyhet stämmer innan vi sprider den”, sa Ahmed Tahir till Lokaltidningen.se.
Medier skriver att Tahir lagt ut en egen film om sin fejknyhet. Den ger ett mycket professionellt intryck. Budskapet är framför allt riktat mot invandrarfientlighet.
Fria Tidningar ställde en smart fråga: ”Tror du att nyheten plockades upp av exempelvis Sydsvenskan och Aftonbladet för att de visste att det skulle bli mycket kommentarer kring ditt ursprung?” (läs mer i Fria Tidningar)
Ahmed Tahir förklarar med avslöjande ord om hur medier vinklar även när de gjort bort sig för att förmildra kritiken mot dem:
”Nej, de skrev om det för att det är en bra nyhet. När någon som heter Ahmed gör någonting dåligt springer alla medier åt det hållet för att skriva om det.
Men när jag avslöjade att det var ett experiment för att visa på vikten av källkritik och hur lätt fejknyheter kan spridas var ingen längre intresserad.
Ingen av de medier som först rapporterade om nyheten har medgett ordentligt att det var en bluff och att de blivit lurade. De har bara skrivit korta kommentarer om att de tar bort en nyhet när de inte kan hitta fakta.”
Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice
Videon