Bilkrock bakifrån – Så här minskar du risken för nackskador

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 15 mars 2017
- NewsVoice redaktion
Minska risken för nackskador vid påkörning bakifrån så här...
Minska risken för nackskador vid bilkrock bakifrån så här...
Minska risken för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone

Hur bör en bilstol vara funtad för att minimera riskerna för nackskador vid trafikolyckor och hur kan bilpassagerare vid en bilkrock bakifrån skydda sig aktivt? Frågor ställdes till professor Mats Svensson på Chalmers. Han är expert på bilsäkerhet och arbetar på ”Safer-Vehicle and Traffic Safety Centre”.

Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone

Här är Mats Svenssons svar:

Mats Svensson - Chalmers, pressfoto
Bild: Mats Svensson – Chalmers, pressfoto

Vid påkörning bakifrån ska en idealisk bilstol ge ett väl utbrett jämnt stöd åt hela ryggen och bakhuvudet. Detta system ska utformas så att alla lederna i hela ryggraden, från ländrygg upp till skallbasen, inte påförs några nämnvärda böj-rörelser eller kraftiga belastningar…”.

Bilstolen ska idealt ställa in sig automatiskt till varje persons kroppskonstitution…”.

Allra bäst blir det om bilen har ett yttre sensorsystem som kan avgöra att en påkörning är oundviklig redan flera tiondels sekunder före kollisionen, samt utnyttja denna korta tid till att sträcka säkerhetsbältet och justera ryggstödsvinkeln för att få den åkande personen att sitta med huvudet närmre huvudstödet.

Bilstolen ska dessutom ha dämpande och stötabsorberande egenskaper som minimerar rekylen framåt i slutskedet av kollisionsförloppet…”

Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • @Martin Gustavsson
    Kompletterande mycket intressant information kan Du läsa på Nackskadeförbundets hemsida. Sökord = (nackskadeförbundet)!
    Där kan Du dels ta del av hur illa försäkringsbranschen hanterar nackskadedrabbade, dels vilken brist på kunskap om nackskador dess försäkringsläkare tycks ha, samt i vilken mån dessa ”experter” ens fått något publicerat om nackskador i internationellt ledande facklitteratur – innan de av svensk försäkringsbransch upphöjdes till dess experter!
    ”Whiplashkommissionen” – uppfyllde ej villkoren för att kunna få betecknas vara en ”kommission”!

    Svensk försäkringsbransch betalade flera miljoner dollar till en amerikansk sjukgymnast för att denne hjälpte dem att formulera den text, som i slutändan medfört att svårt nackskadade svenskar därefter som regel av branschens alla bolag förnekades erhålla några ersättningar alls! – Trots alla löften branschen givit i sina försäkringsbrev till Sveriges alla bilförare!

    Förebild var ett stort kanadensiskt försäkringsbolag, vars dokument ”Quebec Task Force” förkastats av internationellt ledande nackskadeexperter!

  • @Martin Gustavsson.
    Tyvärr blir alldeles för många nackskador omtolkade i svensk sjukvård – när inte ens svenska ortopeder har med dessa skador i sin specialistutbildning!
    Hur kan försäkringsläkare (FMR) då göra korrekta bedömningar, när de varken får träffa eller undersöka en drabbad – utan tvingas bygga sina åsikter på vad en vanlig läkare utan specialistkunskap om nackskador trott i ärendet? – Hur kan då ens FMR betraktas som ”sakkunniga” i den här typen av ärenden?

    Tyvärr tror en medicinskt okunnig domarkår mest på FMR, försäkringsbranschens s k ”experter” – även om de i betydande utsträckning är professorer och docenter vid landets ledande universitetskliniker, men trots detta endast bygger åsikterna på utredningar doktorer utan faktisk kunskap om halsryggens och nackens strukturer genomfört!

    Att svensk sjukvård fortfarande saknar senast internationellt utvecklad teknologi är helt skrämmande!
    Att Nackskadeförbundet hjälpt s k whiplashskadade till utredning och framgångsrika operationer runt om i omvärlden är något som sällan rapporteras om i våra medier, där FMRs åsikter ofta står oemotsagda!

    Senaste veckan meddelades att en svårt nackskadad värmländsk kvinna först efter 14 års kamp vunnit i Hovrätten mot sitt försäkringsbolag (TRYGG-HANSA), sedan hennes skador dels fastställts och opererats av internationell expertis!
    Många år hade hennes skador förnekats av försäkringsbolagsanställda FMR! Att dessa då klart brutit mot Hippokrates grundläggande läkaretiska regler, men trots det ändå inte bestraffats i enlighet med vad svensk lagstiftning fastställt skulle gälla! – Trots omtolkningar av den drabbades skador! Det är klart skrämmande!

    Hur många svenska familjer har inte genom åren blivit drabbade på samma sätt! – Utan att senare få någon upprättelse i samband med sina processer?
    Frågan är: Vågar våra politiker alls sätta ner foten, så att i slutändan alla med samma skadetyper både får upprättelse, samt de ersättningar de genast skulle haft rätt att kräva – när rådande brister både i svensk sjukvård och domstolsväsende – sedan så länge förelegat i de flesta av den här typen av ärenden?

    Är det inte dags att samhället (inte minst våra politiker) ser till att ändring snarast sker????

  • Det finns anti-whiplashsystem i vissa bilar. De går ut på att energin absorberas i en bit metall, antingen under förar- och passagerar stolens främre muttrar som är fästa i chassit (eftermontering kan finnas till vissa bilmärken) eller inuti reclinern mellan sits och ryggstöd, på så vis att stolen inte förflyttar sig lika hårt framåt som bilen men att personen s.a.s. hamnar en liten bit in i baksätet.

    En bra sak att tänka på i bilköer är att alltid försöka hålla huvudet riktat framåt och i kontakt med ryggstödet i händelse av kollision bakifrån. Bilar med svaga konstruktioner i ryggstödet som ger vika lättare är generellt sett säkrare vad gäller whiplash, medan stabilare säten samtidigt är något säkrare vad gäller ”elefanter i baksätet” vid kollision framifrån.

    Att cykla med hjälm och lysen, åka buss, åka tåg eller att flyga är oftast säkrare än att åka personbil. Whiplash känns inte direkt, men kommer ofta efter några timmar, men brukar som tur är ofta gå över, vilket jag själv råkat ut för. Nerverna som förstörts och som skapar smärtor och spänning växer ofta ihop igen och man blir het återställd. Stödkragar, värmekuddar och meditation kan sannolikt också vara behjälpligt.

    Vad gäller smärtlindring är jag ambivalent. Jag tror smärtan är den signal som är till för att vi ska inskränka rörelse under läkningen samtidigt som smärtan kan förhindra sömn och läkning.

  • Lämna ett svar