Hur bör en bilstol vara funtad för att minimera riskerna för nackskador vid trafikolyckor och hur kan bilpassagerare vid en bilkrock bakifrån skydda sig aktivt? Frågor ställdes till professor Mats Svensson på Chalmers. Han är expert på bilsäkerhet och arbetar på ”Safer-Vehicle and Traffic Safety Centre”.
Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma | Bild: Minska riskerna för nackskador vid påkörning bakifrån – Foto: Automotive Zone
Här är Mats Svenssons svar:
”Vid påkörning bakifrån ska en idealisk bilstol ge ett väl utbrett jämnt stöd åt hela ryggen och bakhuvudet. Detta system ska utformas så att alla lederna i hela ryggraden, från ländrygg upp till skallbasen, inte påförs några nämnvärda böj-rörelser eller kraftiga belastningar…”.
”Bilstolen ska idealt ställa in sig automatiskt till varje persons kroppskonstitution…”.
Allra bäst blir det om bilen har ett yttre sensorsystem som kan avgöra att en påkörning är oundviklig redan flera tiondels sekunder före kollisionen, samt utnyttja denna korta tid till att sträcka säkerhetsbältet och justera ryggstödsvinkeln för att få den åkande personen att sitta med huvudet närmre huvudstödet.
Bilstolen ska dessutom ha dämpande och stötabsorberande egenskaper som minimerar rekylen framåt i slutskedet av kollisionsförloppet…”
Text: NewsVoice i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma