REDAKTÖREN. Sedan en period tillbaka testas att publicera advertorials och reklamlänkartiklar på NewsVoice. Dessa har en stor betydelse för att säkra NewsVoice existens eftersom de är allt för få läsare som vill betala 20 kr eller mer per månad för att få oberoende journalistik. Låt mig förklara hur advertorials fungerar på NewsVoice.
Text: Torbjörn Sassersson, uppdaterad okt 2018
En advertorial eller reklamlänkartikel är en sammanslagning av de engelska orden advertisement (reklam) och editorial (redaktionell text). Tanken är att en bra advertorial både ska ge läsarna nytta och samtidigt innehålla reklam, oftast diskret placerad i texten med en länk till annonsören.
FAKTA: Textreklam är en till synes redaktionell text där det finns bakomliggande kommersiella intressen hos textens skapare eller beställare. Det är inte alltid tydligt för läsaren att texten är reklam. På senare tid har textreklam även kommit att kallas: uppdragspublicistik, content marketing, advertorial, branded content, native advertising, journalistisk reklam, sponsrade artiklar. – Källa: Wikipedia
Mediasäljbolag har ända sedan NewsVoice startade 2011 kontaktat oss för att diskutera placeringar av advertorials. De första 4-5 åren var det blankt nej, men på senare tid har det varit nödvändigt att testa om advertorials ger intäkter för att säkra NewsVoice existens och om de går att publicera dessa utan att förarga läsarna.
När mediasäljbolag framför sina krav om hur advertorials ska redovisas uppstår ofta en konflikt. Mediasäljbolagen vill egentligen inte att artiklar med reklam ska redovisas alls, men för mig som redaktör vore det att begå ett övergrepp mot läsarna.
Advertorials eller reklamlänkaartiklar är i NewsVoice märkta på följande sätt:
- ”Artikeln är en annons från…”.
- Artikeln märkt med ordet ”Annons”.
- Artikeln är ofta publicerad av författaren ”Företagaren” och/eller den är
- oftast placerad tex i kategorin ”Underhållning” eller ”Företagande”.
Advertorials måste ge läsnytta
Jag har ställt följande krav på advertorials som publiceras i NewsVoice:
- Texten/artikeln måste ha ett läsvärde informations- eller underhållningsmässigt.
- Det måste gå att lista ut att artikeln är en advertorial.
Min förhoppning är att advertorials i NewsVoice inte ska störa läsandet och inte skada NewsVoice rykte. Jag vill påpeka att alla stora svenska MSM-tidningar redan har advertorials samt att de dessutom innehåller opinionsbildande propagandaartiklar. Det senare ska inte finnas i NewsVoice, något som vissa politiska MSM-journalister inte håller med om. Det beror på att dessa kan vara policyskribenter som följer politiska policys. Allt som inte följer deras policys pekas ut som propaganda.
Slutligen vill jag återigen tacka alla de donationsprenumeranter som stödjer NewsVoice genom att donera mellan 20-100 kr per månad. Ni ska absolut inte öka era donationer till NewsVoice.
Men det är önskvärt alla de som läser gratis börjar stödja med 20 kr i månaden. Om vi kommer upp i förslagsvis 2000 prenumeranter som betalar 20 kr eller mer per månad kan advertorials avskaffas i NewsVoice. Läsarna bestämmer.
Här kan du läsa om hur du kan stödja oberoende journalistik via NewsVoice
Text: Torbjörn Sassersson, grundare och redaktör för NewsVoice
Tack för visad förståelse för situationen. Med mer pengar kan vi göra mer och drömmen är en redaktion på 5 personer som ett första realistiskt delmål. 5 personer kan göra 5 gånger mer än jag, helt enkelt. Då krävs det 5 gånger mer pengar än nu, minst.
Om vi vill ha alternativa kanaler som på allvar kan konkurrera med den propagandiserade och censurerade tvångsmatningen från gratistidningar och statsunderstödda medier, så tror jag att det behövs att fler läsare är beredda att stödja de alternativa medierna ekonomiskt. Det behövs både för att de ska kunna växa sig tillräckligt stora så att de kan nå en större läsarskara och för att kunna behålla ett oberoende. Inga stora summor, utan några tior i månaden från regelbundna läsare, som Sasserson själv föreslår.
Instämmer med Martin och Julius och hoppas det kommer att funka ..för alla parter.
Reklamfolk brukar rättfärdiga sin bransch med att reklam är viktig information som man kanske inte kunnat få del av på annat sätt. Och det ligger mycket i det. Många värdefulla nyttiga produkter hade säkert aldrig upptäckts av flertalet människor utan reklam. Och många företag som tjänar stora grupper och underlättar deras liv, hade aldrig överlevt och kunnat fortsätta tillhandahålla värdefullla nyttiga produkter, om de inte blivit kända genom reklam.
I NewsVoice fall tycker jag det avgörande kriteriet bör vara just att det man ger information om kan vara av värde, nytta eller intresse för åtminstone en del av läsarna. Därutöver bör man filtrera bort de produkter, tjänster och företag som på groda grunder kan anses brista i fråga om kvalitet, kommersiell etik, miljöhänsyn, hälsosamhet osv. Man bör alltså inte acceptera vilka företag, produkter eller tjänster som helst att advertorialisera i NewsVoice. Under de förutsättningarna menar jag att det inte bara är helt OK att publicera ”advertorials” i NewsVoice, utan till och med att de kommer att utgöra en förbättring av informationsutbudet och en tillgång för läsarna.
Det är rätt Torbjörn som du har bestämt, du måste få in pengar för att kunna överleva ekonomiskt. Allt har en gräns, du kan inte driva tidningen helt utan några pengar. Det finns en hel del kostnader som måste täckas så enkelt är det. Om inte läsarna vill betala då måste pengarna komma in på något annat hål.
Jag tycker det var ett utmärkt val med hedern i behåll. Gör reklam för sådant du själv tror på! Sådant som hjälper människor och som har evidens. Undersök även ägarförhållandena på det du gör reklam för så att du inte finansierar monopolkapitalisternas ormoljeförsäljare! 😉