Genom ett initiativ av två privatpersoner som väljer att sponsra NewsVoice har tidningen fått ett reklamplats på en mycket stor digital skylt vid E6:an nära Ängelholm. Det animerade budskapet: ”Litar du inte på media? Inte vi heller” och sedan NewsVoice logga och en länk hit.
Text: Torbjörn Sassersson, redaktör, NewsVoice
Jag vill personligen tacka de två privatpersonerna för deras lojala stöd till NewsVoice och hoppas nu att besökstrafiken får sig en skjuts framåt och att fler börjar inse värdet av nya medier, precis som Sveriges mest kände undersökande journalist sa i Almedalen 2017:
”Men nu har vi fått konkurrens. Det är inte bara av ondo. Det är jättebra att folk kan vända sig till alternativa media, kan kolla oss att inte vi kan påstå precis vad som helst. Och det är ju inte bara så att det är fake news på den sidan, herregud det finns väl fake news i gammelmedia var och varannan dag.” Janne Josefsson, Uppdrag Granskning, SVT
De nya nätmediernas kanske viktigaste uppgift – granska gammelmedierna
Om vi får respekt från gammelmedierna och ledande journalistprofiler ger vi även det tillbaka, men som Janne Josefsson påpekar, de nya nätmediernas uppgift är att bevaka vad gammelmediernas journalister (och politiska opinionsbildare) egentligen påstår.
En gemensamma uppgift hos både nya nätmedier och gammelmedier är i övrigt att granska makten.
På den punkten har gammelmedier tappat förmågan, genom att selektera vem de granskar och hur de väljer att formulera frågor, vilka ofta är alltför lätta att slingra sig runt.
Text: Torbjörn Sassersson