Norska Hareide Design bakom superyacht med egen strand i aktern

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 22 augusti 2017
- NewsVoice redaktion
108m Yacht pressfoto Hareide Design

Vad sägs om att investera i en stor yatch istället för ett sommarställe? Norrmannen Einar Hareide är hjärnan bakom denna superlyxyatch som du kan kryssa över världshaven med. Designen ska dra passagerarnas uppmärksamhet från ett yttre beundrande av lyxbåten till den omgivande naturen.

Text: NewsVoice

I Hareides version av den ultimata yatchen är båten 108 meter lång med helikopterplatta och en ”infinity pool” som börjar som strand i aktern på båten. Poolen fortsätter sedan ut i havets oändlighet. Inåt yatchen finns en rogivande trädgård. I fören på båten finns en triangulär pool som fyller ut hela fören. Hur vattnet skvimpar i poolen där längst fram när allt kränger är oklart, kanske den töms om det börjar gunga för mycket. Den centrala poolen i båten är hela 20 meter lång.

I centrum av yatchen finns en stor salong med högt i tak. Här är det tänkt att underhållning ska ske, kanske en inbjuden artist håller en privat koncert eller du kan bjuda dina vänner på karaoke.

108M mega yacht concept - Pressfoto: Hareide Design
108M mega yacht concept – Pressfoto: Hareide Design

Tanken med yatchen som går under arbetsnamnet ”108M mega yacht concept” är att fokusera upplevelsen på den omgivande naturen. Snarare än att bara konstruera ett lyxigt yttre ska passagerarnas uppmärksamhet dras från ett yttre beundrande av skapelsen till omgivningarna och de föränderliga elementen.

108M mega yacht concept - Pressfoto: Hareide Design
108M mega yacht concept – Pressfoto: Hareide Design

Fartyget är utrustat med 300 kvadratmeter solcellspanaler som laddar en bank av litiumbatterier, vilka matar elmotorer som långsamt kan förflytta ekipaget längs vackra kuster. För längre distanser och högre hastigheter finns motorer som kombinerar dieseldrift med eldrift.

Priset på båten är okänt, den finns ännu bara på ritbordet.


Gränser suddas ut mellan interiör och exteriör. Poolen i fören smälter samman med havet framför båten precis som stranden i aktern går över och blir en del av havet.


Einar Hareide - pressfoto
Einar Hareide – pressfoto

Hareide Design

Företaget Hareide Design är ett prisbelönt bolag specialiserat på industri-design grundat 1999 av Einar Hareide som tidigare var designchef på SAAB Automobile åren 1985-1989. Hareide Design arbetar med alla möjliga projekt från enskilda produkter, interiörer till fartyg och bilar.

”For us successful design is about making things better. This means creating something that has the right balance of emotional, aesthetic and functional appeal.” – Hareide Design


Letar du efter en bra casino bonuskod 2017?
Vi har granskat marknadens alla nätcasinon och
samlat de bästa online casino bonusarna här.


Hareide Design har tagit emot fler än 20 utmärkelser och priser från den norska Norwegian Design Council (NDC), Red Dot design, Red Dot Best of the Best design och If-Gold. Prestationerna har uppmärksammats internationellt av museer som: Museum of Modern Art (MoMA), Indianapolis Museum of Art (IMA) och Museum of Arts And Crafts Oslo. Bolaget har deltagit i flertalet utställningar och omnämnts i diverse designmagasin.

Läs mer: Mercedes-Benz Guard är bilen för presidenter och mafiabossar

Text: NewsVoice

108M mega yacht concept - Pressfoto: Hareide Design
108M mega yacht concept – Pressfoto: Hareide Design

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Dessa ”300 kvadratmeter solpaneler som laddar en bank av litiumbatterier, vilka matar elmotorer som långsamt kan förflytta ekipaget längs vackra kuster” kommer aldrig räcka för driva dessa 6261 bruttotonnage framåt. För även om elmotorn är designad för att generera betydligt mer kraft än dessa ynka 72 hk i timmen samt att elmotorer utvecklar samtliga sina hk oberoende varvtal, till skillnad mot explosionsdrivna motorer, vars drivmoment efterfrågan ett visst perfekt varvtal för att komma till sin fulla rätt, men då säger jag: all annan el då som detta lyxfartyg lär behöva? Från vilken kartkälla skall dessa extra kWh komma ifrån?

    Teoretiskt skulle man kanske kunna konstruera en elmotor som kan utveckla 25 044 hk i timmen men då skulle enbart elmotorn behöva mattas med: 18 675,31 kWh. Och att låta solceller driva en elmotor som behöver 18 675 kWh skulle det omvänt behövas: 18 675 delat med 0,29 (watt per solcell) = 64 396 solceller som då skulle uppta en yta på: 64 396 delat på 1,62 (ytan på solcellen) = 39 750 kvm. Nå, nästan 40 000 kvadratmeter solcellsyta. En fotbollsplan är ca drygt 7 000 kvm. 40 000 delat med 7000 = 5,7 nästan 6 hela fotbollsplaner alltså. Då kommer vi till nästa omöjlighet. Vad väger 64 396 solceller? En solcell väger 18 kg. Alltså 64 396 x 18 = 1 159 128 kg. Alltså drygt 1000 ton. För att inte tala om vad batteriklustret skulle väga. Alltså dessa 300 kvadratmeter solpaneler är nog mer tänkta som en miljöprofil. Rent bondfångeri med andra ord. Bättre då att bygga en lika stor segelbåt och profilera sin miljöprofil med vindkraft istället. Det skulle vara betydligt mer realistiskt, och då låta 300 kvm solceller förse skeppet med dess elbehov istället.

  • Intressant detta med; ”300 kvadratmeter solcellspaneler”, Räknade lite på detta och de senaste solcellerna ger, vid optimala förhållanden, 290 watt per timme, då den pikar. Måtten för en sådan panel är 0.992m x 1,640m vilket är 1,62 kvm. 300 kvm delat med 1,62 = 185 solcellspaneler á 290 watt (optimalt per timme) vilket ger 0.290w x 185 = 53,65 kWh. Alltså lite drygt 53 kilowatt per timme. Nu räknar vi om kWh till Hästkrafter. En hästkraft – British horse Power (bhp) eller hk = arbetet att lyfta 75 kg en meter per sekund. Varje sekund. En professionell tävlingscyklist kan kanske i snitt utveckla ca 0,3 hk under en längre period. Inte alls dåligt. Det spelar ingen roll om du förskjuter förhållanden till att lyfta 150 kg en halvmeter per sekund eller lyfta 150 kg en meter på 2 sekunder eller lyfter 37,5 kg på en halv sekund en meter osv. Arbetet eller den kraft som krävs i längden är den samma. 53,65 Kilowatt = 71,9458 Hästkrafter. Vad väger fartyget? Med 72 hk? En Mitsubishi Mirage har ca 78 hk. Den norska fartyget Vesterålen är exakt 108 meter lång och har en Bruttotonnage på 6261, så vi jämför med henne. Om jag förstått saken rätt så är Bruttotonnage = antal tusen liter vatten skrovet måste flytta på eller plöja fram genom. Och efter mina beräkningar behövs det ca 4 hk per 1000 kg vatten att skovla bort. Alltså 6261 x 4 = 25 044 hk för att förflytta båten i hård motvind 3.5 knop och vid vindstilla lite över 5 knop. Alla förstår nu att detta att diva en större båt med solceller är drömmar. Inget annat.

  • Lämna ett svar