Trots att bilarna bara blir säkrare stiger antalet dödsoffer i trafiken. Det visar statistik från 2016 och första halvan av 2017, vilket rapporterats av flera amerikanska tidningar. Statistiken gäller USA, men även Sverige följer trenden.
National Safety Council meddelar att trafikens dödsoffer ökat med 9% de sex första månaderna under 2017. Om trenden fortsätter kan 2017 bli det dödligaste året i USA sedan 2007, skriver Wired.
Trafikdöden pikade 2016 enligt data från Department of Transportation. I rena tal är det 37,461 som dött på amerikanska vägar 2016. Den siffran överstiger 2015 med 5,6%.
Forskare diskuterar nu om orsaken, men det vet ännu inte vad det handlar om. Spekulationer pekar på att det handlar om ekonomi och det handlar inte om dålig ekonomi, utan tvärtom.
Konsumtionen har ökat sedan 2009. Arbetslösheten ligger lägst sedan de senaste 15 åren. Lönerna har långsamt krupit upp medan bensinpriser stannat på låga nivåer de senaste 5 åren.
Wired skriver att forskarna sedan länge vetat att trafikdöden följer ekonomin. Människor som har arbeten har fler anledningar att köra bil, men även om folk kör mer bil har ändå olyckorna ökat för mycket. Det gör forskarna perplexa. Det finns ytterligare en eller fler faktorer som spelar in…
Text i samarbete med Bilverkstad Bromma | Foto: Pixabay.com – CC0 Creative Commons
Det är egentligen löjligt få människor som dör i svenska trafiken idag. Löjligt, för att antibilister gör så stor sak av det.
270 döda i trafiken, varav en del är självmord, varav en väsentlig del är en ökning av cyklister döda i singelolyckor!
Men det är alltid bilismen som får skulden, med krav på sänkta hastigheter.
Samtidigt visar forskning från flera håll att höjda hastighetsgränser ger färre olyckor. Myndigheter och besserwissers ska helt enkelt inte lägga sig i vilken hastighet de kunniga bilisterna framför sina fordon.
En annan aspekt på trafiksäkerhet
Bilprovning med livet som insats
Svensk bilprovning vars ledning försöker mörklägga flertal grova tjänstefel gällande tjänsteutövning. De anser också att dessa rostskador hade uppkommit under sju månader efter att fordonet hade besiktas hos Svensk bilprovning och lägg därtill att fordonet anses som trafiksäkert särskilt när erfarna Scaniatekniker säger att boggiaxlarna är på väg att släppa.
Länk: https://youtu.be/NCnmvmcmjeM
Här i Sverige har åtminstone jag konstaterat att:
1. Fortkörning har ökat rejält och att nästan ingen håller fartgränserna.
2. Aldrig någon trafikpolis på vägarna eller kontroller.
3. Slarv med blinkers är vanligt
4. Många kör med en trasig strålkastare.
5. Att mobilanvändningen under körning har ökat drastiskt. Enligt en undersökning tidigare i år uppgav runt 1/3 av förarna att de använde mobil.
6. Rattfylleri uppges ju vara en av de främsta orsakerna till dödsolyckor och att använda mobil under körning är ju som att man är rattfyllerist.
7. Glöm därtill inte bältesanvändning.
Jag har åkt bil med arbetskamrater en del i England, när vi jobbat i London. Vad jag observerat är att sedan mobiltelefoner blivit mer än en telefon så sitter folk och surfar på nätet medan de kör, vilket gör att de tar ögonen av trafiken mer än när de bara pratade med någon på telefon.
Tror också det finns studier om att säkrare bilar eller införandet av bälteslagen gjorde att folk kände sig tryggare, och därmed körde fortare eller tog mer risker.