Facebooks vinst ökade med 79% till 4,7 miljarder dollar men de har inte tid med sina kunder

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 2 november 2017
- Torbjörn Sassersson
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, World Economic Forum, 2013 - Foto: Wikimedia Commons
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg,   World Economic Forum,   2013 - Foto: Wikimedia Commons
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, World Economic Forum – Foto: Wikimedia Commons

DEBATT. DI skriver att Facebook går lysande. Företaget har 1,37 miljarder dagliga användare. Reklamintäkterna ökade med 84 miljarder kronor under det tredje kvartalet, men Facebook vill inte ha direkt kundkontakt och vägrar svara på frågor. 

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör, NewsVoice

NewsVoice och undertecknad stängdes i oktober av från Facebook under 10 dagar på vag grund. Facebooks algoritmer hänvisade till ”phishing” (lösenordsfiske) och ”misstänkt aktivitet” när jag skulle posta en länk till en artikel om att svenska homeopater startat ett riksförbund. Länken postades i c:a 12-15 Facebook-grupper om hälsa, grupper där undertecknad är medlem sedan länge, grupper där jag är välkommen och regelbundet postar länkar till artiklar om hälsa.

NewsVoice publicerade tidigare en artikel om nedstängningen av tidningens Facebook-sida och sedan en artikel med en video om hur undertecknad lyckades lista ut var Facebooks hemliga huvudkontor ligger i Stockholm. Det visar sig att det inte existerar någon support, endast tämligen värdelösa ”hjälpsidor”. Borde inte ett företag som drar in miljardbelopp ha råd med fungerande support?

”Facebooks dagliga aktiva användare under kvartalet landade på 1,37 miljarder, en ökning med 50 miljoner användare från föregående kvartal.”

”Bolagets intäkter landade på 10 miljarder dollar, en ökning med 47 procent jämfört med samma period i fjol. Vinsten ökade med 79 procent till 4,7 miljarder dollar.” 

”Totalt har Facebook ökat sina reklamintäkter med motsvarande 84 miljarder kronor, eller 49 procent, i det tredje kvartalet.” – DI Digital

Jag listade även ut att Facebook använder PR-byrån Spotlight PR som fått uppgiften att sköta Facebooks ”public relations”, men de som arbetar på byrån visade sig vara lika hemliga som Facebooks personal. Inga namn på ansvariga delades ut vid ett telefonsamtal med byrån utan endast mail-adressen ”facebookprnordics@spotlightpr.se”.

Jag skickade mina frågor till PR-byrån som den 9:e oktober lovade att skicka dem vidare till Facebooks huvudkontor. Idag den 2 november har ännu inget svar kommit och därför väljer jag att redovisa de frågor som Facebook inte vill besvara.

Mina frågor till Facebook:

  1. Jag som redaktör för nättidningen NewsVoice har inte begått några fel, har inte brutit mot några regler på Facebook, ändå stängde ni mer min profil på vag grund tex påstådd ”phishing” och ”misstänkt aktivitet”. Ni stängde även en av mina tidigare offentliga profiler. Anser inte ni att Facebook gjort ett misstag när ni utelåste redaktören för en tidning utan vettig grund? I och med denna åtgärd kan inte NewsVoice Facebook-sida uppdateras längre.
  2. För att komma i kontakt med mina vänner på Facebook skapade jag en ny profil i mitt namn, med min Gmail-adress, med personfoto och inskannat körkort som ID-bevis. Det kontot stängde Facebook omedelbart innan jag ens hann använda det. Betyder det att jag som enskild person inte är tillåten att få använda Facebook?
  3. Kan ni på Facebook förklara exakt varför ni stängde av mina användarkonton? Ingen har använt något av mina konton för ”phishing” (dvs lösenordsfiske).
  4. Ingen har utfört någon ”misstänkt aktivitet”. Exakt hur definierar ni ”misstänkt aktivitet”?
  5. Exakt vilken säkerhet är det Facebook upprätthåller när ni gör företaget Facebook i princip omöjligt att få tag på? Vilken hotbild finns riktad mot Facebooks personal, vilket kräver denna säkerhet?
  6. Ni lämnat inte ut telefonnummer och när man söker er kan inte ens den PR-firma som arbetar på kontrakt för er uppge kontaktpersonerna vid namn. Varför är era PR-konsulter hemliga?
  7. Tidningen NewsVoice är annonskund hos Facebook. Borde inte Facebook ha en öppen kommunikationskanal tex per telefon direkt med de kunder som annonserar hos er?

Alla dessa frågor hänger fortfarande fladdrande i den digitala etern. Istället för att vänta valde jag att öppna ett konto på ryska Facebook (VK) och samtidigt parallellt ha kvar en sida på amerikanska Facebook. Eftersom Ryssland har ett intresse av att kritik framförs mot Väst, västs massmedier, digital dominans och tex NATO kan jag inte komma på ett säkrare ställe att uttrycka åsikter och pressfrihet.  

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: facebook