UNDERHÅLLNING. Det kan tänkas vara en nästan lika stor möjlighet att vinna på lotteriet som att bli träffad av en blixt. Även om detta i många fall kan vara sant, har vissa människor haft en enorm tur i helt otroliga situationer som kan verka näst intill overkliga – och det hände dem mer än en gång!
Känner du dig kanske extra lycklig idag? Inspireras av dessa berättelser om tursamma lotterivinnare och prova att spela på världens största lotterier med dina turnummer på theLotter.
Lotterivinst – en déjà vu?
Constance Carpenito från Boston-området i USA vann 1 miljon dollar efter att ha köpt en lotterikupong 1996. Lotteriet som hon spelade på kallades Diamond Millionaire – och hon blev en dubbelmiljonär när hon i november 2015 köpte ännu en vinnande lott från samma stop’&’shop-hörnaffär i sin hemstad Stoneham, Massachusetts.
Här tog det inte slut, då hon vann 20,000 dollar med en ytterligare kupong köpt från samma butik. Carpenito är inte bara lojal mot sin lokala butik, utan även en lojal lotterispelare och köper lotter för ca 20 dollar varje vecka. Det här visar på att du inte kan vinna om du inte spelar.
Andra gången gäller det
”Det är helt enkelt otroligt. Chansen för att han skulle vinna två gånger var verkligen mindre än en på miljonen!”
Dessa var de ord som används av talesmannen för den sydafrikanska lotterioperatören Gidani, när han beskrev lyckan hos en sydafrikansk man som vann på lotteriet för andra gången. Inte nog med att han vann 11 miljoner Sydafrikanska Rand 10 år tidigare, i november 2009 kammade han hem PowerBall-jackpotten! Det gav honom en extra 30 miljoner Sydafrikanska Rand.
Träffades av blixten – vann 6 miljoner på Lotto
Peter McCathie i Nova Scotia kan vara både den lyckligaste och olyckligaste mannen i Kanada, eftersom han både har blivit träffad av blixten och vunnit på lotto.
Han träffades av en blixt vid 14 års ålder under en båttur.
”Jag försökte låsa upp båten. Det var en väldigt solig dag. Ut ur tomma intet dök ett stort, vitt moln upp på himlen och innan jag visste ordet av kom en blixt genom träden och träffade mig”, sade han under en intervju med CTV Atlantic.
Något som är ännu konstigare är att McCathie inte är den enda i sin familj som har haft ett nära möte med blixten. Hans dotter arbetade i Manitoba som vildmarskguide då även hon träffades av ett blixtnedslag. Lyckligtvis överlevde hon även hon. Mystiskt nog låste hon också upp båtar vid tillfället då hon blev träffad. Oddsen att bli träffad av blixten är lite mindre än en på miljonen.
Medan de båda lyckades överleva, var det definitivt dags för Peter McCathies lycka att förändras till det bättre. Under det gångna året har han och en av hans medarbetare, Diane Miller, köpt lotterikuponger tillsammans. Han säger att de aldrig förväntade sig att vinna någonting, men än en gång var lyckan på hans sida.
Måndagen den 20 juli gick de två kollegorna in till Atlanten Lotteri-kontoret för att hämta ut sin Lotto 6/49-vinst värd fenomenala 1 miljon dollar. De minimala oddsen att vinna på Lotto 6/49 är endast en på 14 miljoner.
Sophie Leger, en matematikprofessor vid Moncton Universitet, gjorde en beräkning av oddsen för McCathies otroligt tursamma livshändelser dvs hans lotterivinst tillsammans med de blixtnedslag som han och hans dotter har lidit. Sammanfattningsvis är McCathie en på 2,6 miljarder.
Spela på lotteriet – En tursam hobby
Under Yukons guldrush i slutet av 1890-talet kom många lyckojägare genom Fort Smith i Kanadas nordvästra territorier på jakt efter sitt guld. Ett århundrade senare vann en bosatt i denna sömniga stad, med en befolkning
på färre än 3000 personer, sin förmögenhet, dock inte i guld, men genom två vinnande Kanada Lotto 6/49 kuponger.
I februari 2011 vann Ann Lepine en otrolig jackpott på 7,6 miljoner dollar. Därefter, år 2007, köpte hennes man, Barkley Heron, en Lotto 6/49 kupong som var värd en vinst på hela 11,3 miljoner kanadensiska dollar. Lepine har sagt att hon inte kan förklara sin tur – hon har även varit i farten i Las Vegas där hon vann 25 000 dollar i kasinospel. Kanske har hennes tur något att göra med att lotterispelandet är hennes största hobby, eftersom hon spenderar ca 300 kr på lotter varje vecka.
Familjen vinner på Lotto varje gång hon föder barn
Tre medlemmar i Oksnes-familjen från Austevoll, Norge, har vunnit stora jackpottar från sitt lands nationella lotteri. Hege Jeanette Oksnes tror att lyckan har något att göra med hennes barn. Hennes far, Leif, vann 4,2 miljoner NOK (486 800 kronor) 2006. En dag senare födde Hege sitt första barn.
Reuters: Lucky Norway family wins national lottery three times
Sedan, tre år senare, vann Hege 8,2 miljoner norska kronor, en dag innan hennes andra barn föddes! Slutligen vann hennes bror Tord 12,2 miljoner kronor 2012, några månader efter det att hennes tredje barn föddes. Det finns för närvarande inga planer på ett fjärde barn. ”Min man tycker att vi har tillräckligt med pengar nu”, säger Hege skämtsamt till media.
Text: Företagaren
Ett mål är att denna typ av länkreklamartiklar ska vara tydliga. Nu är artikeln märkt som SPONSRAD på två ställen, dels på NewsVoice entresida dels i sidhuvudet. Utöver dessa markeringar är det FÖRETAGAREN som är skribent. I dennes presentationsbox under artikeln finns en förklaring om att denna typ av artikel kan vara en advertorial.
Jag ska se över äldre länkreklamartiklar och advertorials (en advertorial är egentligen en artikel skriven av tidningens egna redaktion) för att förtydliga att de innehåller reklam.
Det finns seriösa artiklar med länkreklam i NV, men då är reklamlänkarna placerade mellan två avgränsande linjer så att reklamlänken inte återfinns i brödtexten.
Det framgår ju tydligt av innehållet att detta inte handlar om ett seriöst journalistarbete. Dessa förtäckta annonser kan ju dessutom vara användbara i upplärningssyfte för att bättre kunna genomskåda alla fake-news som sprids.
Jag vill inte vara mästrande eller nedvärderande men jag tycker att detta ”problem” är väldigt svenskt. Vi är så vana att bli omhändertagna av myndigheter och andra s.k. auktoriteter att vi bara måste ha nån dylik som talar om för oss vad det är vi ser , hör eller läser.
Jag håller med dig Marion. Jag ska göra dessa införanden tydligare.
Tyvärr har NewsVoice precis som DN, Aftonbladet, Expressen och andra nyhetssajter blivit beroende av spelbranschen för att kunna existera och/eller säkra upp ett redaktionellt arbete.
Det beror på att de flesta NewsVoice-läsare inte vill betala för oberoende och undersökande journalistik som är gratis att läsa [förutom de som sponsrar/donerar]. Den tas av någon anledning för given av de flesta. Endast ca 30-50 personer betalar för närvarande i genomsnitt 20-60 kr per månad för att säkra NewsVoice existens och det räcker inte på långa vägar. NewsVoice innebär för mig 10-12 timmar arbetstid per dag (inkl annat arbete för att ge min tvåbarnsfamilj mat på bordet), men jag gnäller inte. Det känns som ett viktigt och roligt arbete.
Jag ska öka trycket på reklamföretagen inom spelande att dessa artiklar måste märkas upp tydligare. Risken finns att de då inte vill ha in artiklar alls. Då måste ett stort antal läsare läsarna kompensera bortfallet med minst 20 kr per månad.
Stort tack igen till alla de som betalar för att läsa NewsVoice.
@Torbjörn: Nej det är inte tillräckligt tydligt. Varför märka det som Underhållning när det borde märkas som REKLAM eller SPONSRAT INLÄGG. Att det dessutom kommer från den smutsiga multinationella spelbranchen (gissningsvis baserad på Malta eller annat skatteparadis) som tjänat på individers spelberoende gör inte det hela bättre. Tyvärr blir även Newsvoice del i maskineriet som drar ned ett antal individer i skuldfällan.
Vill läsarna inte ens betala 20 kr i månaden för 16 timmar slit per dygn för att ge oss avslöjande reportage som andra mediaplattformar inte vill rapportera om, är detta konsekvensen.
Det är en advertorial (eller ”länkreklamartikel”). Frågan är om det kan anses vara tillräckligt tydligt markerat. Vad anser ni?
Läs mer om advertorials (el motsvarande) i NewsVoice: https://newsvoice.se/2017/04/18/advertorials-raddar-newsvoice/
Man får nog ta det här för vad det är. En annonsering förtäckt som reportage som newsvoice behöver för att överhuvudtaget kunna fortsätta existera.
Artikeln är en advertorial…en artikel som betalar för NewsVoice undersökande journalistik och nyhetspublicering.
Vet inte om artiklar som denna hör hemma på NewsVoice. Visst finns det otroliga stories som tål att berättas, men att som denna, uppmuntra, ja det gör den faktiskt eftersom det är lätt att tänka – OK, varför inte jag också – en variant av ”me too” som gör dig här som där till den stora massan verkliga förlorare. De som är godtrogna och gärna vill att verkligheten skall vara bättre än vad den nu en gång är.
Funderingar i morgonstund från Hans G Eriksson