Så ser framtiden ut för spelmarknaden – Regeringens riktlinjer

publicerad 30 november 2017
- Underhållning @NewsVoice
Online poker

Vi har tidigare rapporterat om omregleringen av den svenska spelmarknaden som förväntas ske i början av 2019. Spelmonopolet slopas samtidigt som privata spelbolag blir tvungna att ansöka om spellicens. Uppköp bland spelbolagen, högre konsumentskydd och mindre casinoreklam är några av förändringarna som nu är att vänta.

Håkan Hallstedt - Foto: Spelakademin.se
Regeringens utredare Håkan Hallstedt – Foto: Spelakademin.se

Det nya licenssystemet kommer innebära att privata spelbolag får möjlighet att ansöka om en svensk spellicens. Licensen ger bolagen rätten att vara aktiva på den svenska spelmarknaden. Alla spel hos bolag som inte innehar en svensk spellicens kriminaliseras. För att få licens måste en mängd krav uppfyllas, bland annat vad gäller säkerhet och marknadsföring. Samtidigt blir spelbolagen tvungna att betala 18% i skatt på nettovinster. Enligt regeringens utredare Håkan Hallsted är förhoppningen att minst 90% av spelarna ska spela inom licenssystemets gränser i framtiden.

”Målet är att 90 procent av spelmarknaden ska innfattas av licenssystemet inom två år. Det här är en nivå som vi har uppfattat att spelbolagen är nöjda med”, säger Håkan Hallsted till Aftonbladet.

Högre omkostnader leder till konsolidering

Skattesatsen på 18 % innebär en stor förändring för spelbolagen, som i dagsläget betalar mellan 5 och 9% i bolagsskatt på Malta. De ökade omkostnaderna kommer sannolikt leda till att vi får se färre, men större spelbolag i framtiden.

Betsson, Kindred Group och LeoVegas är några av de stora svenska spelbolagen som nu rustar upp inför den kommande omregleringen. Norska Gaming Innovation Group, som bland annat står bakom spelsajterna Rizk, Guts och SuperLenny, förväntas också storsatsa i Sverige de kommande åren för att roffa åt sig marknadsandelar.

Spelreklamen förväntas minska på den nya spelmarknaden

En annan effekt av det nya licenssystemet är att spelbolagens marknadsföringsbudgetar förändras. Dels blir det mindre pengar över till reklam, samtidigt som kampen om spelarna inte blir lika hård när marknaden stabiliserats. År 2016 spenderade utländska spelbolag cirka 4 miljarder kr på reklam i Sverige, och i vissa betalkanaler är upp emot 20% av all reklam spelrelaterad. Enligt Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschorganisationen för onlinespel (BOS), kommer denna siffra att minska när det nya systemet är på plats.

”Det pågår en kamp om marknadsandelar, där de enskilda bolagen hoppas de kan locka över kunder från konkurrenterna. Då är det inte så konstigt att man väljer att lägga stora summor på marknadsföring. När marknaden konsoliderats behövs sannolikt inte samma marknadsföringsinsatser. Bolagen som får licens föreslås också betala skatt på 18 procent av spelöverskottet – det gör sannolikt också att marknadsföringsbudgeten minskar”, sa Hoffstedt i en intervju med Göteborgs-Posten tidigare i augusti.

Betssons senaste reklamfilm med Måns Zelmerlöw

Slopandet av spelmonopolet och nya möjligheter för Svenska Spel och ATG

I spelutredningen som lämnades över till civilminister Ardalan Shekarabi i slutet av mars uppmanas staten att sälja Svenska Spel och släppa taget om ATG. Detta eftersom det enligt utredarna inte är hållbart att staten både äger spelmarknaden och styr spelbolag.

Slopandet av spelmonopolet kommer högst troligt leda till att både Svenska Spel och ATG tappar marknadsandelar. Samtidigt öppnas nya möjligheter upp för bolagen då man kan erbjuda nya typer av spel. Svenska Spel har tidigare ansökt om tillåtelse att erbjuda nätcasinospel men fått avslag från regeringen.

”De som spelar på nätkasino eller sport lägger däremot stora summor på sitt spel och eftersom det i dag bara är de utlandsreglerade bolagen som får erbjuda nätkasino i Sverige, är det hos dem de pengarna hamnar”, säger Arvid Åsbrink, som arbetar på konsultbolaget Mediavision, i en intervju med Göteborgs-Posten.

Spelregister kritiserat av Datainspektionen

Ett tydligt mål med det nya licenssystemet är att öka konsumentskyddet för spelarna. En viktig del i detta är obligatorisk registrering av samtliga kunder, samt ett gemensamt register för alla svenska spelbolag med licens. I detta register ska spelare kunna stänga av sig från samtliga sajter som ingår i licenssystemet.

Datainspektionen har granskat förslaget och är kritisk:

”Utredningens förslag innehåller inte någon egentlig utredning och analys av förslagens inverkan på enskildas personliga integritet. Det finns inga närmare beskrivningar av hur personuppgifter är tänkta att samlas in och hanteras, och vilka risker det kan medföra. Förslagen kan därför inte anses uppfylla vare sig de krav som följer av den nya dataskyddsförordningen eller svensk grundlag”.

”Datainspektionen skriver i sitt yttrande att det är anmärkningsvärt att utredningen inte närmare har kartlagt vilka personuppgifter som i praktiken kommer att behöva registreras, hur de ska eller får hanteras, hur länge de ska sparas och hur de ska skyddas”skriver Datainspektionen på sin hemsida.

Enligt Arvid Årsbrink finns det många frågetecken som måste redas ut innan systemet sätts i bruk.

”Det är en offensiv målsättning. Det är inte många som är övertygade om att det kommer gå så snabbt, det kan bli så att förändringarna skjuts ett par år framåt i tiden”, säger Årsbrink enligt GP.

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq