#tystnadtagning – 456 kvinnor står upp mot sexuella predatorer i svenskt kulturliv

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 10 november 2017
- NewsVoice redaktion
Kvinnor mot sexuella predatorer
#tystnadtagning - Kvinnor mot sexuella predatorer
#tystnadtagning – Kvinnor mot sexuella predatorer – Julia Dufvenius, Evin Ahmad, Mia Skäringer, Rebecka Hemse, Melinda Kinnaman, Ann Petrén, Livia Millhagen, Gunilla Röör, Eva Röse och Helena af Sandeberg.

#TYSTNADTAGNING – 456 vittnesmål från den svenska film- och teaterbranschen skakar om svensk kultur och allmänheten. 456 personer, däribland stjärnor som Marie Göranzon, Lena Endre och Sofia Helin, har i ett gemensamt upprop mot de kränkningar de får utstå valt att konfrontera sina sexuella predatorer. De skriver med anonyma citat om övergreppen.

Uppropet publicerades först i SvD, bakom lösenord…

Allt började med en fråga till ett tiotal skådespelare om vi gemensamt skulle uttala oss angående #Metoo. Gruppen växte lavinartat och efter ett dygn var vi uppe i 1100 personer som vittnade om otaliga övergrepp under karriären.


När förövare – som i tråden var anonymiserade – började kontakta de offer som skrivit i den hemliga gruppen på sociala medier tvingades vi lägga ner den.


Inte ens i en hemlig grupp, som borde vara en fredad zon, tilläts vi tala högt om vad vi varit med om.

Tystnadskulturen är utbredd i vår bransch. Manliga stjärnor och regissörer geniförklaras och hålls om ryggen av branschen oavsett vad de utsätter sina kollegor för. På grund av deras stjärnstatus får övergreppen aldrig konsekvenser.

Vittnesmålen finns dock sparade, en mängd av dem är samlade här, de kommer att läsas upp på scen i sin helhet vid ett senare tillfälle.

#tystnadtagning mot sexuella predatorer

Stöd uppropet med hashtaggen #tystnadtagning på Instagram och andra sociala medier.

”Intim kärleksscen i en säng på film. Stämningen är överlag aggressiv och frustrerad. Regissören tycker inte att vi ger tillräckligt. Han har alldeles nyss slagit knytnäven rakt in i väggen en centimeter från min manliga medspelares huvud. Jag ligger under dubbeltäcket i bara trosor ansikte mot ansikte med min kollega. Nu ber regissören honom att stiga upp, lägger sig på hans plats under täcket och visar med smekningar och inlevelse, genom att spela upp lite av scenen, hur han vill att min medspelare ska smeka mig.”

”Under en filminspelning spelade jag mot en av de största och mest anlitade skådespelarna inom film, både i Sverige och utomlands. Han talade ofta nedlåtande om mina privata kläder att de var provocerande präktiga. På en fest följde han efter mig in på ett hotellrum, knuffade ner mig hårt i golvet, kastade sig över mig och höll fast mig och garvade med kolsvart blick. Jag tänkte ’nu våldtar han mig’, men på nåt sätt lyckades jag ta mig loss och rusade därifrån. Morgonen efter flög jag hem sittande bredvid honom och han redogjorde gråtandes för mig om sitt trasiga liv. Jag berättade för regissören om det som hänt, men inspelningen bara fortgick som vanligt efter det. Med skillnaden att jag var rädd på jobbet.”

”En inspicient på teatern jag jobbar på tog mod till sig, gick till teaterchefen och berättade vad den manlige högaktade skådespelaren utsatte sin ensemble för i form av mobbning, hot om våld och så vidare. Han kom tillbaka glad och varm efter mötet, äntligen hade han blivit lyssnad på. Dagen efter tillkännagav teaterchefen att skådespelaren skulle bli tilldelad O’Neill-stipendiet. Det gick ett halvår, sen sa inspicienten upp sig.”

”Ett av mina första jobb. I hissen på en stor teater trycktes jag upp mot väggen av en skådespelare i samma produktion och befalldes att komma till vederbörandes loge kl 15, annars skulle jag inte få fortsätta på teatern. En annan gång, i samband med en produktion på den Stora teatern, drogs jag in på toaletten på en fin restaurang av den manliga huvudrollsinnehavaren. Han var berusad och befallde mig att hålla i hans kön medan han pissade i handfatet.”

”Sedan tog han fram sin grej och började onanera. Då det gick för honom lyfte han min tröja och sprutade på min rygg.”

”Jag var 23 år och låg på en madrass och vilade mellan repetition och föreställning. Då kom en av husets kapellmästare in och undrade om han fick massera min rygg. Kände direkt att jag inte ville men förmådde inte att säga nej. Han satte sig på mig och började massera. Sedan tog han fram sin grej och började onanera. Då det gick för honom lyfte han min tröja och sprutade på min rygg. Sedan steg han upp och gick. Innan föreställningen började den kvällen tog han tag i min arm och sade att det var skönt och att det var vår hemlighet.”

”Jag filmade med en av landets stora manliga stjärnor. Stjärnan kom och gick på set precis som han behagade, ofta påtänd, berusad eller bakfull. Ett helt team stod och väntade, ibland i timmar, varje dag. När han väl dök upp handlade allt om att hålla honom på gott humör och stryka honom medhårs. Vi hade ett par känsliga scener ihop, stjärnan och jag. Han kunde aldrig sina repliker, scriptan fick läsa före – mening för mening, det gick i princip inte att jobba. En dag tog stjärnan mig åt sidan. Sa att jag måste förstå att han omöjligt kunde komma ihåg sin text när jag var så jävla läcker och allt han kunde tänka på var hur jag såg ut naken, och vad han skulle vilja göra med mig.”

”Jag skulle spela in en kärleksscen med det ’manliga geniet’. Tanken var att jag skulle sitta på honom i sexakten. Under tiden vi repeterade frågade han viskande om han fick suga mjölk ur mina stinna bröst (han visste att jag ammade då) samtidigt som han tryckte sitt stånd mot mig.”

”Jag har blivit överfallen (stryptag) av en full manlig kollega utanför teatern efter att ha spelat en föreställning. Han påstod att jag gör skit och han gör konst. Sa att jag inte ska tro att jag är något och så vidare.”

kvinnor3 mot sexuella predatorer
Sofia Helin, Lena Endre, Molly Nutley, Vanna Rosenberg, Ingela Olsson, Marie Göranzon, Moa Gammel, Alexandra Rapaport, Shima Niavarani och Marika Lagercrantz.

Sofia Helin, Lena Endre, Molly Nutley, Vanna Rosenberg, Ingela Olsson, Marie Göranzon, Moa Gammel, Alexandra Rapaport, Shima Niavarani och Marika Lagercrantz är några av skådespelarna som undertecknat uppropet.

Regissören har en oerhörd makt över sina skådespelare då vi ska gestalta och förverkliga regissörens vision. Utsattheten man som skådespelare kan känna går att likna vid känslan att stå inför en läkare eller en psykolog. Vad innebär makt? Och vad kostar det? Vad har man som individ för ansvar om man säger ja till en maktposition i ett skapande sammanhang?

De manliga skådespelarna byggs ofta upp som stjärnor och får göra roll på roll, medan kvinnorna förblir utbytbara. Manliga stjärnor hålls om ryggen av branschen oavsett vad de utsätter sina kollegor för. Tack vare sin stjärnstatus får deras övergrepp aldrig konsekvenser.

Sexövergreppen hänger ihop med den maktstruktur vår bransch omgärdas av som fortfarande dras med en manligt kodad genikult som sen Ingmar Bergmans tid låtit manliga genier komma undan med vilka beteenden som helst så länge det de skapar har hög konstnärlig höjd.

”Jag var på mitt första möte med den erkände filmregissören tydlig med att jag inte var bekväm med att vara naken på det sätt som beskrevs i manus. När dagen för scenen närmade sig lyfte jag frågan igen. Han blev arg och sa att jag fick väl bestämma och regissera själv då. Nästa dag visade jag ett förslag på underkläder som jag själv tagit fram. Han ville inte ens titta, jag fick en utskällning. Jag blev inkallad på ett möte hos den kvinnliga produktionsledaren, som jag upplevde försökte pressa mig till att vara naken. Hon förklarade att regissören var förtvivlad över att jag inte litade på honom. Hon redogjorde också för vilka stora summor pengar som var inblandade i produktionen, och att jag nu äventyrade det hela.

Jag gav mig inte, utan genomförde scenen i underkläder. Jag var enda skådespelaren på set, och under hela den inspelningsdagen ignorerade regissören mig fullständigt. Jag bad om regi, han vägrade. Han bara stirrade i sin monitor, inte en enda gång på mig.

Jag grät. Kvinnor i teamet smög sig fram till mig och sa ’jag ser vad han håller på med’. De tröstade mig men ingen vågade säga ifrån till honom. En annan dag ville han att jag skulle vara utan bh under ett tunt linne. Jag vägrade igen och en stor karusell drog igång, de ringde min agent och tyckte att han borde övertala mig att ta av mig bh:n.

Mellan varje tagning sminkades mina tårar bort. Alla i teamet bodde på samma plats, och plötsligt skulle jag ha väldigt många samtal med regissören i hans lägenhet, bara han och jag, sent om kvällarna. De gick alltid ut på samma sak – att bryta ner mig för att han sedan skulle få trösta, få kramas. Mot slutet av inspelningen tog han mig åt sidan precis innan en självmordsscen, och bekände att han var kär i mig. Efteråt fick jag höra att minst två av hans kvinnliga skådespelare från tidigare produktioner också fått kärleksförklaringar. När jag lämnade produktionen kändes det som att lämna en sekt, ett fängelse.”

”Efter middagen på vårt första möte lade min motspelare armen om mig och sa ’Titta på de här fantastiska pattarna, dem ska jag få ha omkring mig i flera veckor!’”

”Jag spelade för en tid sedan min första stora roll i en dansk film. Jag skulle spela hustru. Efter middagen på vårt första möte lade min motspelare armen om mig och sa ’Titta på de här fantastiska pattarna, dem ska jag få ha omkring mig i flera veckor! Säg för fan inget till min kone, hon skulle bli så jaloux.’ Hans fru var också med i filmen. Jag satt med henne i sminklogen och kände samhörighet med henne och sa inget. I en scen när jag helt ensam med kameran skulle spela känslotryck inifrån utan att säga något i en lång närbild ställde sig min motspelare bakom kulissen och tog fram kuken. ’För att vara rolig’, sa han. Nej, för att punktera mitt fokus när jag började bli för bra.”

”Jag var på en inspelning där den manliga stjärnan betedde sig så vidrigt mot alla kvinnor, och speciellt de i beroendeposition, mask- och kostymassistenter, att bolaget fick anställa ett förkläde för att hela tiden vakta honom.”

”Repetition. På den stora scenen. Första veckan. Hela ensemblen. Det manliga geniet drar ett skämt inför alla och helt plötsligt tar han ett stenhårt grepp runt mitt bröst. Jag blir så chockad att jag innan jag hinner tänka, skriker ”Vad gör du?” Han håller kvar handen hårt runt bröstet. Ignorerar mig. Tiden står still. Alla tittar. Jag ser de andras ögon vidgas och hur deras ansikten rodnar. Tänker att snart gör någon något. Men total tystnad. Manliga och kvinnliga skådespelare som jag länge beundrat och vissa som dessutom är mina nära vänner. Ingen säger något. Någonsin. Kvar är skammen i min kropp.
Sedan fick jag under spelperioden ta emot flera utskällningar av honom. Blev kallad allt möjligt nedsättande inför de andra. Försökte tala med honom, trodde att jag kunde ta det med honom direkt istället för att gå till producenten. Det kändes som jag nådde fram men en tid efter att vi slutat jobba fick min agent höra från producenterna att jag inte var aktuell för framtida jobb eftersom: ’Det tydligen var något mellan henne och mr X som inte riktigt funkade’.”

”När jag sitter ensam kvar på kvällen hör jag regissören och han som spelar min man sitta och prata om vem som ska ta mig först. Hela natten hör jag hur de två försöker ta sig in i mitt rum, både via dörren och fönstret.”

”Hela filmteamet och skådespelarna bor på samma hotell. När jag sitter ensam kvar på kvällen hör jag regissören och han som spelar min man sitta och prata om vem som ska ta mig först. Jag blir rädd och går till mitt rum som ligger på bottenvåningen. Hela natten hör jag hur de två försöker ta sig in i mitt rum, både via dörren och fönstret. Jag bad en manlig skådespelare, som jag aldrig träffat att skydda mig, det gjorde han och det är jag honom evigt tacksam för”.

”Svindlande många är antalet gånger jag förlamad av obehag suttit med – mellan tagningar, på luncher och på fester när manliga kollegor i alla åldrar provocerande högt, vitt och brett recenserat mitt och mina kvinnliga kollegors utseenden, kroppar och fysiska ’tillgångar’ (eller avsaknad av dessa) i ett försök att manifestera rollen som regelsättare för vad som är en önskvärd kvinna. Jag satt där för första gången 11 år gammal. Nu, 22 år senare, är kommentarerna grövre och historierna om kvinnliga skådespelares icke önskvärda beteenden (till exempel att stå upp för feministiska värderingar) ännu fler.”

kvinnor4 mot sexuella predatorer
Maria Kulle, Gunnel Fred, Lo Kauppi, Liv Mjönes, Malin Crepin, Meliz Karlge, Cecilia Forss, Saga Gärde. Bilderna är inte knutna till respektive citat.

Maria Kulle, Gunnel Fred, Lo Kauppi, Liv Mjönes, Sofia Pekkari, Malin Crepin, Meliz Karlge, Cecilia Forss, Saga Gärde och Katarina Ewerlöf. Alla citat i texten återges anonymt.

”Jag blev våldtagen av en skådespelarkollega. När jag berättade om övergreppet för en regissör jag jobbat med svarade han skämtsamt att ’nu blir jag orolig för att du ska anmäla mig för sexuella trakasserier’, han syftade på den gången han försökte kyssa mig då jag var hans regiassistent. Han blev senare teaterchef och anställde också våldtäktsmannen som skådespelare med förklaringen att det är hans vän. (Våldtäkten är polisanmäld, men utredningen nerlagd).”

”Jag är 13 år gammal. Jag ska under en hel sommar få spela teater på en annan ort, långt ifrån min hemstad. Jag är så lycklig. Redan första veckan får jag uppmärksamhet av den stora manliga stjärnan. Jag är ju på gränsen mellan ett barn och ungdom så jag fattar inte riktigt om han på riktigt flörtar eller bara är ’rolig’. En kväll är det sena repetitioner och jag måste sova över första gången själv.

Jag hade aldrig kysst nån tidigare. Jag minns skräcken när han klättrar upp i min säng och börjar kladda och kyssa. Sorgen över vad som kommer ske. Jag vet att jag är chanslös. Men innan han hinner utföra det han vill kommer en annan skådespelare in och stoppar. Säger nåt i stil med ’Nämen vad gör du för nåt! Kom med här nu?’. Jag sover inte på hela natten. Livrädd att han skall komma tillbaka. Morgonen efter tvättar jag munnen med tvål. Sen spelar jag teater en hel sommar med detta svin. Första taggen var satt”.

”Skådespelarutbildningen. Kåta äckliga skådishanar som ska utbilda unga kvinnor och hela tiden skyller sina övergrepp och sitt tafsande sina på att de är så förälskade. Livsfarligt att säga nej. Hela ens utbildning kan gå åt pipan”.

”Fått sms av stor manlig kollega om hur han ska knulla mig med morfarskuken i varje hål.”

”Fått sms av stor manlig kollega om hur han ska knulla mig med morfarskuken i varje hål. Bara varit tre år på DEN STORA TEATERN och han är ju fast anställd så inget att gå till chefen med.”

”Varit så berusad (’skyll dig själv hora!’) att jag vaknade upp hos ett Stort Erkänt Manligt Geni och först efteråt förstår att han har haft sex med mig. Han säger att han kan han förstöra min karriär med ett telefonsamtal när jag konfronterar honom. Jag sitter tyst. Skammen och skulden. Aldrig, aldrig bli för full.”

”Har arbetat med män med brottsregister. Jobbar med en av dem just nu. Han fick ett raserianfall under ett rep. Jag blev rädd. Det låg våld i luften. Han tvingades be om ursäkt men rädslan sitter kvar. Är han på dåligt humör så anpassar jag mig. Tar hellre dumma kommentarer än den våldsamma ilskan.”

”Att ’teatergeniet’ tillika regissören ringde under spelperioden och sa att han vill ha mig sexuellt blev väldigt kostsamt både för mig personligen och för skattebetalarna. Jag var kontrakterad för hans nästa uppsättning och blev tvungen att säga upp mig eftersom han inte slutade ringa mig konstant fastän jag bad om det. De fick anställa någon annan. Producenten fick det förklarat för sig och då föreslog hon att jag skulle få en ersättning på halva det belopp jag förlorade mot att jag också var tyst om det inträffade. Det var två och en halv månadslöner så cirka 130 000 kronor med avgifter och allt. Jag sa till honom att han ju var i en maktposition, men då svarade han att ’han inte hade sett på sig själv på det sättet’. Hur är det möjligt om man är både teaterchef, ’geni’ och regissör? Mig kostade det, förutom pengarna, en känsla av skam och misslyckande. Jag gick arbetslös den hösten.”

kvinnor2 mot
Nina Zanjani, Helena Bergström, Alexandra Dahlström, Lina Englund, Cecilia Frode, Maria Lundqvist, Kajsa Ernst, Lia Boysen, Sissela Benn och Sofia Ledarp. Bilderna är inte knutna till respektive citat.

Nina Zanjani, Helena Bergström, Alexandra Dahlström, Lina Englund, Cecilia Frode, Maria Lundqvist, Kajsa Ernst, Lia Boysen, Sissela Benn och Sofia Ledarp. Alla citat i texten återges anonymt.

”Manlig huvudrollsinnehavare mellan tagningar ’Varför har jag aldrig knullat dig?’ Skulle vilja ta dig mot bordet bakifrån med din gravidmage.”

”Jag var 17 år. Minderårig, alltså. I filmens manus stod det att jag skulle ligga och sova i en säng, naken. Månljuset skulle lysa på min rygg och stjärt. Jag var väldigt nervös över den här scenen. Mådde illa av oro. Regissören sa att jag kunde lita på honom, att det skulle bli så fint med ljuset och allt. När det väl var dags att filma visar det sig att han inte alls tänkt filma ryggen. Istället instruerar han mig hur jag ska ligga på sidan och dra upp ena benet. Kameran är inte, som man kunde tro, placerad bakom mig, utan vid sängens fotända.
När jag drar upp benet enligt instruktionerna filmas jag alltså rakt upp i stjärten/könet. Jag försökte protestera, men vågade inte säga emot eftersom jag ville bli skådespelare och fortsätta filma. Fortsättningen på scenen var att den manliga skådespelaren som är 17 år äldre än jag, skulle komma in och titta på min kropp. Regissören sa att vi båda skulle darra av kåthet. Han var inte nöjd med den lust jag försökte spela där jag låg naken och rädd. Han tyckte jag skulle vara kåtare. När vi var klara slängde han in en extra nakenscen som inte ens fanns med i manus. Senare fick jag mejl av honom där han berättade att han drömt vackra erotiska drömmar om mig.”

”Sitter i kontoret på en fri teatergrupp på 90-talet. Pratar i telefon. Plötsligt kommer en manlig skådespelare in och öppnar gylfen och stoppar in kuken i min mun. Jag skulle tystas. Jag var för kaxig”

”Huvudrollsinnehavaren inledde en tjat-kampanj som gick ut på att vi skulle ligga med varandra. Han sa det rakt ut, utan omsvep. Jag sa på en gång att jag absolut inte var intresserad, men han fortsatte under hela perioden vi jobbade ihop. Hans tjat var konstant: ’Kom igen då, snälla, vi kan väl ligga, bara en gång, jag vet att du vill egentligen, kan du inte suga av mig då, schyssta.’ Jag försökte på olika sätt att hantera både honom och situationen; jag blev förbannad, konfronterade, försökte ignorera, talade om för honom att jag tog illa vid mig, hotade med att kontakta hans fru – inget bet. Till slut pratade jag med producenten som sa ’Det var nog inte så allvarligt menat från hans sida, utan mest på skoj’. Hennes råd var att ’skämta tillbaka’.”

”Jag beundrade dem så mycket. Några av de största. Han som skulle spela min pappa. Som tog tag i min nacke och försökte trycka in tungan i min mun första gången vi sågs. Han var tvungen att vara kåt när han spelade sa han. Dramatikern som skrev en stor roll till mig i sin pjäs. Han vars händer plötsligt var på mina bröst i mörkret bakom scenen. Jag skulle vara naken i en scen tyckte han. Tills jag blev gravid. ’Ni med era jävla fittor’, sa han då. Man lärde sig med tiden att navigera runt deras sexualitet. Att säga nej tack utan att såra deras ego. På så sätt blev även jag en del av en struktur som tillät dem att fortsätta. Produktion efter produktion. Beundran byttes stegvis mot förakt. Mot männen som kränkte men också mot dem som hade makt att säga ifrån. Som fattade beslut. Och kanske inte minst mot mig själv. För att jag inte vågade be dem fara åt helvete”.

Regissörer, ni har misslyckats. Producenter, ni har misslyckats. Produktionsbolag, ni har misslyckats. Teaterchefer, ni har misslyckats. Politiker, ni har misslyckats. Det är ert ansvar att se till att ingen blir sexuellt utsatt på arbetsplatsen.

  • Vi kräver att arbetsgivare (filmbolag, teatrar, bokförlag och tv-kanaler) slutar att skydda, anställa och tjäna pengar på förövare.
  • Vi kommer inte längre vara tysta. Vi kommer att ställa de ansvariga till svars och låta rättsväsendet göra sitt jobb när det finns anledning till det.
  • Vi kräver nolltolerans mot sexuellt utnyttjande och våld. Sexuella övergrepp eller våldsutspel ska ge konsekvenser i form av uppsägning.
  • Vi kommer att ta stöd av alla de berättelser som vi har delat med oss av och har fått ta del av.
  • Vi kommer att fortsätta lyssna på varandra och stötta varandra.
  • Vi kommer inte längre vara tysta.
  • Vi kommer att ställa de ansvariga till svars och låta rättsväsendet göra sitt jobb när det finns anledning till det.
  • Vi kommer att lägga skammen där den hör hemma – hos förövaren och dem som skyddar honom.
  • Vi vet vilka ni är.

456 kvinnliga skådespelare står bakom uppropet. Vi pratar med en röst och kommer inte kommentera innehållet i artikeln vidare. Ett nej är ett nej – respektera det!

Malin Persson
Linda Kunze
Sofia Helin
Frida Beckman
Maria Lundqvist
Malin Morgan
Moa Gammel
Sofia Pekkari
Bahar Pars
Ann Petrén
Lena Endre
Linda Kulle
Sara Nygren
Gunnel Fred
Regina Lund
Ann-Sofie Rase
Linda Källgren
Sofia Ledarp
Gunilla Backman
Charlotta Larsson
Lia Boysen
Marika Lagercrantz
Eva Röse
Susanne Thorson
Ing-Marie Carlsson
Helena Af Sandeberg
Anna Lyons
Katarina Ewerlöf
Hedda Stiernstedt
Malin Molin
Ellen Siöö
Liv Mjönäs
Anna Brixter
Pia Edlund Johansson
Stina Samson
Frida Stavnes
Tove Edfeldt
Lena B Eriksson
Emma Broomé
Meliz Karlge
Catherine Hansson
Ingela Olsson
Kristina Törnqvist
Nina Fex
Melinda Kinnaman
Asta August
Livia Millhagen
Mia Skäringer
Helena Bergström
Julia Dufvenius Wollter
Ellen Fosti
Ellen Hennig
Josefine Andersson
Oldoz Javidi
Emelie Strömberg
Catherine Westling
Gunilla Röör
Chatarina Larsson
My Holmsten
Veronica Kurba
Jill Ung
Alexandra Rapaport
Stina Zacco Andersson
Eva Johansson
Ida Engvoll
Caroline Rauf
Malou Zilliacus
Lena Maria Elisabet Carlsson
Cicilia Sedvall
Molly Nutley
Karin de Frumerie
Kristin Grue
Malin From
Lena Strömdahl
Anna-Carin Henricsson
Ylva Magnusson
Lotta Ramel
Sandra Huldt
Ruth Vega Fernandez
Cecilia Nilsson
Julia Ragnarsson
Rebecka Hemse
Hanna Lekander
Shima Niavarani
Frida Hallgren
Josefin Ankarberg
Maria Kulle
Pia Oscarsson
Lisa Werlinder
Sara Ribbenstedt
Malin Crepin
Fanny Risberg
Marie-Thérèse Sarrazin
Viktoria Folkesson
Pamela Cortés Bruna
Jenny Silfverhjelm
Shirin Golchin
Aleksa Lundberg
Siw Erixon
Marie Robertson
Lina Hognert
Helena Swartling
Alexandra Drotz Ruhn
Marall Nasiri
Charlotta Jonsson
Moa Myrén
Sarah Dawn Finer
Evin Ahmad
Sara Turpin
Ellen Jelinek
Maja Runeberg
Sissela Benn
Yasmine Garbi
Lena Strömberg
Gunilla Larsson
Lisbeth Johansson
Lisa Linnertorp
Hanna Dorsin
Susanne Karlsson
Anita Molander
Sandra Redlaff
Hanna H Schmitz
Mari Götesdotter
Ida Wallfelt
Anna Åsdell
Aja Rodas
Therese Brunnander
Ida Löfholm
Ylva Olaison
Anna Mannerheim
Maja Frydén
Sandra Stojiljkovic
Mia Mountain
Kajsa Ekström
Miriam Forsberg
Malin Arvidsson
Nina Haber
Kajsa Ernst
Saga Gärde
Maria Af Malmborg Linnman
Isabelle Moreau
Beata Cavallin
Cecilia Frode
Maria Sid
Maria Garrido Granhagen
Ann-Sofie Arvidsson-Kylin
Nina Rudawski
Hannah Canvert
Sara Vera Wikström
Sofia Rönnegård
Therése Lindberg
Sara Karlsdotter Huss
Ida Wahlund
Julia Jonsson
Vilde Moberg
Kajsa Ericsson
Anja Rajic
Anna Littorin
Sofia Bach
Cecilia Forss
Bodil Carr Granlid
Cecilia Lindqvist
Carina Jingrot
Jannike Grut
Linn Bjørnvik Grøder
Tina Lejonberg
Katarina Rodopoulos
Tanja Lorentzon
Klara Bendz
Camilla Eriksson
Alexandra Zetterberg
Astrid Kakuli
Sasha Becker
Josefin Neldén
Indra Tir Linderoth
Ana Stanišić
Frida Bergh
Lotta Östlin Stenshäll
Malin Alm
Inga-Lill Andersson
Anja Lundqvist
Stina Rautelin
Johanna Lazcano
Nina Zanjani
Elisabet Carlsson
Electra Hallman
Gloria Angelica Tapia
Caroline Harrysson
Thérèse Svensson
Hanna Schön
Saskia Husberg
Evamaria Björk
Malin Tengvard
Katharina Cohen
Lisa Nilsson
Sonja Lindblom
Lovisa T Onnermark
Elin Skarin
Siri Hamari
Hannah Canvert
Hanna Nygårds
Andrea Björkholm
Maren Sennels Jenssen
Karin Franz Körlof
Tove Wiréen
Helén Söderqvist
Matilda Tjerneld
Kirsti Torhaug
Lo Kauppi
Lena Nylén
Agnes-Felicia Westerlund Rase
Emilie Strandberg
Hanna Edh
Minna Treutiger
Suzanna Dilber
Parwin Hoseinia Davari
Rakel Benér
Agnes Forstenberg
Hanna Normann
Hulda Lind Johannsdottir
Kari Hamfors Wernolf
Emma Mehonic
Melina Tranulis
Anna M. Persson
Karin Gillberg Styvers
Johanna Skobe
Alexandra Lindholm
Mira Eklund
Ester Claesson
Katarina Bothén
Emelie Florén
Moa Silén
Isabell Skarby Hay
Kristina Nilsson
Amanda Renberg
Anna Sise
Stina Gunnarsson
Janna Granström
Karin Bergquist
Amelie Nörgaard
Maja Embrink
Maria Selander
Josefin Ljungman
Agnes Hargne Wallander
Sara Zommorodi
Karin Bengtsson
Nadia Hussein Johansen
Catharina Gallon
Anki Albertsson.
Maria Kuhlberg
Ulla Berg Svedin
Carina M Johansson
Anna Nääv
Marianne Sand
Cecilia Ljung
Hilda Rydman
Myra Kleopatra Neander
Anna Granquist
Anna Granath
Malin Güettler
Alexandra Alegren
Niki Gunke Stangertz
Märta Lundin
Py Huss-Wallin
Maria Nilsson
Anette Sallmander
Lydia Flores Garcia
Ana Gil de Melo
Alva Pettersson
Veronica Dahlström
Åsa Forsblad
Magdalena IndeBetou
Helena Collert
Nina Jeppsson
Louise Peterhoff
Rakel Wärmländer
Malin Berg
Ann-Sofie Andersson Kern
Nina Maria Åkerlund
Anna Pareto
Eva Melander
Caroline Söderström
Signe Barfoed
Anki Larsson
Annika Kofoed
Sandra Medina
Lizette Pagler
Tova Magnusson
Bahareh Razekh Ahmadi
Helena Gezelius
Alexandra Dahlström
Zin Dusim
Rita Hjelm
Amanda Jansson
Eleanora DeLoughery Nordin
Camilla Monsén
Mikaela Ramel
Marie Öhrn
Nadja Franke
Maria Jansson Tranfeldt
Katarina Lundgren-Hugg
Rebecca Hayman
Malin Müller
Hanna Roth
Maria Pontén
Linda Wincent
Felice Jankell
Åsa Gustafsson
Mia Poppe
Siham Shurafa
Sara Sommerfeld
Stina Nordberg
Alida Morberg
Anna-Lena Efverman
Josefin Reinhard
Yohanna Idha
Erika Höghede
Lilja Fredrikson
Sonia Haga
Nanna Nore
Anna Harling
Victoria Olmarker
Ylva Lööf
Elin Rusk
Emilie Dimitrakopoulou Sahlen
Ingrid Meling Enoksen
Maria Zakrisson Mortensson
Hanna Holmqvist
Birte Heribertson
Emilia Roosmann
Karin Sillberg
Anna Asp
Åsa Karlin
Åsa Arhammar
Suzanne Ernrup
Linda Lönnerfeldt
Sara Jangfeldt
Lina Englund
Sanna Krepper
Elina Du Rietz
Helena Hedlund
Jennifer Amaka Pettersson
Mia Ray
Emelie Wallberg
Anna-Karin Håkansson
Adriana Savin
Harleen Kalkat
Lisa Lexfors
Anna Åström
Sanne Ahlqvist Boltes
Ia Langhammer
Iskra Kostic
Caisa Stina Forssberg
Jessica Liedberg
Paloma Winneth
Vanna Rosenberg
Vera Veljovic
Jeanette Capocci
Eva Rexed
Pia Örjansdotter
Mala Kyndel
Maja Rung
Titti Hilton
Lisa Lindgren
Louise Ryme
Anneli Martini
Nina Gunke
Maria Sundbom
Lisa Larsson
Ester Uddén
Ingela Schale
Lena Birgitta Nilsson
Fia Adler Sandblad
Rebecca Kaneld
Hannah Edh
Anna Carlsson
Sanna Sundqvist
Josefin Iziamo
Anna Bromee
Julia Marko-Nord
Cecilia Larsson
Hanna Hurtig
Anna Wadström
Petra Fransson
Jenna Gillinger
Ann-Charlotte Franzén
Nora Bredefeldt
Ayla Kabaca
Marina Nyström
Isabel Reboia
Louise Löwenberg
Paula Sundberg
Annika From Borg
Sara Klingvall
Marianne Scheja
Gisela Nilsson
Kicki Rundgren
Susanne Barklund
Suzanna Santrac Gruncic
Cilla Jelf
Karin Lycke
Caroline Rendahl Ja
Franciska Löfgren
Hanne Mathisen Haga
Tuva Børgedotter Larsen
Sabina Heitmann
Linda Elaine Byman
Arina Katchinskaia
Anna Maria Granlund
Felicia Löwerdahl
Johanna Thor
Hanna Kulle
Jessica Gustafsson
Emm Davin
Linn Mildehav
Hanna Bylund
Cecilia Säverman
Linda Olsson
Lotti Törnros
Li Engla Molnár Kronlid
Länna Olsson
Eva Ekengren
Catharina Allvin
Lotta Trulsen
Elin Söderquist
Ida Gyllensten
Maria Friman
Sarah Appelberg
Sara Ollinen
Jonna Ljunggren
Josefin Larsson
Eva Welinder
Susanne Lindberg
Kristina Rådström
Jessica Heribertsson
Suzanne Reuter
Emma Peters
Malena Hallert
Lena T Hansson
Elin Klinga
Anneli Martini
Mirja Turestedt
Rebecca Tiger
Sanna Nilsson
Bianca Kronlöf
Nadine Kirschon
Babben Larsson
Sylvia Rauan
Alexandra Nordberg
Frida Modén
Lisa Henni
Helena Thornqvist
Emma Molin
Gizem Erdogan
Alida Morberg
Julia Gumpert

Relaterat

Läs mer om trafficking i NewsVoice

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Ketchup-effekten!?
    Väldigt mycket sexuella övergrepp av alla de slag i dessa tider: gruppvåldtäkter i hela Europa av bankomatflyktingar och skäggbarn, följt av batikhäxor som utnyttjar ”ensamkommande barn”.

    Därefter: sexuella övergrepp och våldtäkter både i Hollywood och i Sverige, detta i film och teatervärlden.

    Det verkar som om en 100Monkey-effekt har lett till en ketchupeffekt, det kollektivt undermedvetna har nått ytan och nu brister alla fördämningar…

    En balansering av maskulina och feminina energier är i allra högsta grad välkommen, det är bra att denna förlösning sker.
    Det som göms i snö…

    Vi som är anhöriga till en våldtagen flicka/kvinna vet hur jävla ont det gör…
    Förövarna kommer att få sina straff, ingen kommer undan…

  • Intressant att när någon mycket smart och överintelligent individ (?) knäpper med fingrarna så sker ett på förhand genomtänkt scenario som ”Me too”. Varför ? Och just nu ? Vill ni höra en rimlig förklaring så fortsätt läs. Men vill ni fortsätta ”vårda” den känsla av samhörighet som bara ”offer” kan – sluta här.
    Jag återkommer med en högst sannolik förklaring om varför och just nu när någon frågar om den.

    Hans G Eriksson

  • Håller helt med M96 och Linda om att det finns riktigt j-a obehagliga övergrepp som gruppvåldtäkter som sker väldigt ofta och som man helt håller tyst om av bekvämlighetsskäl – det kostar på att vara helt och hållet ärlig och stå upp för andra kvinnor som förtryckts, misshandlats och våldtagits av män från en främmande kultur där sådant förtryck ses som en naturlig del av manligt beteende.
    Statisktiskt sett finns detta väl dokumenterat inom domstolsväsendet men förtigs av myndigheter och politiker och journalister och privatpersoner som hellre ser till sin egen fördel än ömmar för de som utsatts för dessa vidriga brott.
    Det kanske är dags för del två när det gäller avslöjanden av vidriga brott mot kvinnor? Eller…

  • Jag känner så här. Alla övergrepp är dåliga. Punkt. Men, så länge detta används för att tysta ner betydligt värre övergrepp så tycker jag nästan att dessa kvinnor blir ltie patetiska. Inte de kvinnor som varit barn och utsatts. Men, vad är det får skit som florerar blev egodrivna karriärister, både män och kvinnor, i dessa yrken? Inte verkar det vara bättre bland godhetsknarkande AB-journalister heller. Själv har jag fått sparken för att jag sagt ifrån mot sexuella övergrepp/situationer. Själv har jag blivit attackerad av svenska tjänstemän för att jag ifrågasatt uppenbar korruption. Jag har inte fått stöd från många, men jag har stått upp för mig själv OCH andra människors frihet. Ja, det finns slemmiga maktmän. Men det finns kvinnor som hellre vill ha en karriär i strålkastarsljuset än att säga ifrån. Och nu menar jag inte att de skulle ha polisanmält. (Vad hjälper det liksom, och vad får man för pengarna.)
    I USA är det ju ganska tydligt vilka som gått sängkammarvägen för att ni framgång. Bad är det för meriter att hänga i julgranen? Vad är det för förebilder? Vad är det för snusk och pedofili och äckel som styr denna värld? I synnerhet i media och filmbranschen?
    Detta som sker nu används bara för att dölja värre brott och för att ytterligare demonisera just vita män som grupp. Hade rättsväsendet fungerat hade just DE som BEGÅTT dessa brott fått det straff de förtjänar. Alla borde skaffa sig en ryggrad, för staten ser helst att du inte har någon.
    Hade dessa kvinnor stått upp för våldtagna barn hade jag stöttat dem i detta. Men knappast nu.

  • Bra att sådant kommer ut. Men de som hängdes ut med namn och bild anklagade för att ha kränkt kvinnor sexuellt, varför gjorde man inte detsamma med den kvinnan som själv hade utsatt en manlig kollega för sexuel kränkning ? Det är ju jämstäldighet på allas villkor eller.
    Häng ut dem bara så de får stå och skämmas män såsom kvinnor.

  • Ann Mari Hjörth har delviss rätt. DET HANDLAR OM MAKT. Man behöver inte alls gå till kulturkretsarna för att koppla makt till sex. Den här syndromen är lika gammal som mänskligheten. Det är bara så att kulturkretsar är rätt befriade av alla former av moral, så att Sodom och Gomorra kan spela ut sig där nästan offentligt. Nu är det så att i ett skådespeleri är gränsen mellan spel och verklighet närmast obefintlig när man skall göra jobbet så trovärdig som möjligt. Kvinnor som som har ambitioner att synas i sådana sammanhang får oftast ta hela paketet. Jag tror att vara undergiven i sammanhang med de sexuella krafterna är naturligt för en kvinna – det är kvinnans naturliga roll – att provucera och bli förövat. Det är våra djuriska instikter som vi ger makt åt. Frågan är kan den länken makt och sex kultiveras och civiliseras? Jag tror att oftast handlar det om skam och rädsla att inte bli tagen på allvar som gör att kvinnor är tysta. Dock har man lika mycket makt som kvinna speciellt i ett samhälle där allt spelas in och man kan filma och regisera själv sin egen verklighet på ett mycket listigare sätt än att vara enbart offer. Jag tycker att det är för jävligt fegt av alla dessa skådespelerskor som inte vågar säga namnen på männen. Skall man säga sanningen får man stå för det hela. Men jag har själv varit i en liknande situation och det blir en märklig syndrom där man känner medlidande för förövarens familj eller bara vill inte lägga sin energi på konflikter. Min uppfattning och erfarenhet är att våld, makt och sex hänger ihop i en norm medan kopplingen kärlek och sex är ett undantag eller abnorm.

  • Det är uppenbart att det aldrig handlar om ”sex”. Det handlar om makt. Maktutövning av män över hela världen mot kvinnor och flickor under tusentals år. Det enda skyddet är andra män, en make, far eller son eller kanske en äldre kvinna. Det räcker nu! #me too.

  • Lämna ett svar