Babylon av Mike Blixt – Tillväxt är det enda som räknas – Kapitel 13

publicerad 27 december 2017
- Mike Blixt
influencer
En influencer - Bild: Join.marketing
En influencer – Bild: Join.marketing

Vi som lever i väst är de människor som har det bäst på jorden och många av oss är beredda att gå väldigt långt för att skydda det. Vi är inte beredda att ge upp det vi har eller se över det nuvarande ekonomiska systemet eller våra världsbilder, för att jämna ut de klyftor som finns globalt idag. Inte heller är många av oss beredda att dela med oss av det vi har.

Text: Mike Blixt

För oss i Sverige fungerar kapitalism alldeles utmärkt, eftersom vi ser lite av dess baksidor. Enligt oss har det kapitalistiska systemet tjänat oss väl och vissa av oss anser att resten av världen istället borde komma ikapp. Men när man lever i ett system där precis allt drivs av att tjäna pengar, är det den direkta orsaken till till jordens och människans död. Låt oss ta naturförstörelsen som är ett enkelt och konkret exempel alla kan relatera till. Vi skövlar all vår natur, utrotar merparten av våra djurarter, förstör haven och exploaterar allt vi kan tänkas komma på och nu är det rymden som står på tur. Det finns inget stopp för vad vi exploaterar. Frågan är varför vi gör det?

Svaret kan naturligtvis bara vara ett; för att tjäna pengar. Om vi tar bort eventuella vinster helt . Om vi tänker bort pengarna. Skulle då delar av befolkningen fortfarande kliva ur sängen på morgonen och dumpa giftigt avfall i haven eller såga ner regnskogen? Naturligtvis skulle de inte göra det. De gör detta för att tjäna pengar. För att få mat på bordet och för att överleva, har man alltså ihjäl jorden…som ska ge oss maten för att överleva. Att hävda att så inte är fallet vore sinnessjukt.

Det betyder alltså att det monetära systemet är anledningen till jordens och följaktligen människans framtida död. Många hävdar då att det snarare handlar om upplysning, utbildning och reglering som bör ligga i fokus. Men det är inte där problemet ligger.

Mike Blixt, pressfoto
Mike Blixt, pressfoto

I det monetära systemet finns ett inbyggt systemfel som omöjliggör att människor ska vara sunda och sanningsenliga. Eftersom allt handlar om vinster och pengar skapas det allt större konkurrens. Alla vill sälja något. Alla vill tjäna något. Direkt eller indirekt. Det monetära systemet premierar girighet och lögnaktiga beteenden. Du kommer till exempel aldrig höra en försäljare be dig gå till butiken mittemot eftersom deras produkter faktiskt är bättre. Eller se ett livsmedelsföretag tala om för dig att de e-ämnen som finns i deras produkter rimligtvis inte ska stoppas i munnen, eftersom de orsakar cancer. även om företagen är fullt medvetna om det.

Hela systemet bygger alltså på att vi till varje pris ska sälja det vi nu säljer, vilket leder till lögner och allt större förtroendekriser inom många branscher. De viner man tror är vin, visar sig vara artificiella, även om flaskan säger att det är riktigt vin. Bilen du trodde var mycket miljövänlig visade sig vara en stor lögn och är i själva verket precis lika skadlig för miljön som konkurrenternas. Företaget som säljer schampo till dig påstår sig kunna tillföra vitaminer via hårbotten. Och så fortsätter det i bransch efter bransch och det finns verkligen inget stopp.

Dessa förtroendekriser återspeglar sig i de mätningar som görs där allmänheten ombeds svara på vilka yrken de litar minst på. Bilsäljare och mäklare kommer alltid i botten. Alltså de yrken som ofta försöker sälja dåliga produkter genom att ljuga. Husobjekt kan till exempel beskrivas i stil med “för den händige” , vilket betyder “fallfärdigt” . Eller “ett hus med möjlighet att sätta egen prägel på” , vilket betyder “totalrenovering krävs innan du kan bo i det”.

Både bilförsäljare och mäklarbranschen svarar då genom att klä sig i svindyra kostymer i hopp om att det ska hjälpa, vilket det naturligtvis inte gör. Det får motsats effekt. Det går att dra en parallell mellan hur uppklätt ett yrke är, till affärsmodellens moraliska aspekter. Ju finare man klär sig, desto mer omoraliskt är yrket. Banktjänstemän är ett konkret och tydligt exempel.

Vi ser nu hur yrken som allmänheten tidigare såg som mycket trovärdiga falla fort på dessa listor. Allmänheten förstår nu att yrkeskårer vi tidigare inte alls förknippade med försäljning tidigare, faktiskt bedriver försäljning men i andra mindre tydliga former. Ett exempel kan vara läkare som indirekt säljer läkemedel och den breda majoriteten skyr säljare som pesten. Men eftersom vi lever i kapitalism, måste allt på något vis säljas. Och det är kärnan i systemfelet. Att allt ska säljas till varje pris. Med eller utan lögner.

Vartefter människan blir allt mer medveten om företagens lögner och knep att sälja saker, ändras företagens sätt att försöka sälja. I skrivande stund handlar det om att företagen ska positionera sig som experter inom området de är verksamma i. Att översvämma internet med gratis information som vi tidigare fick betala för.

Detta leder då till att vi som konsumenter får förtroende för företaget och i slutänden köper deras produkt framför företaget som inte försåg oss med information. Parallellt med detta skapar man så kallade “landningssidor” där man skapar en påstådd oberoende sida som jämför produkter i ett visst segment och utser den egna produkten till självklar vinnare. Eller så ber man etablerade journalister och mediaprofiler att sätta sitt namn på en redan skapad artikel som talar om hur bra produkten är.

Tidigare var det reklam via TV som fick oss att köpa produkter. Men företagen förstår nu att makten att påverka människor att köpa produkter nu har flyttats över på individen, som via sina sociala medier kan göra reklam och smygreklam för företagens produkter. Detta skapar en helt ny bransch; “influencers” och är många människors anledning till deras närvaro på sociala medier. De vill helt enkelt vara en. Men innan man då faktiskt är en “influencer” måste man börja “influenc:a” utan att man fått några produkter av något företag, vilket leder till att man visar upp produkter som är heta för tillfället.

I ena stunden är det en klocka. I andra en energidryck. Detta fenomen i sig bidrar i stor utsträckning till döden för medier likt Instagram. När en stor andel av dess användare är eller strävar efter att bli en så kallad “influencer”, svämmar plattformen över av tillrättalagd reklam eller försök till smygreklam. Allt är på låtsas och alla vet om det. Och alla gör exakt likadant. Kopia på en kopia på en kopia. Vilket naturligtvis leder till att allt fler väljer bort plattformar likt dessa för att slippa alla “influencers” och företagens produkter. Få anser att det är sinnessjukt att en ensam individ ska bygga multinationella varumärken i utbyte mot produkter.

Precis allt mäts i ekonomi och allt du använder i din vardag har direkt eller indirekt skapats för att tjäna pengar. De flesta människorna du ser runt omkring dig kliver ur sängen på morgonen för att producera varor eller tjänster och bidra till ekonomisk tillväxt på olika sätt. De företag du använder dig utav har en skara aktieägare som alla enbart har en enda agenda; att tjäna mer pengar än förra året. All utveckling som sker handlar om att skapa större vinster. Inget annat. I jakten på större vinster måste vi ständigt komma på nya innovativa sätt att sälja på och olika sätt att försöka pressa ner kostnaderna för tillverkning. Om det innebär att människor eller natur far illa, har ingen betydelse för de flesta företagen. Vinst och tillväxt är alltid viktigare.

Majoriteten av alla brott som begås, begås på grund av jakt på pengar i någon form. Direkt eller indirekt. De drygt 3 miljoner barn som dör varje år i svält, dör på grund av ekonomi. Eller snarare brist på ekonomi. Det går inte att tjäna pengar på dem. Så länge vi lever i ett monetärt system kommer jordens kriser inte att få se några lösningar. Det kommer snarare bildas nya, allt större kriser. Att delar av jordens befolkning får det allt bättre ekonomiskt ses naturligtvis som någonting positivt. Men detta måste komma med en prislapp. Och den måste naturligtvis komma från exploatering i någon form. Tillväxten kan inte uppstå ur tomma intet. Ju fler som tjänar pengar, desto större måste exploateringen vara.

Även vår sviktande hälsa och våra moderna sjukdomar är till stor del en samlad effekt av industriers girighet. Vi köper deras produkter och livsstil som på sikt gör oss sjuka och dödar oss. Något som får fortgå eftersom ekonomisk tillväxt är viktigare än hälsa. Och det är detta system vi föds in i och som försvaras stenhårt av oräkneliga ekonomiska intressen. Och ofta försvaras de med lögner och enorma mängder information vars uppgift naturligtvis är att skapa förvirring och en etablerad “sanning” . Lägger man en miljard dollar på att forma en sanning, kommer naturligtvis många att köpa den. Allt för att vidmakthålla den rådande ordningen. Ett lysande och aktuellt exempel är det faktum att Donald Trump med bestämdhet hävdar att miljöförstöring är någonting påhittat.

Sinnessjukt är bara förnamnet.

Text: Mike Blixt

Babylon som är skriven av författaren och entreprenören Mike Blixt är en något misantropisk bok och omvärldsanalys av en sinnessjuk värld. Boken släpps som ljudbok och fysisk bok under vintern. NewsVoice publicerar exklusivt alla 50 kapitel från boken som en serie debattartiklar.

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq