Autonoma bilar – Bilen kör i Borås medan du åker i Gotham City

publicerad 2 december 2017
- Gästskribent
Autonoma bilar - Bild: Volvo.se
Autonoma bilar - Bild: Volvo.se
Autonoma bilar (Concept 26) – Bild: Volvo.se

I Kalifornien har 45 företag tillstånd att testa autonoma bilar på vanliga vägar och utvecklingen går bra. Mindre smickrande för industrin är att General Motors försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid dödsolyckor med autonoma bilar och Intel vill att föraren ska kunna åka i en fantasivärld när bilen kör i verkligheten.

Waymos autonoma bilar har passerat 6,5 miljonersgränsen i kilometer räknat ute på vägarna i USA vilket markerar företagets ambition att expandera sin verksamhet kring självkörande bilar, skriver The Verge. Waymo har kommit längre i sina tester än tex Uber, som också har stora ambitioner för sin autonom bilar (Uber beställde nyligen 24,000 Volvos).

Ett annat företag som fått tillstånd att testa sina autonoma bilar på vägarna i Kalifornien heter Lyft. Företaget har slutit ett antal partnerkontrakt med både biltillverkare och teknikföretag. Lyft är det bilföretag i USA som senast fått tillstånd att testa förarlösa bilar på vägarna.


Hittills har 45 bilföretag fått tillstånd att testa förarlösa autonoma bilar på vanliga gator i Kalifornien, enligt myndigheten: ”State of California Department of Motor Vehicles”.


Skynda långsamt

Hyundai har valt att inte stressa i konkurrensen med andra bilföretag. Hyundais kommande modeller ska inte vara elektriska eftersom denna typ av elbilar drar alldeles för mycket el, vilket minskar räckvidden, enligt Jang. Hyundai testar sina framtidsbilar i Sydkorea, skriver Motor Trend.

General Motors (GM) meddelar att de avser att lansera en kördelningstjänst inom 2 år för autonoma bilar. GM planerar att även lansera flottor av autonoma bilar avsedda för tätbefolkade urbana områden under 2019.

Intel Gotham e1512137826724
Intel Newsroom

Bilen kör i Borås medan föraren åker i låtsasvärlden Gotham City

Mikrochip-företaget Intel har nyligen avslöjat sina planer att integrera reklam i autonoma bilar. Första partnern som Intel skrivit kontrakt med är Warner Brothers. Intel har demonstrerat (Intel Newsroom) hur passagerarna i en bil kan omgärdas av en förstärkt virtuell verklighetsupplevelse (”an augmented reality experience”) där dessa kan köra en batmobile i läderlappens fantasistad Gotham City medan de kör någon annanstans i verkligheten, skriver The Verge.

Mikrochipföretaget utvecklar därför processorer och chip särskilt avsedda för elbilar. Virtuella verkligheter kommer att testas i en flotta med 100 autonoma bilar. Detta är resultatet av att Intel tidigare under 2017 köpte företaget MobileEye för 15 miljarder dollar.

General Motors försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid olyckor med autonoma bilar

Tesla samarbetade tidigare med Mobileeye, men efter en fatal bilolycka valde Tesla att år 2016 sluta samarbeta med Mobileeye, specialiserat på att utveckla optisk teknologi för sk ”Advanced Driver Assistance Systems” förkortat (ADAS).

Inte desto mindre kan myndigheter i Kalifornien, som reglerar biltillverkarnas ansvar vid bilolyckor med självkörande bilar, lätta på trycket för dessa. LA Times skriver att nya regulationer kan göra att bilföretagen inte ska kunna hållas ansvariga vid olyckor (inkluderat dödsolyckor) som en följd av felande teknik. LA Times avslöjar att bakgrunden till lagförslaget är en rekommendation från General Motors, som testar just självkörande bilar i Kalifornien.

Text: Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq