Babylon av Mike Blixt – Att skapa en unik identitet – Kapitel 18

publicerad 16 januari 2018
- Mike Blixt
Babylon av Mike Blixt
Babylon av Mike Blixt
Babylon av Mike Blixt

När man startar sitt konto på en digital plattform likt Instagram, ombeds vi ofta att skapa någon form av skriftlig presentation. Syftet skulle kunna vara att relativt snabbt ge potentiella följare en bild av vem personen bakom kontot är. Lägg märke till hur detta har förändrats på senare tid och hur människor väljer att presentera sig själva idag.

Andelen människor som presenterar sig med sitt yrke minskar då det är helt irrelevant. Ett vanligt exempel idag kan vara: “Kaffeälskare som lever för mina hundar.”

  • Vilken bild är det personen försöker ge potentiella följare?
  • Vad är det följare kan förvänta sig att få se i denne persons flöde av bilder?
  • Kommer hon enbart att dricka kaffe och kela med sina hundar?

Ännu ett exempel: “Vegetarian, Strikt LCHF, träningstokig”. Matvanor har blivit en betydande del av vad vissa människor identifierar sig med. Alltså, vad man äter .

I vår jakt på en egen unik identitet har vi nu alltså kommit till den punkt då den definieras av vad du stoppar i munnen. Ytterligare något som inte alls är ovanligt idag, är att man presenterar sig med vilka sjukdomsdiagnoser man har. Det är någon som “återhämtar sig från en diskbråcksoperation”, “Lever med ADHD” , visar upp “livet som diabetiker”, eller är “bipolär” .

I våra egons jakt på att känna oss bekräftade och unika, tar vi till allt mer horribla sätt som ska skapa en egen identitet. Och när människans attribut inte längre räcker, kan man även hämta identiteten från ett påhittat djurrike och kalla sig själv för “sjöjungfru” eller “enhörning” . Problemet kvarstår dock eftersom så många väljer att göra allt detta, vilket då leder till snabb inflation i fenomenet och varje försök att vara unik bara överlever under några månader. Och allt detta görs för att få sända ut vår illusion om oss själva rakt ut i ingenting.

Kapitalismen är byggd på vår jakt på identitet och tillhörighet. Detta vet grundarna till
alla våra sociala plattformar om. Du som användare kan till exempel göra en uppsjö
olika “tester” för att få den egna självbilden bekräftad, för att därefter visa dina “vänner”
att detta är “sååå typiskt dig”. Behovet av att visa upp vår illusion om oss själva är idag så
utbrett att ingen längre reagerar över hur långt det har gått. Narcissism är normen idag.

Idag betalar vi för att göra reklam för företag. Vi köper ett plagg eller en vara med företagets logotyp på för att visa vår omvärld att vi är en viss typ av människa eller tillhör en viss grupp av individer. I ett parallellt universum borde det rimligtvis vara tvärt om. Att företagen betalar oss för att vi ska vandra runt med deras logotyper på oss. Men icke.

Vi är beredda att betala stora summor för rätt logotyp i våra försöka att bygga en illusion om vilka vi är. Så hjärntvättade är vi och så viktigt är det att försöka skapa rätt fasad till vår självbild.

Text: Mike Blixt

Babylon som är skriven av författaren och entreprenören Mike Blixt är en något misantropisk bok och omvärldsanalys av en sinnessjuk värld. Boken släpps som ljudbok och fysisk bok under vintern. NewsVoice publicerar exklusivt alla 50 kapitel från boken som en serie debattartiklar.

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Babylon
  • @ Ingrid

    ”Broken Brain” låter mycket intressant men…
    det som gör att jag inte nappar på erbjudandet är
    1/ man ska uppge namn och e-mail för att ta del
    2/ det har visats på många MSM kanaler, så….

  • ”egons jakt på att känna oss bekräftade och unika”.

    Mike Blixt: Den eviga triviala sanningssägaren.

    Kunde skriva ännu mera elaka epitet, men måste tillstå att jag uppskattar lilla Mikes texter. Mycket tack vara språket i dem. Sedan behövs det att många och ofta går ner till fundamentet om vilka vi människor en gång var, och vilka vi lätt oss bli, i det av storkapitalets konstruerande tvångsframkallade identitetsjakter. Min kritik mot Mike Blixt avslöjar egentligen en självkritik, då jag tror vi ser och betraktar samma fenomen – men en uppgiven suck.

  • Allra först – Mike, jag uppskattar dina texter – som sätter fingret på så många intressanta faktorer!
    I jakten på identitet och att passa in, fallerar mycket i våra liv – då fokus alltför ofta hamnar på konsumism och annat som leder oss ifrån vår unika del som människor. Lägg därtill att vi alla genomlever en konstant miljö fylld av miljögifter mm. – Ohälsan är gigantisk! Idag såg jag första delen av en ny fri dokumentär serie (i 8 delar). Jag kan verkligen rekommendera er att se den, och kanske finner någon av oss just den ”pusselbit till välmående” som vi saknar!

    https://brokenbrain.com/trailer/

  • Ibland är det tvärt om. Man väljer ett märke för att man har upplevt att märket erbjuder en bättre kvalitet. Kvalitetsmärket har klistrat på sin logotyp på alla sina plagg och gör på så vis reklam. Den som köper plagget har oftast inget val. För att få kvaliteten man vill ha blir man tvungen att vara reklampelare samtidigt. Men det stör oftast ingen. Nästan alla gör det och vissa protesterar med motmedel i tryck: https://www.adbusters.org/spoofads/

  • Lämna ett svar