Det här är det första fallet när en självkörande bil dödar en människa, skriver New York Times. Olyckan skedde i staden Tempe i Arizona när en Volvo SUV från Uber körde på en kvinna trots att bilen hade en säkerhetsförare vid ratten.
Den 49-åriga kvinnan som identifierats som Elaine Herzberg kördes på när hon skulle passera en gata med sin cykel vid sidan av ett övergångsställe, enligt polismyndigheten i Tempe. Bilen hade en hastighet på 64 km/timmen, enligt den lokala polisstationen. Utredningen pågår och hittills tyder inget på att kvinnan på något sätt hade en nedsatt förmåga. Bilen bromsade inte in innan kollisionen. Kvinnan dog på det regionala sjukhuset.
”As soon as she walked into the lane of traffic, she was struck by the vehicle”, säger Ronald Elcock vid Tempe Polic Department.
Polisen undersöker nu de videoinspelningar som fanns lagrade i bilens system. Varje självkörande bil har fler kameror som riktas ut i olika vinklar.
Än så länge har inte de anhöriga lämnat in någon stämningsansökan mot Uber eller den myndighet som godkänt självkörande bilar i Arizona. Den amerikanska myndigheten National Transportation Safety Board kommer att delta i undersökningen av olyckan.
”The accident was a reminder that self-driving technology is still in the experimental stage, and governments are still trying to figure out how to regulate it.” – New York Times
Nu startar debatten om säkerheten kring självkörande bilar. Uber meddelar att företaget tillfälligt ska avsluta alla sina tester med självkörande bilar i städerna: Pittsburgh, Tempe, San Francisco och Toronto. Dödsolyckan sker kort efter att Arizona beslutat att tillåta självkörande bilar i delstaten utan säkerhetsförare.
Källa: Dieseltrim Bilverkstad Bromma
Relaterat
- Azcentral.com: Gov. Doug Ducey: Self-driving cars allowed on Arizona roads without human behind the wheel
- Azfamily.com: NTSB sending team to investigate self-driving Uber wreck that killed pedestrian
- New York Times: Self-Driving Uber Car Kills Pedestrian in Arizona, Where Robots Roam
- Standard Digital: How self-driving Uber car kills Arizona woman crossing street
- Financial Times: Uber halts self-driving car tests
Torbjörn S.
Jo. Absolut borde bilen ha stannat.
Dock, kvinnan kom fram väldigt snävt, som du säger ur mörkret. Hade det varit en mänsklig förare tror jag det hade gått lika illa.
Värmeavkännande kamera hade kanske räddat kvinnans liv?
Och hur många människor skadas och dör av mänskliga chaufförer?
Gunnar Andersson at 13:47
Det är till Ubers fördel, men borde inte bilen ha stannat ändå?
Något övergångsställe går inte att upptäcka på filmen.
Pentti Kinnunen at 11:13
Den lokala polisen släppte filmen från bilen som körde på kvinnan. Den visar att kvinna ledde cykeln över vägen från vänster till höger.
Det ser ut på videon som om bilen inte kan ”se” kvinnan. Det är mörkt. Det är min tolkning.
The Guardian: Video released of Uber self-driving crash that killed woman in Arizona
https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/22/video-released-of-uber-self-driving-crash-that-killed-woman-in-arizona
Det saknas för mycket uppgifter för att ens spekulera om vad som hänt. Cyklade hon på högersidan och plötsligt svängde över eller kom hon från början från sidan? (Kollisionsplatsen ligger ju utanför bilden.) Varför bromsades inte bilen? Automatiken borde ha slagit till senast då hon svängde ut framför bilen. Hur agerade säkerhetsföraren? En sak anser jag vara klar: Vi är långt ifrån att tillåta automatiserade fordon utan ansvarig säkerhetsförare.
@ Rodica,
Jag kan hålla med dig i det att det är alldeles för mycket som man idag ska automatisera, göra snabbare, fjärrstyra o.s.v…. Men just vad gäller självkörande bilar så vet vi ju inte vad som skett i detta fall. Jag skulle tro att kvinnan cyklat rätt ut framför bilen, och i ett sådant läge finns det ingen bil som hinner stanna, vare sig bemannade, eller helt självkörande. Rent säkerhetsmässigt så skulle nog självkörande bilar medföra att dödsolyckorna skulle minska oerhört kraftigt. Beroende på att man då eliminerar faktorn ”Human error”, som är den största bidragande faktorn till alla dödsolyckor.
Jämför gärna med antalet dödade i trafiken idag. I USA där denna olycka skedde omkommer över 30 000 människor i trafiken per år, och oftast är nog del felande länken just människan. I Sverige omkommer ca 270 personer i trafiken/år.
Att inte vilja sätta sig i en självkörande bil handlar nog mer om psykologi. Det ”känns” helt enkelt osäkert. Men krasst säkerhetsmässigt är de defacto säkrare redan idag än bilar framförda av människor.
@ Martin Gustavsson – Vetenskapliga partiet
Hittar ingenting i texten om att kvinnan inte hade sett sig för innan hon gav sig över vägen. Det ser ut som om att hon har träffast av bilens högra hörn och därför kan det ha varit så att hon stod still eller i olyckstillfället stannade för att se sig om och blev träffad just därför. Man ser också att Cykeln har hamnat på trottoaren efter kollisionen vilket mycket väl kan vara en indikation på att hon faktiskt höll sig till höger.
En cykel ska framföras på vägen och då rent logiskt så långt till höger som möjligt.
Då jag tog körkort fick jag lära mig att när det gäller cyklister ska man lämna vingelutrymme.
Rent tekniskt kommer man att vingla till om man som cyklist ska se sig om, för det är skrivet i naturlagarna att man kommer att göra. Men är det skrivet i programmeringen till bilen att man ska lämna vingelutrymme?
Jag kan av den tillgängeliga informationen inte se att kvinnan har gjort ett enda fel här.
Samtidigt tror jag att du egentligen vill ge en känga till cyklister som liksom en kamikazepilot håller på sin rätt i trafiken. Där håller jag isåfall med dig.
@ Martin Gustavsson,
Tack för länken! Helkul…. faktiskt…
Det här är inte enbart programmerarnas eller företagens fel, men kvinnan som helt tydligt litar blint på att alla bilar ska stanna vid övergångsställen. Bilar stannar inte alltid. Det kommer inte ens självkörande bilar kunna göra eftersom det finns hackers.
Människor själva har också ett eget ansvar över sina liv. D som inte tar det ansvaret och kliver ut framför bilar, som ex. inte stannar vid övergångsställen, har en egen sida på Internet. Den heter Darwin Awards. http://www.darwinawards.com/darwin/
”Darwinpriset saluterar förbättringen av den mänskliga arvsmassan genom att förära de som genom olyckor avlägsnat sig själva från den…”
”The Darwin Awards salute the improvement of the human genome by honoring those who accidentally remove themselves from it…”
…men likväl är det förmodligen dråp och VD för företaget som står som ansvarigt borde rimligen få en rättegång och ev. en dom.
Men,vad tror vi??? Att en robot är mer pålitlig i trafiken än en vanlig dödlig människa?! Hur dum får man vara att vara så hjärntvättad att tro att tekniken kan lyckas undvika alla de faror som kan finnas i trafiken! Jag tycker det har gått för långt med detta experimenterade som på olika sätt ska snärja oss i NWO kedjor och det här är bara början,tyvärr!!! Använd det sunda förnuftet DU som är en vanlig själ och fundera vad tekniken snart kommer att göra med oss alla när de ska ha 5G i varje gatuhörn och bankerna ska chippa dig,sen blir du sittandes i en självkörande bil till ditt vanliga slavarbete för att kunna överleva !!! Är detta det optimala för DIN och allas frihet?
Jag visste att den här nyheten skulle komma. Trist att det var en Volvo som är en hyfsat säker bil att sitta i.
Men framförallt tragiskt för kvinnan som måste stå som ett randomt offer för tillverkarnas inkompletta ”felsökning”. Med största sannolikhet kommer tyvärr det här att inträffa igen.
Eftersom varken föraren eller bilen kan stå tillsvars för olyckan. Är det då UBER eller tillverkaren’s fel eller ska man bara skylla det på cyklisten?
vad var syftet med självkörande bilar nu igen?