VÄRLDEN. Det låter som hämtat från en dystopisk framtidsfilm, men det är sant. Den första maj 2018 kommer Kinas myndigheter att starta ett socialt betygsystem (Social Credit System) som ska ranka medborgarnas värde och lydnad. Den som inte gör rätt för sig bestraffas. År 2020 blir rankningen obligatoriskt för alla kineser som var och en ska få sina unika medborgarpoäng enligt ett statligt värderingssystem.
Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice
Felaktiga beteenden kommer att bestraffas och här är några exempel:
- Slarv med sopsorteringen
- Trafikförseelser
- Spridning av falsk information
- Rökning på ställen med rökförbud
- Bråk på offentliga platser
- Tjuvåkning utan biljett på tåg
- Att inte betala socialförsäkringen
- Vägran att betala böter eller skatt
- För mycket dataspelande
- Fuskande när det gäller akademiska meriter
Myndigheten som annonserat om införandet av ett socialt betygsystem för medborgare är ”National Development and Reform Commission” och idén kommer från Kinas högsta ledare Xi Jinping och hans plan att upprätta ett socialt betygsystem som följer principen “en gång opålitlig alltid begränsad”, skriver Reuters. Principen är undertecknad av åtta ministerier, luftfartsmyndigheten och ”Supreme People’s Court”.
”By 2020, everyone in China will be enrolled in a vast national database that compiles fiscal and government information, including minor traffic violations, and distils it into a single number ranking each citizen.” – BBC
BCC skriver att hur systemet som ska sköta ”rejtandet” av Kinas miljardpopulation är funtat ännu är oklart för omvärlden, men ett längre planeringsdokument från ”The State Council” visar att det sociala betygsystemet kommer att forma den offentliga opinionen till uppfattningen att bibehållandet av pålitlighet är något mycket ärorikt.
Alla medborgare ska rankas men vissa yrkesmänniskor kommer att granskas extra noga såsom: journalister, revisorer, turistguider, veterinärer, lärare och läkare.
Ett system med morötter
En känd kinesisk teknik- och finansbloggare vid namn Wen Quan säger att systemet har sina fördelar för det kommer att avslöja bedragare som kommer undan för att det nu inte finns ett system som ger framtida presumtiva offer en möjlighet att veta vem de har att göra med. Samhället kommer att bli mer rättvist, tror Quan.
”Without a system, a conman can commit a crime in one place and then do the same thing again in another place. But a credit system puts people’s past history on the record. It’ll build a better and fairer society”.
Alla de som sköter sig i Kina kommer att belönas på olika sätt så att livet blir mer smidigt. Olydiga personer kommer att bestraffas tex genom att förvägras publika transporter i upp till ett år.
Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice
Relaterat och fler källor
- Wired: Big data meets Big Brother as China moves to rate its citizens
- The Inquirer: Chinese citizens with poor ’social credit rating’ to be barred from public transport
- The Guardian: The tyranny of algorithms is part of our lives: soon they could rate everything we do
- The Sun: Inside China’s creepy ‘social credit’ system that analyses internet shopping and social media use in order to blacklist ‘lazy’ or wasteful citizens and allow those who behave well to borrow money
- The Verge: China will ban people with poor ‘social credit’ from planes and trains
Är det jag eller är det flesta kommentatorer kognitiv dissonant? Jag läser något helt annat ur Torbjörns artikel. Med tanke på vad Kina har genomlidit de senaste hundratals åren och har varit en högborg av korruption, där de gamla levnadsregler av Konfucius har vattnats ur vill man nu införa allmänna regler för en fungerande samlevnad där merparten gynnas och de som bryter mot den goda uppfostran straffas. Hur skall man annars få ett samhället där snart 3 miljarder människor skal leva i en positiv anda. Dessa regler gäller för alla även tjänstemän och politiker så vid jag förstår.När detta har implementerats i någon generation kommer människor att inser att det är det ända som kan leda till ett harmonisk samhälle ungefär som man hade tidigare i klansamhällen
Vi ser ju vad den laglösheten som har drabbat Sverige leder till när sens och moral blir allt mer urvattnat och för det mesta enskilda gynnas i stället för hela samhället. Att Sverige bara på pappret har så kallade rättigheter för den enskilde kan varje medborgare som har drabbats av myndigheters långa arm sjunger om.
Kom ihåg att Kinas president på livstid, Xi Jinping, är son till Maos propagandaminister. En bortglömd detalj i MSM.
Alltså, hur bra KKPs system än låter så vet vi vad syftet är. Förfölj alla människor som inte vill bli slavar under KKP-systemet. Den som kontrollerar övervakningssystemet kan svartmåla vem som helst och sen offentliggöra det. Med tanke på KKPs historik vet vi varthän det barkar.
Jag känner till att i Kina finns det ID-kort sedan länge där det registreras om du är på svarta listan eller har haft ”felaktiga” tankar, tex utövar Falun Gong eller liknande. På det sättet blir du stämplad varje gång du skall köpa en biljett eller liknande och måste scanna ditt ID-kort.
Falun Gong är en västassocierad omstörtningsorganisation bland många andra som Us/Uks massmördande parasitoligarki utnyttjar för att sabotera och splittra rivalen Kina. Uighurerna likaså. Det är sabotage genom ombud med en falsk gloria av religionsfrihet. Den fysiska övning som Falun Gong praktiserar fanns innan och behöver inte den västallierade politiska agendan för att utövas.
Det handlar om högst verkliga hot mot rikets säkerhet och inte falska förevändningar som är fallet med Usa och dess allierade. Att börja belöna konstruktiv samhällskritik som är vad makthavarna där gärna vill ha är smart.
Du har fel om att dom bara vill att folk ska bli nickedockor. Kampen mot korruption och mot misskötsel är seriöst menad. Därför behöver ledningen mobilisera befolkningen.
Att försvåra för såna som själva för Usas räkning vill skapa oro är också smart.
Us/Uk betalar och indoktrinerar stipendiater på flera håll som växer upp som landsförrädare och med västpengar och förmåner hjälper väst att destabilisera.
Är du medveten om hur många färgrevolutioner som Cia mfl har igångsatt?
Långt över 70 såg jag nämnas för några år sen.
Ett rankningssystem är nog det mest fredliga sättet att motverka sånt.
Och jag tycker alla världen över har varit alldeles för toleranta mot dessa angloamerikanska NGOer som bara är till för att mjuka upp värdlandet för plundring.
Peter, spot on!
Nya Dagbladet (14 dec 2018): Kinas sociala värderingssystem – ett varnande exempel
”Kinas utveckling av ett socialt värderingssystem över medborgarna ger oss en varnande fingervisning om vad vi har att vänta i Väst om den nuvarande kulturmarxistiska utvecklingen tillåts råda. Det skriver Dan Ahlmark i sin krönika.”
https://nyadagbladet.se/kronikor/kinas-sociala-varderingssystem-ett-varnande-exempel/
Hörde en intervju med någon som sa att i Kina lägger myndigheterna in ett meddelande länkat till personers telefoner, dvs personer som gjort sig skyldiga till någon form av överträdelse, så när man ringer upp denne får man automatiskt en förfrågan om man verkligen vill ringa vederbörande.
Har inte dubbelkollat uppgiften än.
En annan sak han berättade var att en man som hade visselblåst om korruption tvingades att antingen be om ursäkt offentligt eller böta. Han valde böter, då höjde dom bötesavgiften. Han valde den också. När han senare skulle flyga fick han veta att han inte var längre berättigad att köpa flygbiljetter.
Är det verkligen sant eller är det propaganda? Jag har varit i länder där man spred rykten att man inte fick vistas ensam ute på gatan för då blev man våldtagen och att männen misshandlade konstant sina kvinnor. Verkligheten var en annan , det förekom dessa brott, men i samma utsträckning som i Sverige före invandring.
Lästips: China Tech (27 March, 2018): Jaywalkers under surveillance in Shenzhen soon to be punished via text messages
jaywalk = att gå mot röd gubbe på ett övergångsställe
”Now with the help of artificial intelligence and facial recognition technology, jaywalkers will not only be publicly named and shamed, they will be notified of their wrongdoing via instant messaging – along with the fine.”
http://www.scmp.com/tech/china-tech/article/2138960/jaywalkers-under-surveillance-shenzhen-soon-be-punished-text
Med tanke på trafiktätheten och den ökade hastighet i Kinas städer, är det nog ett bra sätt att minskar trafikolyckor. Människor är ännu inte mogen att ta helt ansvar för sig och samhället därför måste de nog behandlas som barn med pekfingret.
@Peter Grafström
En utmärkt kommentar Peter. Djuplodande och en riktigt vettig analys. Tur att du finns. Hur kan vi transportera dig rakt in i riksdagen?
Det kan vara av intresse att jämföra det nuvarande Kinas moraliska regler som dom framstår i artikeln, med innehållet i Sven Hedins bok ’Chiang Kai-Shek, marskalk av Kina’, 1939. Upptäcktsresanden Sven Hedin var intresserad av Kina, Japan och deras tongivande företrädare. Hedin träffade båda sidor och beskrev välinformerat den kinesiske reformatören. Utan att gå in i detalj kan man enligt min uppfattning hävda att det råder en hög grad av överensstämmelse mellan Kina då under Chiang och den nuvarande ledningen. Jag kan inte lägga ord i Hedins mun men jag tror att han skulle ha uppskattat deras fasthet och känt igen mönstret.
Chiang, hans välutbildade fru och hans politiske föregångare Sun Yat Sen, var delvis utbildade i Japan och Usa. Deras mål var ett starkt och självständigt Kina.
Från andra källor framgår att Maoisterna verkar ha varit mer påverkade av Britterna.
Och att angloamerikanerna orsakade att Maoisterna tog makten.
@Jan Norberg 22 Mar, 2018 at 17:20
Min magkänsla säger mej att din tanke ”Vi har således mer att frukta, mer än vad kineser och andra nationaliteter har framför sig.” är alldeles rätt.
Hela uppbygnaden riksdag och myndigheter (352 st http://www.myndighetsregistret.scb.se/Arsstatistik.aspx )
gör att det är svårt att få grepp om någonting. Allting spretar och det är alldeles säkert så att inte någon enda person har egentlig koll på ”systemet”. Denna arkitektur är förmodligen oerhört svår att förändra till något som i första hand gagnar folket och inte systemet självt.
Läser man artiklar utanför MSM inser man att stammens röta spridits ut i varenda gren som kan observeras.
läste just http://www.statskontoret.se/globalassets/publikationer/2015/offentliga-sektorn-korthet-2015.pdf
Där framgår på sidan 39 att det 2013 var 4 619 000 personer anställda i offentlig sektor och i offentligt ägda företag. Kanske något att tänka på när vi talar om övervakning och ett nytt system för Sverige.
LeifB
Den här utmärkta artikeln gjorde mig nyfiken och se vad jag hittade, redan 1971 beskrevs farorna med den datainsamling som sker i olika offentliga register.
Artikelförfattaren är tyvärr död och kan därför inte tillfrågas men nog var han före sin tid med att varna för vad staten kan göra med tillgänglig data om alla och envar.
Vi har således mer att frukta, mer än vad kineser och andra nationaliteter har framför sig.
http://www.friatider.se/h-r-varnar-professorn-f-r-vervakningen-redan-1971
Svagheten med alla kontrollsystem är om dom går att manipulera. Ur den synvinkeln håller jag med Stella. Om inte det problemet tillåts sabotera ledningens i grunden sunda avsikter, så låter det kinesiska valet av rankningskriterier rätt förnuftigt. Lägg till att väst och dess infiltratörer på sociala medier (som säkert finns i Kina och skriver på kinesiska) behöver få motstånd.
Kina lär övervaka sina sociala medier även för att få demokratisk input, få reda på vad folk tycker. Med tanke på dataprograms möjligheter att sammanställa info är det nog potentiellt enormt mkt mer demokratiskt än vårt system. Man vill ha fram förnuftig kritik för att kunna förbättra samhället. Jag tror att en sån önskan nog också i viss mån finns här, men eftersom våra företrädare går Usas ärenden kommer all sån informationsinsamling hos oss ha övervikt på för etablissemanget mycket besvärande läsning. Så här är det nog endast den odemokratiska typen av övervakning som etablissemanget ser ngn mening med.
Och en stor skillnad tror jag handlar om värdegrunden. Vad driver Kina? Jo en strävan att i ömsesidig samverkan med andra ta till vara Kinas intressen. I väst är värdegrunden skapad för en liten rik minoritets intressen. Ömsesidighet existerar inte utan bara imperialistisk megalomani. En stark motvilja mot att tillåta fattiga länder att utvecklas och ett hat mot nationell självständighet som skiljer väst kraftigt från Kinas Konfutsianska filosofi.
Jag kunde knappt sagt det bättre själv Emil!
Martin,
Du har missförstått vad psykopati är. Det är att sakna själ och samvete. Ordning och reda låter bra men i kombination med auktoritär styre som i Kina, så är det en psykopatens dröm. Psykopater som finner sin väg inom politiken har just en övervuxet kontrollbegär.
Leif B,
tjänstemannaansvar låter bra, men ansvar för vem då – medborgarna eller sina överordnades intressen? Tänk att medborgarnas och politikernas intresse skiljer sig åt markant – hat statstjänstemännen hjärta för att bry sig om människan eller är de bara inresserade att få sin månadsportion av smulor? Makt som kommer underifrån eller uppifrån – vilken är bra eller dålig?
Nu är vi inne på hjerarki. Det som få ifrågasätter.
@ Emil,
Ha-ha, ja du har sååå rätt!
En otäck punkt är ”Spridning av falsk information”….vem skall avgöra vad detta är? En till sak att fundera kring, har vi inte redan detta poängsystem här på sätt och vis? Vår stat/myndighet säger ju att de bestämmer vad ”falsk information” är. Vi som tycker annorlunda står inte så högt i kurs/social hierarki ofta (och ofta just pga. det). Att med uttalade icke-PK åsikter kunna få jobb som exempelvis TV-hallåa, Journalist eller lärare är inte det lättaste gissar jag….Nja, vi behöver inte leta så långt bort som Kina för att hitta denna sortens medborgarranking. Mycket av den är redan här i det tysta. Skillnaden är att de är helt öppna med det.
Man kan också se det så här.
På något sätt känns det som om man vill befästa och sätta på pränt den kinesiska samhällsnormen.
Dvs ratifisera normen man kan vara överens om. Normen är ju lite av samhällskittet dvs det som håller ihop samhället o folket.
I Sverige är normkritisk något eftersträvansvärt i vissa kretsar. Skillnaden är väl att här löser vi upp samhällsbygget. Det naturliga är att vara bög/flata genuskritisk feminist med valbart kön eller utan.
Småungar tillsammans med sina föräldrar vill ha könskorrigering. Politiker tillsätter sina vardagskompisar osv.
Det är ok med snatteri under ett visst belopp mm mm. Att mygla på jobbet om ingen ser är ok.
Plikt, heder och trohet är medeltid
Hela det kittet/normen som tidigare höll ihop folket och landet är borta.
Krydda detta med att fylla på med 10-20% av totalt kulturfrämmande etniciteter med helt motsatt värdegrund så inser vi att landet inte har det så bra. Kanske är just Sverige den varning kineserna kände man ville undvika.
Vi har redan ett fungerande angiverisystem här så det behöver man inte vara rädd för.
Fråga nån på soc.
Är bara regler och normer något vi kan vara överens om så fine. Se det som en vision.
Om detta är rätt väg att gå vet jag inte men folk behöver något att förhålla sig till. Det finns inte här idag.
Kolla igenom TV-tablån , kolla på skola, kolla veckotidningar.
Känns som en gammal historia från ”hemma hos” med Kjell Alinge o Janne Forsell på 70-talet blivit verklighet.
Lilla Lisa i åk 9 ringer in till frågelådan.
Jag är nästan ensam tjej i en klass på 15 killar. Varje rast är dom o kladdar på mej o drar av mina kläder.
Vad skall jag göra?
Frågedoktorn svarar: Jag förstår frågan men vad är problemet?
@Stella Tormanoff 21 Mar, 2018 at 20:14
”Alla medborgare ska rankas men vissa yrkesmänniskor kommer att granskas extra noga såsom: journalister, revisorer, turistguider, veterinärer, lärare och läkare.”
Det vore faktiskt rätt OK om de yrkesgrupper du nämner plus några till gick att lita på eftersom just dessa grupper har större möjlighet att skada andra. Tjänstemannaansvar?
och du påpekar ”Diktaturen ändrar bara masken – bakom är det samma psykopatiska innehåll präglat av kontrollmani och människorförakt.” Leta upp Minna Dennert på Katerina magasin så får du ett ansikte eller här http://kungalvsposten.se/nyheter/polischefen-vill-se-hardare-tag-mot-nmr/
LeifB
Kina kommer bli en mardröm för psykopater.
Kanske det kommer skapa en utmärkt sopsortering, minskad lemlästning och dödsoffer i trafiken, ökad delning av bättre källgranskad och mer sann information, ökad frihet från rök för alla människors hälsa, mer frid på offentliga platser, mer ordning och reda på tågen, inbetala socialförsäkringar, betalade böter, inbetald skatt, mer fokus på viktiga saker och mer ärlighet när det gäller akademiska meriter.
…ett helvete för psykopater helt enkelt.
”Alla medborgare ska rankas men vissa yrkesmänniskor kommer att granskas extra noga såsom: journalister, revisorer, turistguider, veterinärer, lärare och läkare.”
Alla som kan påverka en liten grupp av människor och har tillgång till information skall vara betrodda inprogrammerade samvetslösa robotar. Tänk att jag kommer ihåg det från Sovjet-tiden. Diktaturen ändrar bara masken – bakom är det samma psykopatiska innehåll präglat av kontrollmani och människorförakt.
The tyrany of algorythms var en mycket bra artikel (som Sassersson refererar till). Jag tror också att både algorytmer och block chain teknologi används för att sortera bort vissa avatarer, ip-adresser och domäner från sökmotorer och informationsflödet. I rädsla att inte få ett arbete kommer folk att frivilligt ”hålla käften” och säga ifrån sig yttrandefriheten. Den siste är inte värd så pass mycket för att förlora de falska facebook-vännerna eller att bli utfryst på jobbet, eller bortsorterat på arbetsmarknaden.
Beskriver du Sverige?
Jag tror att jag har riktigt taskig rating här i Sverige. Men det skiter jag i. Dock tror jag inte att Kina blir det land jag emigrerar till. Troligtvis blir det Portugal….
Sverige och övriga västvärlden tar säkert efter. Detta med sociala kontrollsystem införs överallt, i Sverige döljs detta med att du rankas som ”kreditvärdig”. Kommunistiska system sprids nu över hela jordklotet och jag tror att Sverige är ett föredöme liksom Kina när det gäller social kontroll. I Kina kommer invånarna lära sej att hålla käft inför överheten exakt det som sker och har skett sedan lång tid tillbaka i Sverige. Fast här har vi ett försåtligare system och inte lika öppet som i Kina så jag kan tänka mig att det går att hitta på motsystem i Kina, vilket nog är svårare här.
När Kina i sin nuvarande form med en massa lakejer för eliten (CCP) kämpa med att göra sig av med dem är det nog nödvändig att skaffa ett regelsystem. Problemet är att Kina i media målas hela tiden som kommunist stat av Stalinistisk mått, vilket är inte sant. Man kalla sig socialistisk i betydelsen social. Med detta lockade man människor i Sverige då det begav sig, sedan tog eliten smygande över och korrumperade hela systemet utan att människor blev medvetna då de hela tiden jagade efter den utlovade moroten. Jag tro att Kineser har mer disciplin för de diskuterar öppet och håller inte tillbaka såsom svenskarna gör.
Vi har samma system i flera avseeneden, först i skolan, sedan framförallt med bilkörning och enligt ovan.
Om både minus och pluspoäng skrivs ned efter något år så kan systement ge nya möjligheter även för gamla vanesyndare.
Avsikten är god men om vägen tvekar vi.
Alternativet här är att belönas efter hur mycket pengar vi tjänar vilket blir plus både för duktiga och för duktiga bedragare. Den första Rockefeller startade ju som det senare, falsk doktor, och sålde hittepå- läkemededel baserade på råolja, snake oil. Idag verkar det som om familjen Rockefeller kontrollerar de flesta läkemedelsbolagen i väst.
Tänkvärda kommentarer!
Jag tror Kina tar allt till en högre nivå. Deras system innebär ju att medborgare ska ranka varandra och alla kommer att vara rädda för att bli nedrankade, alltså kommer alla att försöka vara duktiga ungefär som svenskar. Staten ska mest tillhandahålla systemet.
Låt säga att tre myndigheter rankar ned en person av tre olika skäl så kommer det säkert inte bli publik info, men det kommer att påverka personens totala ”score”. Förmodligen kommer skatteslarv att få fler minuspoäng än om du inte sopsorterar eller fått dålig betyg av din granne för att du spelade musik sent på kvällen.
En annan sak. Känn på principen: ”en gång opålitlig alltid begränsad”. Hur ska en person som en gång blivit nedrankad till opåltilig kunna reparera sitt rykte och bli pålitlig i Statens ögon? Måste man rädda livet på någon eller ska de gå att köpa sig en högre pålitlighet?
Jag tvingades också fundera lite på vilka skillnader resp likheter som finns med Sverige, likheterna och skillnaderna är förvisso tydliga vid en första anblick men är det eg så stora skillnader?
I Kina antar jag att dessa records över befolkningen inte är publika och därmed tillgängliga för allmänheten.
I Sverige har vi haft en offentlighetsprincip som med vissa begränsningar gjort det möjligt för envar att söka information ur offentlighetens register, den grundlagsändring (de sk censurlagarna) har tänkt att ändra på detta förhållande så att endast vissa grupperingar kan få ta del av dessa records.
Och vad vet vi om den hemliga övervakning vi dagligen utsätts för?
Vad säger att inte också svenska myndigheter ”rejtar” oss i någon mening?
I USA är det väldigt vanligt att man med enkla medel kan ta del av var tex en dömd våldtäktsman bosätter sig, kanske inte föredömligt ur rättssäkerhetssynpunkt men syftet är att skydda andra medborgare samtidigt som det naturligtvis sätter press på den tidigare dömde våldtäktsmannen att alla vet var han bor så att han inte återfaller till dessa brott.
Kan möjligen Kina ha samma uppsåt?
Skillnaden är ju att ingen offentlighet för någon annan än Kinesiska staten har tillgång till dessa records.
Sensmoral så här långt är att Kina och Sverige har anträtt samma väg för att uppfostra sina medborgare till lydiga undersåtar, om på något annorlunda sätt.
Låter kanske skrämmande. Men har vi inte i Sverige haft ett liknande system sedan decennier? – Alla myndigheter – och upplysningsföretag som Eniro – vet redan allt om alla svenska medborgare i Sverige. Inte bara kreditupplysningar, fällande domar och straffregister. Och vem som helst kan enkelt och gratis på nätet ta reda på så gott som ALLT om vilken svensk som helst: exakt var hen bor, hur mycket hen tjänar, vilket värde hens fastighet har, hur många bilar – med märken, ålder etc. hen har och och var de finns. Gör det väldigt enkelt för den växande vågen av internationella inbrottstjuvar, kidnappare etc.
Den viktigaste skillnaden med Kinas nya förslag ser ut att vara belöningsfaktorn. I Jantelagens Sverige får ingen belönas, för det kunde tolkas som ojämlikt eller odemokratiskt. Men straffas och hängas ut i sociala medier, det går an, i den demokratiska yttrandefrihetens och offentlighetsprincipens namn.
Vid första genomläsningen verkar hela iden absurd.
Men vid närmare eftertanke så har vi ju liknande här.
Verkar som om flera förseelser som att tjuvåka, betala skatt , socialförsäkring är lite av frivillighet.
Händer det här så kommer kronofogden och eller våldsmonopolet staten och tillrättavisar dej.
Betalningsanmärkning, ingen lägenhet inget telefonabbonemang mm.
Till och med betalkort kan förvägras den som är olydig. Gissar att cash is king gäller i i stora delar av Kina.
Janne Loffe Carlsson föreslog gökskatt nån gång på 80-talet för att få en lite gladare skattebetalare.
Var man flitig med frugan och betalade sin skatt kunde man få en järn-, brons-, silver eller en guldgök att sätta på rockslaget. Trist dock om man själv har en i järn o frugan en i silver….
LeifB
Kina är en spegel av en psykopatisk vision som vi har gång på gång fått reklam för via Hollywood. Landet är ordförande för FN för den representerar teknokratin vi alla styrs till. Allt fler besult tas över folks huvud och staten behandlar sina medborgare som boskap. Så vi får se om samma system lyckas implementeras här i Europa. Så länge folk tror på demokratin utan att kämpa för den, så tas stegen mot en utveckling som Kina nu leder.