Denna video sammanställer allt du behöver veta om hur sociala medier – särskilt Facebook – stjäl din hjärna och håller den fixerad vid att ständigt kontrollera hur andra uppfattar dig och ditt liv samtidigt som ditt beteende säljs inom ramen för en lönsam ”uppmärksamhetsekonomi”.
Dagligt användande av sociala medier gör att din hjärna får ständiga dopaminbelöningar nära samma nivåer som drogmissbrukare håller sig höga på kokain och om din hjärna inte får dessa kontinuerliga belöningar riskerar du att drabbas av ”social media depression”.
Uppmärksamhetsekonomi
Genom att konstant jämföra ditt livs höjdpunkter med andras liv fragmenterar du ditt liv till i ett sökande efter gillande och uppmärksamhet medan alla data om dig och allt du gör, sparas och säljs eller delas (the attention economy) på den öppna marknaden bestående av industrier och myndigheter.
Den social medieindustrin hyr in ”uppmärksamhetsingenjörer” (attention engineers) från spelindustrin för att öka de sociala mediernas psykologiska makt och magnetiska kraft på ditt sinne.
I slutet av videon tillfrågas Facebooks grundare Mark Zuckerberg under en hearing om han skulle känna sig bekväm med att berätta på vilket hotell han sov på senaste naten. Han svarar: ”No!”.
Text: Torbjörn Sassersson | Videoredigering: Navid Bakhshayesh, Absolute Motivation
Relaterat
- DI: Andreas Cervenka om uppmärksamhetsekonomin
- NewsVoice om Facebook