Attention economy – Så här kidnappar Facebook och andra sociala medier ditt sinne

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 22 maj 2018
- Torbjörn Sassersson
maxresdefault 5

Denna video sammanställer allt du behöver veta om hur sociala medier – särskilt Facebook – stjäl din hjärna och håller den fixerad vid att ständigt kontrollera hur andra uppfattar dig och ditt liv samtidigt som ditt beteende säljs inom ramen för en lönsam ”uppmärksamhetsekonomi”.

Dagligt användande av sociala medier gör att din hjärna får ständiga dopaminbelöningar nära samma nivåer som drogmissbrukare håller sig höga på kokain och om din hjärna inte får dessa kontinuerliga belöningar riskerar du att drabbas av ”social media depression”.

Uppmärksamhetsekonomi

Social media-expert berättar om uppmärksamhetskonomi - Foto: Absolute Motivation
Social media-expert berättar om uppmärksamhetskonomi – Foto: Absolute Motivation

Genom att konstant jämföra ditt livs höjdpunkter med andras liv fragmenterar du ditt liv till i ett sökande efter gillande och uppmärksamhet medan alla data om dig och allt du gör, sparas och säljs eller delas (the attention economy) på den öppna marknaden bestående av industrier och myndigheter.

Den social medieindustrin hyr in ”uppmärksamhetsingenjörer” (attention engineers) från spelindustrin för att öka de sociala mediernas psykologiska makt och magnetiska kraft på ditt sinne.

I slutet av videon tillfrågas Facebooks grundare Mark Zuckerberg under en hearing om han skulle känna sig bekväm med att berätta på vilket hotell han sov på senaste naten. Han svarar: ”No!”.

Text: Torbjörn Sassersson | Videoredigering: Navid Bakhshayesh, Absolute Motivation

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq