Trafikverket har de senaste dagarna börjat montera trafiksäkerhetskameror i vägtunnlar i Stockholm och Göteborg. Målet är att minska risken för fortkörning och därmed rädda liv. Du kan bli identifierad även om du kör 200 km/tim.
Trafikverket förklarar på sin webbplats lite vagt att: ”Syftet med kameror i tunnel är inte att bötfälla fortkörare, utan att få trafikanterna att hålla hastighetsgränsen och rädda liv”, men när NewsVoice ringer upp myndigheten medges att kamerorna också kan användas för att bötfälla fortkörare. Det handlar alltså om fartkameror.
”Trafiksäkerhetskamerorna sätts upp i de vägtunnlar som har störst olycksrisk. Utomlands används de för att mäta medelhastighet i vägtunnlar– inte hastighet vid enskild kamera, som vi gör”, säger Eva Lundberg, nationell samordnare på Trafikverket.
Polismyndigheten och Trafikverket sätter i dagarna (11–15 juni) upp trafiksäkerhetskameror i vägtunnlarna: Norra och Södra länken i Stockholm samt i Gnistängs- och Lundbytunneln, i Göteborg. Myndigheterna sätter även upp vägmärken vid infarterna till tunnlarna dvs: hastighetsskylt, kameraskylt och tilläggstavla som talar om hur lång sträckan är som har trafiksäkerhetskameror.
Fartkameror som klarar av att fota extrema fartsyndare
Ny Teknik skriver i en artikel från 2013 att Trafikverket gjorde en upphandling av nya fartkameror som klarar av att ”läsa” bokstäverna på minst rad fyra på den provtavla som används av Statens kriminaltekniska laboratorium.
”I upphandlingen ställde Trafikverket därför kravet att minst den fjärde raden uppifrån skulle gå att läsa på bilderna, när bilen kom körande i 200 kilometer i timmen med provtavlan placerad vid nackstödet på passagerarsidan.”
Vi upphandlingen vann företaget Sensys Traffic vars kameror kunde läsa rad 5 trots att fordon körde i 200 kilometer per timme.
Text: NewsVoice | Bild: Södra länken i Stockholm. Foto: Mikael Ullén, Vägverket, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
Källa
- Trafikverket: Trafiksäkerhetskameror i vägtunnlar ska rädda liv
Idag är det långa köer på Söderleden/Västerleden (söderifrån) och från Älvsborgsbron (norrifrån) som kommer att bli ännu längre, då bilisterna nu måste sakta ner till hastighetsbegränsningen i Gnistängstunneln. Nästa steg är väl att även mäta farten uppe på Älvsborgsbron och i Götatunneln. Den senare blir knepigare då man kör för fort i nerförsbacken bara genom att rulla ner i backen men de kompenseras ju inte i efterföljande uppförsbacke genom att köra i 50 där precis. Sedan kan man bygga ut det med en massa kameror och räkna fram medelhastigheter kors och tvärs, det görs ju redan idag på informationstavlorna som säger vilken väg som är snabbast genom Göteborg.
När man nu tar bilder på bilens regnr kan man ju köra det mot avställningsregistret också. Jag försöker hålla rent på vår parkering i vår brf (450 p-platser) och upptäcker då förvånansvärt många bilar som har körförbud och/eller är avställda (och då förmodligen saknar försäkring).
Frågan är bara hur långt vi ska gå i vårt övervakningssamhälle, den personliga integriteten ställs mot trafiksäkerheten. Jag tycker det senare ska väga över.
”Hasse 15 Jun, 2018 at 22:19”
Förmodar att du menar ”strekningsmåling” — inte ”….målNing”.
Här visas skylten med beskrivning av metoden:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150316/norska-fartkameror-lurar-svenskar-se-upp-for-treckmaling/
Idag är det långa köer på Söderleden/Västerleden (söderifrån) och från Älvsborgsbron (norrifrån) som kommer att bli ännu längre, då bilisterna nu måste sakta ner till hastighetsbegränsningen i Gnistängstunneln. Nästa steg är väl att även mäta farten uppe på Älvsborgsbron och i Götatunneln. Den senare blir knepigare då man kör för fort i nerförsbacken bara genom att rulla ner i backen men de kompenseras ju inte i efterföljande uppförsbacke genom att köra i 50 där precis. Sedan kan man bygga ut det med en massa kameror och räkna fram medelhastigheter kors och tvärs, det görs ju redan idag på informationstavlorna som säger vilken väg som är snabbast genom Göteborg.
När man nu tar bilder på bilens regnr kan man ju köra det mot avställningsregistret också. Jag försöker hålla rent på vår parkering i vår brf (450 p-platser) och upptäcker då förvånansvärt många bilar som har körförbud och/eller är avställda (och då förmodligen saknar försäkring).
Frågan är bara hur långt vi ska gå i vårt övervakningssamhälle, den personliga integriteten ställs mot trafiksäkerheten. Jag tycker det senare ska väga över.
”Hasse 15 Jun, 2018 at 22:19”
Förmodar att du menar ”strekningsmåling” — inte ”….målNing”.
Här visas skylten med beskrivning av metoden:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150316/norska-fartkameror-lurar-svenskar-se-upp-for-treckmaling/
I boken Demokratin till döds beskriver Kristoffer Hell den riktiga anledning till att vi har fartkameror.
http://www.piahellertz.com/Demokrati_till_dods-Kristoffer%20Hell.pdf
I boken Demokratin till döds beskriver Kristoffer Hell den riktiga anledning till att vi har fartkameror.
http://www.piahellertz.com/Demokrati_till_dods-Kristoffer%20Hell.pdf
Ett tips om ni kör i Norge. Ser ni skylten sterkkningsmålning betyder det inte att man är ute och målar streck på vägen. Målning betyder mätning.
Alltså man mäter den genomsnittsliga hastigheten mellan 2 olika kameror. Många Svenskar missförstår detta och får höga böter då de drar på igen efter att ha passerat den första kameran.
Dessa ”målningar” går ofta igenom tunnlar.
Ett tips om ni kör i Norge. Ser ni skylten sterkkningsmålning betyder det inte att man är ute och målar streck på vägen. Målning betyder mätning.
Alltså man mäter den genomsnittsliga hastigheten mellan 2 olika kameror. Många Svenskar missförstår detta och får höga böter då de drar på igen efter att ha passerat den första kameran.
Dessa ”målningar” går ofta igenom tunnlar.
Utvecklingen går hela tiden i riktning mot den robotiserade människan istället för den ansvarstagande människan. Olika omständigheter vid framförandet av fordon har ingen betydelse, samma lagar gäller oavsett om inget annat fordon finns i tunneln.
Stockholmstrafiken fungerar faktiskt riktigt bra trots att inte alla håller hastighetsbegränsningen.
Omvänt tror många att om de sätter på dubbdäck vid vinterväglag så kan man blåsa på trots att väglaget egentligen inte medger detta. Personligt omdöme och ansvar är trots allt det som till syvende och sist förhindrar olyckor.
Bra!
Det är otäckt när det går fort i tunnlar.
Håller man den hastighet som man ska behöver man aldrig vara orolig. Jag tycker att man t.o.m. kunde höja fortkörningsböterna rejält, till den nivå de har i exempelvis Norge.
Utvecklingen går hela tiden i riktning mot den robotiserade människan istället för den ansvarstagande människan. Olika omständigheter vid framförandet av fordon har ingen betydelse, samma lagar gäller oavsett om inget annat fordon finns i tunneln.
Stockholmstrafiken fungerar faktiskt riktigt bra trots att inte alla håller hastighetsbegränsningen.
Omvänt tror många att om de sätter på dubbdäck vid vinterväglag så kan man blåsa på trots att väglaget egentligen inte medger detta. Personligt omdöme och ansvar är trots allt det som till syvende och sist förhindrar olyckor.
Bra!
Det är otäckt när det går fort i tunnlar.
Håller man den hastighet som man ska behöver man aldrig vara orolig. Jag tycker att man t.o.m. kunde höja fortkörningsböterna rejält, till den nivå de har i exempelvis Norge.