Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

43%

43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

Förmodad trollverkstad bakom nätrobotar som hatade Jimmy Durmaz

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 5 juli 2018
- NewsVoice redaktion
Professor Per Ödling - Foto: Det Goda Samhallet
Professor Per Ödling - Foto: Det Goda Samhallet
Professor Per Ödling – Foto: Det Goda Samhället

NOTERAT. Det existerade ingen näthatstorm i sociala medier mot fotbollsspelaren Jimmy Durmaz efter matchen mot Tyskland, enligt Per Ödling, professor i bredbandskommunikation vid Lunds universitet. Det var snarare en kärleksstorm. 

Jimmy Durmaz - Foto: Евгений Сойкин, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
Jimmy Durmaz – Foto: Евгений Сойкин, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Det var i samband med Sveriges match mot Tyskland i fotbolls-VM för två veckor sedan som fotbollsspelaren Jimmy Durmaz utsattes för hat och rasistiska kommentarer på sajten Instagram. Det ledde till många indignerade kommentarer inom etablissemanget. Det påstådda näthatsdrevet fick stor uppmärksamhet i både sociala och traditionella medier. Det skickades in polisanmälningar och det uppstod spontana manifestationer mot rasism.

Nu berättar Per Ödling att den påstådda hatstormen mot Jimmy Durmaz aldrig existerade. Ödling menar att traditionell medier saknar förmåga att tolka sociala medier och hur kraftfulla botnät kan ge sken av att det finns en opinion för eller emot något.

Per Ödling säger till tidningen Fplus:

“Det senaste vi har gjort är att titta på den så kallade hatstormen mot Jimmy Durmaz. Data visar att det inte fanns någon hatstorm utan en kärleksstorm. Däremot ser det ut som ett botnät gått in och hatat och sedan raderat sina inlägg. Att svenska tidningar och media använder förra årtusendets teknologi i detta årtusende gör dem blinda, lättlurade och förvandlar dem till vad som brukar kallas “nyttiga idioter” för att sprida en bild av ett hatfullt Sverige”.

Ödling vill att journalister ska skaffa sig tillgång till analysverktyg för att kunna urskilja fejkkonton från verkliga personer. Annars finns risken att medier låter sig styras av illasinnade krafter, säger han till DN.

Istället för att granska fakta gick traditionella medier in i en reaktion, skapade fake news som sedan ekade i sociala medier. Frågorna som ännu inte besvarats: Vilka låg bakom den falska opionionsbildningen och för vilka intressen? Ska det utredas?

Tänk om spåren leder till en PR-byrå i Väst som fått uppdrag från en organisation i Sverige att  fejka ett näthat eller ska återigen Ryssland få skulden baserat på lösryckta misstankar? Självklart blir det så.

Text: NewsVoice

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq