Cancer är Big Business. Den 1 oktober 2018 meddelade KI att nobelpriset i medicin gått till James P. Allison och Tasuku Honjo för deras upptäckt av betydelsen att hämma immunförsvarets bromsmekanismer vid cancerbehandling. En ny kassako för läkemedelsindustrin. Tre dagar senare var det kanelbullens dag, med Bonjours ”rosa bullar” till förmån för Bröstcancerförbundet i butikerna. Ett cyniskt kassaflöde för livsmedelsindustrin.
Text och foto: Ulla Gabay (Gabay.com), hälsoskribent, författare
Trots en intensiv forskning under efterkrigstiden är cancerns utveckling en negativ historia globalt. Till stor del förklarad av forskningsuniversitetens kopplingar till såväl läkemedelsbolagen som livsmedelsindustrin.
Att ta emot bidrag från sockerstinna bullar till en ”patientnära bröstcancerforskning”, i detta fall från Bröstcancerförbundet som samlar in pengar genom Bröstcancerfonden, innebär att samtidigt sprida gödningsmedel för cancerns utbredning i samhället!
Årets Nobelpris bygger på principen om en individanpassad immunterapi där man på olika sätt stimulerar kroppens eget immunförsvar. Hur löftesrik den än skulle kunna vara för cancerpatienterna, kommer metoden på grund av läkemedelsbolagens vinstkrav inte på lång tid att bli tillgänglig för alla. Den är helt enkelt för dyr. Det handlar om intäkter i miljonklassen per patient och år.
O’ ack så lätt det är att fortsätta ”slå r.o.s.a dunster i ögonen” på folk ..suck 🙁