DEBATT. Jag har gjort en intressant erfarenhet genom en försenad betalning av en faktura till det svenska patentverket. Av olika skäl kom denna faktura mycket sent efter att jag köpt en tjänst. En ändring av rutiner och omplacering av verksamhetsort gjorde att jag, förutom förseningsavgift och inkassokostnad fick ytterligare ett påslag benämnt förseningsbetalningsersättning.
Text: Anonym pensionär
Det är Intrum, ett företag registrerat i Schweitz som skaffat en laglig (?) rätt att lägga på denna avgift. I stället för basebollträ som gamla hederliga Hells Angles använde så har Intrum myndigheten Kronofogden att hota med. Nu hör till saken att jag redan hade betalt originalfakturan på 1034 kr i slutet av 2018, men denna betalning var inte registrerad hos Intrum. De har dock en hemsida där jag via ett femtielva långt användarnamn och lösenord lyckades komma in på ”mina sidor”.
Där möttes jag av trevliga kvinnoröster som så gärna vill hjälpa mig bli skuldfri. ”Du kanske inte kan betala hela skulden på en gång”, hör jag och ser samtidigt en avbetalningsplan på det dubbelt för höga beloppet.
Efter ett långt liv i kommunikation med ibland knepiga byråkrater, väljer jag nu mina strider. Jag klickade på att betala min skuld på 3 månader och fick ett ytterligare påslag på 500 kr. Räknade ut att detta påslag hade en årsräntesats på drygt 80%!
Bailiff (fogde) kallas denna auktorisation av av rån mot svenska folket där alltfler får det allt svårare att hinna med och hålla koll på sina betalningar. Det är en perfekt uppgift för den nya regeringen att ändra lagen så vi inte bara tillåter utan till och med auktoriserar rån med hjälp av ett kronofogdehot.
Klarna byggde ju sin lönsamma verksamhet på försenade betalningar och förseningspåslag. Intrum är sju resor värre. När jag försökte ringa dem upplevde jag det som om det inte var riktigt meningen att jag skulle komma fram till kundtjänst.
Har dock skickat brev till både Patentverket och till Intrum med postadress i Stockholm. Detta skedde för drygt en vecka sedan. Det finns ingen angiven mailadress till företaget.
Min slutsats är att Sverige är invaderat av en fiende som brandskattar oss inifrån. Jag anser detta borde få en stark reaktion i det svenska folkdjupet, särskilt som vi går mot allt tuffare ekonomiska tider för den äldre åldersgruppen som inte alltid hinner med i allt ”falskt och fagert tal” som är kännetecknande för vår tid.
Text: Anonym pensionär
Relaterat
- Läs mer om ekonomi i NewsVoice
- Sök på webben på ordet förseningsbetalningsersättning
Alla dessa olika pålagor är bara en massa olika namn på en och samma stöld av folket. Om man i slutänden får behålla den mindre delen av sin egna produktion är man per definition en slav. Men slavar som inbillar sig att de är fria presterar bättre. Sen kan pensionerade och improduktiva slavar inte dö fort nog. Men den långsamma dödshjälpen är ju inbyggt i systemet. Istället för ett humant nackskott eller att sätta ut gamlingarna till vargarna så har de sett till att hålla igen den ekonomiska utvecklingen så att gamlingarna efter en tid istället dör av näringsbrist och livsleda. Gör din plikt och kräv din rätt klingar således rätt så falskt.
”Förseningsbetalningsersättning” är sannolikt av inte svensktalande gjord Google översättning och oavsett var Intrum är registrerade råder Sveriges Lagar i Sverige och om originalfakturan i slutet av 2018, på 1034 kr, är betald i rätt tid är det inte laglig att lägga på någon avgift alls!
Skriv snett över fakturakravet – Bestrides – och ha inte därefter någon muntlig eller e-mailkontakt med Intrum och eventuella hot ”då sänds kravet till Kronofogden” är till fördel för skribenten som bestrider och styrker sitt bestridande med i artikeln redovisat, plus att kronofogden kommer att granska och ge råd och sannolikt besluta att inte godkänna kravet.
Extra kostnader blir endast om kronofogden beslutar att pröva ärendet och om så sker meddelas det innan beslut tas.
Mvh och lycka till!
Detta är ju helt naturligt, nästan naturlag i Sverige, som avgivit så många löften – att kassan landet har – nog är tömd för länge sedan – men detta har förmodligen inte meddelats till landets pensonärer – till vilka nog även ”Tant Pia” torde höra! – Det är väl i själva verket så att till följd av alla tvivelaktiga löften avgivna i samband med ”överbudspolitiken” så är väl ”Statens kassa” redan tömd! – Vad gör man inte för att ännu en gång försöka tömma landets pensionärers kassa! Till den gruppen hör antagligen även ”Tant Pia”(!) liksom även undertecknad!
Allt fler ”affärsidéer” går ut på att tjäna pengar på andras pengar, verksamhet, arbete och innovationer genom påhittade tjänster som t. ex. jämförelser, bokningar, fakturabevakning etc. Dessa ”tjänster” tillför inga nya eller egna värden utan bygger alla på av andra skapade och utförda produkter och tjänster.
Nu kan pensionsmyndigheten (på order uppifrån, givetvis) besluta om för hög summa och sätta in den på ens konto.
Sedan kommer PM på att det var fel och sänder rättelse. Men. Du måste betala tillbaka.
Och då gäller det att betala tillbaka HELA summan.
Skatteverket behåller det som påförts dig i skatt till nästa år och reglerar då på ditt skattekonto.
Om du får den rätta summan utbetald istället står det inget om på PMs hemsida. Inte heller om du påförs ny skatt. Kanske, kanske inte …
Jag minns en gång för länge sen när jag fick ut alldeles för mycket från försäkringskassan. Genast mejlade jag dem om detta fel och frågade hur jag skulle betala in det överskjutande. Och lika genast kom ett hårt svar från FK att jag skulle bli anmäld om jag inte betalade tillbaka!
Med ett bg-nummer angivet var det snart avklarat.
Men jag mejlade ett meddelande att jag hoppades att de inte skulle avskeda den person som stått för den felaktiga utbetalningen. Slut på korrespondensen. Tydligen kom pengarna fram …
Man pratar vitt och brett om integritet och säkerhet. Säkerhet för vem? Har många gånger funderat över hur mycket extra pengar pensionärer får betala på grund av att räkningarna inte levereras till brevlådan. Det finns företag som inte ens bryr sig om att skicka ut påminnelser utan drar iväg kravet till en inkassotjänst. Att kontaktinformation saknas borde vara olagligt då denna information avsiktligt tagits bort för att spara en en halv tjänst. Att reklamera hos PostNord är meningslöst. Många får leva på hoppet att någon snäll granne eller varm person på annan ort besvärar sig med att returnera den felaktiga posten. Det finns ett behov av att ha möjligheten att kunna betala sina räkningar på banken inte bara för gamla utan även för unga men då av andra skäl. 80% ränta är ocker… ingenting annat.