Egentligen borde man bara skratta åt eländet, om det inte vore ett allvarligt mediebrott, att SVT i ett nyhetsprogram fejkar ett inslag när den strejkande niondeklassaren Greta Thunberg (Miljö-Greta), i manipulerade klipp, påstods ha talat inför världens samlade elit vid klimatmötet i Katowice i Polen.
I själva verket läste Miljö-Greta bara upp några meningar på engelska inför en nästan helt tom kongressal. Sämre ”nyhetsförmedling” än den SVT ägnade sig åt där är svårfunnen.
SVT-video: 15-åriga Greta Thunberg klimatmötets unga superstjärna: ”Vi måste agera även om det inte finns hopp”
Barn som frontfigur och symbol för det oskuldsfulla, med ren och klar blick, och som sändebud för en politisk agenda är en gammal beprövad metod för att kränga ett politiskt budskap. Totalitära stater har i alla tider låtit barn marschera i täten för massmöten, ofta käckt uniformsklädda.
Miljö-Greta manipulerad
Därmed inte sagt att barn inte kan tänka självständigt och ha en åsikt om komplexa frågor, men oskulden betyder också att de är lättledda, brister i erfarenhet och att omdömesförmågan inte är färdigutvecklad och kanske det viktigaste: de tyr sig till de vuxna som de litar på, som de vill höra till och där de söker sin bekräftelse.
I dag har suspekta ideologer i Sverige och till och med partier talat sig varma för att rösträttsåldern skulle sänkas till 16 år, med barn som vuxna och med allt vad det skulle innebära.
Barns vilja till konformism och vilja att sprida diverse budskap utnyttjas av suspekta krafter i vuxenvärlden, i det här fallet av den klimatpolitiska agenda som varnar för jordens inom kort förestående kollaps. Miljö-Gretas ”klimatstrejk” tycks nu också smitta av sig. I Belgien gick nyligen en hel skola ut i samma sorts ”strejk”.
Barn har också yttrandefrihet är ett argument som hörs i sammanhanget, och att stoppa Miljö-Greta skulle vara att inskränka yttrandefriheten, men barn har inte samma rätt som straffmyndiga vuxna som måste ta ansvar för sina yttranden. Annars skulle man tex kunna utnyttja och skicka fram barn att bedriva hets mot folkgrupp väl vetande att de inte kan ställas till ansvar för detta.
Även om man tycker att Miljö-Greta sprider ett gott budskap kan man inte komma ifrån att det är ett manipulerande, av dolda krafter, med barn som frontfigurer. Ett samhälle borde ställa sig ytterst skeptiskt till att barn utnyttjas som skyltfönster och dragplåster i politiska och propagandistiska syften.
Text: Christer Nilsson, historiker
Relaterat
En äldre kvinna som gör utifrån folkloristiska liknelser en intelligent analys av den superstylade, stackars Aspberger-Greta.
Greta ser ut som 12 år och har stylats till en slags revolterande Pippi-långstrump-figur med flätor. Ångest är en av de mest kännetecknande symtomen för en person med Aspberger. Ett helt nätverk av personer runt omkring henne; föräldrar och think-thank-företag m m, utnyttjar Gretas ångest å det grövsta. En sådan här liten spröd varelse borde istället hjälpas med att få bukt på sin personliga ångest istället för tvärtom.
Hela världen ska nu överösas med Aspberger-ångest. Allra värst är det för våra småttingar som redan på förskolan ska socialiseras in i ångestkännande. Kan de inte få lov att bara vara normala, leka och vara glada?
Greta Thunberg and the Lobster:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=518&v=4hofAsL8q4A
Och som vanligt tas det bara in kommentarer som instämmer i artikelförfattarens hyllningskör. Endast en kritiker tas ned alibi.
Vilka fega fånar ni är!
Aftonbladet (20napril 2019): Skyttedal går till val med tveeggat svärd
Sund och egentligen självklar kommentar av Sara Skyttedal om Greta Thunberg:
”Som tidigare ungdomsförbundsordförande har jag full respekt för hennes starka engagemang. Sedan tycker jag väl att det är lite problematiskt när man framställer henne som en expert, hon är fortfarande ett barn. Vi i vuxenvärlden har fortfarande ett ansvar att inte försöka utnyttja barns politiska engagemang för vår egen politiska eller ekonomiska vinning.”
Ja Sara går från klarhet till klarhet.
Bäste Bagdad-Bob!
För att ge en faktaresistent miljömupp en välbehövlig dos psykoterapi brukar jag praktisera utnötningstaktiken. När det gäller Rockström med författarkompis Wijkman vill jag anföra följande;
LGW Persson är professor emeritus i kriminologi. Men mig veterligt uttalar han sig inte i egenskap av professor om klimatet. Han inser att ämnet inte passa hans gebit. Om vi antar att Rockström innehar
två professorstitlar, en i inredningsarkitektur och en i miljökunskap om kontorslandskap, samt nobelpris i
allmänt miljötänk, så skulle han inte ha någon kunskap om klimatet genom sina titlar. Det är lika uppenbart som den imbecilla reklamtrailern om Max hamburgare. ”Varje tugga bidrar till ett bättre klimat”. Kan det bli mer uppenbart att man här liksom du, åker gratis på klimatets bekostnad.
Vad tycker du? Skall vi fortsätta terapin.
Det är skillnad på professorer och professorer. En del professorstjänster tillsätts i konkurrens med andra sökande sedan har vi också s.k. PK-professorstjänster som delas ut till de som har de rätta åsikterna.
Vidare så finns det befordringsprofessorer samt inkvoterade professorer.
Rockström är alltså fortfarande jordbrukare och agronom helt okunnig om klimatet. Efter allt soffnötande i TV media, där han alltid presenteras som professor, är taktiken från medialt håll denna. Upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir det till slut sanning. Patenterad taktik av herr statsministern esq.
Mjölner falsifierar. Rockström har faktiskt disputerat vid Stockholms universitet 1997 och är professor i miljövetenskap. Av Wikipedia framgår hans viktigaste meriter. Läs gärna hans böcker. De framför en obekväm sanning som är oangenäm för vissa.
Men nu var det klimatet som debatten handlade om. Äpplen och Päron.
Javisst Mjölner, Rockström hör faktiskt till de mest kunniga om klimatet, vilket mina inlägg handlar om och inte om Äpplen och Päron.
Miljö och klimat är helt olika områden. Du tycks ha missat det BOB, som så många andra…..
Vad bygger du ditt påstående om att Rockström skulle vara en av de mest kunniga om klimatet??
Du gräver just din egen grav….
Är Johan Rockström seriös vetenskapsman, opinionsbildare eller sagoberättare?
Rockströms eventuella bidrag till klimatområdet avser personliga visioner om sakförhållanden, som genomgående avvikit från även de mest alarmistiska scenarios FN:s klimatpanel IPCC någonsin hävdat. Han har veterligt inte publicerat en enda vetenskaplig artikel i den grundläggande frågan om klimatförändringars drivkrafter.
Rockström har via SVT ständigt förknippas med epitetet ”Sveriges klimatexpert” och i den rollen anlitats i ett otal sammanhang i SVT, SR och våra större dagstidningar för att ge expertutlåtanden.
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.com/2017/04/ar-johan-rockstrom-serios-vetenskapsman.html
1 april 2019 blir det två år sedan denna fantastiska kapning, hyvling, putsning och målning av ”professorn” skrevs. Han har tydligen inte läst den själv eftersom han ihärdigt fortsätter sprida klimatlögner. Det här borde Bob läsa ett antal ggr. Tack Korp för länken, har inte läst detta förut.
Lite relevant information om hur ” fenomenet ” Greta Thunberg uppstod.
https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/
Tack Kenneth för att du kom ihåg att lägga ut länken från i december när vi alla tack vare Rebecca kunde förstå hur detta scam från den skrupellösa Ernman familjen gått till i detalj.
Man kan inte annat än känna vämjelse över så hänsynlösa föräldrar som Miljö-Gretas föräldrar med Malena Ernman i spetsen.
Hycklare var ordet.
Fy Fabian viket ruttet gäng! Jag räknade bara upp ett urval av deltagarna i den s.k. ”klimatriksdagen”. Har tyvärr inte resurser att vara så detaljerad och avslöjande som Uvell. Är agronomen verkligen tilldelad en professur vid Stockholms universitet. Det måste skett nyligen. Att ormen Wijkman basar i Romklubben vet vi är sant.
Det finns ingen som kan vara skeptisk till att klimat existerar på vår jord. Klimat finns och har funnits under jordens utveckling och livets uppkomst. Klimatskeptiker är ett dåligt epitet för någon som inte existerar. Klimatalarmister finns det tyvärr gott om, vilka bara pratar väder. Klimatet kan vi människor tyvärr inte påverka hur vi än anstränger oss. Det finns kanske någon eller några bland jordens miljarder människor som hävdar att det inte finns något klimat. I så fall är stallet tomt härvidlag, alla hästar är utsprungna.
Jag vet inte om det är någon idé att ge några exempel och påståenden angående skillnaden mellan
klimat och väder, men gör ett försök. Forskare och professorer kunniga i klimatfrågor (inte agronomen Johan Rockström eller Anders Wijkman) säger att växthuseffekten är en bluff, den existerar inte. Koldioxid utgör en mycket liten mängd i den totala gasförekomsten in atmosfären. Vattenånga dominerar volymmässigt. Klimatet styrs till stor del av solen. Mycket solfläckar varmare klimat. Inga eller få solfläckar kallare klimat, kanske istid. Partikelstormen från rymden samt solen (solvinden) och jordens skyddande magnetfält (Allenbältet) påverkar jordens klimat då strålningens styrka påverkar lufttemperaturen. Koldioxid finns även i hav och mark. Lagras och avges enligt fysiska och kemiska förhållanden. Vid stora vulkanutbrott kastas stora mängder gaser och föroreningar ut i atmosfären och kan sprida sig runt hela klotet. Detta kan orsaka missväxt och lägre temperaturer flera år på grund av att solljuset avskärmas.
Det är bra om man skaffar sig lite kännedom om kvantfysik, atomlära och astronomi för att kunna ta till sig fakta om klimatets cykler och dess påverkan på jordens utveckling. Så långt klimat.
Följande text handlar om väder.
Det har snöat i Texas. Norra USA, Kanada och Ryssland har haft sträng kyla. Australien har haft en het sommar uppges i internationell media. I Sverige har vi inget väder här härskar klimatångest och mello.
Vädermadonnorna i SVt och TV4 visar vackra naturbilder och rapporterar från skidbackarna i Norrland och solens upp och nedgång, som ersättning för riktiga väderprognoser.
Men i övriga världen finns det både klimat och väder.
Bra skrivet ”Mjölner”. Jag skulle vilja fylla i att jag för ett par dagar sedan, när jag åkte tunnelbana, inte kunde undgå att höra en ung tjej som sa att hon gick i terapi pga sin klimatångest! – jo det är sant!
Som det brukar heta: Man tar sig för pannan!
Försökte skriva en snäll förklaring om skillnaden mellan klimat och väder. Efter ca en timmes författande och redigering raderades hela härligheten. Jag orkar inte börja om.
Fossilindustrin finansierar klimatskeptikerna. Dessutom finns tusentals följare som ställer upp gratis. Skeptikerrörelsens uppgift är att ifrågasätta klimatförändringen med metoder i tobaksbolagen framgångsrikt använt i 50 år. Klimatförändringen är redan här. Trots det tycks det finnas de som förnekar det uppenbara vi kan konstatera med våra fem sinnen.
Du påstår frejdigt:
”Klimatförändringen är redan här.”
Källa på det tack !!
Precis som tobaksindustrin som förnekar i det längsta med hjälp av pensionerade läkare. Den har inte gett upp ännu utan utvidgar tvärtom till nya marknader och med nya produkter. Fossilindustrin och klimatskeptiker finner det motbjudande att behöva ändra på sin livsstil som åtgärder mot klimatförändringen förutsätter. Klimatskeptiker är företrädesvis äldre vita män.
Min bäste spann vatten, läs sign BOB, ett tips är att du använder rättstavningskontroll när du skriver, exceptionell stavas inte ecceptionell. Ditt miljöpladder innehåller enbart ditt personliga tyckande, ditt tyckande är lika mycket värt som någon annans. Dvs du har inte tolkningsföreträde för vad Du anser vara vetenskaplig fakta.
Jag hittade hos den eminente skribenten Lennart Bengtsson (Det Goda Samhället) följande som jag vill att du tar till dig, Lennart vet verkligen vad han pratar om. Möjligen beroende på att han till skillnad mot andra har en annan insiktsnivå, i sin tur möjligen beroende på att han har kunskap, erfarenhet och en viss ödmjukhet.
Jag saxar ett stycke från Lennarts senaste drapa hos DGS:
” Sverige tar ett allt fastare grepp om den symboliska klimatpolitiken. På senare tid har man börjat mobilisera skolbarn. Flickan Greta har till och med gått och blivit en världssymbol och som följd har barn världen över börjat skolka från skolan. När världen ändå är på väg att gå under, även om det bara är symboliskt, är det ju ingen vits att gå i skolan längre. Att barn har svårt att skilja på symboler och verklighet är förståelig – själv trodde jag som litet barn att Jesus verkligen kunde gå på vatten samt väcka döda till liv för det sa man i söndagsskolan. Jag hade dock turligt nog föräldrar och andra vuxna som visste skillnaden mellan verklighet och fantasi och gjorde också detta klart för mig.”
Läs artikeln i sin helhet här:
https://detgodasamhallet.com/2019/02/20/nar-symboler-far-ersatta-verkligheten%e2%80%af/#more-14983
Lennart Bengtsson är ingen vetenskapsman. Herr Norberg tycks sakna respekt för meddebattörer och är oförskämd mot dem som inte håller med. Jaq ingen jasägare inför ”överheten”.
BOB lille ditt påstående om Lennart Bengtssons yrkesstatus är liksom dina andra påståenden helt grundlösa och utan substans, precis som alla alla andra socialistiska miljömuppars argument.
Klimatet påverkas av människan, men det finns ingen anledning till panik, säger välmeriterade klimatforskaren Lennart Bengtsson i ett uttalande i DN.
En enkel googling ger följande, även om informationen är en smula gammal.
”Lennart Bengtsson, som sitter i ledningen för atmosfär- och rymdinstitutet ISSI och är en ledamot av Vetenskapsakademin, säger till DN att han är frustrerad över bristen på vetenskaplig substans i den senaste tidens klimatdebatt.
– Vi skapar en väldig ängslan utan att det är befogat, och det leder inte till någon handlingskraft. Det viktiga är att komma fram till förnuftiga lösningar, säger Lennart Bengtsson.”
BOB du är ingen meddebattör, du är en ”motdebattör” och behandlas därför som en sådan.
För det andra utgör jag, om det är mig du menar, någon ”överhet”. Men för säkerhets skull kanske du skulle tvätta dig lite extra bakom öronen innan du öppnar limpsaxen.
Det finns några Lennart Bengtsson. En av dem är kanske pensionerad vetenskapsman. Enligt länken till det goda samhället skriver LB inte som någon vetenskapsman utan framför sitt tyckande om bl.a. Greta Thunberg som person. Det är inte vetenskap. Enligt ditt citat om LB förnekar han inte att människan påverkar klimatet och är därför knappast någon klimatskeptiker. Därför kunde jag i princip vara ense med Bengtsson i klimatfrågan men vi är sannolikt inte ense om tidtabellen. Saksamma med- eller motdebattör, båda förtjänar respekt för att inte förstöra diskussionen. Alltid finns det någon som vill tillrättavisa andra och debattera ”von oben”.
Jan Snorberg; snyt dig, den enda idioten är du! Skit ner dig!
Mogen kommentar Carl !!!
Kanske borde Newsvoice inför åldersgräns för kommentarsfältet??
@ BOB 2019-02-19 at 20:01
Mr Bäckström, du påstår en del saker som du behöver styrka. Du påstår följande:
”Varför nedgöra budbäraren Greta Thunberg när hon håller sig till vetenskapliga fakta i klimatfrågan? Är det för att hon är en ung dam? I varje fall är hon påläst och vet vad hon talar om i motsats till ett några tyckare och kommentatorer. Varför strida om klara fakta.”
Vänligen lägg fram stöd för det Du kallar ”vetenskapliga och klara fakta i klimatfrågan”!!!!!
Det är just detta tolkningsföreträde som är det grundläggande problemet, där extrema socialistiska miljömuppar tar sig brösttoner utan att det går att belägga med ”vetenskapliga fakta”. Du behöver komma ned på marken med fakta för dina påståenden, annars är det bara ditt personliga tyckande. Ditt tyckande är inte mer värt än annat tyckande, tex mitt tyckande.
Om Miljö-Greta är påläst eller ej återstår att styrka för din del, i min värld är Miljö-Greta en ung nyttig idiot som springer klimatalarmisternas och lobbyisternas ärenden för att hon själv vill känna sig viktig som vilken annan 15 åring som helst vilken älskar att stå i rampljuset.
Du hävdar vidare:
”Jag hävdar att ingen nulevande eller kommande generation vill uppleva en global klimatuppvärmning på 3-4 grader.”
Ånyo utgår du ifrån dig själv, du presenterar ingenting som styrker din utsaga. Du påstår bara rakt av att klimatuppvärmningen kommer att bli 3-4 grader, utan minsta fakta bakom.
The Ceeling Curve som du hänvisar till finns inte öht, däremot the Keeiling Curve är om jag förstått det rätt en kurva från 1958. Dvs klimatet har enligt denna hänvisning endast mätts sedan 1958.
Bra jobbat snickarn, skott i plankan!!
The Keeling Curve har namngetts efter vetenskapsmannen Charles David Keeling. Kontinuerliga mätningar görs vid Mauna Loa Observatory på Hawaii sedan 1958. Dessförinnan har man kunnat ta iskärndata på Antarktis som visar koldioxidehalten i atmosfären sedan 800 000 år tillbaka. Keelingkurvan visar att CO2 i atmosfären är ecceptionellt hög och stiger ecceptionellt snabbt i våra dagar. Keelingkurvan bl.a. är fakta jag hänvisar till liksom Greta. Ungdomarna är motiverade att göra något radikalt för de och följande generationer kan få lida något oerhört om vi inte lyckas begränsa den globala klimatuppvärmningen till max 1,5-2 grader sedan förindustriell tid fram till år 2100. Temperaturhöjningen kan bli 3-4 grader varmare och mera därtill om vi inte gör något. Dessa vetenskapliga data är det onödigt att strida om.
BOB, har du krafter att styra solens aktivitet, som ju är det som primärt påverkar jordens klimat….
Annars kan ju ett kollektivt självmord, där 5 miljarder människor tar livet av sig kanske rädda klimatet… de kommer garanterat att gå till historien som hjältar när solens cykel vänder och därmed också jordens klimat.
En tanke! Om det vore så att hela finansvärlden tror att vi står på undergångens rand, att isar kommer att smälta och översvämma hela kontinenter , då är det väl rätt meningslöst att investera i någonting överhuvudtaget? I alla fall borde man förvänta sig lite försiktighet. Eller förlitar man på att ett barn skall fixa läget?
Precis Margareta, globalisterna har än en gång lurat världsbefolkningen. De som sitter på storkapitalet borde vara riktigt oroade av det s.k. klimathotet, och i så fall visa att de tar det på allvar.
Sanningen är nog den att de är tacksamma över den klimatångest som på olika sätt skapats i delar av världen. Då kan mer obemärkt ägna sig åt sitt globala bedrägeri som är det egentliga hotet.
Varför nedgöra budbäraren Greta Thunberg när hon håller sig till vetenskapliga fakta i klimatfrågan? Är det för att hon är en ung dam? I varje fall är hon påläst och vet vad hon talar om i motsats till ett några tyckare och kommentatorer. Varför strida om klara fakta. Det är dumt att göra narr av vetenskapen. Ingen vetenskapare har talat om snabb uppvärmning på 10-12 års sikt. Det handlar om 100 år. Klimatvetenskapen håller sig till situationen år 2100, hur många grader klimatet blir varmare till 2100. Vi har bara cirka tio år på oss att åstadkomma en radikal omställning och minskning av växthusgaserna om vi ska klara en uppvärmning om 1,5 – 2,0 grader sen förindustriell tid fram till år 2100. Om vi inte gör något verkligt radikalt kommer uppvärmningen att bli det dubbla. Jag hävdar att ingen nulevande eller kommande generation vill uppleva en global klimatuppvärmning på 3-4 grader. Därför att då blir jorden obeboelig för de flesta. Naturen hinner inte anpassa sig till så snabba förändringar. Tidigare växlingar mellan nedkylning och uppvärmning räckte tusentals år. Greta har rätt. Och hon hör själv till den generation som kan drabbas hårt! Studera bl.a. The Ceeling Curve på internet.
Javisst har Greta rätt. Hon är mer klarsynt än många vuxna och att läsa alla kränkande kommentarer om henne härinne, ja, det förminskar dem och gör Greta och hennes ”kamp” större!
Till alla hennes motståndare vill man bara skriva; Skit ner er, fjantar!
Miljöhysterin är en påhittad sak av globalister för att ta bort fokus från betydligt större
saker som FN och EU planerar för framtiden.Man använder miljön som en sköld för att folk ska vara upptagna med något så globalister kan arbeta på sina projekt.
Varför lyssnar inte MSM och andra på alla dessa dussintals kunniga experter och professorer som har en helt annan förklaring och kurvor på klimatet. Mörner säger att temperaturen har inte ökat eller att havsnivån inte har stigit. Om det inte fanns en agenda för klimathysterin så varför tar inte MSM upp några av dessa synpunkter?
Han är världsberömd för sin forskning men han säger att han är paria inom etablissemanget. Nedskräpningen av haven däremot är en allvarlig sak för miljön.
Du Carl hur står det fatt? ”Greta har rätt”.Fan! det dummaste jag har hört på länge. Fattar du att Greta har inte tänkt själv. Hon har hjälp när hon tänker och säger sina saker. Det kommer inte från hennes egna antaganden. Hon är inte klimatforskare. Förresten var Greta 12 år ifjol enligt MSM när hon upptäcktes med sin skylt. I år är hon 16 år helt plötsligt. Det finns en anledning till detta ålderstrixande. En liten flicka med flätor som demonstrerar med en skylt om miljön det faller media för och det kan dom tjäna pengar på. Snart är hon förbrukad och då hittar dessa ekonomiska aktivister nån annan. Malena Ernman gör detta för egen vinnings skull.
Typiskt är hon asylaktivist också. Klimataktivister och asylaktivister går hand i hand med varann av en outgrundad anledning fast det är inte samma vetenskapsområde.
Men där finns nog svaret jag har antytt i ett tidigare inlägg om globalisternas framtidsprojekt.
Dina inlägg här är träffsäkra Bo!
Är du Bagdad Bob eller?
Och vetenskapliga fakta kan man ju som bekant tolka hur man vill …
Malena Ernman med make är levande bevis på när miljöfascisterna tar sin kamp ännu ett steg till för att privat kunna sko sig själva på klimatalarmismen.
Detta hänsynslösa utnyttjande av till och med de egna barnen visar att miljömupparna Ernmans inte skyr några medel för att slippa schavottera själva när debatten skall tas med oliktänkande (klimatskeptiker). Det är ju helt klart mycket enklare att indoktrinera sina barn, i detta fall Miljö-Greta, och låta dem föra fram sina doktrinära budskap.
Finns det igen moralisk nedre gräns för vad socialistiska miljömuppar kan nedlåta sig till för att tjäna pengar på sitt miljöengagemang???
Men det är klart att har man professionella PR-konsulter vilka kan bana vägen in till det totalt genomkorrupta MSM så att de till och med ägnar sig åt medvetet undanhållande av fakta när de ”överrapporterar” om Miljö-Gretas framfart, då är det ingen konst att bli uppmärksammad.
Man kan tolka barnets aktion som att hon egentligen vill ha sin moders kärlek. Ett sätt kan ju vara att följa moderns klimatlarmsvarningar och därmed bli extra omtyckt.
Dock borde modern för att skona dottern ha stoppat denna aktivitet, då det bara blir fel.
Klimataktivisten Ingmar Rentzhog och hans nätverk ligger bakom Greta Thunbergs klimatengagemang, med föräldrarnas goda minne. Rentzhog och hans nätverk lobbar för att politiker och företagsledare skall skynda på klimatomställningen. Vid klimatriksdagens invigningsgala återfanns, förutom Hertzhog själv, Advokat Pia Björnstrand Klimataktion, Aaron Maltaise statsvetare Frida Arevik rådgivare Fossil free Sweden, Karl-Henrik Robèrt professor Naturliga Steget, Åsa Wallenberg VD SPP fonder samt artisterna mamma Ernman och Marit Bergman grammisvinnare. Pappan Svante Thunberg förnekar att familjen haft kännedom om dotterns roll i Rentzhogs bolag. Hur i herrans namn bär man sig åt när man förändrar klimatet?
Klimatförändringar sträcker sig över tidsrymder på 500- 5000 år. Allt annat kallas väder. Det är bara dumskallar som klarar ändra klimatet i teorin och med fantasins hjälp, inte i verkligheten.
Mjölner, mycket relevant fråga ”Hur i herrans namn bär man sig åt när man förändrar klimatet?”
Kanske vi också ska ha en plan för påverka jordaxelns förskjutning, den magnetiska nordpolens förändring, respektive en plan för att kontrollera solfläckarnas aktivitet.
Det är bra att barn engagerar sig tidigt i livet, men det är synnerligen viktigt att deras föräldrar och lärare levererar en bredd i de vetenskapliga fakta som ändå finns och då lotsar dem rätt avseende hänsynstagande till alla olika uppfattningar och metodik. Nyckeln är att ifrågasätta allt.
På sätt å vis är fokuset på barn som marscherar i takt bra, i den underförstådda meningen att man måste vara lättlurad som ett barn, för att kunna tro på monopolkapitalisternas och politikeradelns klimatbluff.
Barnet kan engelska så det här är till henne:
”Jacob Nordangård is the author of an article (PDF) that, according to one source, “shows that climate change is really about a few international leading actors own power ambitions to create a world order they themselves control.” ”
https://www.desmogblog.com/jacob-nordangard
I övrigt är jag klimatalarmist själv men med vetenskapliga historiska evidens om att klimatet kan förändras snabbt och att vi behöver BEREDSKAP för detta. När eller hur det kommer ske, vet vi inte. Kallare eller varmare är svårt att förutse.
Helt korrekt Martin. Klimatet kommer att förändras, precis som det alltig gjort. Som individ gäller det att förbereda sig för såväl istid som supertorka.
5-årige Nils gör succe’ som klimataktivist på förskolan. Han har fått alla de andra barnen och fröknarna med sig Nu skall alla förskolebarn strejka för att uppmärksamma klimathotet. Nils föräldrar Josef G och Magda G är mycket stolta över Nils. Hela familjen har sedan Nils föddes varit engagerade i klimatfrågor. Desinformationsminister Gustav F tycker att klimatet borde bli ett obligatorisk ämne i alla förskolor. Nils och en kollega till honom- Johan Rockström kommer nu att hyllas på en gala anordnad av TV4. Sedan skall Nils träffa FN-chefen samt få medalj av kungen.
Svenska Kyrkan har nominerat Nils till Nobels fredspris. Det var på tiden är Nils kommentar. Jag har arbetat för klimatet i hela mitt liv.
Ha-ha, riktigt roligt Bengt!
Ett ord i rättan tid av Christer Nilsson om ett cyniskt utnyttjande av en ung flicka.
Vem kan anklagas?
Jag anklagar framför allt föräldrarna som inte tar sitt föräldraansvar och stoppar profitering på sitt barn.
Jag anklagar skolan som inte står upp för sitt värde och för en elev och hävdar skolplikten.
Jag anklagar alla som utan eftertanke hejar på och uttrycker sin beundran för Greta
Senast hörde jag Ann Ramberg, Advokarsamfundets ordförande uttala sig om civil olydnad. Hon nämnde personer som med civil olydnad bidragit till demokratins utveckling.
Greta Thunberg var ett av exemplen.
Men de krafter som vill att vi skall underordna oss klimatalarmen är precis det motsatta till det som vi menar är demokrati.
Känn sorg för Greta.
Håller med dig Margareta!
Råkade nyligen höra ett reportage med skolstrejkande flickor i gula västar, någon stans i Europa, som när de intervjuades hänvisade till svenska Greta Thunberg, deras hjälte och förebild.
Årets flyktingkvot klar – 5.000 afrikaner och araber ska flygas hit: ”Ökat fokus på Afrika”
Publicerad 19 februari 2019 kl 10.49
Märkligt att inte Greta Thunberg har nån åsikt om detta och ingen från MP eller något annat parti heller.
Varför räknar man inte på hur mycket detta kostar i miljöutsläpp? Det bör bli många resor för att få hit 5000 från Afrika. Och sen blir det säkert miljöpåverkan i Sverige också. Inte minst kommer miljön på våra anstalter att påverkas. Mig.verket skryter i sin video och hyllar dessa resor. Jag skulle vilja veta om MP och Greta Thunberg räknat på hur mycket dessa resor kostar miljön.
IS-soldater, Boko Haram-krigare och liknande sekterister som arbetat åt USA:s, Israels, Turkiets och västs kolonialism mot suveräna stater, genom krigsförbrytelser, vill kanske inte ta den farliga gummibåten till de positivt särbehandlade bidragen och radhusvillan?
Demiurgen är säkert en tveksam allierad nu så här efter förlusten i Syrien, när svansen numera viftar undergivet indraget under den ömmande bakdelen, medan de ”flyr”. 🙂 Synd att diktaturen Saudiarabien tar in NOLL av dem, eftersom det givetvis är exakt där de hör hemma med sina sekteristiska kalifat-tankar.
I det här fallet är det inte egna tankar utan hon är uppbackad av en stab av människor som förstår att just tjäna pengar på ett naivt barn. För detta har endast med ekonomi att göra. Och det kan praktiseras just i ett sinnessjukt land som Sverige. Hade troligen inte varit möjligt i något annat land. Hennes mamma var väl på gånga att ge ut en bok och då passade denna reklam bra. Sverige är ett land där en 15 åring är miljöexpert och en professor i sociologi som Jordan Peterson ska krypa under en sten tycker utrikesministern. Sen 70- talet har jorden haft 10 år på sig innan undergång. Men varje gång har det inte blivit nån klimatförändring. Men igår såg jag att nu är det ändrat till 12 år tack var Greta Thunberg. Hon har gett oss ytterligare två år. Detta visar dårhuset Sverige i sin rätta prakt. Ta bränderna i Västsverige
förra sommaren. På några timmar hade mer CO2 bildats än vad elcykelpremien på över 1 Miljard någonsin kunde spara in. Och det brann i veckor p.g.a av att det finns några brandplan att sätta in. Är för dyrt sa MSB. Då får man prioritera. Om man gör uppehåll i 12 timmar med invandringen så skulle staten kunna köpa fyra brandplan. De har inte med pengar att göra tydligen, utan det ena ger med ryggdunkningar och prestige i EU och FN. Fallet Greta Thunberg är ett fruktansvärt sorgligt exempel på hur djupt ett land kan sjunka moraliskt och trovärdigt.
Ja detta är som du säger riktigt sorgligt. Kanske mitt barnbarn på 4 år, genom några käcka uttalanden kan bidra till att klimatglobalisterna slår frivolter i sin iver att få draghjälp i sitt projekt att hjärntvätta världens befolkning i klimatdebatten.
Hua mig!!!
Något om barnens korsfarare Greta Thunberg.
I intervjuer lyssnar journalister okritiskt på hennes mix av messianska haranger om en mänsklighet som har förlorat sin framtid.
https://www.rt.com/op-ed/453730-greta-thunberg-environmental-activist-crusader-saint/
Men miljöaktivisten Greta Thunberg är inte en budbärare från Gud. Hennes ord är inte magiska. Hennes ungdom, renhet eller brist på tvivel är inte bevis på att hon faktiskt har rätt. Det är större politiska krafter inblandade här.
Resan för Greta Thunberg startade med att sitta ensam med en skylt på en gata i Stockholm i augusti, till att leda tiotusentals barn över hela världen att på fredagar gå ut från skolorna till gatorna för att protestera mot klimatförändringen.
Kommer korsfararen Greta Thunberg någon gång i framtiden förstå ens ett uns om naturliga klimatcykelförändringar?
Med de största naturgasreserverna på planeten kan Ryssland bli världens ledande tillverkare av bränsle, säger Ben van Beurden, VD för den engelsk-nederländska energiminska Shell. Han säger att den snabbt ökande efterfrågan på naturgas har uppstått på grund av den globala trenden som syftar till att tvinga ut kol från elproduktion och utökade möjligheter till tillgängliga förnybara energikällor.
”Rysslands chanser på fältet är enorma”, skrev van Beurden i en artikel för RIA Novosti, betonade att Ryssland blir världens största exportör av naturgas. ”Det är den näst största producenten av naturgas. Det kan vara den största”.
Van Beurden uppgav att den ryska energigjuten Gazprom lyckades genomföra Nord Stream-rörledningsprojektet under de senaste 20 åren, samt att i samarbete med Shell lansera Sakhalin-2, Rysslands första anläggning för produktion av flytande naturgas (LNG). Det ryska statliga företaget bygger Nord Stream 2-rörledningen och arbetar med Baltic LNG, ett nytt företag som genomförs i partnerskap med Shell. ”Och det är bara ett litet tecken på vad som har gjorts under de senaste 20 åren. Potentialen för de närmaste 20 åren är ännu större. Med Rysslands fina rekord i branschen, med sin fantastiska akademiska styrka som driver innovation och med sitt djupa naturresursdjup, finns möjligheten att ta det”.
Enligt Rysslands energiministerium producerade Ryssland 725.17 miljarder kubikmeter gas år 2018. Landet toppades endast av USA, vilket producerade 861,5 miljarder kubikmeter, enligt US Energy Information Administration.
Van Beurden tillade att Ryssland har breda perspektiv att bygga upp en bransch som skulle vara till nytta inte bara för landet, utan också avgörande för världens drivkraft för att hantera klimatförändringen.