Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

43%

43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

Populärt badhus börjar med chippning

publicerad 18 februari 2019
RFID (Radio-frequency identification) - Bild: Wikimedia
RFID (Radio-frequency identification)

Det populära badhuset Kokpunkten i Västerås vill ligga i ”framkant” i den digitala utvecklingen. I år ska budhuset börja med chip-implantat.

Målet är att byta ut de fysiska årskorten/armbanden mot chip-implantat under huden. Idag har gästerna digitala armband som nycklar, dessa kan man även handla med. Kokpunkten är känt för sin teknik och sina ljud- och ljuseffekter. Nu vill de alltså ytterligare manifestera sin digitala profil, genom att ”chippa” sina gäster.

“Digitalisering är vår USP och det finns i vårt DNA, för att leva upp till det erbjuder vi ljud- och ljuseffekter, och vi var först i världen med VR-snorkling. Nu söker vi testpersoner som vill chippa sig i handen för att vi vill undersöka vilka möjligheter som finns”, säger verksamhetschef Johan Björkman till sajten Besöksliv.

Chip-implantatet medför att man slippa bära sitt armband/nyckel och man kan även betala entré och handla med det. Det kommer att sitta under huden, mellan tummen och pekfingret.

Sedan starten 2014 har Kokpunkten haft 750 000 besök.

Artikeln har tidigare publicerats i Nya Dagbladet


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: RFID-chip