Robert Aschberg arbetar med negativ PR-hantering och aktiv påverkan

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 19 mars 2019
- Torbjörn Sassersson
Trolljägarna på TV3 med Robert Aschberg och Frida Boisen. Montage: NewsVoice
Trolljägarna på TV3 med Robert Aschberg och Frida Boisen. Montage: NewsVoice
Trolljägarna på TV3 med Robert Aschberg och Frida Boisen visade en skärmdump från NewsVoice. Montage: NewsVoice
Torbjorn Sassersson, 2019. Foto: F. Sassersson
Torbjörn Sassersson

DEBATT OCH ANALYS. NewsVoice som dök upp i en sekund i form av en skärmdump i det senaste avsnittet av Trolljägarna kommenterar hur Robert Aschberg och Frida Boisen i själva verket blivit vad de själva bekämpar, nämligen troll som arbetar med ”destructive reputation management”

I säsongsavslutningen av Trolljägarna angrips Granskning Sverige (GS), som Robert Aschberg och Frida Boisen kallar för trollfabrik. De beskriver GS som en rörelse på den ”högerextrema kanten”. Syftet med GS anser Trolljägarna handlar om att ”på olika sätt påverka människor och organisationer vars verksamhet de inte gillar”.

Problemet med detta narrativ – alltså berättande – som Trolljägarna presenterar är att alla som ringer ett samtal till någon form av institution, ställer en rad svåra frågor, spelar in samtalet och sedan publicerar det på nätet, kan klassifieras som nättroll, enligt Robert Aschbergs logik. Skillnaden mellan att en enskild privatperson gör det och att GS gör det är att GS fått en stor uppmärksamhet.

Robert Aschberg och andra ”viktiga” personer vill inte stå med bara rumpor

Människor från alla samhällsklasser har roats av att lyssna till hur GS intellektuellt och med skärpa klätt av kulturpersonligheter, journalister och politiker sina masker. Lögner och okunskap har blottats. Resultatet har ofta blivit dråpligt och avslöjande. Detta är den egentliga orsaken till att etablissemangets fanbärare gör allt för att dra ner GS i smutsen. Inte mycket har hänt sedan den fisförnäma adeln på 1700-talet med pudrade näsor höll fast vid makten, utklädda i fåniga peruker och indränkta i exklusiv parfym.

Granskning Sverige publicerade i förrgår ett mycket starkt reportage som granskat Aschbergs förflutna: Sensationellt nytt reportage om Robert Aschberg raderas snabbt från webben. Att sedan Aschberg använder sin maktposition inom media för att sätta dit GS blir i sammanhanget bara hans personliga partsinlaga i en debatt om vem som har rätt eller fel och vem som gjort vad.

Faktum är att Robert Aschbergs och Frida Boisens egna uppringda samtal med privatpersoner, som också spelats in och lagts ut på nätet och på TV, kan kvalificeras som nättrollning, men när TV-paret gör det är det ”viktig” journalistik. Detta är egentligen inte en kritik mot metoden i sig utan mot syftet med att använda metoden för egen vinning.

GS anklagas även för att ha fulklippt sina publiceringar, men en närmare granskning visar att Trolljägarna i en jämförelse klipper allra mest. GS inslag är i själva verket generellt klippta mycket lite.

Den stora skillnaden är att Robert Aschbergs program har mer makt, han får mycket bra lön, det finns studioresurser, allt sänds på bästa sändningstid på TV och etablissemanget ger sitt fulla stöd. GS däremot anklagas av etablerade medier till och med för att de har ett enkelt Swish-nummer som bara drar in småpengar med syftet att täcka kostnader.

Vänsterextremism en drivande faktor

Hur är det sedan med epitetet om att GS skulle ligga på den ”högerextrema kanten”? Självklar är syftet här att skapa maximal skada för Granskning Sverige och de inblandades anseende. Inom PR-världen kallas detta tex för: ”destructive reputation management” och liknande begrepp och det utgör en form av psykologisk krigföring där allmänheten aktivt ska påverkas att känna avsky för den part som pekas ut. Detta är vad Robert Aschberg och Frida Boisen egentligen sysslar med. De arbetar alltså inte alls med journalistik utan med  pseudojournalistik och negativ PR-hantering, skadande ryktesspridning, helt enkelt.

Att Robert Aschberg tilldelar Granskning Sverige epitet som ”högerextremt uppringarnätverk” eller liknande begrepp kan förklaras med att Aschberg har en utgångspunkt inom extremvänstern där han delar åsikter med extremistgrupper som tex Antifa, känt för sina våldsamma demonstrationer och våldshandlingar mot den oliktänkande högern. Aschberg tillhör en gruppering bestående av bla Researchgruppen och Antifa, där den första truppen står för personuppsökande verksamhet och undersökningar och den senare mest är aktiv på gator och torg.

TV3 Trolljägarna, säsong 3 avsnitt 8, 2019. En skädmdump från NewsVoice visas upp under en sekund. Bild: skärmdump
TV3 Trolljägarna, säsong 3 avsnitt 8, 2019. En skädmdump från NewsVoice visas upp under en sekund. Bild: skärmdump

Varför visades en skärmdump på NewsVoice i Trolljägarna? Man kan spekulera om det, men det sker i ett sammanhang när trolljägarn beskriver att ett möte mellan Frida Boisen och Fabian Fjälling fick stor spridning på nätet. Dumpen dök upp i en omedelbar anslutning till en skärmdump från den nationalistiska nättidningen Nordfront, trots att NewsVoice publicistiska ide handlar om varken höger eller vänster. Debattörer i NewsVoice kommer ”from all walks of life”. Att försöka koppla samman NewsVoice med ett av mediernas främsta hatobjekt känns bara löjligt och krystat.

Text och analys: Torbjörn Sassersson, redaktör NewsVoice

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq