Uppfinnare använder artificiell fotosyntes för att sänka koldioxidhalten i avgaserna

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 10 maj 2019
- NewsVoice redaktion
Test av CO2Reaktor, 2 maj 2019. Pressfoto tillhandahållet av Mats Hedman

FORDONSTEKNIK. Motoruppfinnaren, Mats Hedman, säger att han lyckats skapa artificiell fotosyntes genom att låta bilavgaser från en dieselmotor belysas med röd laser i en reaktionskammare som kallas CO2Reaktorn.

Bild: Test av CO2Reaktor, 2 maj 2019. Pressfoto tillhandahållet av Mats Hedman

Mats Hedman beskriver uppfinningen och det låter som något som aldrig tidigare konstruerats. Motorteknik kombineras med insprutning av klorofyll, ett levande biologiskt material, in i en reaktionskammare som belyses med laser.

”Reaktorn ansluts till avgasröret, klorofyll sprejas och elkontakt ansluts varvid lasern tänds. Koldioxid mäts innanför reaktorns avgasmynning…” … ”Vid inspektion efter provningen var reaktorrörets väggar blöta av klorofyll. Klorofyll eller annat kunde under provet inte ses komma ut vid reaktorns avgasmynning.” 

”Vid fortsatt utveckling av uppfinningen kommer olika gastemperaturer, laserpenetreringar m.m. att användas med målet att mer än 80% av CO2 skall omvandlas till syre och druvsocker”, skriver Mats Hedman till NewsVoice.

Avgastemperaturen har vid tester legat på endast +28 grader Celsius och frågan är vad som händer vid högre temperaturer och vid ökad laserpenetrering, resonerar Hedman.

Hans Eriksson - Foto: eget verk
Bild: Hans Eriksson

Originaltänkaren Hans G Eriksson som tidigare förekommit i NewsVoice skriver att denna typ av uppfinnare måste få allt stöd de behöver:

”Vi måste ställa vårt hopp till kreativa människor som förmår se runt hörnet. Mats Hedman kommer in med sitt förslag att tänka tvärs och jobba med naturen. Han har öppnat på dörren till nya teknikområden för att bota klimathysterin.” 

Avgasrening som ”tvättar” atmosfären

Bilverkstad Jeep
Dieseltrim kan Jeep – ANNONS

Katrineholmskuriren skriver i februari 2019 att Hedmans dieselmotorlösning som minskar utsläppen tidigare testats under ledning av professor Martin Tunér på Lunds tekniska högskola. Nu tar Hedman utvecklingen till en helt ny nivå när han låter levande biologiskt material i form av klorofyll flytta in i motorernas avgassystem. Den röda lasern är vald för att just det ljuset är viktigast för att få fotosyntesen i CO2Reaktorn att fungera. Resten handlar om att optimera omständigheterna för att maximera ombildandet av koldioxid till socker.

”Teoretiskt kan det bli upp till 4 deciliter druvsocker att ta om hand per liter bränsle”, säger Hedman.

Detta leder till att fordonsteknik inte längre behöver tillföra koldioxid till atmosfären. Om vi istället använder fossilfritt bränsle kan tekniken ”tvätta bort” koldioxid ur atmosfären, förklarar Hedman. Nu handlar det om att nya tester ska visa hur bra reningen kan bli.

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Det borde vara vedertaget vid det här laget att nutidens uppvärmningen endast är en tillfällig fluktuation på en kurva som måste betraktas ur ett 500,000 år långt perspektiv. Först då kan man uppfatta hur istiderna och värmeperioderna avlöst varandra och först då kan vi se att nästa istid redan börjat trots en liten kort uppvärmning. Se grafer nedan på artikellänken.

    Betänk att tidigare värmeperioder mellan tidigare istider inte berodde på koldioxidutsläpp pga av mänskliga industrialism. Dessa värmeperioder startade på grund av andra orsaker än mänsklig påverkan.

    Finns det ingen klimaträdd politiker i klimathotsdebatten som är intresserad av att ta reda på varför?

    Evidens för att istiden har börjat och att IPCC vilseleder
    https://newsvoice.se/2014/01/evidens-for-att-istiden-har-borjat-och-att-ipcc-vilseleder-allmanheten-och-politikerna/

  • Om nu CO2 står för uppvärmning, varför är det då fortfarande frostnätter? Pollinerare är helt frånvarande på blomsterängen. På 40-talet behövde man nästan skyddsglasögon för att cykla på alla de grusvägar som fanns då, för alla knott och mygg, som for in i ögonen, nu inte ett knott! Näktergalen är tyst i dungen efter alla år.
    CIA chefen Brennan har i intervju bekräftat att atmosfären manipuleras. Växthustester har visat att växter klarar att positivt bearbeta 4x dagens CO2 halter. Den verkliga växthusgasen är vattenånga.

  • Det borde vara vedertaget vid det här laget att nutidens uppvärmningen endast är en tillfällig fluktuation på en kurva som måste betraktas ur ett 500,000 år långt perspektiv. Först då kan man uppfatta hur istiderna och värmeperioderna avlöst varandra och först då kan vi se att nästa istid redan börjat trots en liten kort uppvärmning. Se grafer nedan på artikellänken.

    Betänk att tidigare värmeperioder mellan tidigare istider inte berodde på koldioxidutsläpp pga av mänskliga industrialism. Dessa värmeperioder startade på grund av andra orsaker än mänsklig påverkan.

    Finns det ingen klimaträdd politiker i klimathotsdebatten som är intresserad av att ta reda på varför?

    Evidens för att istiden har börjat och att IPCC vilseleder
    https://newsvoice.se/2014/01/evidens-for-att-istiden-har-borjat-och-att-ipcc-vilseleder-allmanheten-och-politikerna/

  • Om nu CO2 står för uppvärmning, varför är det då fortfarande frostnätter? Pollinerare är helt frånvarande på blomsterängen. På 40-talet behövde man nästan skyddsglasögon för att cykla på alla de grusvägar som fanns då, för alla knott och mygg, som for in i ögonen, nu inte ett knott! Näktergalen är tyst i dungen efter alla år.
    CIA chefen Brennan har i intervju bekräftat att atmosfären manipuleras. Växthustester har visat att växter klarar att positivt bearbeta 4x dagens CO2 halter. Den verkliga växthusgasen är vattenånga.

  • Bevare mig väl! Tänker människan svälta ihjäl växterna och därmed människorna?
    Hur dum får man bli? Koldioxid är livets gas och vi borde söka höja halten i atmosfären, för att säkra vårt och andra arters liv.

    • Det finns en klimat- kris och ångest. Forskare har övertygat en kvalificerad majoritet av politiker och allmänhet om en accelererande fara.En metod som skulle sänka CO2 i atmosfären är att utrusta den fossilberoende bilparken med CO2Reaktorer som artikeln handlar om. Risken är då att planeten om kanske 500-1000 år skulle gå mot en istid orsakad av den nya bilparken vilket då kan förhindras genom en planerad återgång till dagens typ av bilpark.:)

      • Bra Mats Hedman, du har tagit udden av klimatalarmisternas argument. Dock är det troligen så att skulle världen förverkliga din uppfinning så riskerar jorden att gå under p.g.a CO2-brist 🙂

        • Finns massor av kol och olja att bränna för att hålla koldioxidnivån uppe om den sjunker så att växtligheten tynar men hotet är att allt större ytor täcks av asfalt och betong.

  • Bevare mig väl! Tänker människan svälta ihjäl växterna och därmed människorna?
    Hur dum får man bli? Koldioxid är livets gas och vi borde söka höja halten i atmosfären, för att säkra vårt och andra arters liv.

    • Det finns en klimat- kris och ångest. Forskare har övertygat en kvalificerad majoritet av politiker och allmänhet om en accelererande fara.En metod som skulle sänka CO2 i atmosfären är att utrusta den fossilberoende bilparken med CO2Reaktorer som artikeln handlar om. Risken är då att planeten om kanske 500-1000 år skulle gå mot en istid orsakad av den nya bilparken vilket då kan förhindras genom en planerad återgång till dagens typ av bilpark.:)

      • Bra Mats Hedman, du har tagit udden av klimatalarmisternas argument. Dock är det troligen så att skulle världen förverkliga din uppfinning så riskerar jorden att gå under p.g.a CO2-brist 🙂

        • Finns massor av kol och olja att bränna för att hålla koldioxidnivån uppe om den sjunker så att växtligheten tynar men hotet är att allt större ytor täcks av asfalt och betong.

  • Det vore bra om klimathysterin är ett kvacksalveri. Ser du någon/några särskild/särskilda kraft/krafter bakom hysterin? Någon/några som driver på en klimathysteri till egen nytta?

  • Vilken idioti – denna process utförs ju redan av naturen! Vilket fotosyntesen i sig är ett bevis på. Snacka om att gå över ån efter vatten. Dessutom är koldioxid inte ett gift – det utgör fundamentet för allt liv på jorden. Klimathysterin är ett kvacksalveri.

  • Det vore bra om klimathysterin är ett kvacksalveri. Ser du någon/några särskild/särskilda kraft/krafter bakom hysterin? Någon/några som driver på en klimathysteri till egen nytta?

  • Trots icke-optimerad prototyp så lyckades man få ner koldioxidutsläppen med 12%. Detta är begynnelsen till något stort, speciellt under denna era med utsläppen som är en central fråga, vi står inför ett paradigmskifte.

    Ifall reaktorn/katalysatorn fungerar som en extern del kan användning i stor skala bli mycket smidig, då man skulle kunna tillämpa detta som ett tillägg i befintliga bilar istället för att behöva nyproducera bilar med ett inbyggt system. Skulle kunna vara en tillfällig lösning tills man lyckas producera bilar med inbyggda system förutsatt att detta skulle ge den bästa optimeringen.

    En utmaning jag kan komma på är -hur skall man få tag på så stora mängder klorofyll?

    Hejar på dig!

    Dennis

  • Vilken idioti – denna process utförs ju redan av naturen! Vilket fotosyntesen i sig är ett bevis på. Snacka om att gå över ån efter vatten. Dessutom är koldioxid inte ett gift – det utgör fundamentet för allt liv på jorden. Klimathysterin är ett kvacksalveri.

  • Intressant uppfinning/upptäckt.

    Men varför behövs den. Koldioxiden är lika viktig som syret.
    Varför vill man strypa all växtlighet.
    Dvs applicerad på djur och annat levande skulle vi ta bort syret ur luften.
    Allt arbete med att minska koldioxiden innebär att växtligheten får mindre mat.

    De senaste hundra miljoner åren har koldioxidhalten legat mella 1000-3000ppm enligt
    nuvarande forskning. Var är problemet?
    Vikingatiden -> medeltidens slut odlingar på Grönland o folk kunde bo i stenslott.
    Var var isbjörnarna o elaka väderfenomen då.
    Anundsen kunde segla Nordostpassagen i fiskebåt.

    Det pågår ett fullskaligt krig mot våra medvetanden ivrigt påeldat av PK-eliten o all media.
    FN har 1000 miljarder i en pott för koldioxidens minskning.
    Lägg märke till att den är inte avsedd för miljöarbete utan enbart koldioxiden.
    Intressant o tänkvärt http://www.klimatupplysningen.se/2019/05/09/klimatkarusellen-vilka-fragor-kan-besvaras/
    Det finns tre nya oantastliga religioner och deras sekter
    Förintelsen
    Klimatet
    Vita män

    Alla sekterna omsätter miljarder.
    Var och en som ifrågasätter blir stigmatiserad. Ett trist men ofarligt handikapp.
    Handikappet sitter i den handikappades sinnen o bara där, låtsas som det regnar
    funkar.
    Jag vet, har själv fått epiten
    Förintelseförnekare
    Klimatförnekare
    Antisemit
    Nazist
    Främlingsfientlig
    Rasist

    Ändå har ingen pekat på vad i mina tankar o handlande som är förkastligt.
    Endast att jag blivit tilldelat begreppen för att slippa svara på svåra frågor eller
    fördjupa en diskussion. Socialdemokraterna och V tydligt flankerade av de så kallade batikhäxorna
    är värst.
    Kanske har dom en handbok typ ”Hazbara handbook” att jobba efter.

    LeifB

  • Trots icke-optimerad prototyp så lyckades man få ner koldioxidutsläppen med 12%. Detta är begynnelsen till något stort, speciellt under denna era med utsläppen som är en central fråga, vi står inför ett paradigmskifte.

    Ifall reaktorn/katalysatorn fungerar som en extern del kan användning i stor skala bli mycket smidig, då man skulle kunna tillämpa detta som ett tillägg i befintliga bilar istället för att behöva nyproducera bilar med ett inbyggt system. Skulle kunna vara en tillfällig lösning tills man lyckas producera bilar med inbyggda system förutsatt att detta skulle ge den bästa optimeringen.

    En utmaning jag kan komma på är -hur skall man få tag på så stora mängder klorofyll?

    Hejar på dig!

    Dennis

  • Intressant uppfinning/upptäckt.

    Men varför behövs den. Koldioxiden är lika viktig som syret.
    Varför vill man strypa all växtlighet.
    Dvs applicerad på djur och annat levande skulle vi ta bort syret ur luften.
    Allt arbete med att minska koldioxiden innebär att växtligheten får mindre mat.

    De senaste hundra miljoner åren har koldioxidhalten legat mella 1000-3000ppm enligt
    nuvarande forskning. Var är problemet?
    Vikingatiden -> medeltidens slut odlingar på Grönland o folk kunde bo i stenslott.
    Var var isbjörnarna o elaka väderfenomen då.
    Anundsen kunde segla Nordostpassagen i fiskebåt.

    Det pågår ett fullskaligt krig mot våra medvetanden ivrigt påeldat av PK-eliten o all media.
    FN har 1000 miljarder i en pott för koldioxidens minskning.
    Lägg märke till att den är inte avsedd för miljöarbete utan enbart koldioxiden.
    Intressant o tänkvärt http://www.klimatupplysningen.se/2019/05/09/klimatkarusellen-vilka-fragor-kan-besvaras/
    Det finns tre nya oantastliga religioner och deras sekter
    Förintelsen
    Klimatet
    Vita män

    Alla sekterna omsätter miljarder.
    Var och en som ifrågasätter blir stigmatiserad. Ett trist men ofarligt handikapp.
    Handikappet sitter i den handikappades sinnen o bara där, låtsas som det regnar
    funkar.
    Jag vet, har själv fått epiten
    Förintelseförnekare
    Klimatförnekare
    Antisemit
    Nazist
    Främlingsfientlig
    Rasist

    Ändå har ingen pekat på vad i mina tankar o handlande som är förkastligt.
    Endast att jag blivit tilldelat begreppen för att slippa svara på svåra frågor eller
    fördjupa en diskussion. Socialdemokraterna och V tydligt flankerade av de så kallade batikhäxorna
    är värst.
    Kanske har dom en handbok typ ”Hazbara handbook” att jobba efter.

    LeifB

  • Via provning i fredags och lördags med CO2Reaktorn monterad enligt bilden uppmättes en minskning av CO2 i avgaserna med 12%. Experimentet skedde ”på känn” utan något som helst försök till optimering. Förhoppningsvis inleds forskning globalt via oberoende forskningsinstitut som leder till en optimal reduktion av CO2 till syre och druvsocker. Klorofyllet är en katalysator som per definition deltar i en process utan att förbrukas, det blir därför viktigt att finna metod för uppsamling och återanvändning. Det blir stora mängder socker att användas som växtnäring eller framställning av nytt motorbränsle. Bilden visar provreaktorn ansluten till änden på avgasröret vilket skedde för att enkelt och snabbt få en indikation på om idén var rätt att bygga vidare på. I en industriell verklighet kommer reaktorn byggas in i avgassystemet och inte synas.

  • Hur man än vänder sig har man ändan bak.
    Hur mycket areal kommer att gå åt för att få klorofyll till de här reaktorerna och vad ska vi göra med allt socker ?

    Plus att det är ingen global uppvärmning orsakad av CO2. Det falsariet är skapat av samma magnater som stoppade elbilen.

    • Hej Maj
      Har du inte märkt att alltfler har fått sina skallar helt förvridna (om det är ett halvvarv åt vänster eller höger låter jag vara osagt) – så nu har det lustiga inträffat i Sverige inom politiken – att många som hur dom än vänder sig hela tiden har ändan fram.
      Sen – vad gör vi med allt socker ? Bra fråga. Ett svar är att göra piller för att öka sysselsättningen och få Universums lägsta arbetsslöshet —— aj aj där smög sig ett extra sosse-s in – fyy – skall vara arbetslöshet så klart, elller …. ooops igen – där smög sig ett Björklundskt liberal-l in …. fyy igen – vet plats och hut i de rättade leden.
      Tillbaka till sockret – det går att göra biobränsle av – etanol går bra – och gör det gärna själv och bygg ditt eget bredskapslager av bränsle

  • Via provning i fredags och lördags med CO2Reaktorn monterad enligt bilden uppmättes en minskning av CO2 i avgaserna med 12%. Experimentet skedde ”på känn” utan något som helst försök till optimering. Förhoppningsvis inleds forskning globalt via oberoende forskningsinstitut som leder till en optimal reduktion av CO2 till syre och druvsocker. Klorofyllet är en katalysator som per definition deltar i en process utan att förbrukas, det blir därför viktigt att finna metod för uppsamling och återanvändning. Det blir stora mängder socker att användas som växtnäring eller framställning av nytt motorbränsle. Bilden visar provreaktorn ansluten till änden på avgasröret vilket skedde för att enkelt och snabbt få en indikation på om idén var rätt att bygga vidare på. I en industriell verklighet kommer reaktorn byggas in i avgassystemet och inte synas.

  • Hur man än vänder sig har man ändan bak.
    Hur mycket areal kommer att gå åt för att få klorofyll till de här reaktorerna och vad ska vi göra med allt socker ?

    Plus att det är ingen global uppvärmning orsakad av CO2. Det falsariet är skapat av samma magnater som stoppade elbilen.

    • Hej Maj
      Har du inte märkt att alltfler har fått sina skallar helt förvridna (om det är ett halvvarv åt vänster eller höger låter jag vara osagt) – så nu har det lustiga inträffat i Sverige inom politiken – att många som hur dom än vänder sig hela tiden har ändan fram.
      Sen – vad gör vi med allt socker ? Bra fråga. Ett svar är att göra piller för att öka sysselsättningen och få Universums lägsta arbetsslöshet —— aj aj där smög sig ett extra sosse-s in – fyy – skall vara arbetslöshet så klart, elller …. ooops igen – där smög sig ett Björklundskt liberal-l in …. fyy igen – vet plats och hut i de rättade leden.
      Tillbaka till sockret – det går att göra biobränsle av – etanol går bra – och gör det gärna själv och bygg ditt eget bredskapslager av bränsle

  • Halleluja, presentera hela energicykeln i detta projekt, alltså klorofyll och laser köper man väl inte på ica, eller. Dessutom behöver vi nog co2 för att mätta en växande befolkning.

    • Bästa en anna
      Jo – det var faktiskt så att Mats köpte klorofyllet på ICA. Djupfryst spenat av kravkvalitet. Vill ju inte ha med Monsantoproduktrester i avgaserna. Laser finns att köpa i bokhandeln som ”pekare”.
      Sen har du helt rätt att koldioxiden behövs för ökad bioskörd så Mats lösning för kanske mer se som en lugnande åtgärd för de domedagsskrämda som ”FlätGreta” skrämt upp.

    • Grundproblemet med eventuella klimatkrisen är att vi är för många människor på planeten och problemen växer i takt med att vi blir fler,

  • Frågan är varför vi fortfarande rullar runt med en 1800-tals uppfinning under huven inplastad och ”beskyddad” av styrelektronik som omöjliggör eftermonteringar av en rad fungerande enkla uppfinningar tex. enkel vätgasproduktion mha. bakpulver.

    Har själv provat köra 3st olika bilmodeller med vätgas som komplement (elektrolys med batterivatten och bakpulver + 12V) som producerade vätgas i tillräcklig mängd för att sänka bränsleförbrukning med 2dl/mil. Avgasutsläppen var inte mätbara på en BMW serviceverkstad med högre mätnoggrannhet än bilprovningen.

    Själva annordningen kostade ca 300kr att tillverka och installera.

    • Intressant att veta.
      Den första bilen som gick över 100 km/timme hade en elektrisk motor men man fortsatte inte med elbilarna därför oljekapitalisterna ville ha en marknad.

    • Hej JP Norlin
      Grattis till smart och enkel teknik för att förhindra onödiga utsläpp och därmed utgifter. Du är välkommen att berätta mer hur du gör – självklart finns det en marknad för en sådan lösning du föreslår.
      När det gäller primitiv teknik så håller jag bara delvis med dig. Kolvförbränningsmotorn är faktiskt sedvanligt effektiv som energiomvandlare och finns därför kvar som princip. Att massa klåfingrig ingenjörsteknik tillkommit under årens lopp som alltmer eliminerar ett fungerande maskinkunnande och en skötsel- och hanteringsförmåga hos individen är bara att beklaga. Kanske dock vi kommer att få tillbaka en bil med motor och manuell chok

    • Förbränningsmotorn är mer lämpad för fordon än elbilar beroende på att bränslet ger lång räckvidd och snabbt kan fyllas på, det motsatta gäller för elbilar.

  • Halleluja, presentera hela energicykeln i detta projekt, alltså klorofyll och laser köper man väl inte på ica, eller. Dessutom behöver vi nog co2 för att mätta en växande befolkning.

    • Bästa en anna
      Jo – det var faktiskt så att Mats köpte klorofyllet på ICA. Djupfryst spenat av kravkvalitet. Vill ju inte ha med Monsantoproduktrester i avgaserna. Laser finns att köpa i bokhandeln som ”pekare”.
      Sen har du helt rätt att koldioxiden behövs för ökad bioskörd så Mats lösning för kanske mer se som en lugnande åtgärd för de domedagsskrämda som ”FlätGreta” skrämt upp.

    • Grundproblemet med eventuella klimatkrisen är att vi är för många människor på planeten och problemen växer i takt med att vi blir fler,

  • Frågan är varför vi fortfarande rullar runt med en 1800-tals uppfinning under huven inplastad och ”beskyddad” av styrelektronik som omöjliggör eftermonteringar av en rad fungerande enkla uppfinningar tex. enkel vätgasproduktion mha. bakpulver.

    Har själv provat köra 3st olika bilmodeller med vätgas som komplement (elektrolys med batterivatten och bakpulver + 12V) som producerade vätgas i tillräcklig mängd för att sänka bränsleförbrukning med 2dl/mil. Avgasutsläppen var inte mätbara på en BMW serviceverkstad med högre mätnoggrannhet än bilprovningen.

    Själva annordningen kostade ca 300kr att tillverka och installera.

    • Intressant att veta.
      Den första bilen som gick över 100 km/timme hade en elektrisk motor men man fortsatte inte med elbilarna därför oljekapitalisterna ville ha en marknad.

    • Hej JP Norlin
      Grattis till smart och enkel teknik för att förhindra onödiga utsläpp och därmed utgifter. Du är välkommen att berätta mer hur du gör – självklart finns det en marknad för en sådan lösning du föreslår.
      När det gäller primitiv teknik så håller jag bara delvis med dig. Kolvförbränningsmotorn är faktiskt sedvanligt effektiv som energiomvandlare och finns därför kvar som princip. Att massa klåfingrig ingenjörsteknik tillkommit under årens lopp som alltmer eliminerar ett fungerande maskinkunnande och en skötsel- och hanteringsförmåga hos individen är bara att beklaga. Kanske dock vi kommer att få tillbaka en bil med motor och manuell chok

    • Förbränningsmotorn är mer lämpad för fordon än elbilar beroende på att bränslet ger lång räckvidd och snabbt kan fyllas på, det motsatta gäller för elbilar.

  • Lämna ett svar