I mitten av april gav Google, världens största sökmotor, tummen upp för licensierade spelbolag att göra spelreklam på plattformen. Spelreklam som länge varit debatterat i Sverige kommer nu att få ytterligare en scen.
Att Google öppnar för spelreklam är inte särskilt förvånande och den svenska licensen säkerställer att enbart godkända casinon har möjlighet att annonsera via Googles kanaler.
Från och med den 29:e april 2019 tillåts spelreklam
Under ett par år har spelreklam diskuterats och debatterats hejvilt i svenska medier från både privatpersoner och offentliga individer. Många uttrycker att det finns för mycket reklam i svenska medier inklusive TV, radio och tidningar. Det hade stor påverkan på den nya svenska spellicensen.
Från och med den första januari 2019, ger den svenska myndigheten Spelinspektionen ut en spellicens med en rad olika krav på innehavarna. För att få verka i Sverige och erbjuda spel till personer bosatta i Sverige måste spelbolag numera inneha en svensk licens.
Bland de krav som spelinspektionen ställer på spelbolagen finns regler om hur bolagen marknadsför sig och det finns riktlinjer till ”måttfull” spelreklam.
Spelreklamen har sedan den svenska licensen infördes diskuterats än mer än tidigare. Både spelbolag och politiker har tyckt till och ett spelbolag uttryckte i veckan att ansvar bör tas av spelbolagen.
Efter ytterligare debatter där civilministern Ardalan Shekarabi lite mer än en månad in på året hotade med totalförbud om inte spelbolag skärper sig och minskar aggressiv marknadsföring, ser vi nu en ändring mot att tillåta reklam i fler kanaler.
Hittills har Google varit en skyddad zon från spelreklam, men nu släpper storbolaget på gränserna. Från och med den 29:e april 2019 tillåts reklam för spelbolag med svensk licens.
Svensklicensierade spelsajter får annonsera på Google
Insläppet omfattar enbart spelbolag och utesluter andra aktörer som jobbar och samarbetar med nätcasinon. Jämförelsesajtermed tex recensioner, artiklar, tabeller med jämförande fakta för casino online kan alltså inte annonsera via sökmotorn, utan annonseringen gäller enbart sajter som själva erbjuder spel.
Troligtvis kommer ytterligare miljontals kronor att läggas på reklam för spel anpassat efter Google Ads plattformar. Dessa finns på bland annat Google Display Network, Search Network och Youtube.
Det är tidigare känt att Google tillåter brittiska spelbolag att köpa annonsplatser på Google och det ses inte som en överraskning att det här händer på svenska marknaden. Speciellt inte i samband med att svenska spelbolag nu får en egen licens från moderlandet.
Ingen vet hur stor påverkan blir
Sådana här regler påverkar de mindre spelbolagen. Det blir en större plats till de stora spelbolagen, som har resurser och ekonomiska medel att pusha reklam för just sitt internetcasino.
Precis som den nya spellicensen, är det svårt att redan nu veta hur stor påverkan av Googles nya regler har på marknaden. Eftersom det är obeprövad mark visar det sig först om några veckor eller månader hur resultatet ser ut.
Extern skribent