De senaste åren har elektrifiering inom transportbranschen varit det alla aktörer pratar om. Branscher och tillverkare tävlar om att utveckla och sälja de nya elektrifierade fordonen som elektriska mopeder och elcyklar. Dessa mindre elfordon är ofta bättre alternativ privatekonomiskt, energi- och miljömässigt.
Text: Extern skribent
Exempelvis har Volvo Group precis levererat sina första helt elektriska lastbilar anpassade för stadsmiljöer. Breakit skriver om den svenska startupen Xshore som tillverkar elektriska båtar och i sociala medier går det att läsa om nya elektriska Chevrolet Camaro.
Elektrifieringen gäller inte bara personbilar, lastbilar och båtar, utan även nyare transportmedel såsom elektriska mopeder, elcyklar och elscootrar. Just de enklare elfordonen ökar snabbt i våra städer. Dagligen kan elcyklar, elmopeder, eldrivna skateboards, segways och olika typer av elektriska sparkcyklar ses på våra gator.
Intresset för elmoped ökar
Utbudet och intresset ökar hela tiden. När det gäller de enklare elfordonen finns det en uppsjö av olika modeller, märken och varianter på marknaden. För att underlätta för konsumenterna har Lantzen.se arbetat fram köpguider för de fordonen. Här kan du få reda på vad som är bra att tänka på och vilka modeller som är prisvärda när du ska välja en elcykel, elscooter eller elmoped.
På några års sikt tror många att elfordonen kommer transformera marknaden från grunden. Inte enbart genom elbilarna som tar mest plats i medierna, men också genom de enklare elfordonen som kommer att förändra hur människor rör sig i städerna. Istället för att ta bilen eller bussen kan det vara både billigare och snabbare att susa fram på sin egen elektriska sparkcykel, segway eller elmoped. Detta helt utan lokala utsläpp, vilka ofta orsakar problem i städerna.
Enligt tidningen Fastbikes ökar försäljningen av elmopeder kraftigt. Där framgår att försäljningen av elmopeder i Europa ökade med 46,6% förra året jämfört med året innan.
Mindre elfordon ofta bättre val än större elbilar
Det finns många åsikter om elfordonen som tar allt större marknadsdelar. När det gäller tyngre transporter som lastbilar och personbilar kommer kanske inte de batteridrivna fordonen lösa alla problem.
När det gäller de nya smidiga elfordonen som till exempel elektriska sparkcyklar, elcyklar och elmopeder ser situationen annorlunda ut. Dessa kommer bidra till minskade utsläppen i städerna, då befolkningen som är bosatta i stadskärnorna förhoppningsvis tar bilen i allt mindre utsträckning. Det kan även bidra till att minska belastningen på kollektivtrafiken som ofta är allt för hårt belastad i stadskärnorna.
Extern skribent
Relaterat
- Breakit: Zound-grundaren avslöjar nytt drömprojekt: En ”Tesla för havet”
- Ny Teknik: Volvo har levererat första eldrivna lastbilen
- Fast Bikes: Försäljningen av motorcyklar i Europa ökar – även eldrivna
- NewsVoice om elbilar