EU inspirerat av SpaceX – satsar på ny rymdteknik

publicerad 1 juli 2019
- Sanja Juric
Big Falcon Rocket Press image SpaceX.com
Big Falcon Rocket Press image SpaceX.com
Big Falcon Rocket. Pressbild: SpaceX.com

SPACE. Europeiska kommissionen avslöjade förra månaden att de satsar 3 miljoner euro till ett treårigt projekt. Syftet är att utveckla återanvändbara rymdraketer i Europa. Pengarna kommer att gå till den tyska rymdorganisationen DLR och fem europeiska företag ansvariga för projektet.

Målet med Retro Propulsion Assisted Landing Technologies, RETALT- projektet är att kopiera tekniken som används av SpaceX raket Falcon 9, för vertikal landning. Enligt projektet kommer den nya tekniken att kunna användas även inom andra forskningsområden och industrisektorer, men är även en möjlighet att undvika omfattande rymdskräp.

Falcon 9 visar vägen

Då fler och fler företag har börjat satsa på en framtida rymdturism har kostnaden blivit en ännu hetare fråga. För att komma längre än till jordens omloppsbana inom en snar framtid, krävs det ny teknik. Elon Musk mål om att ta människan till Mars inom sex år, har fått visionären och entreprenören att skynda på utvecklingen.

SpaceX-raketer har haft en hel del kostsamma nederlag de sista åren, men den nu framgångsrika Falcon 9 har alltså inspirerat Europeiska Unionen att försöka komma ikapp. På sikt kommer dessa raketer att vara mer hållbara och ekonomisk fördelaktiga, men än så länge handlar det om betydligt mer utmanande teknik än att bara skicka upp raketer i rymden. Det är ingen hemlighet att Falcon 9 raketens förmåga att flyga och landa ”dominerar för närvarande den globala marknaden”, enligt projektets hemsida.

”Vi är övertygade om att det är absolut nödvändigt att undersöka Retro Propulsion Assisted Landing Technologies för att göra återanvändbarhet state-of-the-art i Europa.”

Elon Musk lovordade nyheten på twitter den 26 juni och skrev att tekniken skulle ha en del utmaningar men kan komma att fungera.

RETALT

Horisont 2020 är Europeiska Unionens omfattande ramprogram för forskning och innovation. Förutom de privata och statliga investeringar ligger programmets budget på närmare 80 miljarder euro. Dessa medel öronmärkta för innovation går att söka under 2014-2020. Syftet är att stärka EU:s position som världsledande inom forskning. Det är av dessa 80 miljarder som europeiska kommissionen har avsatt 3 miljoner euro till det treåriga rymdprojektet.

Det europeiska projektet RETALT startade den 1 mars 2019 och är planerat att hålla igång i 3 år. Målet med projektet är att undersöka tekniken för återanvändbara raketer som tillämpar speciella framdrivnings system med två konfigurationer: RETALT1 och RETALT2.

Skiss av RETALT1 rymdraket. Källa: DLR
Skiss av RETALT1. Källa:DLR

RETALT1 kommer att vara för vertikal tvåstegs landning (VTVL) RLV för omloppsbanor (TSTO). Tekniken liknar Falcon 9 men RETALT1 kommer endast att baseras på europeisk teknik. Enligt projektet kommer uppdragskraven för RETALT1 vara att transportera en nyttolast på 30 ton till låg jordbana (LEO) på cirka 340 km, efter separering av andra etappen på Mach 7.1 vid en höjd av 110 kilometer.

RETALT2 är enstegs landning för omloppsbanan (SSTO) med vertikal start och vertikal landning (VTVL) RLV med ett jämförbart motorkoncept som RETALT1. Det liknar DC-X, men RETALT2 kommer även den att använda endast europeisk teknik. Till skillnad från RETALT 1 kommer RETALT2 att användas för att placera små laster i låga jordbanor (LEO) eller användas för suborbitala uppdrag. Den kombinerar användningen av retro framdrivning och nya aerodynamiska kontrollytor tillsammans med aerodynamisk bromsning genom sin kapselliknande form (t ex som Soyuz, ExoMars, Hayabusa).

retalt 3 RETALT2 config
Skiss av RETALT2. Källa:DLR

Ekonomisk hållbarhet

Enda sättet att skicka iväg material till den internationella rymdstationen eller att få upp satelliter i omloppsbanan är med hjälp av rymdraketer. Kostnad för en rymdraket är för närvarande cirka 60 miljoner amerikanska dollar. I en intervju med CNN, jämförde Amazon grundaren och rymdentreprenören Jeff Bezos kostnaden för dagens raket med en 747 Boeing flygplan. ”Som om varje flygbolag skulle kassera 747 flygplan efter varje flygning”, har han sagt och la till att ”du kan föreställa dig hur dyr din biljett skulle bli”.

För närvarande är det tre privata företag som har satsat på återanvändbara raketer och ligger. Elon Musk:s SpaceX, Jeff Bezos Blue Origin och Richard Bransons Virgin Galactic. Jeff Bezos anser dock inte att det finns en tävlan i den bemärkelsen.

”Jag tänker på vår konkurrens, främst som jordens gravitation,” sade han. ”Rymden är en stor plats. Det finns utrymme för oss alla.” – Jeff Bezos

Text: Sara Kalar

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq