Konspirationsteorierna om globalistmaffian förklarar det oförklarliga

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 19 juli 2019
- NewsVoice redaktion
Richard Sörman. Foto: Anders Löwdin, Riksdagen.se
Richard Sörman, eget verk, 2019
Richard Sörman, eget verk, 2019

DEBATT. Konspirationsteorierna blomstrar just nu på sociala medier: en globalistmaffia styr utvecklingen mot en världsomfattande diktatur. Men varför just nu? Varför dessa naiva teorier om hur lätt det skulle vara att manipulera en hel värld? Kanske för att människor aldrig haft så svårt att förstå vad som händer i deras eget land. Om inget går att förstå får man skapa förståelsen själv.

Text: Richard Sörman | Artiklen har tidigare publicerats i Det Goda Samhället

En konspirationsteori är en förklaring på något som framstår som både omotiverat och obegripligt. Den kan till och med syfta till att förneka det omotiverade och obegripliga. Ouppklarade mordfall på kända personer brukar leda till en mängd spekulationer om bakomliggande sammansvärjningar.

Vi som i princip litar på svensk polis och som själva inte har läst utredningar och förhörsprotokoll tänkte i många år att det var Christer Petterson som hade mördat Olof Palme. Polisen verkade säker på det och Lisbeth Palme likaså. Att en påtänd våldsverkare råkar få syn på statsministern och då bestämmer sig för att skjuta honom gjorde mordet till resultatet av en olycklig omständighet. I mångas ögon blev det ofattbara och till synes meningslösa därigenom bara ännu mer meningslöst. Skulle Palme dött för ingenting? Låg det ingenting bakom?

Nu vet vi inte vad som hände på Sveavägen och ska alltså vara försiktiga med att döma ut den ena eller andra teorin. Verkligheten har överträffat dikten förr. Ändå är det uppenbart hur en händelse som Palmemordet, precis som morden på Hammarskjöld eller på Kennedy får konspirationsteorierna att blomstra. Det måste ligga något bakom! Någon måste dra i alla trådar! Det måste finnas en plan, ett motiv, ett syfte, en agenda! Det finns nämligen människor, tänker man, som har makt att få verkligheten dit de vill. De kan utarbeta detaljerade planer som lurar alla. De manipulerar press och politiker. Och om de är beredda att sätta sin egen heder och ära på spel inför historiens dom är det bara för att de vet att inte kommer att avslöjas!


Samma mönster verkar upprepas gång på gång. Människor med paranoid läggning som ser intriger och hemliga agendor överallt (Freud hade ett roligt begrepp: ”tolkningsdelirium”) lyckas lägga ihop alla pussel så de skyldiga kan utpekas. Nästan. För av någon anledning saknas alltid de slutgiltiga bevisen. Allt är indicier. Man vet att man är dem på spåren, men man kommer inte åt dem. De är nämligen för smarta.


Oupplösta mord verkar vara en särskilt gynnsam mylla för konspirationsteorier. Men nu har ett nytt fenomen dykt upp. Människor tror att den svenska samhällsutvecklingen styrs av en globalistmaffia som provocerar fram militära konflikter, flyktingströmmar, klimatalarmism, och som styr över nyhetsutbud, politiska beslut och naturligtvis internet och sociala media.


Det är inte Sveriges folk som styr över sitt öde genom det ansvar det ålagt sig själv att rösta på de kandidater till folkvalda församlingar det vill se som sina representanter. Svenska folket manipuleras av journalister och politiker, vilka i sin tur är köpta av globalister som vill oss ont. Anledningen till denna pågående statskupp är enligt många, om jag har förstått rätt, att globalisterna vill inrätta en global diktatur. Makt, pengar och inflytande. Det är vad man vill ha.


Finns det någon parallell här till morden på Kennedy och Palme? Ja kanske. Dels att det onekligen är otydligt vem som är skyldig, eller åtminstone orsak till det man försöker förstå och förklara. Ingen vet vem som sköt Palme och det är inte självklart att peka ut verkligt ansvariga för en komplex och under lång tid pågående samhällsutveckling. Men också just detta att konspirationsteorier också syftar till att förklara det obegripliga och till synes helt meningslösa.

Det vill säga att anledningen till att det florerar så många konspirationsteorier just nu rörande den svenska samhällsutvecklingen är att den framstår som ungefär lika obegriplig, oförsvarlig och meningslös som ett grymt och oväntat statsmannamord.


Det är just precis för att svensk samhällsutveckling mycket väl kan beskrivas som obegriplig och absurd som människor griper efter vilka halmstrån som helst för att göra den begriplig. Vi vill så gärna förstå vad som händer för någon måste val ha planerat det här? Det måste väl finnas någon utomstående som drar i alla trådar?


Vår moderna samhällsutveckling kan ur vissa aspekter beskrivas som fullständigt katastrofal. Till det kommer det märkliga förhållande att (pk-)människornas sätt att beskriva denna samhällsutveckling är minst lika katastrofal den. De är helt enkelt inte kloka i huvudet. Inte konstigt då att många personer försöker bringa ordning i sina tankar och hitta en rationell förklaring. För om vi är i händerna på en intelligent globalistmaffia vars högsta önskan är härska och söndra blir det begripligt att vårt land faktiskt går sönder. Men att vi skulle göra detta mot oss själva? Det måste rimligtvis vara någons fel. Någon måste vara skyldig. Någon måste göra detta mot oss.

Och till viss del kanske det stämmer. Ingenting är enkelt här. Det går säkerligen att identifiera en globalistisk elit som äger ett visst inflytande över samhällsutvecklingen i Sverige. Men inga människor kan rycka i alla trådar och lura ett helt land, eller en hel värld, mot dess vilja.


Och om det finns en globalistisk elit som driver oss mot internationalism och progressivitet är det också ett faktum att Sverige är ett land som på ett särdeles medgörligt sätt erbjuder sig att samspela med denna elit.


Samtidigt som vi ligger längst fram i världen när det gäller individualism, modernism och anti-traditionalism är vi djupt präglade av en självförnekande och anpassningskrävande religiositet. Vi är lutheraner både på gott och ont.

Vi är dessutom godtrogna och naiva och sedan länge ovana vid konflikter och nationella kriser. Vi är trygga och tror att överheten tar hand om oss och vill oss väl. Det finns så mycket mer som kan förklara vår samtida dårskap än den enkla lösning som består i att säga att det sitter någon därute och drar i alla trådar.

Problemet är naturligtvis att kampen mot det onda blir så mycket svårare. Lättare att ha en fiende där borta vi kan sikta på eller åtminstone klippa banden till än att ha en fiende mitt ibland oss. Men ändå måste vi nog för vår egen skull våga tänka tanken att våra värsta fiender inte är några andra än vi själva.

Text: Richard Sörman

Sörman följer idag upp artikeln ovan. Han skriver: ”Gårdagens text om konspirationsteoriernas funktion i en svårbegriplig tid väckte ont blod hos somliga. Skulle vi själva vara våra värsta fiender?” Läs hela artikeln

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Beträffande konspirationsteorier om att en global diktatur är under uppseglande, finns åtminstone EN person som förespeglar en sådan ordning, Gideon Rachman, krönikör på Financial Times. Se hans artikel från 2008,

    And now for a world government

    (Jag lyckades för ett antal år sedan på något sätt ta mig förbi inloggningen till FT och därefter skriva ut den som pdf och lägga upp den på min hemsida)

    Motiven som enligt Gideon en global regering skall säljas in för är finanskrisen, kriget mot terror, och klimatkrisen. Gideons globala regering är ingen global demokrati! David Rockefellers famösa uttalanden har andra här nämnt. Sen har vi ju budorden på Georgia Guide Stones som någon med alldeles för mycket pengar låtit sätta upp ..

    Så: Problemet med med konspirationsteorier är inte att folk är paranoida eller på annat sätt dumma i huvudet, utan att makten agerar SOM OM konspirationsteorier vore sanna.

    Uppfanns f ö inte termen ”Conspiracy theorist” av CIA för dem som på logiska grunder (hur han föll etc) inte kunde ha skjutits bakifrån, vilket ha ”ju gjorde” *ironi*.

    Fast, om fienden finns ibland oss själva får vi väl börja slåss inbördes, folkgrupp mot folkgrupp! Eller, om fienden ÄR vi själva får vi väl ta tag i oss själva (i stället för att slåss mot grannen) så att vi äntligen blir hela individer.

  • Har inte orkat läsa alla kommentarer, men vill kommentera skribenten. Kom ihåg det gamla uttrycket, att bara för att man är paranoid är det inte säkert att man inte är förföljd av någon som vill en illa!

    Det som kan likna en konspirationsteori kan vara en klarsynt förnimmelse av vad som verkligen sker i grottan, vad som orsakar skuggorna på väggen.

    • Mats
      jag tvingas ge dig rätt. I den svenska grottan finns inga skuggor eftersom de totalt förnekas. Man skyller skuggorna på den som ser dem. Att den personen är tokig som ser skuggorna.
      Att de finns i verkligheten hör inte hit. De får inte finnas eftersom då bluffen blir avslöjad.

      Jag har sett tillräckligt bakom kulisserna i samhället för att inse att De verkliga paranoikerna finns i det översta skiktet. Där finns de som anser sig vara utvalde av ”Gud” för att hålla slavarna under kontroll.
      För dig som verkligen vill förstå vårt samhälle, studera den gamla Sumeriska kulturen, läs alla de lertavlor som grävts fram (runt 50.000). Läs och begrunda. Du kommer att förstå dagens samhälle på ett sätt du inte trott möjligt. Men en sak kan jag garantera dig -det kommer att göra ont i ditt paradigm.
      Så det kanske är lika bra att låta bli och försvinna in i en dimma av droger?

      • Alternativt, pelle, att skolans och universitetens historieundervisning blir till Real Historia. Inga politiska sanningar längre, tack! Vi vill ha friheten åter. Den var faktiskt något högre, dock långt ifrån tillräckligt, damals, i yngre dar’.
        Vi har bara ETT liv, så ge fan i att hindra vår personliga utveckling, medelst lögner och irrelevanta pålagor.

  • ”(Freud hade ett roligt begrepp: ”tolkningsdelirium”)”

    Detta med tolkningar är värt att kommentera. Tolkningar kan vara bra, dåliga. Lämpliga, olämpliga. Trovärdiga eller icketrovärdiga men aldrig sanna eller falska, då det är just tolkningar vi talar om. För övrigt har just psykoanalysen kallats tolkningarnas kost och till råga på allt var Freud en svår kokainist som dessutom ansåg att kokainet var lösningen på alls problem. Så mycket för den trovärdigheten.

  • Det jag uppfattar från signaturen Sörmans artikel är att han vill att folk ska ta sig samman och göra något oavsett vad som djupast ligger bakom skeendena.
    Ett argument för att ändå ta upp sammansvärjningar är att när dom är väl dokumenterade kan det få folk att vakna.
    David Rockefeller bekände att han konspirerat för en utveckling mot världsregering och tackade sina hjälpare i mediavärlden för att dom hjälpt till att mörka alltsammans i årtionden utan vilket det inte hade kunnat avancera så långt som var fallet. Han sa ’guilty as charged’, dvs han erkände sig skyldig till anklagelserna om den konspirationen och sade sig vara stolt över det.
    En annan viktig aspekt är att själva fenomenet demokrati också kan ses som en många århundraden lång konspiration som lurat på människor att den gjort dom fria när sanningen är att en liten elit ist är dom som därigenom tillskansat sig makten.
    Läs recensionen nedan av en bok i det ämnet:
    https://antoniusaquinas.com/2019/07/18/demonocracy-the-great-human-scourge/

  • Det är alltid bra för att ”söndra och härska” genom att ta fram gamla informationer som delar åsikter.
    Imorron kanske det tas upp ”flyktingarna” i övermorron kanske ”vaccination”….. Därför stampar framstegen på plats…..

  • En sak som mentalt friska människor ofta föreställer sig är att det inte finns manipulerande psykopater.

    Att tro detta är extremt farligt för oss alla, föe dp håller vi inte den uppsikt som psykopater är i behov av.

    Vi känner igen vissa av dessa manipulerande psykopater på det sätt som de använder olika former av osanning.

    Raljerandet mot konspirationsteorier är ett av dessa kännetecken, trots att sådana teorier som skapas ixh falsifieras måste stå som grund i varje utredning som söker sanningen om kriminella event.

    • Vilken tur att vi har dig , Martin, som förklarar hur allting hänger ihop…

      Och dessa psykopater…

      Men psykopaterna är ju födda så – och då har de ju ingen egen skuld för mord, tortyr, våldtäkter, eller?

      Födda så, inget val, skuldfria…?

      Vilken soppa du kokar ihop!!!

      Var och en har ett ansvar för sina handlingar och avsikter, Martin.

      • Psykopater väljer sina handlingsmönster och har själva ansvar. Vi kan hjälpa dem att välja nyttiga vägar för samhället och dem själva, men enbart genom uppsikt och korrigeringar från mentalt friska människor. Det är således allas vårt ansvar att ha koll på dem.

        Vi har alla ett gemensamt ansvar för samhällsutvecklingen. 99,9999% tar inte det ansvaret än, p.g.a. dumhet och lathet, och har lämnat ruljansen av sanhället och medierna till psykopater som de inte håller uppsikt över, eller såå kastar folket bort sina röster på partier sinte valsamverkar, men en dag lär folk bli så illa tvugna att vakna för att korrigera de hela.

        Om de inte vill vakna trots detta, så kommer deras barn strax stå i rader inför olika former av slakt som psykopater i näringslivet profiterar på.

    • Håller bara delvis med dig, Mikael. Pro primo: Erik du blandar in månlandningen i 9/11-spektaklet! Som en påminnelse av att den ägde rum för precis 50 års sedan, kan det få passera. Dock var ju The Lunar Excursion Module, LEM (i detta fall Eagle One) en tvåstegs rymdfarkost: två stycken vehiklar, men hopfogade, med var sin raketmotor plus stråldrivna attitydkontroller, små miniraketmotorer för finstyrning i sex frihetsgrader. Självklart räckte bränsle-oxidator-förrådet. Det var uträknat omsorgsfullt, men visst fick Armstrong skärpa till sig strax före landning, då stenar och dylikt dök upp, som tvingade honom att sväva framåt en viss sträcka, innan han bedömde att det var dags att sjunka ned de återstående tiotals metrarna. Det var bra nära tomma tankar i detta steg, med starten så småningom, skedde med en fräsch farkost , som ju var avsevärt lättare, tarvade sålunda en mindre kraftfull raketmotor och drivmedel. Det var själva finessen med det briljanta upplägg som Apollo representerade. Det var inte heller så som man ursprungligen tänkte sig konceptet, som inte innehöll en uppdelning i landare och månorbitalt parkerat moder-skepp.
      PS: Månlandningen var inte fake och inte heller ”utförd” ihop med Stanley Kubrick! Amen.

      Pro secundo: 9/11 är som jag femtioelva gånger upprepat, en Mossad-utförd, falsk flaggad terror-operation,
      för att kunna få det amerikanska folkets vedergällningskrig att arbeta för sin (Israels) sak, den s k Oded Yinon-planen från 1982, mot den nästan omedelbart utpekade Osama bin Laden (En CIA ”asset”).

      Erik, du skriver att du snart fann MSM-storyn vara bull shit. Det såg och begrep jag samma dag. Controlled demolition stod skrivet över halva Manhattan. De påstått kapade flygplanens ”träffbilder” på de båda huskropparna var helt olika i höjd och i sida, ändå föll de ihop mycket likartat och ned i sina egna ”fotavtryck”. Sydtornet, WTC2, borde ha tippat över åt ena sidan, mm. Att ett tredje höghus WTC7, 47 våningar högt, kl 17:20, hade kollapsat, fick vi inte veta. Jag minns inte nu, men det dröjde kanske fram till 2004, innan Youtube började visa sjuans kollaps och omständigheterna därikring, typ Lucky Larry’s ”And we decided to pull it”, samt BBC:s alla turer: BBC anmälde att sjuan hade kollapsat 20 minuter innan den snyggt och prydligt föll ihop, på 7 sekunder och med accelerationen lika med jordaccelerationen, g alltså.
      Då var saken biff och det till 100%. Ridå. Den som då kunde räkna till 3, visste därmed besked: Två flygplan, men tre skyskrapor”. MSM i hela västvärlden gav dock inte upp. Israeliska nättroll fick bråda dagar och allt fortsatte som förut.
      Att man hittade termit, ”nano-thermate”, spelade ingen roll. Även mini-nukes har först fram. Judy Wood har gett ut boken ”Where did the Towers Go” som har ett stort och fylligt material, där hennes avslöjanden om mängder med ”toasted cars” är ögonbrynshöjande, så det förslår. Hon var modig och tog upp ”riktad fri energi” hypotesen (Tesla?) vilket har fått många att sätta allt i halsen.
      Fast redan i början av 2002 visste världen besked genom Thierry Meissan i Voltairenet.org som visade att Pentagon absolut inte träffats av AA Flight 77, en Boeing 757-200, utan av en kryssningsrobot. Det skrevs en hel del i gammelpressen, särskilt i Le Monde. De tvingades dock att ”pudla”, Det skedde i tid för att ha kunnat inhibera Irakkriget2.0. Hjälpte inte. Den officiella kommissionsrapporten kom att starta först 14 månader efter 11/9 2001 och tog lång tid att få ut. (En historia för sig, Gubevars!!) men det som står om WTC7 kollapsen är noll, zero, nada!

      • Känner jag redaktören rätt kommer denna att radera inläggen (eller hela tråden) om diskretionen tenderar att spåra ur och enbart handla om den fejkade månlandningen. Därför skall jag fatta mig kort, så du och andra förstår varför den var omöjlig.

        Eagle One vägde ca 15 ton (14,6 ton) och moderskeppets omloppsbana runt månen var ca 6000 km/H. Rörelseenergin (den så kallad kinetisk energi) och det arbete som måste till för att reduceras ner till noll går via ekvationen: rörelseenergi = massan x hastigheten upphöjt till två samt delat med två vilket kan förenklas till hastighet x massa vilket innebär att rörelseenergin ökar kvadratiskt med hastigheten. All denna enorma rörelseenergi kan inte omvandlas på något sätt till friktionsarbete i och med att månen saknar atmosfär. Då blir till att MÅSTE ha all den energin lagrad i soppatanken – för inbromsningen ner till noll. Rörelseenergin är alltså 15 ton X 6000 km/h vilket motsvarar inte mindre än ca tre Boeing 747 (tomvikt) som far farm i 1000 km/h. All denna energi måste finnas i sopptanken. Det blir en STOR soppatank det. Och ju större den är, ju mer väger den och ju mer energi krävs osv. Ni fattar. Sedan måste hela proceduren göra om igen och denna gång ännu vid ännu högre hastighet för att komma i kapp samma moderskepp som vi redan vet far fram runt månen i omloppsbana i 6000 km/h. Det räcker med att titta på Eagle One för att inse att soppatanken är för lite för dess vikt samt dess hastighet, då rörelseenergin som måste bromsas in som är lika med vikt x hastighet. Frågor på det?

        Ironiskt nog är det alltså mycket mer troligt att tre tre tornen brann upp och pulveriserades av två flygplan än att man lyckade landa på månen och starta från månen med så liten soppatank.

        • Wikipedia om modulerna:

          Launch mass:
          36,200 pounds (16,400 kg) Extended

          Dry mass:
          10,850 pounds (4,920 kg) Extended

          Mass, gross:
          10,300 lb (4,700 kg)

          RCS propellants: Aerozine 50 fuel / nitrogen tetroxide (N2O4) oxidizer
          APS propellants: Aerozine 50 fuel / nitrogen tetroxide oxidizer

          – – –

          Mina frågor:

          1. Det verkar som om matchvikten var lägre. Kan det vara så att landaren bara hade exakt vad den behövde för att landa och sedan skjuta upp command-delen vid lämnandet av månen?

          2. Vad kan vi säga om Aerozine 50? Är det väldigt mycket energi i det bränslet, designat för att klara uppdraget? Svaret verkar vara ja: ”Aerozine 50 is a 50:50 mix by weight of hydrazine and unsymmetrical dimethylhydrazine (UDMH),[1][2] originally developed in the late 1950s by Aerojet General Corporation as a storable, high-energy, hypergolic fuel for the Titan II ICBM rocket engines. Aerozine continues in wide use as a rocket fuel, typically with dinitrogen tetroxide as the oxidizer, with which it is hypergolic.”

          • Massan (m) mäts i kilogram (kg) vilket inte är samma sak som tyngd som mäts i newton (n). Gravitationen (g) mäts i tyngdaccelerationen (m x g).

            Acceleration (a) är lika med hastighet delat med massan (m). Tyngdkraften är inte samma sak som hastighet, eller acceleration för den delen, utan: hastighet = massan x gravitation. Accelererar något ändras dess tyngd och det krävs omvänt lika mycket energi att bromsa in (något med samma massa) som det krävs att accelera. Det är av yttersta vikt att ha i åtanke att detta är helt oberoende om massan befinner sig i ett viktlöst tillstånd eller ej – ty massan ändras aldrig, utan enbart dess hastighet och där med dess tyngd. Tänk på massan som en skala för trögheten på ett objekt istället så blir det enklare att se sammanhanget – trögheten i ett objekt ändras aldrig. Trögheten är konstant. Rörelseenergin ökar kvadratiskt med hastigheten, och det krävs omvänt lika mycket energi att bromsa som att accelerera. Därför är månlandare (som på jorden väger 14 696 kg) vikt på månens gravitationen (tyngdaccelerationen) endast en 1/6 som på jorden men detta är helt ovidkommande sett till energiåtgången de tar att accelerera, då vi endast har att göra med att accelerera månlandarens massa (tröghet).

            Av detta följer att månlandaren inte kunna hade med sig den energi som skull ha krävts för att bromsa in rörelseenergin ner till noll och dessutom göra om allt fast tvärt om.

            • – Newtons 2:a lag: kraft= massa x acceleration, F=ma, där F mäts i N, m i kg och a i m/s2.
              Erik, sorry, men det du skriver är tyvärr mest bludder.
              Du påpekar dock helt riktigt att månens gravitation är c a 1/6 av jordens. Den hastighet som krävs för att uppnå en cirkulär bana runt en himlakropp beror på kvadratroten av g x r. Således blir hastigheten avsevärt lägre, c a 6 000 km/h för att på låg höjd stryka fram i en bana runt månen där ingen bromsande atmosfär finns, som ju fallet är på jorden, där en hastighet på ca 28 000 km/h krävs för att tyngdkraften och centrifugalaccelerationen skall balansera varandra. Då har atmosfärens inverkan försummats. Energiåtgången är således avsevärt lägre för en månuppbromsning resp månstart till omloppsbana. Därefter krävs en förnyad dragkraftstöt (delta v) för att uppnå flykthastighet från månbanan och då utan LEM:s startsteg (som lämnades kvar i en månbana). Denna hastighetsökning är kvadratroten av 2, alltså en faktor 1.414. Den raketmotorn satt i ”Service Modulen”, som så småningom lämnades åt sitt öde.

              Sedan är det oförsvarligt naivt att tro att det gamla tyska Peenemünde-gänget i NASA-tjänst, inte var räknekunniga.

              Erik, du hävdar även att ”ironiskt nog är det alltså mycket mer troligt att tre tre (sic) tornen brann upp och pulveriserades av två flygplan än att man lyckade landa på månen och starta från månen med så liten soppatank”.
              Ursäkta, men är du en presstitute? En som jobbar i MSM och som trollar fram Fake News, alltså.

              • Newtons första lag (tröghetslagen) är det enda som man behöver förstå här, och den förklarar att massa förblir i ett vilotillstod (eller likformig rörelse framåt) endast om summan av samtliga krafter som verkar på massan är lika med noll, eller att inga krafter verkar över huvudlaget – tänk typ yttre rymden. Massan har i detta tillstånd ingen accelerationen. När Eagle lösgjorde sig från moderskeppet var dess hastighet ca 6000 km/h. En massa kan alltså inte ändra sin hastighet av sig själv dvs: accelerera eller bromsa in, det behövs alltid en kraft för att få en massa att accelerera alternativt bromsa in och den kraften är alltid omvänt omvänt proportionell mot massans rörelseenergi dvs massa x hastighet eller så kan man säga att rörelseenergin hos en massa, i en given hastighet, är lika stor som arbetet som krävdes för att nå den hastigheten, och därför omvänt proportionell för att bromsa in samma massan ner till noll. Nu talar vi om massans rörelseenergi i vakuum.

                När massan (m) anges i kilogram (kg) och hastigheten meter per sekund (m/s) kallar vi den enheten för rörelseenergi Newton meter (Nm) eller Joule (J).

                Så nu är det rätt enkelt att se detta, då rörelseenergin är summan av hastigheten i kvadrat och 6 000 i kvadrat är 36 gånger mera än 1 000 i kvadrat. Verkningsgrad hos en jetmotor är väldigt, väldigt ineffektiv när det kommer till omvandling. Verkningsgraden är lite drygt 1 % av den totala energin från jetbränslet per kg jetbränsle i en turbojetmotor. Så är det förövrigt med alla motorer att endast någon eller några % kan nyttjas resten förloras och avgår som värme. Springer vi 10 km fort, nyttjar vi endast ca 5% av all energi vi gör med resen avgår i from av värmeenergi.

  • Intressant artikel, därför värt att kommentera. Resonerade kanske likadant för säg en si så där åtta tio år sedan, inte generellt kanske, men i specifika fall som t ex 9/11 som kablades ut över världen, där jag satt och pluggande i Frans Schartau handelsinstituts matsal. TV visade samma sekvens om och om igen hur planen flög in i tonen samt hur dem kollapsade i ett rökmoln. Orsaken till Richard Sörman (och min tidigare hållning) var resultatet att vi bägge tog informationen från samma håll. Själv är man aldrig, aldrig bättre än sina källor. Chockad blev stor när jag läste någonstans att ca 50 procent av den amerikanska befolkningen inte trodde på den officiella förklaringen kring orsakerna till 9/11. Nåväl, ramlade in på sidor som vakten.se osv och läste allt med stigande intresse. Alla möjliga inriktningar och mysko teorier passerade revy. För att gallra i detta myller räckte det inte längre med att enbart komma dragandes med känsloargument, utan den logiska sidan av hjärnhalvan blev liksom lite utmanad, eller säg stimulerad istället och detta resulterade i logisk respons. Ett var klart: det behövdes mer faktaunderlag för att göra sig en förställning kring påstående om att 9/11. Man Fick helt enkelt göra egna efterforskning. Vid vilka temperaturer smälter härdat stål? Hur beter sig smältande metaller? Hur varmt kan flygplansbränsle bli? Hur byggs skyskrapor nu för tiden? Sätta sig in i allt vad värme- och smälttemperaturer heter. Hur går den kemiska process till som frigör värme, själva förbränningen alltså – hur går den till? Är det en oxidation? Hur förenar sig bränslet med syre till energifattigare kemiska föreningar. Hållfasthetslära.

    Logiskt kunde inte den officiella förklaringen gälla. Då hände något. Ett dolt hot stegrade sig kring detta ämne, när man tog upp detta till diskussion med tidigare åsiktsvänner. De kunde inte avfärda mina logiska frågor och argument, men stämplingarna ökade, likt Richard Sörmans stämplingar gör här i sin artikel. Något var lurt. Faktum är att man inte ens behöver grundskolans fysiklektioner i färsk minne för att kunna räkna ut att Eagle one aldrig hade nog med energi att varken landa (bromsa in) på månen än mindre energi att accelerera upp till moderskeppet. Likaså räcker med med grundskolans fysik- och kemilektioner för att avfärda den officiella förklaringen till att tre tornen brann upp av några tusen liter flygbränsle, som dessutom var underventilerad, (ofullständigt förbränning) detta då kraftig rök kom ut ur fönstren på tornen innan dem rasade. God ventilerad eld rycker inte, just för att syretillförseln är så kraftig och då stiger också temperaturen och då rycker det inte om elden. Här började en progress. Vi tar väl alla olika lång tid på oss för att våga resonera i logiska termer och förkasta känsloargument. Det PK-samhället då gör för att hålla kontrollen över opinionen är att återigen höja rädslan så att den logiska delen blockeras i tänkandet, så att den känslomässiga tar över, och med känslor kan man förklara det mesta ganska enkelt samt att det känns tryggt att vara på insidan och stanna kvar i kovärmen.

  • ”i många år att det var Christer Petterson som hade mördat Olof Palme”.

    Alla är potentiella förbrytare och därför skyldiga till brott, tills domstolen uteslutit den möjligheten genom att frikänna. Enligt denna lite mer säkra hållning, finns, eller fanns, det bara en person på jorden som är, eller var, oskyldig angående de påstådda mordet på Olof Palme nämligen just den frikända Christer Petterson, då endast han, ingen annat, har frikänts från anklagelsen.

  • Gäsp… Det enda denna artikel gjorde var att den retade upp dom redan vakna (dom som har egna åsikter). Dom sovande (dom som inga egna åsikter har)sover fortfarande….smile

        • Och….???????
          Kul kommentar! Kanske tom. sant.
          Men orelevant eftersom du tydligt ökar avståndet till en konstruktiv fortsättning. Blev du rädd?!
          Då kan vi avsluta här, helt ok

          • Jpnorlin, jag ber om ursäkt att jag föll för frestelsen att raljera lite.

            Det verkar nu som du är uppriktig.

            Du får gärna utveckla detta med att vi själva är den största konspirationen.

            Jag är övertygad om att det finns en väldigt mycket större konspiration än så, men naturligtvis är jag öppen för att betrakta andra synsätt.

            Det är inte rädsla det handlar om, utan en mekanisk reaktion.

            Det vimlar av professionella troll här på trådarna som gör vad de kan för att tillgodose konspiratörernas önskan att förvränga sanningen och låta dunkel och mörker råda.

            Ironi, sarkasm, förlöjliganden är effektivt för att täppa till truten på dem ett tag…

            • Savalle, godtar ursäkten, helt ok. Ja jag är uppriktig men det är inte alltid lätt att föra fram abstrakta begrepp. Tycker vår yttre värld speglar vår inre värld. Har vi fattat livet? Vågar/kan vi vara 100% ärliga i alla situationer? Idag har vi alla facit framför näsan på att våra ledare inte vill oss väl mm. Varför betalar vi då deras löner, skatt osv? Hur har vi den stora majoriteten hamnat i en så förklenande situation?? Du har nog rätt i att det kan finnas en större konspiration än oss själva, men det kunde vara en bra start att fler förstår det primära ansvaret, då blir en människa enormt kraftfull.

  • En poäng jag hittar i texten, den går i riktning mot något vi kan kalla ansvar. Oftast vill vi peka utåt, i riktning från oss själva när vi definierar ansvar, oavsett vad. Men om vi vänder på skutan och börjar från början. Vart ligger då ansvaret, det högsta primära ansvar du har som människa? Är det dina barn, din fru eller politiken? Är det klimatet, betala räkningar eller att förstå konspirationer??

    Kan det vara så att det primära ansvaret är att förstå livet och sig själv. Saknas förståelsen vart det högsta ansvaret ligger så blir sökandet oändligt. Artikel och kommentarer speglar väldigt bra hur vi adresserar principer, regler, koncept och definitioner istället för människan. Borde inte människan stå i centrum för mänskligheten istället för alla principer och omskrivningar etc. Vågar vi ta vårt primära ansvar? Och avslöja den största konspirationen, oss själva.

  • Jag håller helt med Kent Pettersson, ovan. Sörman försöker sitta på två stolar samtidigt.

    #Sörman: ”Vår moderna samhällsutveckling kan ur vissa aspekter beskrivas som fullständigt katastrofal. Till det kommer det märkliga förhållande att (pk-)människornas sätt att beskriva denna samhällsutveckling är minst lika katastrofal den. De är helt enkelt inte kloka i huvudet.”

    De som ”inte är kloka i huvudet”, är således de som i mer eller mindre allt förhåller sig politiskt korrekt, genom att fullt ut acceptera det Elit, media, SR/SVT, Sju-klöverpolitiker och allsköns makthavare säger och gör. Valresultaten ger ju vid handen, logiskt betraktat, att kanske mer än 80 procent av de som har röstat i de senaste valen, ”inte är kloka i huvudet”. Sant eller falskt? Den svenska hjärntvätten har varit intensiv och långvarig. Drevs fram med turbo-drift efter det sextiotalets Vänstervåg som en tsunami spolade bort allt förnuft. Lyckades väl, p g a att de nominellt sett liberala media, typ Bonniers och Hjörne, vreds åt vänster. Nu har mer än 50 år passerat och läget är som Sörman säger, katastrofalt. Men det är ju bara sådär 20 procent som tycker det! Dom andra tycker ju inte så, ty de är ju inte kloka i huvudet. Dom är naiva, okunniga, auktoritetsbundna hycklare och flockdjursmänniskor. Kort sagt Nyttiga Idioter.

    Sörman synes vara en ”coincidence theorist”. Konspirationstänkande länkar han hellre samman med paranoia. Att en globalistmaffia styr skeendet, verkan han tveksam till. Dags för honom att läsa den för c a femton år sedan utgivna memoarboken av David Rockefeller, kanske?
    Palme-mordet nämns flera gånger i artikeln, så då kan det ju inte vara off topic att ta upp en intressant teori (förklaringsmodell!) som klipptes bort nyligen:

    Den härrör från Swebbtv där Mikael Willgert förtjänstfullt har intervjuat några personer med insyn och insikt. Palme mördades inte. Det var ett teatermord. Palme var tidigt drabbad av HIV, runt 1982-83. Media skrev mycket om HIV vid dennna tid och SvD krävde t ex i en ledare, att alla svenskar skulle testas. Hysterin var märkbart stor och kända personer namngavs, som dessutom sades vara nära döden. Det var homosexuella personer, företrädesvis som drabbades, sa man. Flera topp-sossar, typ Sven Andersson betraktade Palme 1985 som närmast döende.
    Ett skådespel enligt konstens alla regler (”konspiration”) anstiftades en fredagskväll sista februari 1986, allom bekant. Palme fraktades i privat jetflygplan till södra Europa där han mänskligt att döma dog inte så långt senare. Partiet kunde andas ut. Nu fick man en politisk martyr, ungefär som JFK, istället för en tangent till Geijer-affären.

  • ”Richard Sörman, eget verk, 2019”, så står det under fotot avbildande artikelförfattaren.

    Igår satt jag på en uteservering i en av de något större städerna, inte så väldigt långt ifrån där jag slagit ner mina bopålar.

    Förbi oss ute på gatan tågade en grupp med yngre människor.

    En kvinna i mitt sällskap, som arbetar med ungdomar och som då och då gör utflykter med dem började plötsligt skratta när hon iakttog gruppen.

    ”Jag ser precis vilka av dem som är ledare.”, sade hon skrattande. ”Så där ser vi också ut när vi ansvarar för en grupp på en utflykt.”

    Vi andra ville veta vad som var så typiskt.

    ”Jag kan inte riktigt beskriva det.”, svarade hon, ”Men det är någonting med hållningen och minerna…”

    Artikelförfattaren talar om människor med paranoid läggning.

    Ordet paranoid kan härledas till ett sammansatt grekiskt ord:

    ”History. The word paranoia comes from the Greek παράνοια (paranoia), ”madness”, and that from παρά (para), ”beside, by” and νόος (noos), ”mind””
    (Wikipedia

    Många ord genomgår en betydelseförändring. Den ursprungliga betydelsen i ordet paranoid var sannolikt ungefär ”en som tänker runt hörnet”, ”en som är vaken och uppmärksam”.

    Richard Sörman använder sig av starkt värdeladdade ord i sin argumentation.

    ”Konspirationsteoretiker”, ”paranoid”, ”tolkningsdelirium”

    När jag betraktar Richard Sörmans framställning och framtoning kommer lätt det igenkännande skrattet.

    Precis som kvinnan i mitt sällskap igår känner jag igen hela mönstret…

    Här är en ytterst intressant och viktig intervju på SWEBBTV om Palmemordet:

    https://www.youtube.com/watch?v=ETrcRb0GQW8

    (Lördagsintervju 46 – Claes Hedberg om bedrägeriet kring Olof Palme.)

  • Ja, det något till åren komna nyordet ”konspirationsteori” figurerar allt oftare som argument och/eller bortförklaring av etablissemanget vid bl.a. spektakulära händelser och PK-paradigm.

    Har själv kommit fram till att ju närmare SANNINGEN t.ex. bloggare, samhällskritiker och Alternativ-media kommer relaterat ett ”känsligt” ämne, desto snabbare tar etablissemanget och Fake-News-media fram stämpeln ”konspirationsteori”….

  • Jag håller med Kent ovan. Kul att Torbjörn iaf tog in denna artikel. Den lär locka fram en del åsikter.

    Själv ser jag två tänkbara förklaringar till artikeln:

    1. Herr Sörman är själv en fullblods-PK-människa.
    2. Herr Sörman har skrivit artikeln för att tvinga/provocera fram en reaktion hos den stora del av befolkningen som fortfarande sover.

    Jag lutar åt att det måste vara alternativ 2.

    Tills vidare känns avstår jag från vidare kommentarer på denna artikel.

    • Klarsynt Öystein,
      Själv kallar jag det för PK-religiöst. Inte så mycket för att sprida osämja, utan mest för att det är en önskan och tro, en religion om hur världen bör fungera. En del kallar det sin världsbild.
      Finns en historia om ett gift par i USA. Mannan var övertygad om en konspiration kring 9/11, kvinnan trodde det inte.
      Hon sa rakt ut till han ”Om det skulle vara så att det var en konspiration, då vet jag inte om jag orkar leva längre. För då kan man inte lita på något längre, det blir en osäker värld och något mycket jobbigt att möta”.
      Efter ca 3 år, hade han övertygat henne om en konspiration ändå. Hur hon kände sig då säger inte historien. Men jag tror att många inte orka möta, det jobbiga i att möta den verkliga sanningen.
      Därför kallar jag det helt enkelt för en form av religion.

    • Ja ,haha…ingen normalt tänkande kan väl på riktigt vara så korkad som denna Sörman låter påskina i sitt inlägg! Alltså skriver man ett ett provocerande inlägg och kollar in responsen! För på Newsvoice verkar inte finnas speciellt många som tror på MSM:s versioner av verkligheten om man läser kommentarer. Tyvärr finns det många som är så indoktrinerade fortfarande att SVT och annan MSM-media fortfarande anses som sanningens måttstock trots alla bevisade lögner de basunerat ut genom åren.

  • Vilket svammel, är det någon som är naiv är det väl Sörman som tror att allt bara händer av en slump. När det gäller t.ex JFK-mordet finns det hur mycket som helst som bevisar att den officiella förklaringen var en lögn. Och att vid 9/11 en tredje helt fristående skyskrapa föll ihop som ett korthus, trots att inget plan flög in i den, är väl också en slump antar jag. Tala om att vara naiv och korkad….

  • Tack för klarsynt artikel, men vill framhålla att vi svenskar har en betydligt tyngre filt liggande över oss, fylld med allas lika värde, än andra länder. Därför knyter vi bara näven vid köksbordet, precis som i gamla Sovjet innan det brakade ihop. Den mångkulturella indoktrineringen är skickligt genomförd från dagis till högskola. Troligen måste det invandringsrelaterade våldet och alla förturer drabba ännu fler för att väljares vakenhetsgrad skall påverka politikers agenda.

  • Lämna ett svar