Forskare föreslår ny kilometerskatt – Så mycket får du betala

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 januari 2020
- NewsVoice redaktion
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: DenysNevozhai. Licens: Unsplash.com
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: DenysNevozhai. Licens: Unsplash.com
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: Denys Nevozhai. Licens: Unsplash.com

”Inför ny vägskatt baserad på körsträcka och var bilen kör”. Det föreslår sju forskare idag som vill att en ny kilometerskatt ska införas. Förslaget presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter. Bakgrunden till förslaget är att allt fler bilar blir eldrivna, vilket innebär att Staten inte kan få in lika mycket skattepengar på drivmedel. Istället ska skatten samlas in utifrån andra parametrar som inte handlar om bränsle.

Bråttom är det också eftersom övergången till eldrift går snabbt. Forskarna varav tre kommer från IVL Svenska Miljöinstitutet föreslår att kilometerskatten bör införas skyndsamt. Systemet ska vara på plats före 2030. Staten riskerar annars att förlora stora summor pengar.

Vi Bilägare skriver att en: ”viktig punkt i det nya förslaget är att den som bor på landsbygden med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende inte behöver betala lika hög kilometerskatt som stadsbor med bättre tillgång till kollektivtrafik”.

Så hög blir kilometerskatten

Storstad Mindre städer och större vägar Landsbygd
Bensin- och dieselbilar 5–5,40 kr/mil 1 kr/mil Ingen vägskatt
Elbilar och laddhybrider 4,80 kr/mil 0,80 kr/mil Ingen vägskatt

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq