”Inför ny vägskatt baserad på körsträcka och var bilen kör”. Det föreslår sju forskare idag som vill att en ny kilometerskatt ska införas. Förslaget presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter. Bakgrunden till förslaget är att allt fler bilar blir eldrivna, vilket innebär att Staten inte kan få in lika mycket skattepengar på drivmedel. Istället ska skatten samlas in utifrån andra parametrar som inte handlar om bränsle.
Bråttom är det också eftersom övergången till eldrift går snabbt. Forskarna varav tre kommer från IVL Svenska Miljöinstitutet föreslår att kilometerskatten bör införas skyndsamt. Systemet ska vara på plats före 2030. Staten riskerar annars att förlora stora summor pengar.
Vi Bilägare skriver att en: ”viktig punkt i det nya förslaget är att den som bor på landsbygden med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende inte behöver betala lika hög kilometerskatt som stadsbor med bättre tillgång till kollektivtrafik”.
Så hög blir kilometerskatten
Storstad | Mindre städer och större vägar | Landsbygd | |
Bensin- och dieselbilar | 5–5,40 kr/mil | 1 kr/mil | Ingen vägskatt |
Elbilar och laddhybrider | 4,80 kr/mil | 0,80 kr/mil | Ingen vägskatt |