Forskare föreslår ny kilometerskatt – Så mycket får du betala

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 januari 2020
- NewsVoice redaktion
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: DenysNevozhai. Licens: Unsplash.com
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: DenysNevozhai. Licens: Unsplash.com
Trafik i Shanghai, Kina. Foto: Denys Nevozhai. Licens: Unsplash.com

”Inför ny vägskatt baserad på körsträcka och var bilen kör”. Det föreslår sju forskare idag som vill att en ny kilometerskatt ska införas. Förslaget presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter. Bakgrunden till förslaget är att allt fler bilar blir eldrivna, vilket innebär att Staten inte kan få in lika mycket skattepengar på drivmedel. Istället ska skatten samlas in utifrån andra parametrar som inte handlar om bränsle.

Bråttom är det också eftersom övergången till eldrift går snabbt. Forskarna varav tre kommer från IVL Svenska Miljöinstitutet föreslår att kilometerskatten bör införas skyndsamt. Systemet ska vara på plats före 2030. Staten riskerar annars att förlora stora summor pengar.

Vi Bilägare skriver att en: ”viktig punkt i det nya förslaget är att den som bor på landsbygden med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende inte behöver betala lika hög kilometerskatt som stadsbor med bättre tillgång till kollektivtrafik”.

Så hög blir kilometerskatten

Storstad Mindre städer och större vägar Landsbygd
Bensin- och dieselbilar 5–5,40 kr/mil 1 kr/mil Ingen vägskatt
Elbilar och laddhybrider 4,80 kr/mil 0,80 kr/mil Ingen vägskatt

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Ett av argumenten för kilometerskatt sägs vara att pengar från bränsleskatter till byggande och underhåll av vägar minskar i takt med eldrift av bilarna. I artikeln sägs vidare att landsbygdstrafiken är överbeskattad jämfört med stadstrafiken. På vägen utanför vårt hus i förorten åker c:a 6 000 fordon per dygn. På en landsbygdsväg med 60 fordon per dygn går det åt 100 gånger med pengar per fordon för att bygga och sköta en meter väg, det är väl snarast en överbeskattning av välanvända väger, även om naturligtvis slitaget blir större på välbefarna vägar? Men byggande och snöröjning t.ex. Argumentet att det på landsbygden finns få om ens några alternativ till bilar gäller dock.

  • Var det någon som öht kunde undgå och inse denna utveckling??

    Miljömupparna och de riktiga socialisterna struntar som vanligt i konsekvenserna för vanligt folk när fortsätter sina vansinnigheter, tro aldrig att politiker skulle släppa greppet om den skattebas som det innebär att beskatta oljebaserade drivmedel.

    När man lurat in bilisterna i sina miljövidriga eldrivna bilar så byter man bara modell för beskattning, och så var befolkningen lika lurade som när politikerna satsade på etanol.

    Vänta bara till dess att vi ser konsekvenserna av ett antal stängda kärnkraftsreaktorer, då blir det inte bara dyrare att ladda batterierna utan med nya kilometerbaserade skatter kommer att svida mycket mer.

    Så går det när miljömuppar med ca 5 % av rösterna styr en hel regering, livligt påhejade av sina lojala vapendragare inom den genomkorrupta svenska myndighetsvärlden.

  • @” …… allt fler bilar blir eldrivna, vilket innebär att Staten inte kan få in lika mycket skattepengar på drivmedel”.
    Vafalls! Har det inte sagts från Klima-Tossingarnas sida, att jorden inte går att bebo inom mindre än 10 år
    p g a ”de fossila bränslenas” CO2-utsläpp och därtill hörande värmealstrande biverkan på atmosfären? Livet på jorden upphör ju, allt enligt Anders Wijkman och med honom, alla övriga muppar, samt större delen av fårskocken i politikerledet.
    Elbilarna har ju forcerats fram för att undvika det ovan sagda. Folk som går över till elbilar tvingas ju betala bra mycket mer vid inköpet av ny bil. En annons jag såg nyligen, upplyste att deras nya personbil i bensinversion kostade 159 900:-, samt om man istället valde en el/batteriversion, så ökade priset med ytterligare exakt 200 000:-. Vem f*n har råd med det? Inte en pensionär i a f!
    Slutklämmen är ju att klotets invånare inte dör ut, livet kan gå vidare och allt är frid och fröjd, undantaget det faktum att det framtida bil-åkandet/resandet blir rejält dyrare p g a högt anskaffningspris, vilket då bör utjämnas av elbilens lägre kilometerkostnad. Det var väl klotets överlevnad som gällde, eller hur? Men politikerna vill äta kakan och dessutom ha den kvar!

  • Varför skriva BLIR i ” Så hög blir kilometerskatten” och ” Så mycket FÅR du betala”?

    Detta är ett förslag från några forskare. Det är inte ens en utredning.

    Skatter fastställer Riksdagen genom parlamentariska majoritet och ingen annan.

    Om en grupp forskare nästa vecka skulle föreslå en kilometerskatt på 1000kr per kilometer så säger det inget om hir wn eventuell skatt BLIR.

  • Lämna ett svar