Defeat Disinfo är en påverkanskampanj för att stoppa Trump

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 5 maj 2020
- NewsVoice redaktion
Donald Trump. Foto: Gerd Altmann. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com
Donald Trump. Foto: Gerd Altmann. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com
Donald Trump. Foto: Gerd Altmann. Licens: CC0 1.0, Pixabay.com

ÖVERVAKNING. Washington Post var först med nyheten om initiativet Defeat Disinfo som ska använda artificiell intelligens (AI) och nätverksanalyser för att kartlägga diskussionen om de påståenden som president Trump gör i sociala medier.

Defeat Disinfo ska sedan ingripa Trump genom att finna de mest populära berättanden som går i klinch med Trumps påståenden. Ett nätverk med fler än 3,4 miljoner påverkare i USA, varav vissa är betalda opinionsbildare, ska aktiveras för att ifrågasätta Trump.

Krafterna bakom Defeat Disinfo är mycket politiskt motiverade. Initiativet är direkt inriktat på att påverka valet i USA 2020 dvs stoppa Trump från att bli återvald.

”“President Donald Trump is the largest amplifier of disinformation in the United States,” said Director Curtis Hougland. “People are dying as a result of his political agenda. Trump’s expressions in response to the COVID-19 pandemic demonstrate how a few words from the President result in real world damage, again and again. Defeat Disinfo will protect the American people by coordinating emotional, topical, visual, and personal narratives in response to the president’s disinformation through election day.” – wrcbtv.com

Defeat Disinfo går alltså ett steg längre än faktakontroll-sajterna som massmedierna ofta använder för att slå fast vilka nyheter och rykten som är ”sanna” eller ”falska”. Nu ska mängder av påverkare genom aktiv påverkan engageras i informationskriget mot Trump.

Den svenska myndigheten MSB har givit ut en manual om hur påverkanskampanjer kan motas.

Curtis Hougland som driver Defeat Disinfo säger att initiativet fått finansiering från DARPA, men myndigheten förnekar detta påstående.

”Hougland’s claim DARPA funded the tech at the heart of his political work is grossly misleading,” DARPA tweeted. ”He advised briefly on ways to counter ISIS online. He was not consulted to design AI or analysis tools, nor certainly anything remotely political. DARPA is strictly apolitical.”

DARPA eller Defense Advanced Research Projects Agency är en amerikansk federal myndighet som lyder under USA:s försvarsdepartement. DARPA bedriver och finansierar forskning i syfte att utveckla teknologi för militära ändamål. DARPA var en central spelare när internet skapades.

Text: NewsVoice

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Lämna ett svar