Volvo XC40 – Mindre bilnytta för mer pengar

publicerad 3 oktober 2020
- Tege Tornvall
Volvo XC40, 2020. Pressfoto: Volvo.com

TEKNIKDEBATT. För 699,000 kronor säljer Volvo sin nya elbil XC40 Recharge P8. Dess 78 kWh batteri väger drygt 550 kg och skall enligt den nya mätmetoden WLTP ge 40 mils räckvidd. Det motsvarar en förbrukning av 1,95 kWh per mil (elmotorers effekt mäts i kilowatt, kW, och deras förbrukning i kilowattimmar, kWh).

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans | Bild: Volvo XC40, 2020. Pressfoto: Volvo.com

Tege Tornvall - privat foto
Tege Tornvall – privat foto

Trots måttliga 442 cm:s längd har bilen en tjänstevikt på 2,2 ton. Men den är inte rymligare än vanliga kompaktbilar, som väger runt 1,4 ton. 800 kg mer vikt kräver mer material och grövre dimensioner i chassi och hjul.

När Dagens Nyheter nyligen testade denna bil, drog den inte 1,95 utan 2,57 kWh per mil. Flera faktorer får elbilar att dra mer än uppgiven normförbrukning: hög fart, kraftiga fartökningar, tung last, belysning, värme eller kyla samt energislukande funktioner för annat än själva framfarten.

Batteriets 78 kWh bör man varken utnyttja eller ladda fullt ut, eftersom det kan skada batteriet.  Man behöver en reserv kvar för att kunna nå en ledig och fungerande laddstolpe  – om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Vidare bör man inte ladda mer än till ca 80 procent för att skona batteriet.

För Volvo XC40 bör man ha 5-10 kWh kvar och inte ladda till mer än 62,4 kWh. Det begränsar faktiskt användbar kapacitet till 52,4-57,4 kWh. Testförbrukning 2,57 kWh per mil ger 20,4-22,3 mils räckvidd. Normförbrukning 1,95 kWh per mil ger räckvidden 26,9-29,4 mil.

Volvo XC40 är en 4-sitsig högbyggd s. k. SUV med fyrhjulsdrift, en av få elbilar som får dra släp. Upp till 1.500 kg tunga släp ökar förbrukningen med 50-100 procent. Även bensin- och dieselbilar drar mer med släp, men inte lika mycket mer.

Större utrymmen med mindre yttermått och 900 kg lägre vikt än Volvo XC40 ger t. ex. Skodas nya kompaktbil Scala. Med tillräckligt stark 115 hk/200 Nm motor når den akademiska 200 km/h, klarar den meningslösa sprinten 0-100 km/h på ca 10 sekunder och drar i blandad körning 0,5-0,6 liter per mil.

Med listpris ca 225,000 kronor får man tre Scala till samma pris som en eldriven XC40. För att transportera fyra personer med bagage är XC40 ett upprörande och onödigt slöseri med resurser.

Den el XC40 förbrukar är inte alltid billigare än Scalas bensin. Vid laddstolpar kan den bli dyrare, särskilt om man också måste betala P-avgift under tiden. Hisklig värdeminskning är mångfalt högre än lägre kostnader för el och service.

Inte ens att den påstås spara koldioxid talar för eldrivna Volvo XC40. Resursslösande XC40 tillför totalt mer koldioxid till atmosfären än resurssnåla Scala och liknande vardagsbilar. Men koldioxid är som bekant växtlighetens livsnödvändiga näring. Mer koldioxid får det att växa mer. Det var dock inte Volvos avsikt!

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Volvo XC40