Att e-sporten växer så det knakar är det få som har missat. Datorspelande har gått från att vara ständigt ifrågasatt till att bli en miljardindustri som blir allt mer och mer accepterad. Spelare, kommentatorer och arrangörer underhåller miljontals människor runt om i världen – samtidigt som de tjänar stora pengar.
I dag omsätter e-sporten runt 10 miljarder kronor och flera företag har börjat inse vilken guldgruva e-sporten kan vara. Det är dags att vi börjar ta e-sporten på allvar, för allt talar för att den är här för att stanna.
Proffsen är miljonärer
Några år tillbaka var datorspelare nördar som borde gå ut i skogen och leka, i dag köper de lyxvillor för flera miljoner. För bara några dagar sedan släppte BBC en intervju med Dota 2-proffset Johan Sundstein. Dansken, som har tjänat runt 70 miljoner svenska kronor i bara turneringsvinster, visade upp sin nyköpta herrgård i Portugal.
Intervjun har fått stor uppmärksamhet och är bara ett bevis på att e-sportindustrin menar allvar. Och Johan Sundstein är inte ensam. Med honom kryllar det av unga miljonärer inom e-sport världen över. Den svensk som tjänat mest pengar på turneringsvinster är Gustav Magnusson. En Dota 2-spelare som har lyckats skrapa ihop hela 25 miljoner kronor på spelet.
Betta på e-sport vanligare än någonsin
Den redan exploderande spelbolagsmarknaden är bara ännu en industri som har börjat inkludera e-sport i sitt utbud. I dag erbjuder alla de största spelbolagen esport betting i olika former. Tittar du någon gång på en e-sportturnering kommer du garanterat att se olika bettingbolag som stolta sponsorer av eventet.
E-sportens största problem är dock att det kan vara svårt för nytillkomna tittare att förstå vad som händer på skärmen. De flesta spelen är komplexa och kräver tid av eget spelande för att verkligen förstå vad som händer. Däremot är underhållningsvärdet på spelen extremt högt för den som är någorlunda insatt. Adderar du e-sportbetting därtill så blir det ännu mer intressant. Viktigt att komma ihåg är att många förlorar på betting och du bör endast spela om du kan hantera det.
Tittarsiffrorna skjuter i höjden
Det har blivit mer regel än undantag att e-sporten fyller de största arenorna och anordnar event som är minst sagt extraordinära. Därför skulle man kunna tro att en pandemi skulle sätta käppar i hjulet för e-sporten. Men det många glömmer är att e-sporten ju faktiskt från början är tänkt att utövas hemifrån. Till skillnad från de mer traditionella sportutövarna har datorspelare alltid gjort det som nu regleras världen över – suttit hemma och de stora turneringsarrangörerna har fått anpassa sig.
Under hela pandemin har turneringar fortsatt att hållas med hög kvalité. 2019 sågs League of Legends World Championship av 137 miljoner världen över. Det är siffror som inte längre går att ignorera eller på något sätt förminska. Studerar man kurvorna i statistiken är det inget som pekar på att e-sporten inte är här för att fortsätta leverera imponerande siffror.
The International till Sverige
För svenska e-sportsintresserade kommer närmast den tionde upplagan av The International att hållas i Stockholm sommaren 2021. Dota 2-turneringen är känd som den tävling med högst prispott – hela 400 miljoner kronor ska delas ut bland de deltagande lagen. Spelare från hela världen kommer att delta och en hel del svenska hopp finns bland dessa.
Turneringen kommer att återigen slå rekord e-sporten i stort kommer förmodligen att fortsätta slå rekord. Frågan är bara om vi ska stå bredvid och kolla på eller faktiskt se e-sporten för den miljardindustri det är.
Är e-sportbetting något du väljer att börja med är det viktigt att du förstår riskerna. På Svenska Spel kan du läsa mer om hur du kan kontrollera ditt spelande. Du kan också få hjälp att kontakta stödlinjen vid behov.
Extern skribent