Finns det mänskliga raser och vad avgör en ras?

publicerad 25 april 2021
- Erik Forsman
Homo sapiens, modell. Foto (beskuret): Emőke Dénes. Licens: CC BY-SA 4.0, Wikimedia

KULTUR & VETENSKAP. Mänskliga raser är ett känsligt ämne att beträda. Låt oss därför jämföra olika folkgrupper med hundraser. Hundarnas genetik är mer homogen än människans. Man kan därför med fog ställa sig frågan om det finns mänskliga raser. Utseendet mellan olika folkgrupper utgör mindre skillnader än hos hunden. Detta kan därför spela oss ett spratt.

Text: Erik Forsman | Bild: Homo sapiens, modell. Foto (beskuret): Emőke Dénes. Licens: CC BY-SA 4.0, Wikimedia

Inom isolerade hundgenpooler som utgör skillnader mellan olika hundraser finns det mycket lite av den genetiska variation som krävs för att göra en ras trots att mindre hundraser lever i genomsnitt något längre än medelstora hundar. Medelstora hundar lever också lite längre än stora hundar. De hundraser som blir allra störst har kortast förväntad livslängd – hundar av olika storlek utvecklas i olika takt. De befinner sig i så att säga i olika stadier i livet vid olika åldrar.

Hunden kan ses som människans första och längsta avelsprojekt med sina dryga 15,000 år på nacken. Betänk att all den mångfald i utseenden och beteenden som vi ser hos dagens c:a 400 hundraser har formats under de senaste blott 100–200 åren. Detta är en väldigt kort tid ur ett genetiskt och evolutionärt perspektiv. De hundratals olika hundraser skulle kunna ses som lika många olika genetiskt isolerade öar där alla individer inom en ras, genetiskt sett, är väldigt lika varandra, men så är inte fallet. I de renrasiga hundar som människan håller distinkt avgränsade från varandra medföljer att genpoolen (all genetisk variation inom en grupp individer) är mycket begränsad.

En fördel med hundens låga genetiska variation är att den är mindre komplicerad att studera genetiskt, till skillnad mot den genetisk variation som finns hos människan som därför är mer komplicerad att studera. till exempel kan hunden användas som ett snabbspår för att förstå mer om människans sjukdomar. Medan det kan krävas hundratusentals patienter för att hitta gener som styr till exempel schizofreni eller depression, så räcker det med hundratals eller kanske något tusental individer för att göra motsvarande studier på hundar därför att hundar är mer genetiskt lika, än människor.

Det som skiljer mellan olika grupper av människor är således hur vanlig en genvariant är – det vill säga proportionerna mellan olika genvarianter inom respektive folkgrupp. Detta har läkemedelsindustrin tagit fasta på då olika folkgrupper svarar olika på samma medicin. Det är vad molekylärgenetiska studier visar mellan olika folkgrupper. Hittas till exempel en död människa som helt förmultnat, kan man finna uppenbara skillnader mellan en typisk afrikan, europé och asiat i hårstrukturen. Detta används bland annat vid mordutredningar av förmultnande människorester.

Vidare hävdar många forskare idag att människans evolution går fortare än någonsin förr. Flera nya studier visar att många av våra gener förändrats i snabbare takt under de senaste årtusendena. Slutsatsen är att vi på flera sätt är annorlunda än våra förfäder. Detta då mänskligheten utvecklas på olika sätt, på olika kontinenter. När Homo sapiens uppstod för runt 200,000-300,000 år sedan i Afrika, såg människorna väldigt lika ut – även om man kokar ner den lilla grupp individer som befolkade Afrika för 60,000 till 70,000 år sedan, som då utvandrade. Så är det ingalunda i dag.

Människans evolution är en accelererande process

År 2007 kunde en grupp amerikanska forskare visa att de hittat flera tusen mänskliga gener som är i full färd med att utvecklas till något nytt. Vissa genetiska egenheter tycks bli allt vanligare enligt deras studie och inte nog med det, takten i förändringen ökar hela tiden. Människans evolution är en accelererande process, enligt forskarna bakom rapporten.

  1. Anthropology.wisc.edu: John Hawks, University of Wisconsin Madison
  2. Wikipedia: Henry Harpending, University of Utah

Eftersom vi är åtskilligt fler människor på jorden i dag än någonsin förr, borde det omvänt betyda att det hela tiden också uppstår fler och fler mutationer bland våra gener. Det ger det naturliga urvalet mer variation att spela med, så att säga. Det borde leda till att chansen för att en nyttig eller gynnsam förändring kan få fäste hos en grupp människor ökar. Den enastående kulturella utvecklingen under de senaste 10,000 åren har gjort att människorna utvecklas på skilda sätt i olika kulturkretsar. Kulturen blir den miljö som kräver genetisk anpassning av sina medlemmar.


Slutsatsen är att mänskliga raserna utvecklas snabbare i dag än någonsin tidigare. Cirka 2000 gener befinner sig under snabb förändring, enligt denna nya studie och processen går bara fortare och fortare, säger statistiska analys.


 

Enbart under de senaste 5000 åren har evolutionen gått ungefär hundra gånger snabbare än någonsin i människans historia, enligt det stora genomprojektet HUGO som har gjort det möjligt att finkamma människans DNA efter intressanta variationer.

Text: Erik Forsman

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Ta inte illa upp nu, Erik!

    (Vi kämpar ju ihop för sanning och omtänksamhet.)

    Men ditt nya foto som presentation av dig är så roligt, tycker jag!

    Du ser ut som den sanne viking och kämpe du är, men – som slumpen ville – finns det även en viss likhet med fotot som inleder denna artikel! 🙂

    Vi behöver skoja lite med varandra ibland, eller hur?

  • Ta inte illa upp nu, Erik!

    (Vi kämpar ju ihop för sanning och omtänksamhet.)

    Men ditt nya foto som presentation av dig är så roligt, tycker jag!

    Du ser ut som den sanne viking och kämpe du är, men – som slumpen ville – finns det även en viss likhet med fotot som inleder denna artikel! 🙂

    Vi behöver skoja lite med varandra ibland, eller hur?

  • Jag instämmer med Erik om att det finns utrymme för att överväga intelligent design som en del av förklaringen till utvecklingen. Senaste gången jag påmindes om det var i samband med uppgifter om sniglar som gör sig av med kroppen därför att den var angripen av parasiter. En ny kropp växer sen ut från huvudet.
    En del av dom som inte vill dra in ngt utöver den ’blinda’ evolutionen anför att celler känner av vilken typ av andra celler som växer fram i omgivningen och påverkas av det så att rätt organ fogas till den bortfallna kroppsdelen.
    Men jag anser att det är ett orimligt argument om man tror att vi ser hela verkligheten.
    Om man ist tror att vi blott förnimmer en del av verkligheten medan en annan för oss osynlig del hela tiden verksamt griper in och samarbetar med den synliga delen finns det större chans att en meningsfylld beskrivning kan erhållas.
    Det implicerar att nån sorts organiserande intelligens bygger upp allt biologiskt liv.
    Att en del är osynlig kanske har att göra med att vi har en assymetrisk relation till tiden.

    • Ja, det här med tiden är mycket intressant.

      I matematiken får vi inblick i att det till synes väldigt enkla inte kan greppas med rationella förklaringar.

      Detta visas mycket lättförståeligt och i följande korta presentation, som visar på fantastiskt vackra mönster – utanför det rationella:

      https://www.youtube.com/watch?v=T647CGsuOVU

      (Imaginary Numbers Are Real)

  • Jag instämmer med Erik om att det finns utrymme för att överväga intelligent design som en del av förklaringen till utvecklingen. Senaste gången jag påmindes om det var i samband med uppgifter om sniglar som gör sig av med kroppen därför att den var angripen av parasiter. En ny kropp växer sen ut från huvudet.
    En del av dom som inte vill dra in ngt utöver den ’blinda’ evolutionen anför att celler känner av vilken typ av andra celler som växer fram i omgivningen och påverkas av det så att rätt organ fogas till den bortfallna kroppsdelen.
    Men jag anser att det är ett orimligt argument om man tror att vi ser hela verkligheten.
    Om man ist tror att vi blott förnimmer en del av verkligheten medan en annan för oss osynlig del hela tiden verksamt griper in och samarbetar med den synliga delen finns det större chans att en meningsfylld beskrivning kan erhållas.
    Det implicerar att nån sorts organiserande intelligens bygger upp allt biologiskt liv.
    Att en del är osynlig kanske har att göra med att vi har en assymetrisk relation till tiden.

    • Ja, det här med tiden är mycket intressant.

      I matematiken får vi inblick i att det till synes väldigt enkla inte kan greppas med rationella förklaringar.

      Detta visas mycket lättförståeligt och i följande korta presentation, som visar på fantastiskt vackra mönster – utanför det rationella:

      https://www.youtube.com/watch?v=T647CGsuOVU

      (Imaginary Numbers Are Real)

  • Enligt Jesuiten Kalergi fanns det raser iallafall enl ”Praktischer Idealismus 1925”

    “Dagens raser och kast skall falla offer åt den tilltagande övervinningen av rum, tid och fördom. Den eurasisk – negroida framtidsrasen, till det yttre lik den gammalegyptiska, skall ersätta folkens mångfald med personlighetens mångfald”  (Utdrag från boken “Paneuropa” 1922 till 1966 av Richard Nikolaus Coudenhove – Kalergi)

    https://experimentlandet.blogg.se/2014/november/eurasiska-negroida-hybrider-i-framtidens-europa.html

    Rethinking Europehttps://jesc.eu/rethinking-europe/

  • Enligt Jesuiten Kalergi fanns det raser iallafall enl ”Praktischer Idealismus 1925”

    ”Dagens raser och kast skall falla offer åt den tilltagande övervinningen av rum, tid och fördom. Den eurasisk – negroida framtidsrasen, till det yttre lik den gammalegyptiska, skall ersätta folkens mångfald med personlighetens mångfald”  (Utdrag från boken ”Paneuropa” 1922 till 1966 av Richard Nikolaus Coudenhove – Kalergi)

    https://experimentlandet.blogg.se/2014/november/eurasiska-negroida-hybrider-i-framtidens-europa.html

    Rethinking Europehttps://jesc.eu/rethinking-europe/

  • Ett problemen med diskussioner kring mänskliga raser är hur medvetet det kan misstolkas för att mynna ut i socialdarwinism: först fastslås mänskliga raser som rangordnas godtyckligt som högre och lägre. På så sätt har man krattat manegen för evolutionsteorin att slutföra jobbet.
     
    I grunden kommer vi nog aldrig ifrån att folkgrupper har uppfattningar om varandra. Den kan resultera i samma utfall som socialdarwinismen, låt vara med en något mindre vetenskaplig prägel. Alla klankulturer är just klankulturer för att de blir klankulturer i samma stund de värderar alla utanför sin egen klan på ett annat sätt. En klan kan också vara en folkgrupp, en religion, en politiskt uppfattning kort sagt en identitet.
     
    Detta känsliga ämne har kulturmarxismen egen patentlösning på – allas lika värde. Detta är en utopi som aldrig kommer att realiseras då den inte är rotat i verkligheten. Alla djur inklusive människa gör alltid en delvis medveten delvis omedveten värdering i möten.
     
     

  • Evolutionsteorin skulle behöva en egen artikel eller artikelserie av någon kunnig på området. Min personliga övertygelse, baserad på sannolikhetsberäkningar måste det från början föreligga intelligent design därefter anpassning. 

  • Ett problemen med diskussioner kring mänskliga raser är hur medvetet det kan misstolkas för att mynna ut i socialdarwinism: först fastslås mänskliga raser som rangordnas godtyckligt som högre och lägre. På så sätt har man krattat manegen för evolutionsteorin att slutföra jobbet.
     
    I grunden kommer vi nog aldrig ifrån att folkgrupper har uppfattningar om varandra. Den kan resultera i samma utfall som socialdarwinismen, låt vara med en något mindre vetenskaplig prägel. Alla klankulturer är just klankulturer för att de blir klankulturer i samma stund de värderar alla utanför sin egen klan på ett annat sätt. En klan kan också vara en folkgrupp, en religion, en politiskt uppfattning kort sagt en identitet.
     
    Detta känsliga ämne har kulturmarxismen egen patentlösning på – allas lika värde. Detta är en utopi som aldrig kommer att realiseras då den inte är rotat i verkligheten. Alla djur inklusive människa gör alltid en delvis medveten delvis omedveten värdering i möten.
     
     

  • Evolutionsteorin skulle behöva en egen artikel eller artikelserie av någon kunnig på området. Min personliga övertygelse, baserad på sannolikhetsberäkningar måste det från början föreligga intelligent design därefter anpassning. 

  • Och när det gäller evolutionsteoretikerna är det intressant med hur de lyckats att skapa alla dessa bilder i blädderböcker för de små barnen, skolböcker för de större barnen och illustrationer till de som så småningom ska komma att meja ner allt intellektuellt motstånd med alla sina doktorstitlar och utmärkelser!

    En upphittad käke någonstans i Aftika eller Tyskland blir en hel människa, hårig, framåtböjd med apliknande konturer!

      • Att betrakta hudfärg som tecken på ras är lite övermaga förpubertalt. Gällande människor beror allt på kulturell bakgrund och sociala förhållanden. Mycket intressanta synpumkter dock. All kunskap och skapelse kommer inifrån oss själva, Alltså från en nivå där medvetandet och vår perception börjar uppfatta den fysiska verkligheten. Genom att allt fler medvetanden kopplas upp så bör det ju medföra att utvecklingen accelerar tydligen till nya nivåer. Vad några nu tycks tro är att de med kvantprocessorer skulle kunna skapa något nytt är ju rätt infantilt. Vi som skapar tekniken som människor kommer alltid att ligga ett steg före. Lite OT kanske men några verkar ha bra kontroll över den mänskliga perceptionen.

        • Ja, hudfärg spelar ingen som helst roll. Vi borde alla vara som omtänksamma bröder och systrar mot varandra.

          Det är irrläror och själviskhet som skapar våld och övergrepp.

          • Det kan det visst vara avgörande i vissa situationer. Varför finns det inga svarta elitsimmare, eller väldigt få? Betänk att crawl först uppstod i Afrika, om jag inte mins fel.

  • Om kulturen är den miljö eller faktor som kräver genetisk anpassning av sina medlemmar öppnar det ofattbara perspektiv. Vad utgör en kultur? Vad eller vem bestämmer våra vanor, traditioner och trossystem?
     
    Låt oss därför börja med ett annat tidigare trossystem nämligen att vårt DNA enbart sets som vår ärftliga genetiska kod och uteslutande sågs som ritningar som själv reglerar och leder till människans montering och funktion. Detta var vår tidigare syn – genetisk determinism, livet styrdes helt av genetik. Dr Bruce Lipton forskning om DNA-aktivering vid Stanford University’s School of Medicine (1987 och 1992) avslöjade att miljön kontrollerade cellens beteende och fysiologi som i sin tur slog på och av gener. Upptäckten innebär ökad medvetande, vilket innebär att vi medvetet kan förändra vår miljö vilket i sin tur utgör en molekylär förbindelse mellan sinnet och kroppen. För cellens del kokar det ner till signaler cellen tar emot. Detta att trossystem påverkar celler vet vi redan som placebo- och noceboeffekten. Detta är mekanismer genom vilka sinnet styr våra kroppsfunktioner. Medvetande blir här något annat och högst användbart och högintressant för makthavare som önskar kontrollera och förändra oss människor.
     
    The Biology of Belief (trons biologi) är ett nytt banbrytande arbete inom biologin där man kan bevisa trons eller medvetandets påverkan.

    Kanske finns det en orsak till kulturmarxismen ser ut som den gör?  

    • Ursäkta mig, Erik!

      Du skriver alltid så enormt intressanta artiklar och kommentarer, men är du inte – i vissa avseenden – HÄR ute och cyklar en aning…?

      Evolutionsteorin ifrågasätts sällan, inte heller här av dig!! Vem var upphovet till denna teori och vilken religiös orden tillhörde han?
      Och vem promotade Darwin – Vem var hans ”bulldog”?

      Det är jättekul, tycker jag, att evolutionsteorin förespråkar att ödlor utvecklades till fåglar.

      Var och en som som har ett hum om flygning vet hur oerhört avancerad denna teknik är.

      Hur kom ödlorna överhuvudtaget upp i luften?

      Utvecklades de genom mutation en vinge och började flyga lite snett kraxande?

      Och sedan blev vingarna två…?

      Jag skulle förmoda att ödlorna behövde en viss tid att lära sig flygandets konst.

      Var det då de genom alla krash-landningar – med evolutionens utvecklande försorg fick en hård näbb?

      Slag efter slag mot den hårda marken skapade fåglarnas näbb…?

      När jag ser en fågel – och tänker mig in i evolutionens värld – ropar jag ofta upp i luften:

      ”Hej Fågel! Tacka dina förfäder ödlorna för din hårda, fina näbb!”

  • Och när det gäller evolutionsteoretikerna är det intressant med hur de lyckats att skapa alla dessa bilder i blädderböcker för de små barnen, skolböcker för de större barnen och illustrationer till de som så småningom ska komma att meja ner allt intellektuellt motstånd med alla sina doktorstitlar och utmärkelser!

    En upphittad käke någonstans i Aftika eller Tyskland blir en hel människa, hårig, framåtböjd med apliknande konturer!

      • Att betrakta hudfärg som tecken på ras är lite övermaga förpubertalt. Gällande människor beror allt på kulturell bakgrund och sociala förhållanden. Mycket intressanta synpumkter dock. All kunskap och skapelse kommer inifrån oss själva, Alltså från en nivå där medvetandet och vår perception börjar uppfatta den fysiska verkligheten. Genom att allt fler medvetanden kopplas upp så bör det ju medföra att utvecklingen accelerar tydligen till nya nivåer. Vad några nu tycks tro är att de med kvantprocessorer skulle kunna skapa något nytt är ju rätt infantilt. Vi som skapar tekniken som människor kommer alltid att ligga ett steg före. Lite OT kanske men några verkar ha bra kontroll över den mänskliga perceptionen.

        • Ja, hudfärg spelar ingen som helst roll. Vi borde alla vara som omtänksamma bröder och systrar mot varandra.

          Det är irrläror och själviskhet som skapar våld och övergrepp.

          • Det kan det visst vara avgörande i vissa situationer. Varför finns det inga svarta elitsimmare, eller väldigt få? Betänk att crawl först uppstod i Afrika, om jag inte mins fel.

  • Om kulturen är den miljö eller faktor som kräver genetisk anpassning av sina medlemmar öppnar det ofattbara perspektiv. Vad utgör en kultur? Vad eller vem bestämmer våra vanor, traditioner och trossystem?
     
    Låt oss därför börja med ett annat tidigare trossystem nämligen att vårt DNA enbart sets som vår ärftliga genetiska kod och uteslutande sågs som ritningar som själv reglerar och leder till människans montering och funktion. Detta var vår tidigare syn – genetisk determinism, livet styrdes helt av genetik. Dr Bruce Lipton forskning om DNA-aktivering vid Stanford University’s School of Medicine (1987 och 1992) avslöjade att miljön kontrollerade cellens beteende och fysiologi som i sin tur slog på och av gener. Upptäckten innebär ökad medvetande, vilket innebär att vi medvetet kan förändra vår miljö vilket i sin tur utgör en molekylär förbindelse mellan sinnet och kroppen. För cellens del kokar det ner till signaler cellen tar emot. Detta att trossystem påverkar celler vet vi redan som placebo- och noceboeffekten. Detta är mekanismer genom vilka sinnet styr våra kroppsfunktioner. Medvetande blir här något annat och högst användbart och högintressant för makthavare som önskar kontrollera och förändra oss människor.
     
    The Biology of Belief (trons biologi) är ett nytt banbrytande arbete inom biologin där man kan bevisa trons eller medvetandets påverkan.

    Kanske finns det en orsak till kulturmarxismen ser ut som den gör?  

    • Ursäkta mig, Erik!

      Du skriver alltid så enormt intressanta artiklar och kommentarer, men är du inte – i vissa avseenden – HÄR ute och cyklar en aning…?

      Evolutionsteorin ifrågasätts sällan, inte heller här av dig!! Vem var upphovet till denna teori och vilken religiös orden tillhörde han?
      Och vem promotade Darwin – Vem var hans ”bulldog”?

      Det är jättekul, tycker jag, att evolutionsteorin förespråkar att ödlor utvecklades till fåglar.

      Var och en som som har ett hum om flygning vet hur oerhört avancerad denna teknik är.

      Hur kom ödlorna överhuvudtaget upp i luften?

      Utvecklades de genom mutation en vinge och började flyga lite snett kraxande?

      Och sedan blev vingarna två…?

      Jag skulle förmoda att ödlorna behövde en viss tid att lära sig flygandets konst.

      Var det då de genom alla krash-landningar – med evolutionens utvecklande försorg fick en hård näbb?

      Slag efter slag mot den hårda marken skapade fåglarnas näbb…?

      När jag ser en fågel – och tänker mig in i evolutionens värld – ropar jag ofta upp i luften:

      ”Hej Fågel! Tacka dina förfäder ödlorna för din hårda, fina näbb!”

  • Ännu en enormt intressant artikel av dig, Erik!

    Det är fantastiskt spännande med epigenitiken.
    Forskningen har på senre år visat att epigenitiken spelar en oerhört viktig roll för vår hälsa och utveckling. Potentialen är enorm.

    Den före detta proferssorn i zoologi, Walter Veith, har gjort en serie i åtta delar där han tar upp världens och livets skapelse. Han undervisade tidigare i evolutionslära och var en övertygad evolutions-anhängare, men insåg så småningom att alla dessa teorier från – Big-bang och vidare var fuskverk – och när han närmare granskade ursprunget till dessa teorier upptäckte han att de hade ett gemensamt, ytterst dubiöst, ursprung. Då började han att tänka om och blev senare en förkämpe för tesen att allt skapats.

    Här är del sex i denna serie ”SKAPELSE ELLER EVOLUTION”, som fokuserar på epigenitiken:

    https://www.youtube.com/watch?v=692FHJHHZ9g&t=819s

    (Dr Walter Veith…Evolution or Creation Part 6/8)

  • Ännu en enormt intressant artikel av dig, Erik!

    Det är fantastiskt spännande med epigenitiken.
    Forskningen har på senre år visat att epigenitiken spelar en oerhört viktig roll för vår hälsa och utveckling. Potentialen är enorm.

    Den före detta proferssorn i zoologi, Walter Veith, har gjort en serie i åtta delar där han tar upp världens och livets skapelse. Han undervisade tidigare i evolutionslära och var en övertygad evolutions-anhängare, men insåg så småningom att alla dessa teorier från – Big-bang och vidare var fuskverk – och när han närmare granskade ursprunget till dessa teorier upptäckte han att de hade ett gemensamt, ytterst dubiöst, ursprung. Då började han att tänka om och blev senare en förkämpe för tesen att allt skapats.

    Här är del sex i denna serie ”SKAPELSE ELLER EVOLUTION”, som fokuserar på epigenitiken:

    https://www.youtube.com/watch?v=692FHJHHZ9g&t=819s

    (Dr Walter Veith…Evolution or Creation Part 6/8)

  • Lämna ett svar