Sun Microsystems 1998: ”Clean up Techno-pollution”

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 12 april 2021
- Torbjörn Sassersson
New York, 1998. Sun Microsystems skylt uppmanar till att elektrosmog måste motverkas. Foto: Torbjörn Sassersson
New York, 1998. Sun Microsystems skylt uppmanar till att elektrosmog måste motverkas: Clean up Techno-pollution. Foto: Torbjörn Sassersson
New York, 1998. Sun Microsystems skylt uppmanar till att ”elektrosmog” måste motverkas. Foto: Torbjörn Sassersson

KRÖNIKA. Fotot ovan togs i New York 1998. Bilden tycks visa att Sun Microsystems, som var ett amerikanskt datorföretag som tillverkade processorer, serverdatorer och mjukvara, tog ledningen för att minska elektrosmog med sin slogan Clean up techno-pollution.

En artikel i New York Times gör gällande att det främst handlade om att Sun Microsystems försökte gå i direkt konfrontation med Microsoft, som blivit känt för att krångla med alla sina uppdateringar. Stämmer det handlade techno-pollution mest om att försöka putta undan konkurrenten Mircosoft och Bill Gates ”förorenande” uppdateringar.

”The ads feature slogans like ”Technology should not require a learner’s permit” and ”Gizmos of the world unite.” Those scheduled to appear on the tops of buses this month will say: ”Don’t jump. Technology is messy enough already.”

”Those planned for the garbage trucks, Mr. Jeffrey said, would proclaim ”Clean up techno-pollution.””Sun Microsystems sponsors a hearts and minds campaign that may be aimed at Microsoft, New York Times

Jag hittade det nostalgiska fotot härom dagen i ett gammalt fotoalbum från 1998, ett album med en del gatufoton från en resa till New York.

Sun Microsystems köptes 2010 av Oracle.

Clean up Techno-pollution enligt TCO

Fotot togs under samma period som det blev populärt med TCO-märkta bildskärmar i Sverige. TCO-märkning är än idag en internationell hållbarhetscertifiering som främjar mer hållbara IT-produkter. Fokus är att produkterna ska möta kraven för miljömässig hållbarhet. Initiativet var det svenska fackförbundet TCO:s märkning av bildskärmar. Det var så det började. I svenska tidningar kunde man läsa att vissa företag hade placerat bildskärmar av den äldre bulkiga modellen bakom tjocka avskärmande glas. I databutiker kunde konsumenter köpa skärmskydd som skulle stoppa den skadliga strålningen från bildskärmsrören.

Syftet med TCO-märkningen (ISO 14024) var och är att driva på en hållbar utveckling inom IT. Produkter som har certifierats uppfyller krav på socialt ansvar i produktionen, hälsa och säkerhet, samt miljöegenskaper under hela produktens livscykel, uppger Wikipedia.

TCO föreslog i början av 2000-talet att Ericsons mobiler skulle förses med en liknande märkning. De var emellertid iskalla och ville inte sälja lågstrålande mobiler.

Mona Nilsson på Strålskyddsstiftelsen skriver till NewsVoice att orsaken var att försiktighetsåtgärder kan tydas som att det skulle finnas risker med mobilers strålning.

”De har under 20 år aktivt arbetat för att tysta debatten om mobilers och basstationer. Ett tydligt exempel är hur mobiltelefonföretagen kraftfullt och effektivt motarbetat städerna San Fransiscos och Berkeleys beslut att mobiltelefonköpare  skulle få enkla råd om hur exponeringen kan minskas vid köp av mobiltelefoner.”

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq