Många elbilsägare vill byta till bränslebil – Trend i Kalifornien

publicerad 10 maj 2021
- Tege Tornvall
Jeep Compass. Foto: NewsVoice.se

BILBRÄNSLE. Var femte ägare av elbil eller laddhybrid i Kalifornien har bytt eller vill byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Orsaken är främst problem med att ladda bilarna.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans | Bild: NewsVoice har gått över till diesel. Jeep Compass dieselversion kan gå på 100% biodiesel. Foto ovan: Torbjörn Sassersson

Tege Tornvall: Elbilsägare vill byta till bränslebil i Kalifornien - privat foto
Tege Tornvall – privat foto

Det har forskningsuniversitetet California Davis funnit i en ägarenkät till över 4000 hushåll som äger eller har ägt en ren elbil eller laddhybrid. Andelen är något större bland ägare till laddhybrider. Bland dem hade 20 procent bytt eller ville byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Bland ägare till rena elbilar var andelen 18 procent.

Studien visade också mindre andel bland Tesla-ägare och större andel bland ägare till mindre och enklare bilmodeller. Problemen gällde främst laddning hemma samt ute i trafikmiljön.

Hushåll utan egen laddningsplats hade större problem, medan Tesla-ägare var bättre försedda genom Teslas egna laddstolpar. Ägare av laddhybrider körde ofta på vanligt bränsle för att slippa problem med laddning.

Enligt informationsbyrån Bloomberg går det för långsamt att ladda hemma. Ute i trafiken är det brist på laddstolpar, tar fortfarande för lång tid och blir ofta dyrt. Enligt California-studien laddar bara var tredje elbilsägare utanför hemmet.

Ny trend att byta till bränslebil

Dieseltrim Allbilsverkstad
Annons

Liknande problem har elbilsägare även i andra länder. Norska bilhandlare får in fler ganska nya Tesla som inbytesbilar enligt Bilias Norge-chef Frode Hebnes.

Främst i den norska landsorten börjar ägare av elbilar och laddhybrider byta tillbaka till begagnade bensin- och dieselbilar med längre räckvidder och enklare tankning. Begagnade bilar beskattas mindre hårt.

Även om själva elen är billig, kan fel på elektronik och batterier bli mycket dyra och även Sverige upplever ökande efterfrågan på begagnade vanliga bränslebilar, särskilt registrerade före 1 juli 2018.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq