Elbilar – Dyra, tunga och med kort räckvidd

publicerad 19 juni 2021
- Tege Tornvall
Rivian - Foto: Rivian.com, promotional

Småbilar är lätta. Men inte med eldrift. Tidningen Vi Bilägare testade nyligen fem små elbilar. De vägde i genomsnitt 1.569 kg. Deras batterier vägde genomsnittligt 280 kg och räckte för 23,6 mils körning. Föga imponerande, särskilt inte jämfört med priset.

Medelpriset per bil var 407.200 kronor. För en småbil! Lika små bensin- eller dieselbilar kostar högst hälften. Pengar kostar energi. Att tillverka små elbilar kräver mer energi och resurser.

Men köppriset subventioneras med 70.000 kronor och blir för köparen 337.200 kr. Resten betalar vi alla via skattsedeln. Med i bilhandeln måttliga 4 procent ränta blir kapitalkostnaden årligen 13.500 kronor. På tre år blir det 40.000 kronor och 7 kronor per körd mil med 2.000 mil per år.

Av sitt nypris beräknas små elbilar i Vi Bilägares jämförelsetest tappa drygt hälften (221.380 kronor per bil) i värde på tre år med 6.000 körda mil. Det är 37 kronor per körd mil. Men 70.000 kronor subvention minskar värdeminskningen till 151.380 kronor – eller drygt 25 kronor per mil.

För el räknar tidningen 2:20 kr per kWh med laddning hemma. Men vid laddstolpar är det mycket dyrare. Mer realistisk genomsnittligt är dubbla elkostnaden. För skatt, försäkring, service och el under tre år ger det över 50.000 kronor eller 8:50 per mil.

Därtill kommer 7 kronor kapitalkostnad och 25 kr värdeminskning per mil. Totalt kostar det kr 40:50 per mil att äga och köra liten elbil 6.000 mil i tre år.

Men små elbilar körs sällan 2.000 mil per år. Svenska bilar går i genomsnitt runt 1.200 mil per år. Det minskar värdeminskning och fasta och rörliga kostnader.  Men per körd mil blir de tvärtom högre.

Det är dyrbara mil för små, trånga och måttligt bekväma bilar, som måste laddas efter 15-25 mil för att inte stanna i trafiken som ett stycke död metall.

Dieseltrim Allbilsverkstad
Annons: Dieseltrim Allbilsverkstad

Än dyrare är större elbilar. Vi Bilägare testade fyra i mindre medelklass i höstas med snittpris drygt 532.000 kronor, Efter subvention 60.000 kronor blev det per bil drygt 472.000. Dubbelt mot motsvarande bensin- eller dieselbil.

Deras medelvikt var nästan 1,8 ton med 380 kg batterier. I måttliga testfarter nådde de i snitt 34,5 mil. I praktiken högst 30 mil för att inte stanna ute i trafiken. 199.000 kronors värdeminskning efter subvention kostar 33 kronor per mil. Total milkostnad: drygt 55 kronor över tre år och 6.000 mil.

Riktigt dyra blir stora och lyxiga elbilar. Vi Bilägare har också testat fyra sådana med saftiga 1,1 miljoner kronor snittpris – 1,04 miljoner efter subvention. Bara värdeminskningen är 418.000 kronor eller 70 kronor per mil.

Med genomsnittligt 650 kg batterier väger bilarna i snitt 2,5 ton. Det kostar energi. De drog i snitt 2,62 kWh per mil – en dryg kWh mer än mellanklassarna. De når bara 36,8 mil innan bilen stannar – trots 92,5 kWh batterikapacitet. Varje körd mil kostar totalt 107 kronor.

För sådant resursslöseri finns inga förnuftsskäl!

Elbilar tabell

Tabellen gäller följande elbilar

  • Småbilar: Fiat 500 Icon, Honda E Advance, Mazda MX-30 First Edition, Mini Cooper SE Experience, Peugeot E-208 GT-Pack.
  • Mellanklassare: Hyundai Ioniq Premium +, Kia e-Niro Advance Plus, Tesla Model 3 Std. Range Plus RWD, VW ID.3 Max 1st Edition.
  • Stora lyxbilar: Audi e–Tron 55 Quattro, Jaguar I-Pace HSE EV400 kWh AWD, Mercedes EQC 400 4Matic, Tesla Model X Long Range.

Text: Tege Tornvall, Klimatsans

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Det här med elbilar är komplett vansinne! Ur miljösynpunkt är utan tvekan en bensinbil (med katalysator?) som sköts och hålls vid liv så länge som möjligt, det bästa.
    Brytningen av metallerna till batterierna förstör miljön och kräver mycket energi. Och vad ska man göra med alla gamla batterier? Gräva ned dem som man gör med de ”miljövänliga” och ”hållbara” vindkraftverkens propellrar?
    Sedan har vi ju redan idag på gränsen till elbrist. Hur ska man då kunna ladda hundratusentals elbilar?
    Politikerna, med de galna miljöfascisterna i spetsen, saknar konsekvenstänkande som vanligt!

  • Användning av Otto- och Dieselmotorer i persontransportfordon skall tydligen förbjudas från 2025 och/eller från 2030 enligt svenska och EU-myndigheter.
    Det är naturligtvis en ren konspiration, som syftar till att pusha fram batteri/elmotorbilen, från samma håll, som det från det elitära skikt där Klaus Schwab/World Economic Forum, har gjort sig bemärkta med någon form av vad man kallar en ”Reset”. Ursäkta, en återgång till vadå? Kan det månne vara den ryska oktoberrevolutionen 1917, version 2.0?
    Helt vansinnigt, inte minst det faktum att CO2 får tjänstgöra som boven i ekvationen tillsammans med Covidiotin. Lilla fröken Greta, må gråta, men det hjälper inte.

    Förnuftsmässigt har naturligtvis TT helt rätt; hans siffror visar det ju! Varför betala dubbelt så mycket och som ”bonus” få en halverad räckvidd. Trams! Att rakt upp och ned förbjuda förbränningskolvmotorer efter långt mer än 100 års stadig utveckling, på vetenskapligt usla grunder, antyder att de ”en-procenten” har onda avsikter. Det känns igen från många andra håll.

  • Något jag noterat är att antalet bensinmackar har minskat redikalt. Speciellt i glesort. Är det denna vägen man tänker sig gå för att fasa ut diesel- och binsinbilar? Av allt att döma kommer det redan i vinter bli elbrist, priset på el kommer alltså att chockhöjas om det ens finns el i näten. Sker det en olycka med brand, bekraktas batterier som bomeber. Polis och ambulans måste invänta bradkår.

    • Bensinmackar i glesbygd är ju mer en nödvändigt samhällsservice än någon vinstmaskin för ägaren eftersom marginalerna är rätt små. För ”miljöns och säkerhetens” skull kommer många bensinmacksägare tvingas bygga om till en kostnad som det inte finns utrymme för, vilket då resulterar i att än fler mackar tvingas stänga.

      Inom ett år riskerar omkring 500 bensinstationer runt om i landet att behöva stänga ner verksamheten. Konkurserna väntas drabba glesbygden hårdast – där mackarnas existens är av stor betydelse, både av praktiska och sociala skäl.

      Det finns omkring 3 500 bensinmackar i Sverige, i alla fall i dagsläget.

      Ja, för inom det närmaste året riskerar runt 500 av dessa att gå i konkurs på grund av dålig lönsamhet och tuffa miljökrav.”

      https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/nu-riskerar-500-bensinmackar-konkurs-n%C3%A4rmast-en-katastrof/ar-AAL7fXG?MSCC=1602658454

      Alla dessa nya krav är en del av piskan som ska driva folk mot stan.

      Sen verkar dessa miljövänliga elbilar vara allt annat än just det när de brinner.

      VMA utfärdat i Eskilstuna – giftig rök från brinnande Elbil
      https://www.expressen.se/nyheter/vma-utfardat-i-eskilstuna-giftig-rok-fran-brinnande-elbil/

      Dyra och tunga brandbomber med lång brinntid men kort räckvidd låter som en idé bara det Miljökommunistiska partiet kan komma på. Kan ju vara ett tecken på att för lite animalier i kosten försämrar en redan bristfällig kognitiv förmåga.

  • Tack Telge för detta. Vi saknar bil men lägger omvänt pengar på taxi. Dagen Ubertaxi är inte så dyrt: 120 kr för 8 – 9 km. Hur får dessa taxibilar ekonomin att gå ihop – alla Unber vi åkte har varit elbilar? Anta att taxin är av medelstorlek alltså närmare 60 kr milen (troligen mer då taxibilar har kringutrustning). Säg 130 kr/mil. Det 70 kr/mil i avans. Från detta skall försäkring dras, saktt och moms på omsättning osv sist bli lönen. Frågan är om inte Uber kör för självkostnadspris, alltså att de går jämt upp.

  • Det är mycket kring de eländiga SKATTESUBVENTIONERNA som behöver förklaras bättre.
    Varför skall jag plundras på skatter för att andra skall glida i kring ljudlöst?
    Tack Tege för att du hjälper till att förklara kalkylen kring el-bilar.
    Vad händer med vår el-försörjning om socialisterna tvingar 8.000.000 fordon att enbart använda el?

  • Lämna ett svar