BILAR. Den stora garagebranden i Märsta natten 25-26 augusti totalförstörde runt 200 bilar. Trots det försvann den snabbt ur nyhetsflödet. Det är märkvärdigt svårt att få fram rena fakta om vad slags bilar som brunnit.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans | Bildbrand. Foto: Matt Hearne. Licens: Unsplash.com
Garaget tillhörde det kommunala bostadsbolaget Sigtunahem, som äger och förvaltar runt 4.800 hyreslägenheter.
Märsta är en snabbt växande förort till Stockholm med flygplatsen Arlanda inom sina gränser. Sigtuna är kommunens historiska och kulturella centrum med runt 5.000 invånare vid Mälarens strand. Totalt har kommunen ca 50.000 invånare.
Av 200 brunna bilar bör några ha varit elbilar. Av Sveriges totala bilbestånd är runt två procent elbilar. Det talar för minst fyra elbilar i garaget. Elbilar är vanligare i storstadsregioner. Det talar för fler elbilar i garaget. Låt oss säga fem stycken, men det går inte att få bekräftat från vare sig Sigtunahem, Sollentunapolisen eller kommunen. Alla hänvisar till polisen, som utreder men inte kan nås på vanliga vägar. Jag utgår ändå från fem elbilar i garaget.
Vad gäller karosserna brinner alla nyare bilar likartat med stor andel kompositer (blandmaterial), som sprider giftiga gaser, Brandens omfattning bestäms av den så kallade brandmassan, hur mycket brännbart material utöver järn och stål bilarna innehåller.
Både bränslen och elbilars batterier försvårar bränder. Halvfulla biltankar innehåller kanske 25-30 liter bränsle. En påtaglig brandfara, som dock kan bekämpas med att man stryper syretillförseln. Utan syre, ingen brand, men elbilars batterier måste släckas med stora mängder kallt vatten, mer än vanliga brandbilar kan ha med sig. Brandvärnet måste söka extra vatten på annat håll.
Inte bara det. Brinnande elbilar bör helst sänkas ned i vattenfyllda containers. Hur många brandvärn har sådana tillgängliga – och kan fylla dem med vatten och lyfta över brinnande elbilar i dem?
Detta vållar problem i Tyskland. Flera tyska städer förbjuder nu elbilar i garage under bostadshus och arbetsplatser. Elbilar tycks visserligen inte brinna oftare än bensin- och dieselbilar, men deras bränder är svårare och dyrare att släcka.
Något att tänka på för svenska bostadsbolag och bostadsrättsföreningar.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans