OPINION & ANALYS. Dyrare bilar. Högre skatt. Mindre subventioner. Dyrare bränsle. Dyrare el. Dyrare försäkring. Dyrare parkering. Färre P-platser. Trängre på gator och vägar. Det väntar bilister och bilägare framöver. Inte ens elbilar slipper undan.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans
De som bestämmer detta är det lilla Miljöpartiet, som i rådande parlamentariska läge får fritt spelrum för sin allmänt bilfientliga syn.
Att ogilla avgaser, buller och trängsel är de inte ensamma om, men de ogillar också att vi alls tar oss fram i privat ägda bilar. De vill få oss alla att åka kollektivt med tåg eller buss – och ännu hellre att gå eller cykla.
Detta passar möjligen raska och pigga stadsbor i aktiv ålder. Idealet tycks vara tusentals hurtbullar på språng med kruska och morotssaft i ränseln. Men många fler varken är, vill eller kan vara det.
Det gäller inte minst alla som med eget arbete skapar det svenska samhällets bestånd och utveckling. Vars arbete bidrar till barnavård, skola, utbildning och forskning, sjukvård, äldrevård, polis, försvar och andra samhällstjänster.
För dem är tid en bristvara och avstånd ett hinder. Tid sparar de och avstånd övervinner de med egna bilar. Arbetet att köra dem utför de själva, oftast oavlönat – men beskattat. Det vet våra politiker och utgår ifrån om det blir orostider.
Men annars är privatbilismen en tacksam skatteko. Den sinar aldrig, eftersom det privata transportbehovet är så stort att det sällan kan mötas med kollektivtrafik.
I stället för att tacka för hjälpen och underlätta ägande och bruk av egen bil svarar riksdag och regering med fler begränsningar och hårdare pålagor.
Så här ser svenska bilisters vardag ut hösten 2021
- Bilpriser: Bara mindre bensin- och dieselbilar kostar under 300-350.000 kronor. Laddhybrider kostar 50-100.000 kronor mer. Rena elbilar i praktisk storlek kostar runt halvmiljonen eller mer – men ger än så länge 70.000 kr bonus.
- Leasing: Mindre bensin- och dieselbilar kostar 2-3.000 kronor per månad för 3-årskontrakt. Några få elbilar leasas ut för runt 3.000 kronor för att ge fart åt försäljningen. Men flertalet kostar minst 4-5.000 kronor. Företag får dra av momsen.
- Skatt: 360 kr per år för alla. Bensin- och dieselbilar 107 kr koldioxidskatt per gram och km mellan 90 och 130 g/km. 132 kronor per gram för över 130 g/km. Höjd skatt 2022: för en VW Passat 1.700 kr dyrare = 9.000 kr per år. 70.000 kr bonus för elbilar, men ingen bonus för elbilar som kostar över 700.000 kr. 2023 sänks bonusen till 50.000 kr.
- Bränslen: Bensinpris i oktober ca 17:50 per liter, diesel 19 kronor. Nya höjningar på gång. Reduktionsplikt = iblandning av etanol ökas successivt till 2030 med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel. Sämre för motorerna. Lägre energiinnehåll = högre förbrukning. Dyrare.
- Laddning: Direkt från nätet 1:50 per kWh = ca 3 kronor per mil. Laddbox hemma /på jobbet inkl. installation: 10-20.000 kr. På fem år: 2-4.000 kronor per år = ca 1:50-3 kronor per mil. Vid laddstolpe 2-5 kronor per kWh = 4-10 kronor per mil. Ionity tar 8:70 per kWh = 17:40 per mil. P-avgift kan tillkomma. Billigast ladda hemma = begränsad räckvidd.
- Parkering: Landsort och mindre städer har ännu ofta P-skiva för gratis parkering. Större städer tar P-avgift från några kronor ända till 50 kronor per timme i Stockholms innerstad. Uttalat MP-syfte: att få ut bilar ur städer.
- Garage: Hyran per kvm ligger kring 500-1.000 kronor per år = 12-24.000 kronor per år, högre i storstäder. Den ökar med efterfrågan.
- Försäkring: Dyrare med dyrare bilar och mer känslig elektronik i bilarna. Aktuell knäckfråga med elektronisk förarassistans: vem körde bilen i en olycka?
- Finansiering: Låga räntor ger billiga lån och gör privat leasing intressant. Men ökande tryck mot högre räntor kan om några år ge räntor på 4-6 procent och högre lånekostnader.
- Förmånsbilar: Nya regler höjer kostnaden och minskar avdraget. Det blir ingen skillnad mot att köpa och äga bilen privat – annat än att man som privatperson slipper finansiera affären. I gengäld binder man sig för fast månadskostnad under avtalstiden. Förmånen minskar pensionsgrundande inkomst.
Slutsats: Att ha bil blir allt dyrare och svårare med skatter och regleringar. I större städer kan extra kostnader nästan fördubbla totalkostnaden. Man kan åka mycket taxi för denna kostnad, men bilen ger egen frihet – även i yrkeslivet.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans
Som flera skrivit i sina inlägg är nog miljöfascisternas politik en del av Agenda 2030. World Economic Forum’s mål för 2030 är ju att ”You will own nothing, and you will be happy”. Landsbygden ska avfolkas, befolkningen tvingas in till megastäder och mikrobostäder där de lever på en låg ”medborgarlön” med övervakning 24/7. Allt medan ”eliten” vältrar sig i pengar och bor i lyxiga palats.
Kul video från sövande klimatkonferens med förhöjd koldioxidhalt i masken!
Joe Biden somnade på klimatkonferensen Publicerad 1 november 2021
Zach Purser Brown på Twitter: ”Biden appears to fall asleep during COP26 opening speeches https://t.co/az8NZTWanI” / Twitter
UTRIKES. Ett klipp som visar hur USA:s president Joe Biden, 78, nickar till mitt under den pågående klimatkonferensen i Glasgow får nu stor spridning på sociala medier.
”Det var redan under inledningstalen på klimatkonferensen COP26 i Glasgow i Skottland på måndagen som den åldrige presidenten tycktes slumra till.
Ett klipp från händelsen lades upp på Twitter av reportern Zach Purser Brown på Washington Post och har fått stor spridning.
Videon lär knappast dämpa ryktesspridningen om Joe Bidens påstått försämrade hälsa.”
relaterat
MSB
”Koldioxidhalten i utandningsluften, andnings- och pulsfrekvens m m utan och med skyddsmask har studerats under olika försöksbetingelser.
https://rib.msb.se/html%5C1000%5C758.htm
Vill inte vara sån. Men du glömde nämna det närmast obefintliga underhållet av vägar på landsbygden. På vägverket sa man att i framtiden kommer än mer pengar flyttas till tätorterna. Vad betyder en dålig väg för bränsleförbrukning och bilunderhåll.
Vad sägs om en allmän strejk? Vi flyttar alla till Stockholm för en dag, åker kollektivt i rusningstrafik. Dricker latte på hippt ställe och sitte å gnälle…..
Alla blir helt enkelt miljöpartister för en dag. Så ser vi hur bra Sverige funkar.
Ingen producerar någon el, ingen förädlar skog och ingen odlar mat. Bara konsumera.
De tusen små försämringarnas politik för att driva landsbygdsbefolkningen mot stan.
Och förvandla/konvertera till 100% pålitligt VALBOSKAP!
Alla som överhuvudtaget röstar är redan det pålitliga valboskap som håller illusionen vid liv.
Om vi hade haft möjlighet att rösta direkt på personer som vi har tillit till, lokalt, i öppna val, där var och en kan kontrollera sin egen röst, skulle det vara meningsfullt att rösta.
Nu är det precis tvärt om!
På landsbygden ersätter Trafikverket bättre vägar med lägre fart.
Och vägguppen uppstår alldeles gratis.
Också helt sant, tyvärr!
Helt sant! Ser exempel på det varje dag…
Tack Tege,
En utmärkt sammanfattning av den socialistiska dårskapen.
Läser på annan plats om 1,3 miljoner som lever på bidrag för att de inte vill arbeta, pengar som är utplundrade av just ”miljöpartister”.
Miljöpartiets politik är ju en del av realiseringen av Agenda 2030. Det är lika mycket Socialdemokraternas och alla andra partiers politik men MP får vara syndabok för alla obekväma beslut. Skulle det inte även varit de andra partiernas politik så hade de inte gett detta lilla extremistparti så stort utrymme.
Ja, MP är den främsta och den direkta representanten för globalisterna och deras agenda i den svenska regeringen. De får alltid som de vill, de är superarroganta och inga andra partier kritiserar dem. Var kommer dessa gökungar ifrån? Vad har de för bakgrund? Hur hamnade de där de är? Hur kan de bete sig som att de VET att de inte kommer åka ut i varje val?
Men som jag skrev. MP får ta på sig skulden för t.ex. besluten kring fördyringar och inskränkningar av bilismen. Likaså får MP bära hundhuvudet för nedmonteringen av vår energiförsörjning och våra vidöppna gränser o.s.v. in absurdum.
Men den här politiken är lika mycket Sossarnas som Moderaternas eftersom det är den påtagliga konsekvensen av Agenda 2030 som de alla gått med på att införa.
MP är skuldätaren för alla partiers gemensamma nedmonteringspolitik som en konsekvens av att införa Agenda 2030. Genom fokuseringen på MP så hjälps alla andra partier att undslippa skuld och det är ju precis så här det var tänkt att fungera.
Det parti som undslipper skuld har en större chans att bli omvalt.
MP och dess systerpartier och meningsfränder är ju pådrivande och besätter också allt fler nyckelposter.
Att MP & Co på nyckelpositioner är pådrivande är ju för att det är den funktion det är meningen de ska ha.
Vi har bara ett enda stort parti med olika fraktioner som var och en uppfyller sin del i en gemensam agenda,
Det är min tolkning av denna teateruppsättning.
En som oerhört elegant klargör att det förhåller sig så i så kallade ”demokratier” över hela världen kan vi lyssna till här:
https://www.youtube.com/watch?v=ynVqPnMQ2sI&t=1318s
(The Quigley Formula – G. Edward Griffin lecture)
Det är ett av mina absoluta favoritföredrag!