BILAR. År 1950 lanserades den klassiska folkbussen som associeras till surfkultur, hippies, musik och familjesemester. 72 år senare återkommer det ikoniska fordonet i ny tappning kallad ID Buzz som lanserades i början på mars 2022.
”Den utrymmeseffektivt bakmonterade el-motorn har en topphastighet på 145 km/h (elektroniskt begränsad), och den maximala effekten på 150 kW möjliggör släpvagnsvikt på upp till 1 000 kg utan problem. Batteriet med 77 kWh energikapacitet möjliggör att man kan köra ID. Buzz upp till 425 kilometer1 utan laddning.”
På sikt kommer ID Buzz i fler versioner, som till exempel fyrhjulsdrift och dubbla baksäten som ökar sittplatserna till sex eller sju.
Motortyp: elmotor, 100% eldrift
Räckvidd: 425 km
Batterikapacitet: 77kWh
Motorstyrka: 150 kW
Laddningstid: cirka 30 minuter från 5 % till 80 % laddning (”Plug & Charge”)
Maxhastighet: 145 km/h
Lastförmåga: 650 kilo
Mix släpvagnsvikt: 1000 kg
Säten: 5st
Längd höjd och bredd 470 cm, 194 cm respektive 190 cm
Bagageutrymme: 1000 liter
Pris: avslöjas i samband med försäljningsstarten i maj 2022. Enligt Bilköparguiden kommer sannolikt priset ligga på minst 500 000 kr.
Tillgänglighet i Sverige: hösten 2022.
Läs mer om Volksvagen ID Buzz.
Foto: Volkswagen Transportbilar Sverige
Extern skribent
Det finns kanske inte så mycket att säga om bilen, men batterierna!
Miljömässigt är detta en återvändsgränd av gigantiska mått. För att få fram litium i den mängd som kan förväntas på detta spår, får vi en totalt söndergrävd planet.
Vägen framåt med litiumbatterier är inte görlig, eftersom malmhalterna per ton är mikroskopiska. Och uttjänta batterier är giftiga och vad göra med det?
Personligen tror jag på en återuppståndelse av dieselmotorn om det blir kris, än mer höjda priser brist på allt tex diesel och bensin. Sverige kan producera dieselolja i form av rapsolja, men vi kan aldrig producera egen bensin.
Det flesta dieselbilar kan köra på 100% rapsolja. Det finns lastbilar som enbart kör på begagnad frityrolja från hamburgerrestauranger.
Det finns kanske inte så mycket att säga om bilen, men batterierna!
Miljömässigt är detta en återvändsgränd av gigantiska mått. För att få fram litium i den mängd som kan förväntas på detta spår, får vi en totalt söndergrävd planet.
Vägen framåt med litiumbatterier är inte görlig, eftersom malmhalterna per ton är mikroskopiska. Och uttjänta batterier är giftiga och vad göra med det?
Personligen tror jag på en återuppståndelse av dieselmotorn om det blir kris, än mer höjda priser brist på allt tex diesel och bensin. Sverige kan producera dieselolja i form av rapsolja, men vi kan aldrig producera egen bensin.
Det flesta dieselbilar kan köra på 100% rapsolja. Det finns lastbilar som enbart kör på begagnad frityrolja från hamburgerrestauranger.