Oskäligt dyrt med körkort och alldeles för långa väntetider

Christian Pavón Christian Pavón (Pavon.se) är en Europarättsjurist med intresse för politik, juridik, kultur och geopolitik. Han är frilansare och en del av NewsVoice redaktion. Stöd Christians arbete genom att swisha till: 0730 975 418
publicerad 25 april 2022
- Christian Pavón, jurist
Man driving car. Foto: twenty20photos. Licens: Envato.com
Bilförare. Foto: Light Poet. Licens: Mostphotos.com
Bilförare. Foto: Light Poet. Licens: Mostphotos.com

OPINION. I dagens samhälle behövs bilen. Bosatta på landsbygden med dåliga allmänna kommunikationer är ofta beroende av bil för arbets-, inköps- och nöjesresor, men även i stan behövs bilen för att göra större inköp, hämta barn på dagis och för andra resor. Många vill också ha möjlighet att söka jobb där körkort är ett krav.

Text: Christian Pavón

Varför är det då så oskäligt dyrt att ta ett körkort och varför måste många vänta så länge innan både ett teoretiskt och praktiskt prov kan genomföras?

Många övningskör privat och de flesta kombinerar detta med lektioner på bilskola, vilket per lektion är en mycket dyr affär. Detta är inte det enda bilskolorna tjänar pengar på. För att kunna övningsköra, vilket krävs om man inte ska ruineras av körlektionerna, tvingas aspiranter ta en handledarkurs som kostar 350 kr per person.

Ska du ta körkort måste du bli godkänd på den så kallade Riskettan och Risktvåan som kostar sammanlagt cirka 2900 kr, ytterligare en stor slant för bilskolorna.

Efter detta är avklarat går kassakon över till Transportstyrelsen. Där ska du först klara ett kunskapsprov för 325 kr per gång som du inte klarat provet som kräver hela 80 % godkänt på frågorna.

De flesta klarar inte detta prov vid första försöket utan måste göra om det och då återigen punga ut med 325 kr för ytterligare ett prov. Har du till slut klarat teoriprovet, kan du gå vidare till uppkörningen som ytterligare fyller på transportstyrelsens kassako med minst 800 (+ 500 kr om du vill köra upp med automatväxlad bil).

Numera måste du klara teoriprovet innan du kan köra upp. Detta kan ta tid även om du får förtur till 2 teoriprov och 2 uppkörningsprov. Du måste då också se upp så att det inte går för lång tid mellan godkänt teoriprov och uppkörning. Efter pandemin har giltighetstiden förlängts från 4 till 6 månader, vilket kan behövas när vissa delar av Sverige har flera månaders väntetid för uppkörningstid.

Måste det vara så dyrt och måste väntetiderna vara så långa för att kunna ta ett körkort? I vårt moderna samhälle behövs bilen! Transportstyrelsen vill väl inte att vissa ger upp och sätter sig bakom ratten utan ett körkort?

Text: Christian Pavón

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq