En amerikansk undersökning visar att den bristande laddningslogistiken i USA är den främsta anledningen till att många inte vill köpa elfordon. De är visserligen billigare i drift, men tekniken har fler problem och de kan orsaka bränder på verkstäder och i naturen.
Consumer Reports som har frågat 8000 amerikaner, fann att 61% sa att de inte vill köpa ett elfordon på grund av laddningslogistik. 55% nämnde den begränsade räckvidden per laddning som mindre uppmuntrande. 52% uppgav att kostnaderna för att köpa och serva ett elfordon är oöverkomliga. Ytterligare 46% av de tillfrågade uppgav att ägare av elfordon inte ens själva varit övertygande gällande ekonomiska incitament.
”Almost half of Americans (46 percent) have not heard about any incentives available for electric-only vehicle owners” – Consumerreports.org
Dataanalysföretaget J.D. Power uppger att elfordon och laddhybrider kan ha fler generella problem än förbränningsmotorer. Bilar med förbränningsmotorer hade i genomsnitt 175 problem per 100 fordon. Siffran för laddhybrider ligger på 239 och för elfordon landar siffran på 240 problem, enligt ett pressmeddelande från J.D. Power publicerat den 28 juni 2022.
Elfordon av högre kvalitet hade generellt färre problem. Tesla-modeller hade i genomsnitt 226 problem per 100 fordon, enligt rapporten. Det skriver Epoch Times i artikeln: ”Elfordon har ett ”pinsamt” antal kvalitetsproblem jämfört med förbränningsmotorer”.
Lång laddtid och problem med tillgång till laddstationer utan kö
Elbilens räckvidd är en sak, men vad spelar det för roll om det inte går att hitta laddställen eller om det är kö vid laddstationerna?
Laddning är alltså ett stort problem vid längre resor och det blir värre på vintern eftersom batterierna inte gillar kyla. Det tar cirka 8–12 timmar att ladda ett elbilsbatteri med vanlig hushållsel, men snabbladdningsstationer, med högre spänning och strömstyrka, kan i bästa fall fylla batteriena på cirka 20 minuter. Problemet är dock att battericellernas kemi stressas vid snabbladdning. Det tär på batterierna, enligt Vi Bilägare.
Generellt är det billigare att ladda sin elbil hemma än att ladda den på en publik laddstation, skriver Bil Sweden.
”Bil Sweden förklarar att den största skillnaden är mellan en elbil med hemmaladdning – och en bensinbil. Där kan man se en besparing på 10 000 kronor vid en körsträcka på 1100 mil under 2021. Ett hushåll som istället endast hade tillgång till en publik laddstation för sin elbil gjorde en besparing på 6 000 kronor” – Driva Eget
Erfarenheter visar att det kan ta mer än 5 extratimmar för att ta sig 100 mil eftersom det kan krävas upp till 45 minuter att ladda upp batterierna 100% beroende på laddstationens kapacitet. Föreställ dig dessutom att det är kö på en laddstation. För varje person i kö som laddar i 20-30 minuter eller längre ökar restiden från A till B avsevärt under långresan.
Elbilar kan orsaka skogsbränder
Sedan den 10 juli har minst 360 människor dött i Spanien på grund av en massiv värmebölja och tusentals individer har tvingats fly från södra Frankrike på grund av en skogsbrand som kan ha utlösts av ett brinnande elfordon.
Längs Sveriges motorvägar har många elfordon fattat eld, men lokala medier undviker att rapportera om bränderna. Även politiker är obenägna att tala negativt om elbilar eftersom elbilen är en del av den övergripande klimatpolitiska agendan.
Elbilsbränder är i princip omöjliga att stoppa och därför brukar barndkåren spärra av motorvägen för att låta branden fortlöpa och dö ut av sig själv.
På grund av litiumbatterierna i en elbil kan battericellerna överhettas och orsaka en kedjereaktion. Som ett resultat kan branden starta upp igen efter att den släckts. Det kan ta upp till 24 timmar för alla battericeller att svalna.
Brist och krig ökar riskerna – men trenden är på sikt positiv för elfordon
David Amodeo, chef för global bilindustri på J.D. Power, säger att biltillverkare fortsätter att lansera fordon som är mer och mer tekniskt komplexa i en tid då det råder brister på kritiska komponenter.
Trots alla dessa tveksamheter visade Consumer Reports undersökning att 14% av amerikanska förare säger att de ”definitivt” skulle köpa eller leasa ett elfordon om de skulle köpa ett nytt fordon idag. Det visar på en markant uppgång från tidigare 4%, vilket framkom i en undersökning från 2020.
Det genomsnittliga priset på ett nytt elfordon i USA ligger på cirka 587.000 svenska kronor med dagens kurs. Det genomsnittliga priset för en ny, ej elektrisk SUV är 357.000 kr, skriver Epoch Times.
Text: Extern skribent
Den enda Elbilen jag ägt, var en som gick på bilbana, det vart Elskrot sedan. men när kommer vi se uppsruvbara bilar?, för en sådan har jag också ägt, ,och på tal om elbilar, så kan ju Sjukvården spara in pengar, och ha rullande Elchocks behandlingar på folk, så att de blir folk av dem.
Jag lärde mig just av en reklamannons att batterierna i elbilar har en kylvätska som cirkulerar genom dem. Då fattar jag det som att överhettning borde bero på att kylsystemet fallerar?
https://www.motormagasinet.se/announcement/view/145913/prestone_oem_kylvatska_garanterat_for_alla_elbilar
Det vore intressant med någon som kan utveckla den problematiken.
Borde gå att minska antal såna bränder?
”Förväxla aldrig ett oekonomiskt beslut som grundar sig på fåfänga med ett vettigt beslut – och elfordon är inte vettiga nu och kommer inte att vara det inom överskådlig framtid.”
https://market-ticker.org/akcs-www?post=246378
Har haft bundet elpris och har nu fått anmodan att förnya mitt avtal. Nu är priset tre gånger högre om jag vill binda det igen.
Nu är min förbrukning som elöverkänslig högst medioker, med en elräkning på 500-600 kr i månaden året runt. Men för den som är helt beroende av el, och som dessutom skaffar elbil så kommer det väl inte bli kul.
Det kommer garanterat bli ”brist” på el, med ransoneringar osv. Och om du tycker priserna är höga nu lär du nog inte bli lyckligare i framtiden.
Först gör man människor och samhället helt beroende av något, och sen chockhöjer man priset. Likadant alltid. Kontroll över människor.
”Den maximala bonusen för fordon med nollutsläpp är 70 000 kronor”
så även vi som aldrig kommer få råd med dessa miljörförstörar bilar får ju betala dem. Och något ”nollutsläpp” har de ju inte.
https://www.gronbil.se/fragor-och-svar-om-supermiljobilspremie/
https://www.youtube.com/watch?v=S1E8SQde5rk
Själv är jag inte klimattroende, men han har en del poänger.
.