TEKNIK. Kina kontrollerar världens råvaror för batterier till eldrivna fordon. Enligt analytikern Tim Busch på schweiziska UBS-banken i Söul kommer nu 85-90 procent av alla material i elbilars batterier från Kina eller Kina-kontrollerade källor.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans
Antingen har Kina egen utvinning av dessa material, äger utländska producenter eller har fasta avtal med andra producenter. Enligt internationella energiorganet IEA förfogar Kina över det mesta av världens litium-, nickel- och kobolttillgångar och nästan alla för grafit.
Inte bara det. Kina producerar också de flesta av världens battericeller och det mesta av materialen för anoder och katoder i dessa celler.
Läs mer: Fd president Evo Morales: Maktövertagandet i Bolivia var en litiumkupp
Det har tvingat världens fordonstillverkare att avtala om leveranser från kinesiska eller Kina-kontrollerade råvaru- eller batteriföretag, men kriget i Ukraina och Kinas hot mot Taiwan gör marknaden osäker. Kina ger inhemska kunder förtur och kan höja sina exportpriser.
Därför försöker nu fordonstillverkare tillverka egna batterier och om möjligt finna andra råvaruleverantörer. Eller avtala med icke-kinesiska batteritillverkare. Det gäller bl. a. svenska Volvo Cars och den stora Volkswagen-gruppen.
VW-gruppen har investerat närmare 5 miljarder kronor i svenska Northvolt, som tänker tillverka batterier i bl. a. Skellefteå, Borlänge och Göteborg. Volvo Car är delägare i Northvolts Göteborgs-fabrik, men ännu tillverkas nästan inga batterier där. Fabrikerna är under planering och byggande och kräver mångmiljardinvesteringar innan de kan producera. VW-gruppen å sin sida planerar en stor fabrik på hemmaplan i tyska Salzgitter.
De amerikanska jättarna GM och Ford samt den internationella fordonsgruppen Stellantis samarbetar med sydkoreanska LG, Samsung och SK On, men alla möter samma problem: brist på strategiska råvaror.
För att ersätta litium skall Fords kinesiska partner CATL byta till fosfat, som är billigare men sänker batteriernas kapacitet. Det ger bilarna ännu kortare räckvidd gentemot traditionella bensin- och dieselbilar.
Samtidigt måste fordonstillverkarna fortsatt utveckla och tillverka bensin- och dieselfordon och måste därför finansiera dubbla utvecklingsbudgetar.
Text: Tege Tornvall, Klimatsans